Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:50

Gimmick11 schreef:
cruesli schreef:
Volgens mij gaat het er toch om hoeveel het max laadgewicht van de trailer is?
Bijvoorbeeld bij mij:
Max laadgewicht van de trailer is 1500 kilo
Trailer leeg weegt 600 kilo
paardlief weegt 550 kilo

Auto (volkswagen bora) mag 1300 kilo trekken
600 (trailer) + 550 (paard) = 1150, dus onder het gewicht dat de auto mag trekken.
Maar omdat het max laadgewicht van de trailer 1500 kilo is, mag de auto de trailer zowiezo niet trekken,
ook niet leeg.

Zo is het mij verteld door een verkeersdeskundige bij de politie, hij zei ook dat er dus heeeeel veel
auto's met trailers rondreden die dat helemaal niet mogen trekken

Jaja, dat heb ik eerder ook al eens gezegd, maar dat geloven ze hier niet...
Ik heb er destijds een artikel over geschreven en het helemaal uitgezocht, dit antwoord kreeg ook van de RDW.
Je hebt dus een auto nodig die 1500kg mag trekken, ook al haal dat gewicht nooit.

Kolère zeg! Bull-oliebol!
Ik vind het maar raar dat dat steeds terug blijft komen. Óf bij het RDW en die verkeersdeskundige bij de politie weten het zelf niet, óf (en ik denk dat dat het geval is Knipoog ) jullie hebben het verkeerd begrepen! Heeft alleen met de benodigde rijbewijzen te maken!! (E dus)
Natúúrlijk mag je achter een auto 1150kg hangen als er op de papieren staat dat ie 1300 mag trekken! (waarom zou dat anders op de papieren staan?!) Áls de bestuurder maar over de juiste rijbewijzen beschikt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:57

Kaatje schreef:
Citaat:
Hoeveel Disco's heb jij op de oprit staan?? Beetje fan heeft ze in meervoud

Dat heb ik mooi weten te verhinderen Haha! 1 dus.

Niet eens RRC erbij?? Goh; wel lid van één van de clubs dan? Dat is toch wel het minste, als je tenminste niet voor elke zucht naar de dealer wilt rennen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:36

SFLJ, daar gaat het hier net om, die heeft Cruesli dus volgens mij niet.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:36

Utixo schreef:
SFLJ, daar gaat het hier net om, die heeft Cruesli dus volgens mij niet.

Ik heb indd alleen B, mijn vader heeft wel BE (vanuit vroeger krijg je automatisch E erbij) en hij zegt dat hij die combinatie niet mag rijden Koe

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:45

De auto mag gewoon trekken wat hij op papier mag trekken. Met BE vervalt de MTM. Jouw vader mag de combinatie gewoon rijden, vermits niet zwaarder beladen dan wat de auto mag trekken.

Overigens vind ik het altijd een verstandig idee om toch een paar lesjes te nemen, ook al heb je (of in dit geval je vader) je E gekregen vroeger. Gewoon even om te leren om een bocht zo makkelijk mogelijk te nemen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:27

Utixo schreef:
De auto mag gewoon trekken wat hij op papier mag trekken. Met BE vervalt de MTM. Jouw vader mag de combinatie gewoon rijden, vermits niet zwaarder beladen dan wat de auto mag trekken.

Overigens vind ik het altijd een verstandig idee om toch een paar lesjes te nemen, ook al heb je (of in dit geval je vader) je E gekregen vroeger. Gewoon even om te leren om een bocht zo makkelijk mogelijk te nemen.

Mn vader rijdt ook al jaren met de caravan naar Kroatië Knipoog Dus de trailer komt ook wel goed.
Ik zal vanavond dit eens voorleggen aan mn vader, ben benieuwd wat voor discussie hier uit komt, hahahah

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:08

cruesli schreef:
Utixo schreef:

Mn vader rijdt ook al jaren met de caravan naar Kroatië Knipoog Dus de trailer komt ook wel goed.
Ik zal vanavond dit eens voorleggen aan mn vader, ben benieuwd wat voor discussie hier uit komt, hahahah

art 15 regelement rijbewijzen, dan ben je snel uitgepraat.
zoek maar op www.overheid.nl

lais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:17

Wij trekken onze paarden met een range rover. Ik las in dit topic dat 'Dope' ook trekt met range rovers. Het zijn echt wel geschikte auto's, maar ze zijn wel vrij prijzig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:30

lais schreef:
Wij trekken onze paarden met een range rover. Ik las in dit topic dat 'Dope' ook trekt met range rovers. Het zijn echt wel geschikte auto's, maar ze zijn wel vrij prijzig.

