[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10777
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:01

Skyla schreef:
Ja, de Hyundai twijfel ik wat omdat de mijne nu al zo vroeg zo'n kosten heeft. En kwa olie drinken zijn onze garage dat dit wat eigen is aan Hyundai helaas. Toyota zijn mijn ouders altijd van tevreden geweest tot idd jaren geleden de rav4 uitkwam en ze zijn gaan testrijden, ze vonden het zo'n teleurstelling. Deels hierdoor dan op de Hyundai overgestapt want ze wilden een suv.

Sure_lee laat zeker weten hoe het testrijden was! Ik ben wel erg benieuwd want ik vind hem ook al een tijdje echt mooi.

De kuga ga ik eens naar zien. Denk niet dat ik die al bekeken heb.


Voordat ik de Santa fe kocht heb ik ook proefgereden in de andere auto's van jouw lijstje. Het waren toen allemaal auto's tot 15.000 euro. De tiguan vond ik het minst fijn rijden. De raf 4 heel goedkoop qua materialen. De tucson zat voor mij niet lekker. Ik ben maar 1.58 en ik kreeg de stoel niet fijn afgesteld.
Gisteren in de Mazda gereden. Hij kan voor mij echt niet tippen aan de Santa Fe. Omdat deze auto rond de 26.000 kost vind ik dan wel dat het een vooruitgang moet zijn. Voor mij was het dat niet.
Ik zat er niet lekker in. De zitting van de stoel is heel kort. Ik mis dan steun. Het stoorde mij de hele tijd. Ik denk niet dat ik daar aan kan wennen.
Ik vind muziek ook heel belangrijk en ik houd van diep geluid en bas. Ik kreeg geen fijn geluid uit de Bose installatie.
Qua rijden verder wel oké maar minder comfortabel dan de Santa fe. Ik vond hem meer zoekerig en wat stugger. Ik had ook minder het idee dat ik in een hoge auto reed. Toen ik weer in mijn Santa Fe stapte was ik weer helemaal blij.
Dus voor mij helaas geen Mazda Cx5.

Ik wil misschien nog kijken wat ik van een BMX x3 vind.
Anders maar weer een Dodge Ram haha.
Dat is tot nu toe de enige auto die ik fijner vond dan de Santa Fe. Maar wel een heel ander kaliber natuurlijk en eigenlijk alleen interessant als je hem zakelijk kunt rijden en een lage catalogus waarde heeft.
Wij vinden het leuk om verschillende auto's te rijden dus meestal worden ze wel weer vervangen na 2 jaar. Dat we de Dodge hebben vervangen hadden we beter niet kunnen doen.

Skyla
Berichten: 407
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:09

Dat goedkope zeiden mijn ouders toen ook van de rav. Mijn vader was erg teleurgesteld want die had tot dan steeds Toyota gehad.
Ik heb nu dus de ix35 en rij er verder eigenlijk ook wel heel graag mee. Maar er is al zoveel kapot aan dat ik twijfel of ik terug voor Hyundai zou gaan.
De Santa Fe valt ook boven mijn budget helaas.

Ik ben ook niet de grootste dus ga daar ook rekening mee moeten houden als ik ga testrijden.

Ik hoop deze week na mijn werk 2 garages in de buurt eens te kunnen bezoeken. Heb online eens gekeken wat iedereen beschikbaar had en die 2 hebben misschien wel wat interessants staan.

De Ram heb ik vroeger wel veel slechte dingen van gehoord. Maar dan vooral dat het eigenlijk puur een wagen is voor mensen die met iets stoers en groots willen rondrijden. De mensen die ik kenden die een hadden vloekten ermee dat ze zelfs in een licht nat weiland er al mee vastreden.

Mijn man wil eigenlijk liever ook weer een pick up of camionette. Maar we hebben het geld nu niet om zoiets en dan nog een kleinere stadsauto te kopen waarmee ik kan gaan werken. En wachten gaat ook niet want ik wil terug op pad kunnen met de trailer. :')

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:23

Dat om niks vast rijden met een RAM, dat herken ik wel van pick-ups maar ligt toch vooral aan de chauffeur en maar beperkt aan de auto.

Skyla
Berichten: 407
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:44

Dat zou ook goed kunnen := hier niet te klagen over de ranger maarja, zoals je zei...

