[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:49

ikke schreef:
Kirrr schreef:
Ik blijf me er van verbazen wat mensen voor de trailer durven hangen.

Zo komt er nu weer iemand op de training met een berlingo voor een 2paard trailer..

Afgezien dat het officiëel absoluut niet mag, kan dat toch nooit fijn rijden en rij je je auto toch vroegtijdig naar de bom.

Jij wil helemaal niet weten wat een Berlingo mag trekken! Kans is groot dat die persoon gewoon legaal rondrijdt.
Daarnaast zijn Berlingootjes gebouwd op bruut geweld. Je wil niet weten hoe die Berlingo's hier mishandeld worden, maar nog altijd trekken die dingen als een tierelier.

Maximum dat ik vind op inet is 1300kg en dat zijn de nieuwe modellen.
Bij de oude alleen maar 1100kg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:00

ikke schreef:
Kirrr schreef:
Ik blijf me er van verbazen wat mensen voor de trailer durven hangen.

Zo komt er nu weer iemand op de training met een berlingo voor een 2paard trailer..

Afgezien dat het officiëel absoluut niet mag, kan dat toch nooit fijn rijden en rij je je auto toch vroegtijdig naar de bom.

Jij wil helemaal niet weten wat een Berlingo mag trekken! Kans is groot dat die persoon gewoon legaal rondrijdt.
Daarnaast zijn Berlingootjes gebouwd op bruut geweld. Je wil niet weten hoe die Berlingo's hier mishandeld worden, maar nog altijd trekken die dingen als een tierelier.

Heb vroeger met een Berlingo eerste model een 1,5 paard trailer getrokken, het leeg gewicht van de trailer was 420 kg en ik vond toen dat dat aardig lukte.
Toen ik deze trailer later achter onze Forester hing wist ik dat het vorige geen goede combinatie was.

Kirrr

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:04

Ik vind 90% van de combinaties hier geen goede combi.
Wil niet zeggen dat het voor de wet ni in orde is.
Eens dat je een zwaardere auto voor de trailer hebt gehad, wil je niet meer terug.
Afhankelijk wat voor ritjes je maakt natuurlijk.
Een heel verschil als het over 100tal tot 1000tal km's gaat of enkel rond de kerk en terug.

Hier gaat het om een 2 paard trailers van minstens 900kg (zadelkamer etc bij in) en een grote brede quarter. Ook met 2 paarden heb ik ze al zien aankomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:16

Kirrr schreef:
Ik vind 90% van de combinaties hier geen goede combi.
Wil niet zeggen dat het voor de wet ni in orde is.
Eens dat je een zwaardere auto voor de trailer hebt gehad, wil je niet meer terug.
Afhankelijk wat voor ritjes je maakt natuurlijk.
Een heel verschil als het over 100tal tot 1000tal km's gaat of enkel rond de kerk en terug.

Hier gaat het om een 2 paard trailers van minstens 900kg (zadelkamer etc bij in) en een grote brede quarter. Ook met 2 paarden heb ik ze al zien aankomen.

Ach, weet ik niet. ik trek trailers met alles wat dat mag trekken, zelfs als Bokt het verboden heeft en ja, achter de Range Rover gaat het iets gemakkelijker dan achter een Fabiaatje, maar niet terug willen... ach, dat is een relatief begrip. Zegt meer over (het gebrek aan) de rijkunst van de chauffeur dan over de combi.........

Het maakt me zelfs niet uit of ik nou links of rechts zit te sturen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:08

ik ben vandaag even op pad geweest en zit nu in een dilemma, en ik weet zeker dat jullie mij eruit kunnen helpen ;-)

De Subaru forester 2.0 lpg 2007, 158pk, mag 1500kg trekken, vond het een fijne auto, stuurde lekker en had veel vermogen.

De Suzuki Grand Vitara,2.0 lpg 2008, 140pk, mag 1800 kg trekken, ook een fijne auto je zit ook lekker hoog, maar wel wat stugger en weinig vermogen.

Wat zou jullie voor keur zijn voor een 1.5 paards trailer (1400 kg totaal gewicht).

En evt ander auto's die in dat segment van gewicht, en verbruik zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:15

Even een vraagje;
Ik heb mijn Daihatsu Terios te koop staan, en nu heb ik zitten twijfelen of ik erbij moet zetten dat hij een anderhalf paards trailer makkelijk trekt. Aan de ene kant: ik zou wel willen weten dat een auto geen moeite heeft met het trekken van het gewicht wat hij op papier aankan. Maar mijn vader zegt dat je het beter niet kan vermelden, omdat mensen dan het idee hebben dat de auto te zwaar heeft moeten werken. Wat zouden jullie in dit geval doen of graag zien in een advertentie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:53

8nnemiek schreef:
Even een vraagje;
Ik heb mijn Daihatsu Terios te koop staan, en nu heb ik zitten twijfelen of ik erbij moet zetten dat hij een anderhalf paards trailer makkelijk trekt. Aan de ene kant: ik zou wel willen weten dat een auto geen moeite heeft met het trekken van het gewicht wat hij op papier aankan. Maar mijn vader zegt dat je het beter niet kan vermelden, omdat mensen dan het idee hebben dat de auto te zwaar heeft moeten werken. Wat zouden jullie in dit geval doen of graag zien in een advertentie?