Dat is relatief. Voor 2500 euro heb je een rijdend exemplaar voor de deur staan.......

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:56

Maar heb je dan wel een degelijk rijden exemplaar, cq eentje waarmee je veilig de weg op kunt? Ik heb zat handige vriendjes, die ook echt wel willen knutselen voor me, maar is het een #@!karwei om tekutselen aan een Range Rover? En vanaf welk jaartal zijn ze interresant, na welke leeftijd kun je er echt niets meer aanhangen omdat het dan neit zo leuk meer word?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:29

Utixo schreef:
Maar heb je dan wel een degelijk rijden exemplaar, cq eentje waarmee je veilig de weg op kunt? Ik heb zat handige vriendjes, die ook echt wel willen knutselen voor me, maar is het een #@!karwei om tekutselen aan een Range Rover? En vanaf welk jaartal zijn ze interresant, na welke leeftijd kun je er echt niets meer aanhangen omdat het dan neit zo leuk meer word?

Het gaat niet om leeftijd, maar om kwaliteit. Met goed onderhoud kun je heel wat langer met je auto doen dan wanneer je je niet druk maakt over onderhoud en met je rijstijl weinig rekening houdt met de techniek van de auto. En een goed gerestaureerde RR uit begin 70er jaren kan vele malen beter zijn dan eentje van een paar jaar oud die afgeragd is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:55

Ok, ik heb nu al enkele berichtjes heen en weer op Hyves een discussie met een stalgenootje van me, maar ik kan het niet zo goed uitleggen. Ze werkt zelf bij de politie, en de RDW heeft tegen haar gezegd dat ze mocht rijden met haar combinatie. Ze heeft enkel een B rijbewijs.

Haar auto weegt 1200 kilo. De trailer weegt 500 en heeft een MTM van 800. Ze heeft een paard van 600 kilo. Ze zegt dus dat de combinatie mag rijden, omdat ze hem maar laad tot 1100. Maar ik snap juist van jullie dat met B het gewicht van het paard er niet toe doet, maar de MTM, wat dus betekend dat de trailer met 1300 kilo boven de 1200 uitkomt.

Artikel 15 kon ik niet zo snel vinden, zal nog eens verder zoeken.

Heeft er iemand (vermits ik gelijk heb...) een duidelijke verwijzing voor me?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:59

Ik heb zojuist de FAQ verstuurd naar haar, kijken of dit duidelijker is dan mijn uitleg Lachen

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:12

ikke schreef:
lais schreef:

Dat is relatief. Voor 2500 euro heb je een rijdend exemplaar voor de deur staan.......

en met dat rijdend houd het dan ook wel op.
Zo'n RR is eigenlijk alleen leuk op oldtimer kenteken met een grote gaspot achterin.
Wil je een btje knappe RR die niet al te oud is ben je wel een paar cent verder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:42

Utixo schreef:
Ok, ik heb nu al enkele berichtjes heen en weer op Hyves een discussie met een stalgenootje van me, maar ik kan het niet zo goed uitleggen. Ze werkt zelf bij de politie, en de RDW heeft tegen haar gezegd dat ze mocht rijden met haar combinatie. Ze heeft enkel een B rijbewijs.

Haar auto weegt 1200 kilo. De trailer weegt 500 en heeft een MTM van 800. Ze heeft een paard van 600 kilo. Ze zegt dus dat de combinatie mag rijden, omdat ze hem maar laad tot 1100. Maar ik snap juist van jullie dat met B het gewicht van het paard er niet toe doet, maar de MTM, wat dus betekend dat de trailer met 1300 kilo boven de 1200 uitkomt.

Artikel 15 kon ik niet zo snel vinden, zal nog eens verder zoeken.

