Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9567
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:31

Amaris schreef:
Ik vind dat 'afdwingen' door midden op de weg te gaan/blijven lopen ook geen manier van doen. Dan roep je pas agressie op naar mijn mening.


Als ze niet reageren op vriendelijk gebaren dan maar op een minder vriendelijke manier.
Het is niet zo netjes dat geef ik toe, maar sommige situaties vragen er om.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:36

Maar wat dwing je dan af? Dat automobilisten langzamer moeten? Waarom zouden ze dat moeten? Als je als automobilist ergens 60 mag rijden, waarom zou je dan ineens stapvoets langs een paard moeten gaan? Als een paard langs een 60 km weg loopt, dan ga ik ervan uit dat hij auto's die 60 km/h rijden wel kan handelen.

Liever trouwens dat auto's een beetje vlot langskomen dan dat ze oeverloos achter me blijven hangen, langzaam inhalen en dan weer een meter voor mn neus moeten optrekken/gas geven.

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:37

Auto's ja, mee eens... Tractoren vind ik een ander verhaal, zeker 2 elkaar tegemoetkomende waar je tussen in belandt...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:39

Jazeker TS! In dit geval ben ik het ook totáál met je eens hoor. Die loonwerkers waren horken, dat vind ik ook. En ik denk ook niet dat in het midden gaan rijden de oplossing was geweest (ik zou ook alleen maar denken 'aan de kant! naar de zijkant!'

Ik heb het dus meer over in het midden van de weg gaan rijden in het algemeen. Met gewone auto's, zeg maar.

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:40

Ligt ook aan het pad/de weg denk ik...

Ik weet niet eens meer precies wat ik dacht, het ging heel snel allemaal!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:13

Dus als ze had opgelet en actie had ondernomen had ze 3 meter ruimte gehad.

En verder heb ik geen meters aangegeven die vul jij in.


_San87_ schreef:
little_king schreef:
Jawel, leerschool voor een andere keer.

Ik vind dat pad enorm breed. je hebt ook nog een berm en fietspad.
Hier is de gewone weg niet eens zo breed.

En dat jij niet op een trekker aandraaft zodat je niet naast elkaar komt met drieën is waarom het nu dus fout ging.


De gemiddelde Nederlandse trekker is 3 tot 3 meter 50 breed. In dit geval hebben we het over twee passerende trekkers, een totale breedte van minimaal 6 meter 50 dat zich over dat paadje wurmt. En daar moet dan nog een combinatie paard/amazone veilig langs rijden...

Het spijt me zeer, maar die weg oogt mij geen 10 meter breed. Jou wel? De gemiddelde landbouwweg is 3 meter breed, tel er een meter bij op voor de grasstrook en anderhalve meter voor het fietspad, 5,5 meter. En dan nog twee bermen, laten we het op een totaal van 7,5 meter tussen de sloten houden. Dat houdt niet over, vind je wel?

insun
Berichten: 698
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:24

@Waratje,
Waar lees jij dat er sprake moet zijn van een aanrijding? Ik lees dat er sprake moet zijn van een verkeersongeval. Misschien eens googlen op de betekenis van verkeersongeval.

Het artikel komt inderdaad van Wikipedia. Maar als je de moeite had genomen om na te denken of te googlen over de afkorting WVW zou je gezien hebben dat deze afkorting staat voor WegenVerkeersWet .
En als je dan ook nog eens googled op art. 185, zie je dat ik dit artikel niet uit m'n duim gezogen hebt, maar dat het echt bestaat.
Jammer dat mensen geen tijd of zin hebben om dingen zelf even op te zoeken.

liedje89
Berichten: 7192
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:26

little_king schreef:
Dus als ze had opgelet en actie had ondernomen had ze 3 meter ruimte gehad.

En verder heb ik geen meters aangegeven die vul jij in.]


Die 3 meter die jij invult klopt en niet met wat de TS aangeeft en niet met de getallen die San87 invult?

Sowieso lijkt het me sterk dat er zoveel ruimte overblijft, de meeste landwegen zijn eigenlijk zo aangelegd dat 2 stuks groot verkeer elkaar net kunnen passeren meestal alleen als ze beide afremmen en goed sturen, als ik krijg hier in de buurt als voetganger of fietser vaak al de neiging om me achter een boom te verstoppen als trekkers elkaar dan wel naast je gaan passeren :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:55

little_king schreef:
Dus als ze had opgelet en actie had ondernomen had ze 3 meter ruimte gehad.

En verder heb ik geen meters aangegeven die vul jij in.