Ik was dat gisteren nog vergeten te zeggen maar bij een BMW wel rekening houden dat die dacht ik langs achteren 'trekken' ipv vooren zoals de meeste andere auto's. Maar dat doen pick ups dan natuurlijk ook.

Icelandshet
Berichten: 402
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:56

Ik heb uiteraard niet alles gelezen in dit topic maar zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Hier zijn ongetwijfeld mensen met meer verstand ...

Ik ga een nieuwe auto kopen, welke met een beetje mazzel ook sporadisch een trailer kan trekken. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar zou het fijn vinden als ik mijn pony's zelf kan vervoeren. Mijn oog is nu gevallen op een Hyundai Kona (benzine). Maximaal toelaatbare massa van 1875 en een trekgewicht van 1300.

Met een lichte trailer, moet dat dan dus net kunnen? Of niet? En hoe zit het dan met de kogeldruk?

Mijn grootste is een arabier van zo'n 400 kg. En een grotere auto dan dit zie ik (buiten kosten - technisch) eigenlijk niet zitten omdat ik in de stad woon, en toch wel vaak moet file parkeren :+

Edit: ik ben nu niet in bezit van BE rijbewijs, maar dat zou geregeld kunnen worden.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:20

Icelandshet schreef:
Ik heb uiteraard niet alles gelezen in dit topic maar zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Hier zijn ongetwijfeld mensen met meer verstand ...

Ik ga een nieuwe auto kopen, welke met een beetje mazzel ook sporadisch een trailer kan trekken. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar zou het fijn vinden als ik mijn pony's zelf kan vervoeren. Mijn oog is nu gevallen op een Hyundai Kona (benzine). Maximaal toelaatbare massa van 1875 en een trekgewicht van 1300.

Met een lichte trailer, moet dat dan dus net kunnen? Of niet? En hoe zit het dan met de kogeldruk?

Mijn grootste is een arabier van zo'n 400 kg. En een grotere auto dan dit zie ik (buiten kosten - technisch) eigenlijk niet zitten omdat ik in de stad woon, en toch wel vaak moet file parkeren :+

Edit: ik ben nu niet in bezit van BE rijbewijs, maar dat zou geregeld kunnen worden.

Als maat een ding is, zou ik een Land Rover 88" of Defender 90 kopen. Dat zijn de kleinste auto's die ook een trailer kunnen en mogen trekken :j

Ik kan het helaas niet meer terug kijken want kennis heeft de Kona verkocht maar die gebruikten de auto dus precies hiervoor. Zij hebben een Heja 5* trailer met 1300kg op papier en dat lukt ook prima.

Kogeldruk moet je even nakijken in het instructieboekje, dat is de enige plek met de juiste info. De verkoper zal altijd zeggen dat het ok is, hij krijgt de boete niet......

Icelandshet
Berichten: 402
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:45

ikke schreef:
Als maat een ding is, zou ik een Land Rover 88" of Defender 90 kopen. Dat zijn de kleinste auto's die ook een trailer kunnen en mogen trekken :j

Ik kan het helaas niet meer terug kijken want kennis heeft de Kona verkocht maar die gebruikten de auto dus precies hiervoor. Zij hebben een Heja 5* trailer met 1300kg op papier en dat lukt ook prima.

Kogeldruk moet je even nakijken in het instructieboekje, dat is de enige plek met de juiste info. De verkoper zal altijd zeggen dat het ok is, hij krijgt de boete niet......


Dankjewel! Mijn grootste zorg bij 'net kunnen' is dat je het jezelf kwa kracht wel moeilijk gaat maken. Of valt dat mee? In de meeste gevallen hoor ik mensen zeggen dat men rekening houdt met een trekgewicht van +- 1500 om marge te houden

De Land rover is echt wel ver buiten budget helaas.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:04

Icelandshet schreef:
ikke schreef:
Als maat een ding is, zou ik een Land Rover 88" of Defender 90 kopen. Dat zijn de kleinste auto's die ook een trailer kunnen en mogen trekken :j

Ik kan het helaas niet meer terug kijken want kennis heeft de Kona verkocht maar die gebruikten de auto dus precies hiervoor. Zij hebben een Heja 5* trailer met 1300kg op papier en dat lukt ook prima.

Kogeldruk moet je even nakijken in het instructieboekje, dat is de enige plek met de juiste info. De verkoper zal altijd zeggen dat het ok is, hij krijgt de boete niet......


