[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:16

Ik vind een automaat echt vreselijk voor de trailer. Ze schakelen of te snel over of te langzaam. Maar doseren vind ik lastig met zo'n ding, nee lekker handgeschakeld voor de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:18

R12312 schreef:
Ik vind een automaat echt vreselijk voor de trailer. Ze schakelen of te snel over of te langzaam. Maar doseren vind ik lastig met zo'n ding, nee lekker handgeschakeld voor de trailer.

Dat bedoel ik dus.........

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:51

Mist schreef:
brease schreef:
Ik kijk ook altijd naar het gewicht van de auto zelf. Fijn te weten dat bij een noodstop hij de auto niet voort drukt ondanks de oplooprem. Had een daihatsu feroza. Monster wagentje en kon ook in ruig terrein vooruit. Jammer genoeg afstand van moeten doen voor mijn nieuwe auto. Trekmonster Toyota landcruiser. Betere werk, maar hij was zoo stoer.

:+: een Feroza heb ik ook ooit eens gehad, idd een monstertje (in blikvorm) 2 x zeer overmoedig mee geweest ik moest in die tijd 1x er week de mestkar op het land van een boer lossen en met kar en al tot aan zijn oksels vastgereden in de modder :P moesten we gered worden door een tractor :D Heb er een jaar of 2-3 in gereden en kreeg er hetzelfde voor bij de dealer waar ik hem gekocht had als wat ik ervoor betaald had :)) oh ja ! je moest de voorwielen nog handmatig "locken" geweldig !

sindsdien is het Jeep (nu een jaartje of 8-9 die ik nu heb is 3 jaar oud- en mag 3500kg trekken) en dat is toch wel een heel stuk beter/comfortabeler, maar ik was wel dol op mijn Feroza

Och ja dat zou ik haast zijn vergeten. Die goeie oude tijd. Zit je vast en dan met de schoenen door de bagger om de wielen voor te sperren. Maar monster wagentjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:39

Wij hebben een 3lt V6 4x4 en die trek super. Mijn man is zelf automonteur dus snapt wel hoe de motor en bak werken, maar het gaat sowieso heel fijn en makkelijk.
In Amerika rijden ze heel veel met automaat en flinke trailers erachter.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:56

Onze S60 is ook een automaat, kun je er dan nog iets aan doen om het makkelijker te maken voor zo'n auto, b.v. een andere stand dan d :o? ?
Heb zelf meestal beduidend minder dan zijn maximale trekvermogen aan de haak en dan merk je nauwelijks dat de trailer er achter hangt maar moet binnenkort met een vol vrachtje naar België.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:10

Sharani schreef:
Onze S60 is ook een automaat, kun je er dan nog iets aan doen om het makkelijker te maken voor zo'n auto, b.v. een andere stand dan d :o? ?
Heb zelf meestal beduidend minder dan zijn maximale trekvermogen aan de haak en dan merk je nauwelijks dat de trailer er achter hangt maar moet binnenkort met een vol vrachtje naar België.

Niet in "D" zetten :)

Ik merk aan de Range Rover (4-traps met lock boven 75km/h) dat serieus trekken in 3 (handmatig kiezen) beter gaat. Zodra je op vlakke weg rustig kunt toeren, kan ik de automaat wel laten doorschakelen. Eigenlijk zou ik ook (voor de automaat) 95km/h willen rijden. Dan loopt de motor 2200 toeren in 4-lock. Meer toeren = meer olie rondpompen = betere koeling van de olie.
Om serieus te trekken met de 4500kg die de geladen set weegt, moet ik echt terug naar "3" en 2800 - 3000 toeren om zowel voldoende vermogen als koppel beschikbaar te hebben.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:53

Bedankt voor het advies! Zal ik hem volgende keer in 4 of desnoods 3 zetten. Sorry voor mijn misschien domme vragen maar is dat ook zo als hij maar een 1000 kg trekt? Dit is onze eerste automaat na altijd schakel auto's gehad te hebben en wil deze auto wel graag heel houden :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:06

Sharani schreef:
Bedankt voor het advies! Zal ik hem volgende keer in 4 of desnoods 3 zetten. Sorry voor mijn misschien domme vragen maar is dat ook zo als hij maar een 1000 kg trekt? Dit is onze eerste automaat na altijd schakel auto's gehad te hebben en wil deze auto wel graag heel houden :) .

Ja, het principe blijft gelijk, maar je hebt iets meer marge in de zin dat kleine of flauwe hellinkjes wel gewoon in "D" kunnen.

