[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:08

unbelievable schreef:
ikke schreef:
Vermogen is een ding, koppel is een niet te missen tweede! Plat door de bocht heb je koppel nodig om te trekken en vermogen om hard te rijden.
150pk vermogen is meestal ruim voldoende, MITS er ook richting 200Nm of meer koppel beschikbaar is, anders gaat het nog steeds niet echt ergens over.
En ja, het toerengebied waarbij dat beschikbaar is, is ook van belang.....


Ok en dit staat ook gewoon bij de specificatie van de auto?

Yep. Check eventueel op www.autoweek.nl of de handleiding van de auto (wel bij de juiste motorversie kijken, indien van toepassing)

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:41

ikke schreef:
Vermogen is een ding, koppel is een niet te missen tweede! Plat door de bocht heb je koppel nodig om te trekken en vermogen om hard te rijden.
150pk vermogen is meestal ruim voldoende, MITS er ook richting 200Nm of meer koppel beschikbaar is, anders gaat het nog steeds niet echt ergens over.
En ja, het toerengebied waarbij dat beschikbaar is, is ook van belang.....


Ok en dit staat ook gewoon bij de specificatie van de auto?[/quote]
Yep. Check eventueel op http://www.autoweek.nl of de handleiding van de auto (wel bij de juiste motorversie kijken, indien van toepassing)[/quote]

Dank je ik zal het goed in de gaten houden!

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:32

dus 186nm bij 3200toeren is goed?

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:06

Silly1972 schreef:
dus 186nm bij 3200toeren is goed?

Is wel aardig. Zou dat liever bij iets minder toeren zien.
Pas op voor het turbootje (die zal er wel opzitten, gezien dit soort getallen).

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:47

nee zit geen turbo op, is van die Forester

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:13

Silly1972 schreef:
nee zit geen turbo op, is van die Forester

Er zijn 2.0 Foresters met een turbo, dus helemaal vreemd is dat niet. Ongeblazen blokjes hebben hun max koppel vaak wat lager liggen.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:00

Hier zit geen turbo op, althans ik heb op autoweek de versie zonder turbo genomen.
Maar kan nog even op kenteken kijken

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:23

Inderdaad geen turbo op deze, ik lees alleen wisselde verhalen over deze op lpg.
Iemand ervaring ermee.
Dacht nl dat alleen de 2.5 niet op lpg kon

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:01

Silly1972 schreef:
Inderdaad geen turbo op deze, ik lees alleen wisselde verhalen over deze op lpg.
Iemand ervaring ermee.
Dacht nl dat alleen de 2.5 niet op lpg kon

Een LPG-installatie goed laten werken in een auto is ook niet iedereen gegeven. Het komt nogal eens voor dat afstellingen niet deugen.

Meest simpele voorbeeld: mijn Kadettje liep op LPG en elke keer na de APK moest ik 'm opnieuw afstellen omdat die sukkels alleen maar keken naar de laagste uitstootwaardes en niet keken hoe de motor dan presteerde. Kon ik 'm daarna weer opnieuw afstellen (op gehoor, apparatuur had ik toen niet). Met die lage waardes was het een rampenbak om mee te rijden; stelde ik 'm iets rijker af, liep ie als een zonnetje! Verbruik op ramp-afstelling 1:13. Verbruik bij lekker lopende afstelling 1:12,5.
Let wel, dit was zo'n G1 met een simpele venturi-installatie. Daar werd niet zoveel aan geregeld, behalve de toevoer.

James2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:24

Om eerlijk te wezen heb geen zin om 167 pag door te gaan lezen. Maar iemand een Suzuki Jimmy?? Volgens de papieren mag hij 1300 trekken maar zelf weegt ie maar 1049 kg
lees graag jullie reactie terug ( zal het in de gaten houden, voor ik het weet zitten we op pag 280) hihihiii

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:32

Dat is volgens mij wel wat te licht hoor! Je gaat er wel je paard mee vervoeren, he? ;)

MissBambi

Berichten: 4316
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:44

Om toch nog maar een keer dezelfde vraag te stellen:
Met welke auto mag ik 1400 kilo trekken? Met zo min mogelijk eigen gewicht. Tot Max 2500 euro 2ehands. Kmstand en leeftijd zijn iets minder belangrijk.