Dankjewel! Mijn grootste zorg bij 'net kunnen' is dat je het jezelf kwa kracht wel moeilijk gaat maken. Of valt dat mee? In de meeste gevallen hoor ik mensen zeggen dat men rekening houdt met een trekgewicht van +- 1500 om marge te houden

De Land rover is echt wel ver buiten budget helaas.

Dan zoek je niet goed genoeg of je kijkt er niet doorheen }>

Die marge is altijd beter maar als jouw budget (of afmeting) en dergelijke auto niet toestaat, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.

Ik reed met een Ford Escort, wel de 90pk turbodiesel, met een tweepaards met een paard erin, ging prima, ook bult op.
Ding mocht 1200kg trekken en dat woog de trailer ook echt wel.

Punt is vooral of jij (de chauffeur) snapt waar je mee bezig bent. Iets rustiger rijden, veel verder voor je uit kijken, motor wat meer toeren laten maken (= meer power) en blijven nadenken bij het feit dat je op het scherp van de snede bezig bent.
Juist omdat het gros van de chauffeurde mensheid geen idee hierbij heeft, roept iedereen maar dat je marges moet hebben.

Die auto is niet het probleem maar het staat of valt bij de kennis van de chauffeur.
Aan jou om te beoordelen hoe groot jouw kennis en bedenk ook: bij twijfel niet inhalen!

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:26

Icelandshet schreef:
Mijn grootste zorg bij 'net kunnen' is dat je het jezelf kwa kracht wel moeilijk gaat maken. Of valt dat mee?

Max trekgewicht heeft niet alleen met kracht te maken, (vooral) ook met de constructie van de auto. In de meeste gevallen trekken de voorwielen de voorkant vooruit, de trailer houdt de achterkant tegen. Je wilt voorkomen dat de auto 10 cm langer wordt, mede daarom hangt er een max aan. Daar zal de fabrikant ook wel een marge inbouwen, sommige fabrikanten misschien nog meer dan anderen.

Aangezien je aangeeft maar sporadisch met een trailer te willen rijden zal je de auto niet snel uit elkaar trekken. In ons vlakke land zal vermogen niet snel een issue zijn, vooral niet als je -zoals ikke terecht zegt- niet bang bent om de motor wat toeren te laten draaien.

Het gaat om de 1.6? Volgens autoweek is het max vermogen 105 pk bij 5700 tpm, max. koppel 147 Nm bij 4000 tpm. Zou ik met de trailer er achter niet onder de 2500 toeren laten zakken, liever nog rond de 3 houden. En niet bang zijn om pas bij 4-4,5 op te schakelen.

Marie111
Berichten: 4916
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:34

Icelandshet schreef:
Ik heb uiteraard niet alles gelezen in dit topic maar zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Hier zijn ongetwijfeld mensen met meer verstand ...

Ik ga een nieuwe auto kopen, welke met een beetje mazzel ook sporadisch een trailer kan trekken. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar zou het fijn vinden als ik mijn pony's zelf kan vervoeren. Mijn oog is nu gevallen op een Hyundai Kona (benzine). Maximaal toelaatbare massa van 1875 en een trekgewicht van 1300.

Met een lichte trailer, moet dat dan dus net kunnen? Of niet? En hoe zit het dan met de kogeldruk?

Mijn grootste is een arabier van zo'n 400 kg. En een grotere auto dan dit zie ik (buiten kosten - technisch) eigenlijk niet zitten omdat ik in de stad woon, en toch wel vaak moet file parkeren :+

Edit: ik ben nu niet in bezit van BE rijbewijs, maar dat zou geregeld kunnen worden.



Wil je met een 1,5 paards of tweepaardstrailer rijden?

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:37

Rex_Rolfo schreef:
Icelandshet schreef:
Mijn grootste zorg bij 'net kunnen' is dat je het jezelf kwa kracht wel moeilijk gaat maken. Of valt dat mee?

Max trekgewicht heeft niet alleen met kracht te maken, (vooral) ook met de constructie van de auto. In de meeste gevallen trekken de voorwielen de voorkant vooruit, de trailer houdt de achterkant tegen. Je wilt voorkomen dat de auto 10 cm langer wordt, mede daarom hangt er een max aan. Daar zal de fabrikant ook wel een marge inbouwen, sommige fabrikanten misschien nog meer dan anderen.

Aangezien je aangeeft maar sporadisch met een trailer te willen rijden zal je de auto niet snel uit elkaar trekken. In ons vlakke land zal vermogen niet snel een issue zijn, vooral niet als je -zoals ikke terecht zegt- niet bang bent om de motor wat toeren te laten draaien.

