Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:35

judithM schreef:
Ja maar je hebt het nu ineens over overdag....ik had het niet
specifiek over overdag. Gewoon over hooi voeren. Maar goed, ik stop hier. Ieder zn ideeën :D

Daar gaat het om het paard in kwestie toch om? Alleen overdag op die wei en ‘s nachts op haar stukje met stal?

kiki1976

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:15

Ik herken wel wat Daisy zegt, hier ook een paar paarden die zodra het gaat regenen naar de schuilstal rennen. Die komen er echt voor terug vanaf de weide naar de paddock. Wel of geen deken op maakt bij die paarden niet uit. Ze hebben gewoon een hekel aan regen.
Dit doen ze overigens niet in de zomer periode, enkel als het kouder weer is.

Wij betalen ook het jaar rond hetzelfde bedrag. En vanaf ongeveer april t/m oktober (beetje afhankelijk van het weer en de temperaturen) staan ze 24/7 buiten. Bij voldoende gras word er 1x per dag hooi gevoerd, einde dag als ze terug komen naar de paddock.
Zodra de staleigenaar merkt dat ze niet meer voldoende aan het gras hebben krijgen ze met de ochtend ook weer hooi.
Maar meestal bespaar je in de zomer hooi en stro kosten omdat het minder word verbruikt, en in de winter meer.
Als stal eigenaar bereken je daarvan uit het gemiddelde. En houd daarbij rekening mee dat het door omstandigheden bv wat duurder kan zijn.

Anderzijds kunnen stal eigenaren er niets aan doen als het extreem droog is en het gras niet meer groeit, maar ook de pensionklanten niet.
Gelukkig hebben wij een stal eigenaar die er alles aan doet en de weides beregend, maar helaas is dat ook niet overal mogelijk (of het is niet toegestaan).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:29

Ik dacht altijd dat het in Belgie het verplicht was, een schuilmogelijkheid op iedere wei...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:35

Nee, het is verplicht om een schuilmogelijkheid of opstalmogelijkheid te hebben, maar dat mag ook bvb een aparte stal aan het gebouw zijn of een enkele aparte weide met schuil.
Daarnaast is tussen schuilmogelijkheid moeten hebben en er een mogen zetten van de gemeente ook een verschil.

Mijn paard stond toen ik nog verzorger was 24/7 op een volle wei zonder schuil omdat dat beest zich ocharme kapot schuurde aan alles wat los en vast zat van de jeuk. Kon niet tegen al dat gras dus stuk zonder schuilstal nemen was de makkelijkste optie (niet mijn keuze trouwens, meneer staat nu bij mij). Op zich heeft dat met goede regendekens geen problemen gegeven, al sta ik niet achter de aanpak destijds.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:42

Ik vond het een informatief topic, maar de afgelopen pagina's niet meer. Het ging over pensionstalling, maar nu alleen nog over individuele problemen en schuilstallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:53

Poekkie schreef:
judithM schreef:

Valt toch wel mee? Ze vraagt of haar paard op het stukje mag staan waar ze altijd stond. Ze heeft graag een schuilgelegenheid...dat is toch niet zo raar? En ja sommige paarden schuilen wel graag. Krijg je van die dingen als: je paard is niet van suiker... Ik vind het goed dat ze voor het welzijn van haar paard opkomt. Het is hier gewoon nooit goed.

Dat is voor een pensionhouder veel meer hooikost en werkkost om hooi te voeren terwijl er een wei aan de overkant vrij is. Dusja meevallen…

Eentje die in de winter geen hooi bij voert moet je sowieso over slaan. Die heeft het niet begrepen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:54

Ik voer sowieso hooi, zomer of winter. In winter 4 voerbeurten, in de zomer 3.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:55

Waarom zou je hooi bijvoeren in de zomer? Dat zouden ze hier gewoon laten liggen.

@ ayasha: er is een verschil tussen geen hooi bijvoeren en alleen ‘s nachts een voerbeurt hooi en overdag gras. In werk en in kosten :) Dat laatste doe ik zo lang ik kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:10

Omdat ze het hier niet laten liggen, en ze liever hooi hebben dan kort gras :) en ik liever geen paarden met zandkoliek heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:13

Hier krijgen ze ook hooi en gras.
Gras is nu zelfs nog stripbegrazing, dus nooit alleen maar kort.
Maar het hele jaar door eten ze ook graag hooi. In de winter wel meer, want dan is het gras slap zonder vezels. Daarom dan alleen al noodzakelijk om hooi te voeren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:22

Nah dat gaat hier niet goed komen moesten ze 24/7 lang gras of hooi hebben. Dan kan ik ze rollen. Hier wel strookbegrazing met de halve dag dus kort gras en nog nooit een probleem mee gehad. Zal wel :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:41

Avalanche schreef:
Omdat ze het hier niet laten liggen, en ze liever hooi hebben dan kort gras :) en ik liever geen paarden met zandkoliek heb.