Niks erbij zetten. Wie weet is die potentiële koper daar helemaal niet in geïnteresseerd en anders vraagt ie het maar....

Silly1972 schreef:
ik ben vandaag even op pad geweest en zit nu in een dilemma, en ik weet zeker dat jullie mij eruit kunnen helpen ;-)

De Subaru forester 2.0 lpg 2007, 158pk, mag 1500kg trekken, vond het een fijne auto, stuurde lekker en had veel vermogen.

De Suzuki Grand Vitara,2.0 lpg 2008, 140pk, mag 1800 kg trekken, ook een fijne auto je zit ook lekker hoog, maar wel wat stugger en weinig vermogen.

Wat zou jullie voor keur zijn voor een 1.5 paards trailer (1400 kg totaal gewicht).

Uitgaande van gelijke technische staat, die Subaru, zonder twijfel. Meer power, meer comfort; ga je waarderen, echt waar........

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:50

Silly1972 schreef:

Wij hebben 5 jaar geleden voor de Forester gekozen.
We zijn toen ook gaan proefrijden met de Suzuki en ik vond het conform op de Vlaamse wegen ondermaats, stugge vering en demping en veel trillingen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:33

Dat was mijn keuze eigenlijk ook al, maar vond het fijn nog even wat bevestiging te hebben.
Dank jullie.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:31

Silly1972 schreef:

De stuggere vering en hogere zit (wrs. (mede) veroorzaakt door de hogere bodemvrijheid) van de GV ga je alleen maar profijt van hebben als je er serieus mee van de weg af wilt. Met het vermogen valt het imo. wel mee, ik denk (mede vanwege het hogere toegestane trekgewicht) dat de GV daar gewoon anders mee omgaat dan de Forester, in de zin van dat het i.c.m. de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak meer wordt gebruikt om koppel (trekkracht) te genereren, dan snelheid. Het is natuurlijk toch iets meer een (midsize) "echte" terreinwagen dan de Forester.

Daarmee is overigens niet gezegd dat de Subaru minder koppel heeft, maar die heeft tenslotte ook 18 pk meer om dat uit te halen. Dat die alsnog minder mag trekken, zal te maken hebben met de manier waarop de auto verder is opgebouwd: de Forester heeft een zelfdragende carrosserie, de GV heeft dat in principe ook, maar dan uitgebreid met een soort daarin ingebouwd ladderchassis. Het voordeel van het laatste is dat de boel stijver is, waardoor je er een hoger gewicht achter kunt hangen zonder op termijn de zooi uit zijn voegen te trekken, het nadeel ervan is dat de boel stijver is, wat er samen met de stuggere vering voor zorgt dat het rijcomfort op de weg minder is.

Ben je dus niet van plan om off-road serieus gebruik te gaan maken van de 4WD capaciteiten van de met een conventionele tussenbak uitgeruste GV, die middels een draaiknop op de middenconsole de mogelijkheid geeft om te kiezen tussen de standen N (2WD), 4H, 4H-lock en 4L-lock, ben ik het met ikke en MarcR eens dat voor jouw situatie de Forester de betere keuze is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:27

Tancreda4 schreef:
Ik ga mogelijk n citoen c5 2.0 16v kopen. Is 1300 kg, mag 1500 trekken en heeft n kogeldruk van 75 kg. Wel n afneembare trekhaak. Fijne auto om te rijden.

Iemand ervaring met een afneembare trekhaak? Ik vind het zo'n onveilig idee met trailer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:18

Ik heb een afneembare :j om hem eraf te halen moet een een knopje induwen en de trekhaak omhoog kantelen, dus hij zal niet losschieten door druk omlaag :) zit echt stevig :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:29

Dank je Eirikur, de auto zal echt zelden offroad hoeven, maar veel meer ook voor woon-werk verkeer gebruikt worden.
Dan blijft mijn keuze dus nog steeds bij de forester

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:54

Vind dat inderdaad zo enorm eng die afneembare trekhaken! Het zal vast getest zijn hoor, maar sinds ik een paar maanden terug een twinny load over de snelweg zag vliegen omdat de trekhaak losschoot/afbrak vind ik dat een beetje eng. Was gelukkig niet de onze en hoefden gelukkig niet uit te wijken voor de fietsen etc maar vond het wel griezelig om te zien dat dit zomaar kan afbreken.

Silly1972 hoop dat de Forester technisch goed is en je voor je 1e keus kunt gaan, ben benieuwd!

Wie zei dat nou met wel of niet vermelden dat de Terios een 1,5 paards kon trekken? Ik zou het niet doen, als mij duidelijk is dat een auto altijd flink wat gewicht getrokken heeft ben ik toch wat terughoudender.. Als mensen het willen weten kunnen ze evt ook zelf vragen.