_San87_ schreef:

De gemiddelde Nederlandse trekker is 3 tot 3 meter 50 breed. In dit geval hebben we het over twee passerende trekkers, een totale breedte van minimaal 6 meter 50 dat zich over dat paadje wurmt. En daar moet dan nog een combinatie paard/amazone veilig langs rijden...

Het spijt me zeer, maar die weg oogt mij geen 10 meter breed. Jou wel? De gemiddelde landbouwweg is 3 meter breed, tel er een meter bij op voor de grasstrook en anderhalve meter voor het fietspad, 5,5 meter. En dan nog twee bermen, laten we het op een totaal van 7,5 meter tussen de sloten houden. Dat houdt niet over, vind je wel?


Dat klopt. Ik geef meters. Ik heb het plaatje opgezocht, de gemiddelde breedte van een trekker en de gemiddelde breedte van een landbouwweg. Daar komt bovenstaande berekening ongeveer uit.

En ik denk dat die wel aardig klopt met wat er te zien is op het plaatje. Dus als de trekkers gewoon rustig hadden gereden en geanticipeerd op de situatie, was er niks aan de hand geweest (die conclusie kun je ook trekken, hé. Maar ik heb dit hele topic al wel gezien dat TS alle blaam treft volgens jou).

pien_2010

Berichten: 48616
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:01

Josien_ schreef:
Amaris schreef:
Ik vind dat 'afdwingen' door midden op de weg te gaan/blijven lopen ook geen manier van doen. Dan roep je pas agressie op naar mijn mening.


Als ze niet reageren op vriendelijk gebaren dan maar op een minder vriendelijke manier.
Het is niet zo netjes dat geef ik toe, maar sommige situaties vragen er om.


Nee hoor agressie oproepen dat is niet zo is onze ervaring. Wij rijden hier altijd met gele felle jasjes zodat we goed zichtbaar zijn. Het stikt hier de moord van tractoren en als het ook maar enigszins kan rijden we een open weiland in of zoeken een veilig hoekje zodat de boeren gewoon verder kunnen. Maar zoals TS schreef dat lukt niet altijd. Wij gaan dan ook in een uitgestrekte draf midden op de weg rijden en mijn hand gaat dan heel hoog met de zweep in een gebaar van rustig aan svp of ik doe hand met zweep naar links of rechts om aan te geven we zijn zo meteen vertrokken want we slaan af.
Boeren hier zijn vreselijk beleefd en werken tot nu toe altijd mee. Naderhand bedanken we altijd zeer duidelijk.
Het gedrag van de bestuurders van deze twee tractoren was onverantwoord en had een groot ongeluk kunnen veroorzaken. Ik ga er dan wel van uit dat TS niet ergens rustig had kunnen wachten zodat de hele gevaarlijke situatie nooit was voorgekomen.

Karl66

Berichten: 29942
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:31

Het probleem is dat er aldoor naar die loonwerkers gewezen wordt. Maar het paard van TS zorgt voor een probleemsituatie en die doet er daar en op dat moment niks aan om het op te lossen (draven zodat ze de ene trekker passeert voordat ze bij elkaar zijn, in het midden van de weg gaan rijden, signaleren dat de anderen even rustig aan moeten doen of wat dan ook) en nu wijst ze naar de anderen, want die hadden het probleem voor haar moeten oplossen. Op zo'n moment heeft het natuurlijk geen zin om met de wvw in de hand naar de tegenpartij te wijzen, je hebt namelijk zelf net zo hard de taak om een gevaarlijke situatie te voorkomen. En wat dat te hard rijden en dus asociale gedrag betreft. Als die twee trekkers elkaar op een smalle zandweg in moeten halen, met 50cm ruimte over, dan kan iedereen bedenken dat het met dat harde rijden wel meeviel. Dat lijkt me eerder perceptie van TS dan een feit.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:44

Sowieso hard rijden met lading op een zandweg lijkt me nogal stug.. Het is niet de bedoeling om die lading kwijt te raken.

liedje89
Berichten: 7192
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:00

Karl66 schreef:
Het probleem is dat er aldoor naar die loonwerkers gewezen wordt. Maar het paard van TS zorgt voor een probleemsituatie en die doet er daar en op dat moment niks aan om het op te lossen (draven zodat ze de ene trekker passeert voordat ze bij elkaar zijn, in het midden van de weg gaan rijden, signaleren dat de anderen even rustig aan moeten doen of wat dan ook) en nu wijst ze naar de anderen, want die hadden het probleem voor haar moeten oplossen. Op zo'n moment heeft het natuurlijk geen zin om met de wvw in de hand naar de tegenpartij te wijzen, je hebt namelijk zelf net zo hard de taak om een gevaarlijke situatie te voorkomen. En wat dat te hard rijden en dus asociale gedrag betreft. Als die twee trekkers elkaar op een smalle zandweg in moeten halen, met 50cm ruimte over, dan kan iedereen bedenken dat het met dat harde rijden wel meeviel. Dat lijkt me eerder perceptie van TS dan een feit.


