Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:41

Dat zou ik persoonlijk nooit doen als je de gemiddelde zadelkast ziet, zeker met al die zadeldiefstallen tegenwoordig. Maakt het erg verleidelijk om de paarden ook in te laden, in mijn ogen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:43

Zat zelf te denken dat een lockerkast ook nog een goede optie is. Jij een sleutel, de stalbaas een sleutel. Dan kan iedereen gewoon bij zijn eigen paspoorten en zijn ze verder ook gewoon altijd op stal en ook achter slot voor vreemden, zoals je stalgenootjes die er niks mee van doen hebben.. Denk dat het ook niet echt handig is om alle pensionklanten ze in hun kast te laten leggen, tenzij ze allemaal hetzelfde afsluitsysteem hebben. Maar bij ons heeft de ene een hangslot, de ander een cijferslot etc etc. Bovendien doet een koevoet met de gemiddelde zadelkast ook dezelfde wonderen en ben je wellicht meer kwijt dan alleen je zadel
Laatst bijgewerkt door DianneM op 28-10-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:44

Dat er ook pensionklanten zijn die het leven van een pensionhouder zuur kunnen maken, heeft trouwens niemand ontkent. Dus om alle pensionhouders als boemannen af te schilderen en de klanten als weerloze engeltjes, ben ik ook absoluut niet voor hoor.

De argumenten hier gaan over het onpraktische van het paspoort bij de stalhouder te laten (denk maar aan weekendcursus, wedstrijden, buitenritten) en DAARBOVENOP is het ook nog eens gevaarlijk wanneer er een haar in de boter komt waarbij alles wat het paard is, zowel lichamelijk als op papier zich bij die persoon bevindt waar je op dat moment niet mee door 1 deur kunt.

Dit heeft niets te maken met wantrouwen, maar met een flinke dosis realisme en indekking voor de toekomst. Als er niets gebeurt, heel leuk, even goede vrienden, maar als er wel iets gebeurt dan zit je daar. Naarstig DA bonnetjes bij elkaar te zoeken en oliebol, waarom betaal je die man ook altijd contant. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:45

Paard is toch wat anders, je ziet toch als die niet gevoerd is of slecht gemest of slecht hooi oid, dan doe je dat zelf als je aankomt.
En spullen vergoeden... nou nog nergens gehad := Van kapotte bakspiegels tot zelf een kast meegebracht voor de wasplaats die door 'een paard' (want niemand zegt natuurlijk wie het was) kapot getrapt is. Ik heb zelfs gezien dat er nieuwe mensen op stal kwamen en zelf een wei omheind hebben omdat er geen elektriciteit opstond die die omheining gewoon niet meer mee terug kregen!
Ik zeg helemaal niet dat alle pensionhouders zo zijn, maar je ontdekt het pas als je problemen HEBT, als je ergens komt staan zijn alle stalhouders even vriendelijk en behulpzaam... Dus waardevolle spullen blijven bij mij, ik geef geen sleutels van kastjes waarin mijn zadel ligt, ik geef geen paspoort af, ..
En ja, ik ben dolblij dat ik ze nu aan huis heb. Het sociaal aspect mis ik vreselijk maar het gesodemieter met stalhouders absoluut niet. Zoals Gini al zegt... een bedrijf blijft een bedrijf... of het nu gaat om de hoeveelheid stro die je erin kiept, dat jij je paard met regenweer gewoon op het land wilt of dat je van mening bent dat je paard wel een schep voer erbij kan gebruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:50

Gini schreef:
De argumenten hier gaan over het onpraktische van het paspoort bij de stalhouder te laten (denk maar aan weekendcursus, wedstrijden, buitenritten) en DAARBOVENOP is het ook nog eens gevaarlijk wanneer er een haar in de boter komt waarbij alles wat het paard is, zowel lichamelijk als op papier zich bij die persoon bevindt waar je op dat moment niet mee door 1 deur kunt.

