[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:01

Dat bedoel ik. Ik heb 2,4 ton voor 2 ton en een trekkracht van 3 ton. That's the point

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:21

wilma_b schreef:
Dat bedoel ik. Ik heb 2,4 ton voor 2 ton en een trekkracht van 3 ton. That's the point

Ik ben wereldschokkend onder de indruk... Not.
Aan welk vermogen en vooral: bij welke toerentallen heb je dat beschikbaar?
Ik kan en mag met 40 ton rondrijden; mag daar zelfs de kost mee verdienen, so what? Wat heeft dat toe te voegen aan veiligheid??

@Kirr: mijn 608 haalde onder Luik de berg op de 40km/h niet eens. Gewoon een simpele, legale, bijna lege bus, haalde net de 4 ton.
Ik ben er ook vrij zeker van dat de Range in die bergen niet veel harder zou gaan. Het is namelijk ook simpelweg het heel houden van je combi en dat gaat bij mij toch echt boven snelheid!
Ik ken namelijk ook de voorbeelden van opgeblazen motoren omdat men zo nodig moest........

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:26

Pfffff

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:26

Tja maar ik heb een outlander, die max 1500 kilo trekt. Niet bijster veel voor zo'n auto, maar misschien de mazzel dat de auto zelf zo zwaar is.
Zelf vind ik 1500 kilo trekkracht het gene wat een auto minimaal moet kunnen trekken, en dan moet de auto zelf ook nog aardig aan gewicht zitten.
Wij hebben toen de tijd ook nog gekeken naar een focus maar die was A voor bijtelling niet zo en B recensies niet zo best.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:31

wilma_b schreef:
Pfffff

Heb jij een zakje geld voor al die mensen die graag zo'n dikke 4x4 willen rijden maar zich dat simpelweg niet kunnen veroorloven..........

Mij overbluffen lukt je niet, ik heb te veel stempeltjes......

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:56

Ik heb met vanalles gereden voor een trailer. Heb nu een leaseauto, vriend ook een leaseauto. En echt geen geld voor nog een 3e auto erbij. Dus ik moet het met een Volkswagen Golf doen voor een 1,5-paards Heja. Kan 1400 trekken, en gaat echt prima. Ik rij alleen heen en weer naar les of wedstrijdjes. Zet de auto op de snelweg op cruisecontrol op 90 km/u en blijf voor de rest goed opletten.

Ik heb echt niets te klagen over deze combinatie. Met een trailer rijden is altijd extra geconcentreerd autorijden, of je nou met een enorme bak rijdt, of een wat kleinere auto.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:25

ikke schreef:
@Kirr: mijn 608 haalde onder Luik de berg op de 40km/h niet eens. Gewoon een simpele, legale, bijna lege bus, haalde net de 4 ton.
Ik ben er ook vrij zeker van dat de Range in die bergen niet veel harder zou gaan. Het is namelijk ook simpelweg het heel houden van je combi en dat gaat bij mij toch echt boven snelheid!
Ik ken namelijk ook de voorbeelden van opgeblazen motoren omdat men zo nodig moest........

Het heel houden van je combi in de berg (en dan spreek ik niet over de heuvels in Benelux) hangt net af van de snelheid en de kracht en uiteraard verstand en kunnen.
Als de camions je voorbij knallen en je hen hindert is er niks meer veilig aan.

Maar het blijft een oneindige discussie en ik blijf er ook niet over door gaan.
Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat wel en niet kan en welke risico's ze willen nemen en vooral welk budget ze er voor over hebben.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:31

Voordeel van een leaseauto is dat je er na een paar jaar weer vanaf bent, dat de auto zo hard moest werken en daarvan afzag is gelukkig jou probleem niet

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:41

Kirrr camions zijn vrachtwagens toch?? :+ (even voor de beeldvorming)

Uiteindelijk denk ik dat een zwaardere combi altijd wenselijker is maar dat het e.e.a. wat genuanceerder wordt als men gaat kijken naar het gebruiksdoel en het kostenplaatje.

Voor de 2x per maand dat ik met de trailer op pad ga (10 minuten binnenweg naar het bos met een d-pony) vind ik het onzin om de rest van de week in een dikke 4x4 te rijden. Een middenklasser zoals een ford focus of volkswagen golf voldoet dan prima.