Maar eerlijk gezegd zou ik in zo'n situatie denk ik ook niet sigaleren of midden op de weg gaan rijden (draven misschien wel maar daar moet je dan wel op tijd mee beginnen), het zou namelijk niet in me op komen dat die trekkerchaffeur achter me het zou bedenken om me al in te halen voor hij die andere trekker is gepasseerd als er echt weinig ruimte is :o? misschien zijn we hier in de regio verwend maar want dat kom ik echt bijna nooit tegen. Als je te laat door hebt dat hij niet zal afremmen dan ben je mooi de banketstaaf en als je dan nog gaat proberen te signaleren of draven (ervoor gooien zou ik nooit durven als hij niet uit zichzelf remt) betekend dat alleen dat je al te laat nog controle in gaat leveren.

Hoe hard dat nou ging is natuurlijk de vraag, ik weet wel wegen waar men weet dat men naast elkaar past en ze dus niet bijster veel afremmen. Maar sowieso stapt je paard misschien een kilometer of 6 a7 per uur als een trekker dan met 20 a 25 km langsgaat gaat hij toch a 3a4x zo hard als jij en snelheidsverschil is in zo'n situatie vaak belangrijker dan absolute snelheid.

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:43

insun schreef:
@Waratje,
Waar lees jij dat er sprake moet zijn van een aanrijding? Ik lees dat er sprake moet zijn van een verkeersongeval. Misschien eens googlen op de betekenis van verkeersongeval.

Het artikel komt inderdaad van Wikipedia. Maar als je de moeite had genomen om na te denken of te googlen over de afkorting WVW zou je gezien hebben dat deze afkorting staat voor WegenVerkeersWet .
En als je dan ook nog eens googled op art. 185, zie je dat ik dit artikel niet uit m'n duim gezogen hebt, maar dat het echt bestaat.
Jammer dat mensen geen tijd of zin hebben om dingen zelf even op te zoeken.

Waarom plaats je stukken uit de wikipedia als je net zo gemakkelijk de tekst uit de wet had kunnen neerzetten? Waarom zou ik moeten gaan googelen omdat jij iets neerzet dat door de aard van de bron discutabel is? Ik weet waar de afkorting voor staat en als je goed leest in je eigen geplaatste tekst zou je zien dat het gaat over aanrijding met "zwakke verkeersdeelnemers", niet over eenzijdige ongelukken naar aanleiding van andermans gedrag in het verkeer.

Citaat:
Artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet 1994 (art. 185 WVW) regelt de speciale bescherming van 'zwakke verkeersdeelnemers' bij een aanrijding met een 'sterke verkeersdeelnemer'. Specifieker regelt dit artikel de aansprakelijkheid van de eigenaar en de houder van een motorrijtuig bij een aanrijding met een niet-motorrijtuig

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:35

Ik zou als ik jou was maar eens contact zoeken met een rechtsbijstand advocaat als je die hebt.
Advies in winnen bij iemand die er blanco tegen aankijkt.
Heb je al contact gehad met je eigen verzekeringsadviseur?

Je hebt wel degelijk een zaak, maar los daarvan bestaat er ook iets van fatsoen.
Ik ben blij dat heel veel mensen hier wel weten hoe het moet, maatvoer de beste stuurlui staan aan wal.

Hoe gaat het met jezelf en met je paard?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:49

_San87_ schreef:
anneliesdj schreef:
Ik heb 'vroeger' signalen genoeg gegeven, vooral met de vlakke hand op en neer wuiven alsin 'vaart minderen' maar er is maar zelden iemand die daarop reageert. Mensen die dat wel doen reden vooraf vaak al rustiger maar de hardrijders of tractoren ed, zal het een worst wezen waar je naar staat te zwaaien.
Dus ik ben daar helemaal vanaf gestapt, als mij iets nadert wat te hard rijd, ga ik middenop de weg tot ze voldoende vaart geminderd hebben en dan ga ik terug naar de berm.
Zo af en toe heb je dan weleens idioten die hem laten oplopen tot de staart van paardlief, maar ik weet dat mijn paard mij vertrouwd en er rustig onder blijft en mocht ze er weleens om achteruit slaan, tjah, wat deed je dan zo dichtbij??