Kwam zelf alleen een scenic tegen die 1350 mag trekken... Ben zo'n leek. Weet echt niet wat ik moet zoeken.

Gaat over maximaal 1 x per maand een wedstrijdje en auto moet toch echt voornamelijk functioneren voor woon werkverkeer.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:07

Volgens mij kun je 'trekgewicht' tegenwoordig als zoekcriterium invullen op autotrader.nl.
Maar naar mijn mening begin je al verkeerd. Je gaat een dier vervoeren in een zo licht mogelijke auto, die het nét mag trekken? Het moet ook nog zonder E rijbewijs kunnen, zeker? Hoeveel rij- ervaring heb je eigenlijk?

MissBambi

Berichten: 4316
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:14

Geen rijervaring, geen trailer. Bedoeling is voor de zomer mijn e achter b te halen. Maar omdat mijn auto van de week total loss is verklaard wil ik toch alvast een auto met vooruitzicht er in de toekomst wel mee te kunnen gaan rijden.

Dat ik hem zo laag mogelijk in gewicht wil houden is vanwege het feit dat het anders financieel niet mogelijk gaat zijn om zo'n auto te rijden. Wil genoeg geld kunnen sparen maandelijks voor onvoorziene dingen enz.
Ben nu op een mitsubischi carisma uitgekomen, zou deze een anderhalf paards incl kwpn er van 1.75 kunnen vervoeren?

zoals ik al zij gaat het om incidenteel een wedstrijdje waar ik denk maandelijks al heel erg ruim genomen is met een max. Van 10 rijden per keer.
en gaat de auto over het algemeen zijn werk doen om mijzelf van a naar b te bren g en.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:06

MissBambi schreef:
Geen rijervaring, geen trailer. Bedoeling is voor de zomer mijn e achter b te halen. Maar omdat mijn auto van de week total loss is verklaard wil ik toch alvast een auto met vooruitzicht er in de toekomst wel mee te kunnen gaan rijden.

Dat ik hem zo laag mogelijk in gewicht wil houden is vanwege het feit dat het anders financieel niet mogelijk gaat zijn om zo'n auto te rijden. Wil genoeg geld kunnen sparen maandelijks voor onvoorziene dingen enz.
Ben nu op een mitsubischi carisma uitgekomen, zou deze een anderhalf paards incl kwpn er van 1.75 kunnen vervoeren?

zoals ik al zij gaat het om incidenteel een wedstrijdje waar ik denk maandelijks al heel erg ruim genomen is met een max. Van 10 rijden per keer.
en gaat de auto over het algemeen zijn werk doen om mijzelf van a naar b te bren g en.

Als je incidenteel gaat rijden, zou ik die trekauto laten voor wat ie is. Huur voor die keer een auto en rijdt voor je dagelijks verkeer een klein koekblikje. Beetje bestelbus huren kost je 100 euro per dag, all-in.
Mijn Pinda kost me 15 euro per maand en ietsje meer aan verzekering. Ding doet 1:18 benzine; veel goedkoper kun je niet rijden met af en toe een huurbus, eventueel met trailer erbij. Weegt niet op tegen de kosten van een fatsoenlijke middenklasser....

Rex_Rolfo

Berichten: 5552
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:46

MissBambi schreef:
Met welke auto mag ik 1400 kilo trekken? Met zo min mogelijk eigen gewicht. Tot Max 2500 euro 2ehands. Kmstand en leeftijd zijn iets minder belangrijk.

Dat wordt dus zoeken bij de oudere modellen. Ten eerste vanwege de prijs en ten tweede omdat die vaak minder volgepropt zitten met zware luxe- en veiligheidsvoorzieningen.

Dan willen we wel een betrouwbare wagen en daar hebben onze Japanse vrienden een goede reputatie. Laten we eens die goede oude Mazda 626 erbij pakken. Via gaspedaal.nl kom ik o.a. deze tegen. Uit 1997, weinig km's op de klok en redelijk verse apk. Mag volgens rdw.nl 1500 kg trekken, weegt zelf 1180 kg en tmm 1720. Dus zelfs een anderhalf paards met tmm 1600 kg mag je er achter haken zonder E achter B. Kost per maand zo'n 5 tientjes aan houderschapsbelasting. Wat jonger kan trouwens ook voor die prijs.