Ik snap ook wel dat een range rover met een i-for aan de haak lekkerder rijdt en veiliger is dan een golfje met een atec aan de haak, maar dat is gewoon niet voor iedereen haalbaar.

Een ander verhaal wordt het als men meerdere keren per week met de trailer op pad is, incidenteel lange ritten maakt (langer dan 2u) etc. Ik denk dat je daar de golf geen plezier mee doet en dat je dan alsnog gaat leeglopen op reparaties en onderhoud, maargoed, relatief maakt men dan ook veel kilometers met een zware belasting dus dan loont het ook om er een 4x4 voor aan te schaffen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:35

Ja sorry, camions zijn idd vrachtwagens.

Wij doen sommige jaren 5000km bergen (!) per jaar met de trailer, dus mijn eisen voor een trekauto liggen heel anders dan 10 minuten binnenweg een paar keer per maand.

Plus dat de prijzen BE en NL ook enorm verschillen ivm Lichte vracht etc.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:07

Ik geef Kirrr groot gelijk ;)
Alleen, koop dan een Ranger of een Hilux, toch geen Dodge :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:53

Dat is appelen met peren vergelijken hoor ;-)
Maar de volgende staat al in bestelling en dat is geen Dodge meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:58

s0173957 schreef:
Ik geef Kirrr groot gelijk ;)
Alleen, koop dan een Ranger of een Hilux, toch geen Dodge :D

Beetje fatsoenlijk onderhoud en kundige technici brengt je verder dat een merk aanhangen......

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:00

Ik kom ook eens binnenvallen...

Mijn ouders zijn van plan om toch binnen dit en x aantal tijd een nieuwe wagen te kopen.

Ik heb 0,0 verstand ervan, dus schiet me niet dood als het trekken van een trailer niet mogelijk zou zijn met deze informatie.

Rijklaar leeggewicht 1090
Hoogst toegelaten gewicht (HTG) 1831
Hoogst toegelaten gewicht van de sleep 3000 - 3126
Aanhanger met remmen (helling van 12%) 1400
Aanhanger zonder remmen 635

en

Rijklaar leeggewicht 1191
Hoogst toegelaten gewicht (HTG) 1874

Bestaat hier voor een hele lichte 1.5 trailer denken jullie?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:56

Auto mag 1400 kg trekken.
Dus totaal van uwe trailer en uw paard mag ni meer dan 1400kg wegen.
Dus stel 800kg trailer, dan kan het paard nog 600kg wegen.

Maar gewicht van de trailer op papier is dikwijls anders dan in het echt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:03

Ik ben sowieso van plan om "later" ( :-) ) zelf een wagen te kopen die beter geschikt is, maar mijn ouders willen enigszins een beetje kijken naar een auto die een keertje een trailer kan trekken en toch nog in hun prijsklasse valt.

Zou ook maar voor sporadisch gebruik zijn. Ik heb nu ook geen trailer of auto die uberhaupt een trekhaak heeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:04

Auto mag idd 1400 trekken.. Mijn 1,5 paards trailer weegt maximaal 1300 kg. Eigen gewicht is 600 en paard is 500/550 ik red dat dus makkelijk met mijn trailer :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:38

Als je trailer mtm 1300 heeft, zelf 600kg weegt en paard 550 heb je net 50kg over.
Maakt niet uit wat je auto mag trekken dan..
Hopelijk heeft je trailer op de weegbrug gestaan en ga niet verder op papier want dan zouden er bij controle wel eens problemen kunnen bovenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:42

De trailer staat voor 500 op papier ;)

600 + 550 is = nog altijd 1150 en geen 1250 dus ik heb nog 150 kg over ;) op de weegbrug was die iets van 1130

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:45

Ik ben nog heel goed wakker.
Ik ben dus nog niet wakker.

Welk merk heb je dan?
Ik ken helemaal geen gewichten van 1.5paards, degene die ik op web vond was toch minstens 700kg op papier, dus vermoedelijk een stuk meer op de brug.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 21-08-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:49

Hotrarijs Otello staat voor 520 op papier (ik slaap ook nog _O- )

Maar op de weegbrug was die rond de 600/610 :)

Vriend van me heeft een heja die weegt hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:36

Alyel,
Ik zou voor de zwaarste auto kiezen, dus in dit geval optie 2.
Maar misschien kan je ook vertellen wat merk en model is van auto 1 en auto 2 en wat voor motor er in zit?