Ik vraag gewoon netjes of iemand vaart wil minderen door te gebaren, ik ga niet asociaal midden op de weg staan tot er vaart geminderd wordt. Ik vind dat gevaarlijk voor mij en mijn paard, maar ook voor de bestuurder.

Ja dat heb ik vroeger ook gedaan, dat zei ik al.

Amaris schreef:
Ik vind dat 'afdwingen' door midden op de weg te gaan/blijven lopen ook geen manier van doen. Dan roep je pas agressie op naar mijn mening.

Is ook geen manier van doen, maar blijkbaar is het nodig, wat moet je anders?
Ik ga niet met paard in de berm wegkruipen om voorbijgeraasd te worden met 90km/u, want als je ze de ruimte geeft, zien ze dat vaak juist als uitnodiging om lekker door te crossen.
En agressie roept het niet op hoor, zodra iemand vaart geminderd heeft naar 'normale' snelheid ben ik weer aan de kant. En dat hoeft echt geen 20 te zijn, mijn paard is allang geen 3 meer, doorgaans komen ze niet eens bij me in de buurt omdat ze al ver van tevoren vaart minderen.
Die ene klootzak die wel door blijft gassen en mijn paard angst probeert aan te jagen, dat is die ene die mij anders met 90 gepasseerd zou zijn, heel wat gevaarlijker als de berm maar amper een meter breed is.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:56

Amaris schreef:
Maar wat dwing je dan af? Dat automobilisten langzamer moeten? Waarom zouden ze dat moeten? Als je als automobilist ergens 60 mag rijden, waarom zou je dan ineens stapvoets langs een paard moeten gaan? Als een paard langs een 60 km weg loopt, dan ga ik ervan uit dat hij auto's die 60 km/h rijden wel kan handelen.

Handelen is één ding, maar is het netjes??
Als fietser heb je er ook geen problemen mee om voorbijgeraced te worden met 80, maar voel jij je daar comfortabel bij? Er hoeft maar een steentje onder je band te komen, je raakt 50cm uit je koers, je stuur kets de spiegel en je gaat 4keer over de kop...
Mijn paard heeft er nooit een probleem van gemaakt dat er amper een meter naast haar een auto voorbij dendert met 70, maar ik doe dat wel, ik ben verantwoordelijk voor mezelf en dat dier.

Josien_

Berichten: 9567
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:56

Amaris schreef:
Maar wat dwing je dan af? Dat automobilisten langzamer moeten? Waarom zouden ze dat moeten? Als je als automobilist ergens 60 mag rijden, waarom zou je dan ineens stapvoets langs een paard moeten gaan? Als een paard langs een 60 km weg loopt, dan ga ik ervan uit dat hij auto's die 60 km/h rijden wel kan handelen.

Liever trouwens dat auto's een beetje vlot langskomen dan dat ze oeverloos achter me blijven hangen, langzaam inhalen en dan weer een meter voor mn neus moeten optrekken/gas geven.


Ja je probeert wat af te dwingen dat ze langzamer gaan/je neemt wat meer ruimte in op de weg.
Maar wanneer je zoiets doet hangt enorm van de situatie af. Persoonlijk doe ik het zelden, het is meestal gewoonweg niet noodzakelijk.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:58

Overigens doe ik dat met de fiets ook wel als ik me onveilig voel.

liedje89
Berichten: 7192
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:05

anneliesdj schreef:
Handelen is één ding, maar is het netjes??
Als fietser heb je er ook geen problemen mee om voorbijgeraced te worden met 80, maar voel jij je daar comfortabel bij? Er hoeft maar een steentje onder je band te komen, je raakt 50cm uit je koers, je stuur kets de spiegel en je gaat 4keer over de kop...
Mijn paard heeft er nooit een probleem van gemaakt dat er amper een meter naast haar een auto voorbij dendert met 70, maar ik doe dat wel, ik ben verantwoordelijk voor mezelf en dat dier.


Wat een doom scenario? De snelheid waarmee je gepasseerd word maakt toch ook helemaal niet zoveel uit, ze gaan altijd toch veel harder dan jij of ze nu 40 of 80 rijden als ze maar goed naar links gaan en daar doe je toch niet zoveel aan :?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:09

Hoezo niet? Als je 80 rijd ga je de berm niet in, met 40 nog wel.
Voor een paard maakt de snelheid wel degelijk uit.
En hoezo doemscenario? Ik ben zelf al een keer door een spiegel aangetikt en een keer door een bus aangetikt, reden beide gelukkig heel langzaam, moet er niet aan denken als die echt 50 of meer hadden gereden.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:32

_San87_ schreef:
Dat klopt. Ik geef meters. Ik heb het plaatje opgezocht, de gemiddelde breedte van een trekker en de gemiddelde breedte van een landbouwweg. Daar komt bovenstaande berekening ongeveer uit.