Ik ga morgen toevallig naar een Ford transit uit 2005 kijken. Hoop dat deze nog niet zo verroest is als de vorige. Mag geloof ik 2800 kilo trekken, geloof dat dat wel moet lukken met een ifor met 2 koudbloedjes erin :D Durf al niet meer te hopen dat dit wat wordt, ben zo geschrokken van die vorige bus dat ik twijfel of ze allemaal niet zo beroerd zijn... Iets met transits en roest...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:10

Ben nog zoekende :P, deze was nl beetje boven mijn budget ;-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:07

Celiien schreef:
Super! Dus een eenpaardstrailer met draver van 500kg moet ik makkelijk redden toch? Misschien zelfs wel 1,5?

Een eenpaardstraile moet je niet mee willen rijden serieus, ze worden niet voor niks al een poos niet meer gemaakt. Ze zijn zo smal en instabiel, neem dan een 1,5 paards. Heeft je paard ook iets meer ruimte voor zijn hoofd en je rijdt een stuk comfortabeler.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:26

Ik had even een kleine vraag; als er op de koppelingsplaatjes van de trailer staat: S 100kg, houdt dat in de kogeldruk? Of iets anders?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:34

Beste allemaal,

vorige week is er een onoplettende weggebruiker in mijn geliefde lola gedoken (rode peugeot 205) -O-

Nu ben ik echter aan het kijken wat voor auto ik eventueel ga aanschaffen, mits de verzekering meewerkt :Y)

Ik ben eigenlijk op zoek naar een auto die een anderhalfpaards trailer kan trekken met een KWPN-er van 1.76.

Heb helaas een beperkt budget (niet meer dan 2.000 euro) en wil er ook per maand ook zo min mogelijk aan kwijt zijn (betaal nu zon 20-25 euro) Ik begrijp dat de kosten omhoog gaan, maar vraag me af welke er dan nog vrij goedkoop zijn in de wegenbelasting.
Uiterlijk doet me niet veel, wil dat hij netjes is en me van A naar B brengt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:32

Dat wordt een oldtimer. Anders ga je t voor dat geld niet redden, vrees ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:33

MissBambi schreef:
Beste allemaal,

vorige week is er een onoplettende weggebruiker in mijn geliefde lola gedoken (rode peugeot 205) -O-

Nu ben ik echter aan het kijken wat voor auto ik eventueel ga aanschaffen, mits de verzekering meewerkt :Y)

Ik ben eigenlijk op zoek naar een auto die een anderhalfpaards trailer kan trekken met een KWPN-er van 1.76.

Heb helaas een beperkt budget (niet meer dan 2.000 euro) en wil er ook per maand ook zo min mogelijk aan kwijt zijn (betaal nu zon 20-25 euro) Ik begrijp dat de kosten omhoog gaan, maar vraag me af welke er dan nog vrij goedkoop zijn in de wegenbelasting.
Uiterlijk doet me niet veel, wil dat hij netjes is en me van A naar B brengt.

Have fun: http://occasions.autoscout24.nl/?atype= ... tate=N%2CU

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:27

MissBambi wellicht een oudere mondeo oid? Die zijn niet zo duur en kunnen voldoende trekken (een aantal modellen).

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:41

ik merk dat er eigenlijk heel weinig mensen zijn die hier een gewone pickup hebben.
Vraag me af hoe dat komt, ik zie er enkel maar voordelen aan.
Ik heb zelf een toyota hilux, trekvermogen is 3,5T en dat trekt hij vooruit alsof het niets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:42

Nou wat dacht je van de kosten :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:44

inochiyo schreef:
ik merk dat er eigenlijk heel weinig mensen zijn die hier een gewone pickup hebben.
Vraag me af hoe dat komt, ik zie er enkel maar voordelen aan.
Ik heb zelf een toyota hilux, trekvermogen is 3,5T en dat trekt hij vooruit alsof het niets is.

Wat is het voordeel van een pick-up ten opzichte van een gewone 4x4?
Pick-ups hebben nogal eens de neiging om te stuiteren aan de achterkant door gebrek aan gewicht.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:48

Yvank_ schreef:
Nou wat dacht je van de kosten :=

Ik vind het heel goed meevallen hoor, 2dehands vind je ze voor de prijs van een nieuwe volkswagen golf
en het verbruik, tjah, ik zit op 9,5l/100km en dat vind ik best meevallen.
Kosten zijn er bijna niet aan, er rijden er niet voor niets zoveel rond in afrika, ze zijn oerdegelijk

voordeel van pickup tov gewone 4x4 is de grote laadruimte achteraan in combinatie dat je nog met 5 mensen in de auto kan. ik heb nog nooit last gehad dat de achterkant stuiterde, dat is ook het eerste wat ik er ooit van hoor.
en dat het veel goedkoper is omdat het lichtevracht is, jaarlijkse tax is maar 125€ terwijl je bij een gewone 4x4 makkelijk aan 800€ zit.

het is een beetje zoals remorque, maar dan eentje die je altijd bij je hebt, ik vind dat zo ontzettent handig.
Hooi, stro, water, werkmateriaal, etc... alles vliegt in die bak.