Het gaat om de 1.6? Volgens autoweek is het max vermogen 105 pk bij 5700 tpm, max. koppel 147 Nm bij 4000 tpm. Zou ik met de trailer er achter niet onder de 2500 toeren laten zakken, liever nog rond de 3 houden. En niet bang zijn om pas bij 4-4,5 op te schakelen.

Dan bekeek ik een andere versie.

Icelandshet: let goed op welke versie je uitzoekt want ik zie zo vlug al grote verschillen in specs en prestaties!
Je moet echt een 1.6 van het juiste bouwjaar hebben, anders ga je nat!

https://www.autoweek.nl/carbase/hyundai/kona/
Hier heb je ze allemaal op een rijtje.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:51

Probleem met pickups is dat ze vaak wat gewicht missen op de achteras.
Als ik met de trekker een baal hooi pak met de voorlader dan sta ik ook zo vast in de modder (als ik de 4x4 niet aan zet), als ik die baal aan de achterkant van de trekker pak dat kom ik over het algemeen over makkelijk doorheen.

Druk op de aangedreven wielen is essentieel.

Icelandshet
Berichten: 402
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:16

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Het gaat om de 1.6? Volgens autoweek is het max vermogen 105 pk bij 5700 tpm, max. koppel 147 Nm bij 4000 tpm. Zou ik met de trailer er achter niet onder de 2500 toeren laten zakken, liever nog rond de 3 houden. En niet bang zijn om pas bij 4-4,5 op te schakelen.

Dan bekeek ik een andere versie.

Icelandshet: let goed op welke versie je uitzoekt want ik zie zo vlug al grote verschillen in specs en prestaties!
Je moet echt een 1.6 van het juiste bouwjaar hebben, anders ga je nat!

https://www.autoweek.nl/carbase/hyundai/kona/
Hier heb je ze allemaal op een rijtje.


Ah kijk daar gaat het al mis. Ik had voornamelijk 1.0 modellen opgeslagen zie ik nu. Prijs technisch natuurlijk aantrekkelijker, maar niet geschikt om een trailer mee te trekken misschien?

darkadia

Berichten: 5519
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:45

De meeste 1.0 zullen onvoldoende PK hebben om de trailer goed te kunnen trekken. Ik waag me er zelfs met mijn Hyundai ix20 1.4 niet aan ookal mag die op papier 1300 kg trekken en zou een lichte trailer met niet te groot paard dus moeten kunnen

Saar4
Berichten: 2397
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:02

Heeft iemand hier een hybride Kuga met 1500kg trekgewicht (of iets vergelijkbaars) voor een anderhalf paards trailer staan? Komt die een beetje van zijn plek?

Ik ben grootgebracht met het prinicpe van more is more dus ben een beetje huiverig om een auto met relatief weinig trekkracht voor een trailer te hangen maar hoor graag of dat onterecht is. Ik ben niet van plan om er de Ardennen mee in te gaan. :D

Sentir

Berichten: 628
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:20

Even volgen had hier voor zelf al een topic aangemaakt haha.
Momenteel een Ford ranger op het oog (of iets dergelijks)

Beetje off topic maar ik kan echt geen info vinden waar je een westfalia trailer kan kopen? Ik vindt ze alleen tweedehands. En ik zou graag net geen 20 jaar oude trailer kopen

FleurSandro

Berichten: 1984
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:08

Sentir schreef:
Even volgen had hier voor zelf al een topic aangemaakt haha.
Momenteel een Ford ranger op het oog (of iets dergelijks)

Beetje off topic maar ik kan echt geen info vinden waar je een westfalia trailer kan kopen? Ik vindt ze alleen tweedehands. En ik zou graag net geen 20 jaar oude trailer kopen


Westfalia trailers worden niet meer gemaakt, deze zijn dus enkel nog tweedehands te vinden. Volgens mij zijn de 20 jaar oude trailers ook de laatste trailers.
Laatst bijgewerkt door FleurSandro op 11-02-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

carika
Berichten: 1969
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:10

Er is wel een Oostenrijkse westfalia dealer te vinden maar of dat de ouderwetse kwaliteit is weet ik niet.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:12

Sentir schreef:
Even volgen had hier voor zelf al een topic aangemaakt haha.
Momenteel een Ford ranger op het oog (of iets dergelijks)

Beetje off topic maar ik kan echt geen info vinden waar je een westfalia trailer kan kopen? Ik vindt ze alleen tweedehands. En ik zou graag net geen 20 jaar oude trailer kopen

Westfalia bestaat niet meer en is overgenomen, ik dacht door Bockmann, die wel nog trailers met het onafhankelijke onderstel levert.