En ik denk dat die wel aardig klopt met wat er te zien is op het plaatje. Dus als de trekkers gewoon rustig hadden gereden en geanticipeerd op de situatie, was er niks aan de hand geweest (die conclusie kun je ook trekken, hé. Maar ik heb dit hele topic al wel gezien dat TS alle blaam treft volgens jou).

Ja volgens mij wel.
Je kan dan volgens de wet misschien voorrang hebben, ik wacht daar ivm veiligheid liever niet op :)
Andere weten niet hoe een paard reageert, als ruiter weet je wat wel.
Dan ga je niet afwachten tot je met drieën naast elkaar zit.

En ja ts draait steeds het verhaal bij, daarom denk ik dat haar eigen versie anders is dan de echte versie.
Wat niet weg neemt dat ik hoop dat haar paard snel opknapt en ik hoop dat ze snel weer zorgeloos buitenritten maakt.

insun
Berichten: 698
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:06

Waratje, je hebt gelijk. In het door jouw gequote stuk tekst staat duidelijk aanrijding. Daar heb ik overheen gelezen, waarschijnlijk omdat ik wist dat de juiste bewoording verkeersongeval is. Mijn excuses voor deze vergissing.

Dan de vraag waarom ik een artikel uit Wikipedia geplaatst heb:
Omdat ik weet dat veel mensen op Bokt de tijd niet hebben of de moeite niet nemen om zelf uit te zoeken wat zo'n wet nu precies betekend en hoe deze wordt toegepast, besloot ik dit artikel te plaatsen. Het geeft veel meer duidelijkheid dan enkel het artikel 185 WVW plaatsen.
Zou je iets verder doorgelezen hebben, zou je deze tekst hebben zien staan:

Citaat:
Wanneer is art. 185 WVW van toepassing[bewerken]

Er moet sprake zijn van een verkeersongeval tussen een motorrijtuig en een niet-motorrijtuig; een botsing met het motorvoertuig is niet vereist, voldoende is dat het motorvoertuig bij het verkeersongeval betrokken is;
Het motorrijtuig moet op een voor het verkeer openstaande weg hebben gereden;
Het mag niet gaan om met een motorrijtuig vervoerde zaken/personen;
Het mag niet gaan om schade aan andere motorrijtuigen die aan het verkeer deelnemen of om loslopende dieren.

nb: als ik niet 100% zeker was geweest over de correctheid van dit artikel zou ik het niet geplaatst hebben. Dit itt veel mensen die maar wat schreeuwen in dit topic zonder zich maar enigszins verdiept te hebben in deze materie.

Om alle twijfel weg te nemen zal ik art. 185 WVW plaatsen zoals het in het wetboek omschreven staat:

Citaat:
Artikel 185

1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.
3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.
4. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.


Ik vraag mij ondertussen af waar het hier eigenlijk om gaat?
17 Pagina's discussie over of een ruiter al dan niet een bestuurder is, niemand die het exact weet.
17 Pagina's discussie over wie er nu hoe had moeten handelen en hoe dit wettelijk bepaald is, niemand die het exact weet.
17 Pagina's waarin TS door heel veel posters afgedaan wordt als een volslagen idioot die niet weet waar ze mee bezig is, als iemand die de feiten verdraaid, als iemand die onterecht schade wil verhalen door mensen die beweren de wijsheid in pacht te hebben, maar in feite van toeten noch blazen weten.
En dan plaatst ik een antwoord wat enigszins helderheid geeft. Een verkeerswet die we eigenlijk allemaal zouden moeten kennen, zodat we weten hoe we ons moeten gedragen in het verkeer. Een verkeerswet die we misschien in ons eigen voordeel kunnen gebruiken als we ooit eens in een hachelijke situatie zoals TS terechtkomen die wellicht niet zo 'goed' afloopt. Maar ipv blij te zijn dat er zo'n wet bestaat wordt er zuur gereageerd en wordt er zout op alle slakken gelegd.
Ik dacht dat bokt een forum was om kennis te delen. Misschien heb ik me vergist. Misschien is bokt een forum waar eigen mening verkondigen en gelijk willen krijgen belangrijker is dan kennis te delen?

Hulstje
Berichten: 186
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Nieuwe Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:09

Amen, niets meer aan toe te voegen

IKbenEllen

Berichten: 9937
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:18

Insun: +1