Als je het echt goed zou willen doen, zou je die dingen moeten weten:
- Koppel-toerenkromme (wanneer heb je max koppel beschikbaar)
- Vermogen-toerenkromme (wanneer heb je max vermogen beschikbaar)
- K-factor van de koppelomvormer (niet voor DGS en andere robot-bakken)

Je wil rijden in het toerengebied van max koppel. Moet je even vlot accelereren, dan wil je meer vermogen en dus richting max vermogen.

De K-faktor is de versterkingsfactor van de koppelomvormer en die zit grofweg tussen 1,1 en 2.
Koppel motor x K-factor = koppel aan de as.

Techniek in een notedop...... :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:00

R12312 schreef:

Ligt misschien aan de auto die ervoor staat want hier heb ik dus echt nooit last van en ik rij bijna dagelijks met trailer en automaat. Ik vind het zelf ideaal :)
Audi q7, 340 pk.

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:50

Nette combinatie xmarliez!

Ik ben zelf ook geen fan van een automaat. Wel lekker makkelijk hoor, maar ik wil bepalen in welke versnelling ik rij..

Van de week gekeken naar een ford transit uit 2006. 150000 gelopen. Helaas totaal niet wat de man mij had beloofd. Dat ding was zo'n roestbak (onderzijde) dat de monteur mij een negatief aankoop advies gaf. Hij durfde me er met geen mogelijkheid nog een trailer achter te laten hangen. Helaas nog geen transit voor mij dus...
Nu hier enorme twijfel...Vind transits verder behalve de roest prima bakken.
Ikke weet jij of dat standaard zo heel bizarre roestbakken zijn? Ik weet dat transits gevoelig zijn voor roest, maar zo bizar? Andere optie zou evt een vito zijn (maar ook daar ken ik de roest verhalen). Nu kwam een vriend van mij met een citroën Jumper, alleen ben ik zelf niet enorme van van Citroën. Of is dit alleen met de personen auto's?
Opel movano of renault trafic vallen al af ivm slechte trek kwaliteiten (als in redelijk bekend dat de versnellingsbakken dit niet leukvinden...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:20

Grote voordeel van een automaat is dat je nooit plankgas kan rijden in te hoge versnelling waarmee hoop motor schade voorkomt, je kunt erg vloeiend mee rijden en erg makkelijk met het manoeuvreren zonder dat je zorgen hoeft te maken om je koppelingsplaten .
Maar hangt ook van de automaat af, een moderne automaat bepaalt zijn schakel gedrag aan hand van motor temperatuur, belasting en gas pendaal stand (Mijn volvo uit 2001 doet dat in ieder geval wel).
Enige nadeel bij die van mij is dat die bij 60 al naar zijn 5 wilt schakelen, maar dat kun je verkomen door in 4 te zetten en alleen in 5 te zetten wanneer je op snelweg rijdt.

Maar als je een oude automaat hebt met maar 4 versnellingen en waarbij alleen de 4 gelockt is dan kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt. Want als die dan 1 versnelling lager moet dan gaat de motor wel erg veel toeren maken. Maar ik denk dat meeste mensen dat ook over schakel bakken zullen zeggen als die maar 4 versnellingen heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:17

Fjorj schreef:
Grote voordeel van een automaat is dat je nooit plankgas kan rijden in te hoge versnelling waarmee hoop motor schade voorkomt, je kunt erg vloeiend mee rijden en erg makkelijk met het manoeuvreren zonder dat je zorgen hoeft te maken om je koppelingsplaten .
Maar hangt ook van de automaat af, een moderne automaat bepaalt zijn schakel gedrag aan hand van motor temperatuur, belasting en gas pendaal stand (Mijn volvo uit 2001 doet dat in ieder geval wel).
Enige nadeel bij die van mij is dat die bij 60 al naar zijn 5 wilt schakelen, maar dat kun je verkomen door in 4 te zetten en alleen in 5 te zetten wanneer je op snelweg rijdt.

Maar als je een oude automaat hebt met maar 4 versnellingen en waarbij alleen de 4 gelockt is dan kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt. Want als die dan 1 versnelling lager moet dan gaat de motor wel erg veel toeren maken. Maar ik denk dat meeste mensen dat ook over schakel bakken zullen zeggen als die maar 4 versnellingen heeft.

Nou, zo erg is het ook weer niet; de Range doet ongeveer 2600 toeren aan 80km/h in 3. Een vijfbak doet in 4 ongeveer dezelfde getallen. De oude LT95 4-bak doet inderdaad iets hogere toerentallen dan de automaat.