Dat is zeker waar :j
Maar dat geldt voor de pensionhouder evengoed... Maar wat ik hier vnl lees is het argument 'ik geef m niet af, want als de pensionhouder m niet terug wil geven dan... '

terwijl het euvel bij de overheid ligt, want de pensionhouder zit er ook niet op te wachten. En bij het argument 'ik geef m niet af, want...' zegt bijna niemand: '... en die boete betaal ik wel' dus ik snap niet zo heel goed wat hier nu precies bediscussieerd wordt, anders dan het kwijtraken cq niet teruggeven van het paspoort door de pensionhouder. Maar verder niet zoveel, toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:54

Ik heb ergens in een eerder bericht gezegd dat ik de boete zou betalen als dat eenmalig is. Maar daar bleef het dus niet bij, dus simpelweg de boete betalen helpt niet. Je wordt gedwongen om iets te doen wat je niet wilt. En ik heb inderdaad begrepen dat pensionhouders hier ook niet op zitten te wachten. Je zou maar een stal hebben met 50 of meer paarden. Kan je iemand aannemen om heel de administratie te doen van wie moet wanneer het paspoort hebben etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:55

ja zoals al geopperd werd, ze hebben een leuke melkkoe gevonden weer, en over de uitvoering heel niet nagedacht... Over geldverspilling gesproken.. :n
En dat in deze tijden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:56

Ik zou idd als ik in die situatie stond ook de boete niet betalen, zeg ik gewoon eerlijk. De pensionhouder kan er niet op staan te wachten, ik heb het ook bepaald niet bedacht :+
Niet dat het dus aan de hand is want ik heb ze thuis.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:58

Als pensionhouder hoor je dan een veilige plek te creëerden waar je zelf ten alle tijde bijkan, en de pensionhouder ook. Maar dat zie veel pensionhouders ook niet doen hè? Overheid verzint de regel, maar pensionhouder is verantwoordelijk voor het houden aan die regels. Hij kan een pensionklant niet verplichten om die boete te betalen. Hij een pensionklant wel verplichten het paspoort af te geven, doet de penisonklant dat niet, dan niet, next.
Ik denk dat als de pensionhouders zorgen voor een veilige plek, en toegankelijk voor de paardeneignaar ten alle tijde dat veel mensen best het paspoort willen afgeven. Kost alleen geld, en dat willen ze vaak niet uitgeven. Prima, maar dan zou ik als pensionklant ook m'n paspoort thuis houden.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 28-10-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:58

Oh begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik betaal liever zelf de boete, dan dat ik onderweg mijn paard in beslag moet laten nemen omdat ik mijn spullen niet op orde heb.. Heb 1 keer mijn paspoort niet bij gehad en dat was een fiks drama. Gelukkig kon ik aantonen dat paspoort bij het stamboek was om over te schrijven op naam. Had toen ook nog de pech dat de chiplezer van de aivd het niet deed, ze hebben me toen met wen waarschuwing laten gaan, maar dat gedonder is niet fijn..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:00

Ze zullen in Nederland toch echt een beter systeem moeten opzetten,want dit lijkt toch nergens op :D
Zoals ik al zei,in Frankrijk heb je een los eigendoms bewijs en staat dat eigendom ook nationaal geregistreerd in de computer. Zolang ik niet dat eigendomsbewijs invul en teken ,dat ik een paard verkocht heb,blijft hij op mijn naam staan,zelfs als ik alle papieren zoek maak :P
Als je je auto papieren kwijtraakt,wil dat toch ook niet zeggen dat je auto niet meer van jou is...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:07

Zoiets bedoel ik dan: http://link.marktplaats.nl/m736751854 dan kan zowel jij als je stalbaas gewoon bij je eigen paspoort. Lijkt me namelijk ook als stalbaas niet tof om continu rekening te moeten houden met pensionklanten die vaak onverwacht weggaan met hun paard.

Bovendien hoef je een kopie ook al niet achter te laten, omdat ze daar toch geen genoegen mee nemen..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:24

Ik heb gisteren nog even overlegd met mijn stalhouder en zij gaat op onderzoek uit. Het is natuurlijk wel raar dat mensen er via Bokt achter moeten komen dat dit speelt en er geen officiële instantie is waar écht duidelijkheid te vinden is over de precieze regels en eventuele boetes bij niet-naleving van die regels.

Hoewel ik mijn paard compleet toevertrouw aan mijn stalhouder (daarvoor sta ik tenslotte daar), zou ik ook niet graag m'n paspoort afgeven zodanig dat ik er zelf niet direct bij kan. Ik ga graag op wedstrijd (of, zoals in de laatste periode het geval is, regelmatig naar de kliniek) en dan moet ik elke keer weer aankloppen bij m'n stalhouder. Dus dat argument begrijp ik wel. Zo'n lockerkast is daarvoor nog best een goed idee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:34

Zo een lockerkast vind ik echt wel een goed idee, mits deze in een ruimte staat waar enkel de pensionklanten kunnen/mogen komen. De openbare kantine of de stalgang vind ik te onveilig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:39

Jammer alleen dat je die kasten zo openbreekt..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:40