Een kijken of we bij Mazda een leuk kleintje kunnen krijgen voor die 2500 euro: wat dacht je van een 2, meteen wat jonger en moderner. Staat er één in Aalsmeer voor dat geld. Weegt leeg 1025 kg, dus zo'n 35 euro belasting per maand.

Demio dan, leeg 960 kg. Da's dus dezelfde belastingschaal als de 2. Dat schiet niet op, voor die 15 euro verschil huren we nog geen dinky toy. Verzekering speelt ook een rol maar dat is van zoveel factoren afhankelijk dat ik daar niet aan een berekening begin.

Kortom, middenklasser van een jaar of 15-20 oud. Kost geen drol maar zoek wel de beste die je kunt vinden. De afschrijving is dan wel heel beperkt op zo'n wagen (die 2500 schrijven wij per jaar af op de onze en dat is geen nieuwe en ook geen hele bijzondere auto), de kans dat er dingen stuk gaan is wat groter dan bij een jonge auto en als je voor elke wissewasje naar een garage moet kan het alsnog een dure grap worden.

En of ie het kan veilig kan trekken? Toen die dingen nieuw waren wist iedereen je te vertellen dat je een hele knappe wagen voor je trailer had. Die auto is nog steeds prima (desnoods een keer nieuwe schokdempers erop, kost weinig en levert veel op), de trailer is dezelfde of ligt beter achter de auto en een paard van 550 kg toen is hetzelfde als een paard van 550 kg nu.



Voor de gein, als het echt nix mag kosten: 1350 kg trekgewicht voor 500 euri :)

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:50

En hoeveel Bokkers durven er zo'n oud barrel te kopen??

Ik wordt hier vaker wel dan niet voor gek uitgemaakt met betrekking tot oude(re) auto....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:12

Rex_Rolfo,
Die Mazda 2 mag maar 900kg trekken ;)
Zelf zou ik er niet voor kiezen om met een auto van 1025kg een paarden trailer te gaan trekken van 1400kg. Liever auto die net zo zwaar is als trailer + paard.

Met advies van Ikke, kan ik helemaal in mee gaan. En grote kans dat je dan ook nog goedkoper uit bent en je hebt dan ook meteen goed materiaal. En als je dan toch je E hebt, dan kan je ook nog keer 2 paards combinatie huren mocht je keer besluiten met 2 paarden op pad te willen gaan.
Vergeet niet dat grote zware auto niet alleen duurder is in wegenbelasting, maar ook in verbruik en vaak ook in de reparaties en onderhoud.

Rex_Rolfo

Berichten: 5552
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:29

De 2 / Demio heb ik erbij gezet als ww auto voor in optie 2: kleintje kopen voor elke dag en voor als nodig een trekauto huren ;)

Tja, iedereen rijdt graag nieuw en groot, liefst met laag kostenplaatje. Met een budget van 2500 kom je bij de ervaren auto's uit, hoe je het ook wendt of keert.

Edit: teruglezend moet er een paard van 1.75 achter de auto. Die waren vroegûh idd wat zeldzamer dan nu, scheelt toch al gauw een kg of 100. Wil niet zeggen dat die 626 niet kan maar wat meer massa heeft dan z'n voordeel. En dan komt de optie van ikke (oud model Panda oid + huren) weer om de hoek. Maar ook het ww verkeer van MissBambi speelt een rol. Hoeveel km is dat (benzine, diesel of misschien toch maar fietsen?), wat gun je jezelf in termen van comfort en veiligheid enz. Blijft lastig als je met budgettaire beperkingen zit...

Nado
Berichten: 3487
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:04

ikke schreef:
En hoeveel Bokkers durven er zo'n oud barrel te kopen??

Ik wordt hier vaker wel dan niet voor gek uitgemaakt met betrekking tot oude(re) auto....