Ik zou zo weer een Saturnus durven kopen. Die dingen zitten zo simpel en ingenieus in elkaar, die kun je gewoon demonteren en opnieuw opbouwen, net Meccano...

ZwarteHeks

Berichten: 898
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:32

Wij gaan morgen kijken voor auto's. Ik ga mijn kleine Aygo inruilen voor een bak waarmee ik dan eindelijk mijn trailer (anderhalfpaards, Cheval Liberte) kan trekken. BE is al in bezit ;)

Ik zat een beetje naar Mazda, Hyundai, Kia, VW, Skoda, Volvo, die trant te kijken. Ik denk trekgewicht minstens 1500kg? Of zou 1400kg ook nog kunnen? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en probeer me zoveel mogelijk in te lezen waar ik op moet letten en wat ik minstens nodig heb, maar ik ben even door alle informatie het overzicht kwijt...

xMyrth

Berichten: 3156
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:42

Weet je hoe zwaar de paarden zijn die je erop wil vervoeren? :)

ZwarteHeks

Berichten: 898
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:05

Ja, geen van allen zijn zwaarder dan 550 kg.

Ohja, en iemand ervaring met private lease? Is dat het waard, of is kopen toch echt beter?

xMyrth

Berichten: 3156
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:00

Geen ervaring met private lease. Ik ga zelf over een tijdje serieuzer op zoek naar een niet al te dure auto die mij en de trailer veilig kan vervoeren.

Ik weet dat er hier een hoop ervaren bokkers zijn met goede visies.
Persoonlijk denk ik dat 1400kg prima zou moeten kunnen. 1400 - 550, houdt je 850 kilo over voor het leeggewicht van trailer + je spullen in de auto.
Weet je het gewicht van je trailer al? Of moet je nog een trailer aanschaffen?

s1993

Berichten: 2222
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:04

Ik heb een occasion private lease, een ford kuga. Deze omdat onze vorige auto meerdere keren na elkaar mankementen had (waarmee ik stil kwam te staan) en ik daar enorm veel stress van kreeg met het idee als ik met trailer op pad zou gaan. Uiteindelijk ben je met lease altijd wat duurder uit dan wanneer je koopt, maar het was toen voor ons een goede oplossing. We hebben deze auto nu nog sowieso een jaar (en paar maanden) en kijken dan even wat op dat moment voor ons de beste oplossing is :)

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:03

ZwarteHeks schreef:
Ja, geen van allen zijn zwaarder dan 550 kg.

Ohja, en iemand ervaring met private lease? Is dat het waard, of is kopen toch echt beter?

Bedenk bij private lease dat dit als een schuld/verplichting bij het BKR geregistreerd wordt en dat dat invloed kan hebben als je een hypotheek o.i.d. af wil sluiten.

Dat hoeft geen punt te zijn, maar is wel iets om vooraf te bedenken in plaats van achteraf een uitdaging hebben.

Knijp Google even goed uit op VW en mankementen, zodat je weet bij welke motoren en versnellingsbakken je weg moet blijven. Punt is dat een deel rommel is en deel goed; je moet de goede versies hebben (en dat is niet per se de meest aangeboden versie).

Trekgewicht zou ik streven naar 1500kg, bij min 75kg kogeldruk.

Streef daarnaast ook naar motoren die niet meer dan 100pk per ltr inhoud hebben (dus max 150pk uit een 1500cc motor). Dat is geen heilige waarheid maar hoe meer vermogen je uit een motor perst, hoe hoger het toerental wordt waarbij dat vermogen ook beschikbaar komt.
Ik kan uit ervaring vertellen dat 125pk uit een 1000cc drie-pitter ruk is om mee te rijden. De betreffende Focus had de grootste moeite om zich in GB staande te houden over de witte weggetjes en hellingen en moest regelmatig ver voorbij de 4000 toeren om een beetje prestatie neer te zetten, waar ik dat enkele jaren eerder met een simpele Pinda 1000 fire (ca 50pk) probleemloos en zonder rare acties wel kon doen!