Hier hetzelfde. Ik weet weet waarom ik mijn paarden liefst zelf doe hoeveel moeite me dat ook kost. :o
Ik zou ze nooit zonder hooi willen hebben staan. :o

Hier is geen kort gras maar alsnog zie ik ze ook in de zomer af wisselen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:57

Poekkie schreef:
Nah dat gaat hier niet goed komen moesten ze 24/7 lang gras of hooi hebben. Dan kan ik ze rollen. Hier wel strookbegrazing met de halve dag dus kort gras en nog nooit een probleem mee gehad. Zal wel :)

Ik heb juist door hooi te voeren PPID en insuline resistente paarden gezond gehouden. Gras is echt niet zo fantastisch voor paarden, zeker niet als je bang bent dat ze te dik worden. Door goed te bemesten, kun je de suikerniveaus enigszins in de hand houden, maar dan nog is het belangrijk de ruwvoer opname min of meer constant te houden. En juist voor die paarden kun je beter langstengelig grof hooi voeren dan fijn gras. Dan kun je ook het gewicht veel beter in de hand houden. Te mager is niet goed, maar te dik ook zeer zeker niet.

En verder is zandkoliek een serieus risico, juist met strookbegrazing. En zand bouwt zich op in de darmen, en een psyllium kuurtje gaat dan ook niet helpen.

Paarden houden kost gewoon energie en geld, en een hoop gezond verstand en ervaring.

Ayasha schreef:
Avalanche schreef:

Hier hetzelfde. Ik weet weet waarom ik mijn paarden liefst zelf doe hoeveel moeite me dat ook kost. :o
Ik zou ze nooit zonder hooi willen hebben staan. :o

Hier is geen kort gras maar alsnog zie ik ze ook in de zomer af wisselen.

Ik wil ze ook absoluut niet zonder hooi hebben staan. Ze moeten kunnen eten, en dat hoeft heus niet altijd super voedzaam hooi te zijn, maar ze moeten wel kunnen eten zonder daarbij zand binnen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:00

Helemaal met Avalanche eens, hier zijn tot nu toe de paarden die te mager bleven eindelijk op goed gewicht en de paarden die snel te dik werden netter op gewicht gekomen. Juist door onbeperkt hooi en veel uitdaging tot bewegen op de track.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:06

En nu kom je op het stukje dat je het nooit voor iedereen goed kan doen :)

Ik wil GEEN modervette paarden en HB.
Een ander heeft daar dan weer geen moeite mee.
Ik wil geen onbeperkt volvreten, ongeacht wat voor type hooi/graszaadhooi/stro etc men mij aanbeveelt. een ander wil geen risico op een uurtje zonder een sprietje staan.
De ene raadt paddock aan, de andere raadt strookbegrazing aan en nog een derde wil wei. Om dan nog niet te beginnen over alle verschillende types paarden.
Dr is geen enkele stal die het zal doen zoals iedereen wil simpelweg omdat dat niet mogelijk is.

Ikzelf heb mijn eigen paarden ertussen staan en heb gekozen voor de manier die mij het meest prettig en gezond leek voor mijn paarden, alles in overweging gelaten. Bij mij is dat 24/7 strookbegrazing met ruime track maar zonder hooi in de zomer en in de winter overdag hooi in netten en ‘s nachts een individuele portie hooi naar behoefte. Daarnaast kan er per paard bijgevoerd worden of in het geval van de mijne apart gehouden ‘s nachts. Maar dat is de basis. En de pensionners draaien mee in dat ritme of verhuizen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:09

Poekkie schreef:
En nu kom je op het stukje dat je het nooit voor iedereen goed kan doen :)

Ik wil GEEN modervette paarden en HB.
Een ander heeft daar dan weer geen moeite mee.
Ik wil geen onbeperkt volvreten, ongeacht wat voor type hooi/graszaadhooi/stro etc men mij aanbeveelt. een ander wil geen risico op een uurtje zonder een sprietje staan.
De ene raadt paddock aan, de andere raadt strookbegrazing aan en nog een derde wil wei. Om dan nog niet te beginnen over alle verschillende types paarden.
Dr is geen enkele stal die het zal doen zoals iedereen wil simpelweg omdat dat niet mogelijk is.

Ikzelf heb mijn eigen paarden ertussen staan en heb gekozen voor de manier die mij het meest prettig en gezond leek voor mijn paarden, alles in overweging gelaten. Bij mij is dat 24/7 strookbegrazing met ruime track maar zonder hooi in de zomer en in de winter overdag hooi in netten en ‘s nachts een individuele portie hooi naar behoefte. Daarnaast kan er per paard bijgevoerd worden of in het geval van de mijne apart gehouden ‘s nachts. Maar dat is de basis. En de pensionners draaien mee in dat ritme of verhuizen.

Ik heb nog nooit eentje met HB gehad en moddervet zijn ze ook niet. Insinuaties en onterechte beschuldigingen doen om je argument te verdedigen staan je slecht poekie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:23

Dat is een algemene opmerking op basis van mijn eigen, slaat toch nergens op jou?