Jongere automaten; degenen die communiceren met motormanagement (en andere elektronica) zullen waarschijnlijk hun schakelgedrag iets beter afstemmen op de daadwerkelijke belasting van de motor. De oude ZF4HP22 doet dat nog niet.
Blijft dat je als chauffeur altijd op moet blijven letten wat er gebeurt en niet klakkeloos aannemen dat de automaat het zelf wel uitzoekt, ook die moderne bakken niet.

Over roestbakken weet ik eigenlijk niet zoveel in combinatie met Transits. Van de Vito en de Sprinter weet ik dat er slechte series geweest zijn (vandaag nog eentje mee gehad). Blijf wel opletten op de individuele auto.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 07:49

Ik rijd nu een outlander phev die 1500 kilo mag trekken en dat met 2 vingers (wielen dan) in zn neus doet. En het is ook nog eens een automaat (weliswaar zonder versnellingen dan....)
Veel garages waar wij zijn geweest en ook waar ik mijn BE heb gehaald zeggen dat je voor een aanhanger beter een automaat kan nemen, zeker als in die aanhanger nog een paard staat. Gedoseerd rijden is het toverwoord, en er vanuit gaande dat iemand niet elke dag met een trailer rijd, denk ik dat er weinig schade zal zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:15

ivy_power89 schreef:
Ik rijd nu een outlander phev die 1500 kilo mag trekken en dat met 2 vingers (wielen dan) in zn neus doet. En het is ook nog eens een automaat (weliswaar zonder versnellingen dan....)
Veel garages waar wij zijn geweest en ook waar ik mijn BE heb gehaald zeggen dat je voor een aanhanger beter een automaat kan nemen, zeker als in die aanhanger nog een paard staat. Gedoseerd rijden is het toverwoord, en er vanuit gaande dat iemand niet elke dag met een trailer rijd, denk ik dat er weinig schade zal zijn.

Je hebt maar een keer nodig om je automaat op te stoken........

Hoe vaak wissel jij eigenlijk de olie in je versnellingsbak?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:20

Ik heb geen versnellingsbak, voor zover ik weet ;)
Dat zal vast ook wel komen omdat de auto plug-in hybride is, en olie vervangen? ik heb die auto nog geen jaar,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:37

ivy_power89 schreef:
Ik heb geen versnellingsbak, voor zover ik weet ;)
Dat zal vast ook wel komen omdat de auto plug-in hybride is, en olie vervangen? ik heb die auto nog geen jaar,

Dan ben ik toch wel heel benieuwd welke plug-in jij hebt. Voor zover ik weet zijn er maar twee zonder versnellingsbak......

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:26

Citaat:
De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor. De benzinemotor wordt, indien noodzakelijk, gestart met de gekoppelde generator. De starttijd is zo snel dat hierdoor het conventionele startgeluid niet hoorbaar is. De Outlander PHEV is voorzien van een ‘Drive-Selector’ waarmee de berijder kiest of vooruit of achteruit wordt gereden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:48

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:41

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:47

wie heeft er nog meer een volkswagen transporter bus voor de trailer?
wij hebben een mooie rode voor een 2 paards groene trailer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:00

Heb je ervaring met deze auto's Eikrikur? Dat je zo volmondig ja knikt haha

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:23

Silly1972 schreef:
Heb je ervaring met deze auto's Eikrikur? Dat je zo volmondig ja knikt haha

Persoonlijk niet. Maar de specificaties voldoen en daarnaast hebben Subaru's de reputatie degelijk gebouwde, goede trekauto's te zijn. Enige minpuntje is dat, vanwege de AWD, reparaties duur kunnen uitvallen, mocht er iets defect raken in de aandrijflijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:22

Heb je dat niet met alle 4x4 auto's.
Ik heb nog nooit een 4x4 gereden dus daar verder geen ervaring mee wat daar de minpunten kunnen zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:28

Silly1972 schreef:
Heb je dat niet met alle 4x4 auto's.
Ik heb nog nooit een 4x4 gereden dus daar verder geen ervaring mee wat daar de minpunten kunnen zijn

Ja, dat geldt voor alle 4x4's, ook mijn kleine Pandaatje :D
Het verschil is dat die Subaru's behoorlijk verkocht zijn en onderdelen dus fatsoenlijk beschikbaar zijn, in tegenstelling tot de Panda, die als 4x4 in NL nauwelijks verkocht is (de oer-Panda dan hè, niet dat moderne ding }:) )

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:47

en de Daihatsu Terios? Leuke auto maar Daihatsu bestaat toch niet meer? Kun je dan nog wel aan onderdelen komen indien nodig?