Mijn mazda 626 is van 2000 en doet nog super. Toegegeven, die heb ik vier jaar geleden gekocht toen hij nog maar tien was en inmiddels de nodige reparaties gehad maar er ook 100,000 km mee gereden en anderhalf paards met ijslander en kleine pony trekt hij met groot gemak. Lager eigen gewicht merk ik alleen met erg veel wind, maar dan blijf ik dus ook thuis als er geen nood is.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:46

Forester 2.5 op LPG was geen combi toch?
Kan mij herinneren dat iemand dat hier had gezegd, maar weet niet zeker of dat nou de forester was of een andere

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:30

Silly1972 schreef:
Forester 2.5 op LPG was geen combi toch?
Kan mij herinneren dat iemand dat hier had gezegd, maar weet niet zeker of dat nou de forester was of een andere

Klopt, MarcR heeft dat gezegd.
Als ik zijn verhaal goed begrepen heb, zouden de kleppen er niet tegen kunnen. Als je even terug zoekt in het topic, zul je zijn opmerking wel tegen komen.

muppetmayo

Berichten: 3651
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:49

Ik heb hier toch nog even jullie advies nodig.
Inmiddels ben ik al flink aan het zoeken naar een busje om mijn trailer te trekken. Optie was eigenlijk de Ford Transit. Echter kom ik geen versie tegen in mijn budget waarvan ik zeg die is acceptabel qua roest. Voor 5500 euro wil ik graag een busje die niet met 1 a 2 jaar compleet doorgeroest is. De transit valt dus helaas af.
Van de Opel Vivaro, de Renault Trafic en Nissan Primastar heb ik vernomen dat deze echt enorm beroerde versnellingsbakken hebben. Zeker als je regelmatig een behoorlijk aantal kg trekt. Dit durf ik dus eigenlijk ook niet helemaal aan.
Dan bleven er eigenlijk een Jumper/boxer en vito over. Van de Vito hoor ik helaas ook echt veel goeds. Peugeot en Citroën ben ik helaas zelf dan weer helemaal geen fan van (puur gevoel overigens). Toen bleef er eigenlijk helemaal niets meer over, maar puur gebaseerd op wat ik op internet lees...
Heeft iemand advies over naar wat voor busje ik kan gaan kijken nog? Ik ben echt op zoek naar het "kleinere" type, de sprinters/masters etc vind ik echt een stap te groot. Ik wil hem ook nog een beetje fatsoenlijk kunnen parkeren bij ons in de straat. Budget is zo'n 5000 euro.
Vallen Opels etc wellicht toch mee en heb ik toevallig gewoon de verkeerde recensies gelezen?

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:57

ooh ja Marc was het, Dan had ik het dus toch goed onthouden, thanks scheelt weer een hoop terugzoeken :P

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:46

muppetmayo schreef:
Ik heb hier toch nog even jullie advies nodig.
Inmiddels ben ik al flink aan het zoeken naar een busje om mijn trailer te trekken. Optie was eigenlijk de Ford Transit. Echter kom ik geen versie tegen in mijn budget waarvan ik zeg die is acceptabel qua roest. Voor 5500 euro wil ik graag een busje die niet met 1 a 2 jaar compleet doorgeroest is. De transit valt dus helaas af.
Van de Opel Vivaro, de Renault Trafic en Nissan Primastar heb ik vernomen dat deze echt enorm beroerde versnellingsbakken hebben. Zeker als je regelmatig een behoorlijk aantal kg trekt. Dit durf ik dus eigenlijk ook niet helemaal aan.
Dan bleven er eigenlijk een Jumper/boxer en vito over. Van de Vito hoor ik helaas ook echt veel goeds. Peugeot en Citroën ben ik helaas zelf dan weer helemaal geen fan van (puur gevoel overigens). Toen bleef er eigenlijk helemaal niets meer over, maar puur gebaseerd op wat ik op internet lees...
Heeft iemand advies over naar wat voor busje ik kan gaan kijken nog? Ik ben echt op zoek naar het "kleinere" type, de sprinters/masters etc vind ik echt een stap te groot. Ik wil hem ook nog een beetje fatsoenlijk kunnen parkeren bij ons in de straat. Budget is zo'n 5000 euro.
Vallen Opels etc wellicht toch mee en heb ik toevallig gewoon de verkeerde recensies gelezen?

VW Transporter met handbak en in de korte, lage versie. Rijdt als elke willekeurige grote personenauto, maar wel de voordelen van een bus.