Heeft er iemand (vermits ik gelijk heb...) een duidelijke verwijzing voor me?

Als het MTM 800 kilo is (vind ik wel erg weinig voor een trailer trouwens), zou ze met een B-rijbewijs de trailer mogen trekken. Het gaat er nl. om wat er op papier staat en dit gewicht mag niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkend voertuig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:54

Diablo schreef:
Als het MTM 800 kilo is (vind ik wel erg weinig voor een trailer trouwens), zou ze met een B-rijbewijs de trailer mogen trekken. Het gaat er nl. om wat er op papier staat en dit gewicht mag niet hoger zijn dan het gewicht van het trekkend voertuig.

Dat dacht ik ook al. De trailer weegt 500 kg, dat zou volgens deze MTM betekenen dat ze er max. 300 kg mag bijladen. Ik denk dat ze een MTM van 1300 kg bedoelt, maar het staat er idd verkeerd. In de situatie van MTM 1300 kg, mag ze hem niet trekken met haar B rijbewijs Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:00

Ja suffie, dat zou ook kunnen zijn en dan mag het inderdaad niet. Het verhaal wat de politiemedewerkster vertelt (schandalig trouwens dat die het zelf niet eens weten), gaat op voor een E-rijbewijs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:05

finn2003 schreef:
Wil je een btje knappe RR die niet al te oud is ben je wel een paar cent verder.

Dat bestaat imo niet. De laatste jaren zijn RR's niet om aan te zien Clown
De Classic is wel mooi om te zien, maar jonger dan 10 jaar is wat mij betreft niet "knap" te noemen Duivel

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:17

zelf hebben we een ford mondeo die 1800kg mag trekken maar heb geen E dus word het altijd een 1/1,5 paards trailer . Maar mijn schoonvader rijd wel eens met de 2paards en auto heeft geen probleem.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:52

Clown Uiteraard bedoel ik een MTM van 1300. Ik heb mijn haar pas blond geverft, merken jullie het?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:20

Utixo schreef:
Clown Uiteraard bedoel ik een MTM van 1300. Ik heb mijn haar pas blond geverft, merken jullie het?

Goh nee.......... Knipoog

Maar goed, dan mag ze dus de trailer met haar B-rijbewijs NIET trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:31

tjonge, die agente zou haar eigen intranet van de politie eens wat beter moeten lezen, ze mag niet met B deze combi trekken en vertel haar maar dat jij een wasmachine hebt gewonnen Clown Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:42

finn2003 schreef:
ikke schreef:

en met dat rijdend houd het dan ook wel op.
Zo'n RR is eigenlijk alleen leuk op oldtimer kenteken met een grote gaspot achterin.

Definieer "niet te oud" De eerste Range Rovers stammen uit 1971, dus dat valt wel mee. Bovendien is die auto zo populair dat Land Rover Ltd nog gewoon alle nieuwe onderdelen levert voor alle bouwjaren. Moet je eens proberen bij een willekweurige Jap..........

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:07

ARGH! Ik heb haar de FAQ voorgelegd, ik heb het 3x uitgelegd, en nog beweerd ze dat zij gelijk heeft. Ook haar verzekering zegt dat ze gewoon verzekerd is.

Ik moet en zal een wetsartikel vinden waarin het duidelijk staat uitgelegd. Heeft iemand voor mij de directe link van de overheid, artikel 15? Ik kon het niet vinden.

Het is niet zozeer dat ik gelijk MOET hebben, maar jullie hebben me nu wel overtuigd dat ik gelijk heb. Ze zegt dat ze het heeft nagevraagd bij het RDW en haar werk.

Edit; Verder is het gewoon een aardig iemand, maar dit is frustrerend Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:22

Citaat:
Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a. bromfietsen (Rijbewijs AM);

b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

d. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C);

e. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg, doch ten hoogste 7500 kg bedraagt, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C1);

f. motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D);

g. motorrijtuigen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 doch niet meer dan 16 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D1);

h. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits

I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg of

II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie D1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.

2. Voor de bepaling van het aantal wielen worden twee op dezelfde as gemonteerde wielen als een wiel beschouwd, indien de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 460 mm.

3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.

Hierbij dus het bedoelde artikel. Studeer ze Slim