Mijn eigen paard is vroeger moddervet en op het randje HB geweest en mijn twee shetlanders hebben allebei gekantelde hoefbenen door HB. Allen bij vorige eigenaars gebeurd, maar ik ben daar dus wel gevoelig op. Hoe jouw paarden erbij staan weet ik niet en heb ik niet naar gerefereerd, leg me geen woorden in de mond aub

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:24

Kan ajb gewoon het weer over tariefverhogingen gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:25

Wanneer je er na zegt "een ander heeft daar geen moeite mee" is het niet heel ver gezocht om te denken dat dat een uithaal is naar de mensen die wel hooi bij geven vind ik. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:27

Poekkie: Idd grappig dat je dat zegt, en daarmee negeer je mijn vorige bericht, namelijk dat ik daar geen problemen mee heb hier. Het enige paard is daarin lastiger te managen dan het ander, maar het is juist het langstengelige hooi wat volvreten tegengaat. Dat fijne zachte hooi, daar staan ze van te schransen, en daar vreten ze zich idd helemaal vol van. Met langstengelig hooi staan ze zoveel te kauwen dat volvreten al niet gaat in de eerste plaats, en als het ze zou lukken zitten er te weinig calorieën in om er dik van te worden.

Dat hooi gaat hier dus ook niet naar paarden die meer moeite hebben om op gewicht te blijven, want die vallen ervan af. Die krijgen de eerste of tweede snede, en dan ben je ook blij dat je hooi voert, want als het land kaalgegeten is en er is maar een strookje over, hebben zij daar echt niet genoeg aan. En dus krijgen ze hooi. Voordeel daarvan is ook dat ze heerlijk lang buiten kunnen blijven, is goed voor ze :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:33

Tsja ik wil dat hier dus echt niet, ieder zijn eigen keuze. Zoals ik al zei… een pensionhouder kan onmogelijk aan ieders eisen voldoen. zelfs de individuele eigenaars kunnen al niet overeenkomen welke manier van houden volgens hun het meest ideale is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:47

Dat is ook zo :)
En ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook niet bijzonder druk om maak. Ieder heeft weer zijn eigen dingen te bieden, en wil andere dingen niet. Aan klanten om een keus te maken :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:36

Spenk schreef:
Een paard gaat niet dood van regen he? En als het allemaal zo erg is kan je een deken op doen.

Daar gaat het toch niet om? Er wordt betaald voor een wei met schuilstal, dan verwacht je ook een wei met schuilstal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:48

LW Daisy, ik vind ook dat je gewoon moet krijgen wat is afgesproken. Ik zou nooit een paard buiten zetten zonder schuilmogelijkheden.
Snap ook nooit dat mensen vinden dat een paard prima de hele dag zonder kan staan, omdat ze dan 's nachts op stal gaan......De hele dag is er dan geen beschutting. En dat zoeken ze hier echt wel op. Niet altijd, maar wel regelmatig op verschillende momenten.

Wij voeren ook hele jaar rond hooi. We hadden eerst geen gras en nu beperkt. Mijn obesitas en ex hb ruin was ik ook bang voor, maar juist dat steeds op dieet deed hem geen goed.
Gras goed laten uitgroeien, geen strook, lekker bewegen en daarnaast hooi en wel goed voeren.

Ze komen hier na 2 uur zelf even eraf om wat hooi te eten. Dat is meestal zo een beetje de tijd dat ze er even pauze van nemen. Maar ze hebben hier dus de keus.

Als je het hele jaar rond hooi voert, kan je dat natuurlijk aardig uitrekenen wat dat kost. Net als je kan uitrekenen wat het kost als je zomers niet wil bijvoeren.

Als de prijs echt gebaseerd is op alleen de hele winter hooi en zomers maanden niks, kan je altijd overleggen met klanten als er zomers onverwacht hooi bij moet komen. Ik zou niet verwachten dat het dan gratis is, maar het hangt wel af van de gemaakte afspraken.

En ik zie ook stallen hun weide totaal niet onderhouden, dus dan weet je gewoon dat je in de zomer niet genoeg gras gaat hebben. Afgelopen zomer was ons gras gewoon groen en bleef groeien, maar dat kost wel onderhoud en dat moet je ook berekenen.

Als een stal iets wil verhuren en krijgt spijt of vindt het achteraf lastig, moet je daar netjes over praten met de klanten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:53

Slmt9 schreef:
Ons paddock paradise stijgt voor het eerst in drie jaar met 5%. Met daarbij de toezegging dat de komende 24 maanden geen stijging komt. Meer dan netjes :)

Dat is wel moedig van de eigenaar.
Mijn vlasleverancier zei dat ik nu dik €6 per baal moet betalen. Maar dat het richting €10 zou gaan. Dat is toch wel serieus anders dan de €4,50 die ik eerder wel betaald heb.
En dat geldt natuurlijk ook voor hooi etc.
Mijn loonwerker rekent ook al hogere bedragen. Want alles wordt duur.