Trailer gewichten, die van mij weegt 668kg en dat is er zwaar voor 1,5 paards trailer, en heeft laad vermogen van 932kg.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:49

Anoeska schreef:
Ik heb met vanalles gereden voor een trailer. Heb nu een leaseauto, vriend ook een leaseauto. En echt geen geld voor nog een 3e auto erbij. Dus ik moet het met een Volkswagen Golf doen voor een 1,5-paards Heja. Kan 1400 trekken, en gaat echt prima. Ik rij alleen heen en weer naar les of wedstrijdjes. Zet de auto op de snelweg op cruisecontrol op 90 km/u en blijf voor de rest goed opletten.

Ik heb echt niets te klagen over deze combinatie. Met een trailer rijden is altijd extra geconcentreerd autorijden, of je nou met een enorme bak rijdt, of een wat kleinere auto.

Mag ik vragen wat voor een golf je hebt?
Had vandaag nl met de VW dealer over, welke VW geschikt zijn om trailer te trekken, die wel betaalbaar is,
Hij gaf aan dat je met een golf met 140/150 pk een heel eind komt, en rustig een 1 1/2 paardstrailer met paard achter de golf kan hangen. Dus zou het graag van je willen weten. ( er komt nl morgen een hele jonge golf binnen die aan al mijn eisen voldoet :D )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:54

alyel schreef:
Ik kom ook eens binnenvallen...

Mijn ouders zijn van plan om toch binnen dit en x aantal tijd een nieuwe wagen te kopen.

Ik heb 0,0 verstand ervan, dus schiet me niet dood als het trekken van een trailer niet mogelijk zou zijn met deze informatie.

Rijklaar leeggewicht 1090
Hoogst toegelaten gewicht (HTG) 1831

en

Rijklaar leeggewicht 1191
Hoogst toegelaten gewicht (HTG) 1874

Bestaat hier voor een hele lichte 1.5 trailer denken jullie?

1400kg voor een 1,5-paards zou in principe moeten gaan, zolang je er geen dressuurkasteel van 1,80 mee gaat vervoeren.
Of je het met die auto ook wil, is mede van andere factoren afhankelijk.

Fjorj schreef:
Alyel,
Ik zou voor de zwaarste auto kiezen, dus in dit geval optie 2.
Maar misschien kan je ook vertellen wat merk en model is van auto 1 en auto 2 en wat voor motor er in zit?

Trailer gewichten, die van mij weegt 668kg en dat is er zwaar voor 1,5 paards trailer, en heeft laad vermogen van 932kg.

Bij gelijke technische staat zou ik voor de versie met de sterkste motor gaan. Gezien de getallen zou dat ook weleens auto 2 kunnen zijn, als in twee identieke auto's met verschillende motoren.

unbelievable schreef:
Anoeska schreef:

Had vandaag nl met de VW dealer over, welke VW geschikt zijn om trailer te trekken, die wel betaalbaar is,
Hij gaf aan dat je met een golf met 140/150 pk een heel eind komt, en rustig een 1 1/2 paardstrailer met paard achter de golf kan hangen. Dus zou het graag van je willen weten. ( er komt nl morgen een hele jonge golf binnen die aan al mijn eisen voldoet :D )

Vermogen is een ding, koppel is een niet te missen tweede! Plat door de bocht heb je koppel nodig om te trekken en vermogen om hard te rijden.
150pk vermogen is meestal ruim voldoende, MITS er ook richting 200Nm of meer koppel beschikbaar is, anders gaat het nog steeds niet echt ergens over.
En ja, het toerengebied waarbij dat beschikbaar is, is ook van belang.....

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:06

unbelievable schreef:
Anoeska schreef:

Vermogen is een ding, koppel is een niet te missen tweede! Plat door de bocht heb je koppel nodig om te trekken en vermogen om hard te rijden.
150pk vermogen is meestal ruim voldoende, MITS er ook richting 200Nm of meer koppel beschikbaar is, anders gaat het nog steeds niet echt ergens over.
En ja, het toerengebied waarbij dat beschikbaar is, is ook van belang.....[/quote]

Ok en dit staat ook gewoon bij de specificatie van de auto?