Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mist schreef:brease schreef:Ik kijk ook altijd naar het gewicht van de auto zelf. Fijn te weten dat bij een noodstop hij de auto niet voort drukt ondanks de oplooprem. Had een daihatsu feroza. Monster wagentje en kon ook in ruig terrein vooruit. Jammer genoeg afstand van moeten doen voor mijn nieuwe auto. Trekmonster Toyota landcruiser. Betere werk, maar hij was zoo stoer.
een Feroza heb ik ook ooit eens gehad, idd een monstertje (in blikvorm) 2 x zeer overmoedig mee geweest ik moest in die tijd 1x er week de mestkar op het land van een boer lossen en met kar en al tot aan zijn oksels vastgereden in de modder
moesten we gered worden door een tractor
Heb er een jaar of 2-3 in gereden en kreeg er hetzelfde voor bij de dealer waar ik hem gekocht had als wat ik ervoor betaald had
oh ja ! je moest de voorwielen nog handmatig "locken" geweldig !
sindsdien is het Jeep (nu een jaartje of 8-9 die ik nu heb is 3 jaar oud- en mag 3500kg trekken) en dat is toch wel een heel stuk beter/comfortabeler, maar ik was wel dol op mijn Feroza
Sharani schreef:Onze S60 is ook een automaat, kun je er dan nog iets aan doen om het makkelijker te maken voor zo'n auto, b.v. een andere stand dan d?
Heb zelf meestal beduidend minder dan zijn maximale trekvermogen aan de haak en dan merk je nauwelijks dat de trailer er achter hangt maar moet binnenkort met een vol vrachtje naar België.
Sharani schreef:Bedankt voor het advies! Zal ik hem volgende keer in 4 of desnoods 3 zetten. Sorry voor mijn misschien domme vragen maar is dat ook zo als hij maar een 1000 kg trekt? Dit is onze eerste automaat na altijd schakel auto's gehad te hebben en wil deze auto wel graag heel houden.
R12312 schreef:Ik vind een automaat echt vreselijk voor de trailer. Ze schakelen of te snel over of te langzaam. Maar doseren vind ik lastig met zo'n ding, nee lekker handgeschakeld voor de trailer.
Fjorj schreef:Grote voordeel van een automaat is dat je nooit plankgas kan rijden in te hoge versnelling waarmee hoop motor schade voorkomt, je kunt erg vloeiend mee rijden en erg makkelijk met het manoeuvreren zonder dat je zorgen hoeft te maken om je koppelingsplaten .
Maar hangt ook van de automaat af, een moderne automaat bepaalt zijn schakel gedrag aan hand van motor temperatuur, belasting en gas pendaal stand (Mijn volvo uit 2001 doet dat in ieder geval wel).
Enige nadeel bij die van mij is dat die bij 60 al naar zijn 5 wilt schakelen, maar dat kun je verkomen door in 4 te zetten en alleen in 5 te zetten wanneer je op snelweg rijdt.
Maar als je een oude automaat hebt met maar 4 versnellingen en waarbij alleen de 4 gelockt is dan kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt. Want als die dan 1 versnelling lager moet dan gaat de motor wel erg veel toeren maken. Maar ik denk dat meeste mensen dat ook over schakel bakken zullen zeggen als die maar 4 versnellingen heeft.
ivy_power89 schreef:Ik rijd nu een outlander phev die 1500 kilo mag trekken en dat met 2 vingers (wielen dan) in zn neus doet. En het is ook nog eens een automaat (weliswaar zonder versnellingen dan....)
Veel garages waar wij zijn geweest en ook waar ik mijn BE heb gehaald zeggen dat je voor een aanhanger beter een automaat kan nemen, zeker als in die aanhanger nog een paard staat. Gedoseerd rijden is het toverwoord, en er vanuit gaande dat iemand niet elke dag met een trailer rijd, denk ik dat er weinig schade zal zijn.
ivy_power89 schreef:Ik heb geen versnellingsbak, voor zover ik weet
Dat zal vast ook wel komen omdat de auto plug-in hybride is, en olie vervangen? ik heb die auto nog geen jaar,
Citaat:De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor. De benzinemotor wordt, indien noodzakelijk, gestart met de gekoppelde generator. De starttijd is zo snel dat hierdoor het conventionele startgeluid niet hoorbaar is. De Outlander PHEV is voorzien van een ‘Drive-Selector’ waarmee de berijder kiest of vooruit of achteruit wordt gereden.
Silly1972 schreef:Zou zoiets geschikt zijn voor een 1.5 paards trailer?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... c=st|sr,as
Silly1972 schreef:Heb je ervaring met deze auto's Eikrikur? Dat je zo volmondig ja knikt haha
Silly1972 schreef:Heb je dat niet met alle 4x4 auto's.
Ik heb nog nooit een 4x4 gereden dus daar verder geen ervaring mee wat daar de minpunten kunnen zijn