Waratje, je hebt gelijk. In het door jouw gequote stuk tekst staat duidelijk aanrijding. Daar heb ik overheen gelezen, waarschijnlijk omdat ik wist dat de juiste bewoording verkeersongeval is. Mijn excuses voor deze vergissing.
Dan de vraag waarom ik een artikel uit Wikipedia geplaatst heb:
Omdat ik weet dat veel mensen op Bokt de tijd niet hebben of de moeite niet nemen om zelf uit te zoeken wat zo'n wet nu precies betekend en hoe deze wordt toegepast, besloot ik dit artikel te plaatsen. Het geeft veel meer duidelijkheid dan enkel het artikel 185 WVW plaatsen.
Zou je iets verder doorgelezen hebben, zou je deze tekst hebben zien staan:
Citaat:
Wanneer is art. 185 WVW van toepassing[bewerken]
Er moet sprake zijn van een verkeersongeval tussen een motorrijtuig en een niet-motorrijtuig; een botsing met het motorvoertuig is niet vereist, voldoende is dat het motorvoertuig bij het verkeersongeval betrokken is;
Het motorrijtuig moet op een voor het verkeer openstaande weg hebben gereden;
Het mag niet gaan om met een motorrijtuig vervoerde zaken/personen;
Het mag niet gaan om schade aan andere motorrijtuigen die aan het verkeer deelnemen of om loslopende dieren.
nb: als ik niet 100% zeker was geweest over de correctheid van dit artikel zou ik het niet geplaatst hebben. Dit itt veel mensen die maar wat schreeuwen in dit topic zonder zich maar enigszins verdiept te hebben in deze materie.
Om alle twijfel weg te nemen zal ik art. 185 WVW plaatsen zoals het in het wetboek omschreven staat:
Citaat:
Artikel 185
1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.
3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.
4. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.
Ik vraag mij ondertussen af waar het hier eigenlijk om gaat?
17 Pagina's discussie over of een ruiter al dan niet een bestuurder is, niemand die het exact weet.
17 Pagina's discussie over wie er nu hoe had moeten handelen en hoe dit wettelijk bepaald is, niemand die het exact weet.
17 Pagina's waarin TS door heel veel posters afgedaan wordt als een volslagen idioot die niet weet waar ze mee bezig is, als iemand die de feiten verdraaid, als iemand die onterecht schade wil verhalen door mensen die beweren de wijsheid in pacht te hebben, maar in feite van toeten noch blazen weten.
En dan plaatst ik een antwoord wat enigszins helderheid geeft. Een verkeerswet die we eigenlijk allemaal zouden moeten kennen, zodat we weten hoe we ons moeten gedragen in het verkeer. Een verkeerswet die we misschien in ons eigen voordeel kunnen gebruiken als we ooit eens in een hachelijke situatie zoals TS terechtkomen die wellicht niet zo 'goed' afloopt. Maar ipv blij te zijn dat er zo'n wet bestaat wordt er zuur gereageerd en wordt er zout op alle slakken gelegd.
Ik dacht dat bokt een forum was om kennis te delen. Misschien heb ik me vergist. Misschien is bokt een forum waar eigen mening verkondigen en gelijk willen krijgen belangrijker is dan kennis te delen?