Die lockers die DianneM noemt zijn aardig bedacht, maar eenvoudig open te maken zonder sleutel. Wij hadden namelijk soortgelijke lockers (slag groter) op mijn vorige werk en daar hadden de inbrekers totaal geen moeite mee. Verder zouden ze er bij ons op stal dan 4 aan moeten schaffen, dus dan zit je al een ruim 600 euro kosten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:44

Wij hebben een afgesloten zadelkamer en ik denk persoonlijk dat mijn zadelkast een heel stuk makkelijker opengaat dan zo'n locker. Bovendien is zo'n boete per paard al hoger dan de aanschaf van een kast

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:51

Ja speciale kluisjes of een van die postkasjes die goed op slot kunnen. Ik zit er ook niet op te wachten dat alles op 1 hoop ligt en dat de hele stal er in kan graaien.

Over het vergoeden als het kwijtraakt, daar is echt geen hoop op bij ons. Ik draai zelf voor de schade op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:56

DianneM schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af hoe het zit met doe het zelf stallen. Ik sta op een stal waar de pensionhouder niet de eigenaar van het terrein is, zij huren slechts het huis, zorgen dat alles in goede banen blijft en hebben zelf ook een paar paardjes lopen. Volgens mij kunnen zij dan sowieso nooit aansprakelijk zijn voor de boetes, omdat zij ook alleen maar het huis huren. Het stalgeld draag ik ook niet af aan hen, maar aan de eigenaar van de grond en de opstallen.
Verder doe ik alles zelf, ik betaal slechts kale huur. Koop mijn fourage elders, doe zelf 7 dagen in de week de gehele verzorging. Ik ga zeer regelmatig met mijn paarden weg. Maar volgens mij ben ik in mijn situatie toch gewoon zelf houder van mijn paarden, of zie ik dat verkeerd..
Bovendien vind ik het heel erg vervelend als ik mij paspoorten achter moet laten op een plek waar ik zelf niet 24/7 bij kan..

Volgens mij maakt het niet uit van wie het weiland (de grond) is, maar wie de verzorging doet. Als je zelf alles doet, van weideonderhoud tot hooi-inkoop tot paarden voeren en verzorgen ben je zelf houder. Als er dingen centraal zijn geregeld voor iedereen (zoals paarden binnen/buiten zetten, bak slepen, hoe/wanneer/waarmee de wei bemest wordt enz) door bij voorbeeld een stalhouder dan is diegene houder.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:06

Als je een kwaliteitskluis wil, dan moet je aan zoiets denken: http://www.kluis-expert.nl/salvus-7-vaks-laptop-unit Bij ons op stal zijn ze dan €5593 kwijt.

Zolang de evolutie nog geen binnenzak gecreeerd heeft bij het paard, moeten we hier misschien niet aan willen beginnen. ;) Maar ja, maak dat de overheid maar eens wijs. In plaats dat ze nou verplichten om het verblijfsadres van je paard door te geven, zodat ze dat aan de chip kunnen koppelen en dat als je ergens anders bent door bijv. wedstrijd, vakantie of wat dan ook je paspoort bij je moet hebben?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:07

En dan krijg je weer het probleem dat sommige weides geen adres hebben ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:09

Bij de weides konden we sowieso al geen paspoorten bewaren, dus daar hadden we al een probleem. :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:10

Weideonderhoud wordt gedaan door de grond-eigenaar. De bak slepen en ander klein onderhoud door mijn stalbaas, groot onderhoud door de grond-eigenaar. Sommige paarden worden verzorgd en gevoerd door de stalbaas, maar niet alle. Volgens mij mag zij niet verantwoordelijk gehouden worden door de overheid voor deze paarden. Lijkt mij namelijk nogal krom voor haar. Stel dat iemand expres de paspoorten van de paarden waar zij wel voor zorg draagt en diegene wil kwaad en diegene belt vrolijk de inspecteur om te zeggen dat de paspoorten niet op orde zijn.. Volgens mij moet ik in deze situatie zelf de boete krijgen als het paspoort niet bij mijn paard is en niet zij.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:10

Lockerkastje neerzetten in de wei. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:11

Tessebes: en daarop opper jij nu registratie van het verblijfsadres van alle paarden. En dat gaat dus niet werken. Ik ben bij voorbeeld wel houder van mijn paard, maar ik woon 2 hoog. Dat gaat de NVWA noooit aannemelijk vinden als mijn ruin zijn verblijfsadres :+ En toevallig hééft de wei een adres, maar die van de buren niet. En genoeg adresloze paardenweides hier in de buurt.

DianneM: volgens mij juist je stalhouder.