Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:52

Als er in beginsel niet bedrogen word kan je ook niet bedrogen worden (even andere kant)

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:52

moet het nu echt constant worden herhaalt?????????????

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:56

Nee, maar een handelaar wil geld verdienen, en als iemand al zijn verhalen gelooft en verder geen kennis heeft, en ook geen moeite doet om te checken (zoals keuren, kenner erbij etc).
Dan moet je als handelaar wel stevig in je schoenen staan om er een flinke prijs voor te vragen.
Of dus in het geval van TS een slecht paard te verkopen.

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:35

mika11 schreef:
Nee, maar een handelaar wil geld verdienen, en als iemand al zijn verhalen gelooft en verder geen kennis heeft, en ook geen moeite doet om te checken (zoals keuren, kenner erbij etc).
Dan moet je als handelaar wel stevig in je schoenen staan om er een flinke prijs voor te vragen.
Of dus in het geval van TS een slecht paard te verkopen.

ja das waar, het zou de eerste handelaar zijn die iemand een poot uitdraait, omdat de koper goedgelovig is en alle vertrouwen in de eerlijkheid in de handen van de verkoper legt .... :Y)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:42

Als iedereen nu eens goed zou lezen, TS is een man van 35. Misschien welervaren of niet, dat weet ik niet. Het gaat om beginpost: opgelicht door verborgen gebrek: rotstraal. Later hko vastgesteld zonder foto's en dan weer vals chipnr. En natuurlijk zijn er foute handelaren, maar ook overhaaste kopers. Paard valt tegen en moet weer weg. En dat sommigen adri niet kennen? Ik ook niet, maar moet dat dan?

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:02

Nee dat moet niet, maar loop dan niet te vitten en commentaar te geven als jullie weten waarover jullie praten. Mensen die Adri wél kennen weten wel hoe en wat.

Ik ga nu geen namen noemen, maar hier in het topic zijn er mensen die ook niet echt eerlijk zijn, daar moet pas aan getwijfeld worden, niet aan Adri !

En TS is in de zak gezet, punt. Help dan verdorie als échte bokkers om een oplossing aan te bieden en niet constant dingen te herhalen en verwijten te maken. lost dat iets op, ik dacht het niet he

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:39

Electra63 schreef:
Als iedereen nu eens goed zou lezen, TS is een man van 35. Misschien welervaren of niet, dat weet ik niet. Het gaat om beginpost: opgelicht door verborgen gebrek: rotstraal. Later hko vastgesteld zonder foto's en dan weer vals chipnr. En natuurlijk zijn er foute handelaren, maar ook overhaaste kopers. Paard valt tegen en moet weer weg. En dat sommigen adri niet kennen? Ik ook niet, maar moet dat dan?

En in het begin was het een vrouw van 37 :')

Ik lees al vanaf dag 1 mee en het is nooit een duidelijk topic geweest. Meeste over TS is gezegd. Verder ben ik het eens met

Muizenissen schreef:
@alle posters die zich zo storen ( 8)7 ) aan de ''rol van Stef'':
TS kiest ervoor om stelselmatig vragen en gehele posts te negeren en enkel nog te reageren op zeer begripvolle posts. Ik vind het asociaal om zo massaal de posters in je topic te negeren. Als je het niet met de inhoud eens bent of de vragen niet wenst te beantwoorden: leg dat dan gewoon uit!
En nee, je bent het niet VERPLICHT. Maar ja, je hebt wel tegenstrijdige info gegeven aan allerlei mensen die je 'betrokken' hebt in je situatie (middels het openen van een topic): en die zoeken dan andere manieren om achter de gevraagde info te komen! Wat een onzin om zo moeilijk te doen over de actie om de handelaar in kwestie te wijzen op dit topic. (En waar staat dat we de info van de handelaar compleet voor zoete koek aannemen???)

@Adri en de rest van de speurder-aanhang
Sjonge, je moet je toch wel erg belangrijk voelen om je beledigd te voelen als 'men' je hier niet kent en 'men' niet eens weet wat een paardenspeurder is :? . Ja, ik dacht ook aan iets anders (zoiets als zoeken naar het juiste paard voor iemand), maar ja, ik ben dan ook geen echte bokker dus mij valt niets te verwijten gelukkig! :D

knollentuin

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:52

haha ik had ook bij het woord paardenspeurder meteen de link gelegd met een belgisch woord voor iemand diein opdracht paarden zoekt voor klanten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:53

enca schreef:
En TS is in de zak gezet, punt. Help dan verdorie als échte bokkers om een oplossing aan te bieden en niet constant dingen te herhalen en verwijten te maken. lost dat iets op, ik dacht het niet he

Kijk en de vraag is of dat zo is en of dat klakkeloos aangenomen moet worden.
Wat is er feitelijk aan de hand. Paard heeft rotstraal en loopt nu kreupel, bij verkoop niet! Oorzaak kreupelheid is niet bekend. Dus ja, om dat op verkoper te schuiven zonder meer te weten vind ik een beetje dubieus.

Verkeerd chipnummer op koopcontract, is dit een heel verkeerd nummer, 2 cijfers omgewisseld, 1 cijfer verkeerd getypt? TS geeft daar geen antwoord op, spreekt niet voor hem.

IndianLady, het is wel altijd een man geweest..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:56

enca schreef:
Nee dat moet niet, maar loop dan niet te vitten en commentaar te geven als jullie weten waarover jullie praten. Mensen die Adri wél kennen weten wel hoe en wat.

Ik ga nu geen namen noemen, maar hier in het topic zijn er mensen die ook niet echt eerlijk zijn, daar moet pas aan getwijfeld worden, niet aan Adri !

Als je het hele topic leest, dan zal je zien dat de meeste bokkers vielen over de opmerking : verborgen gebrek en rotstraal.
Daarna dan de diagnose HKO en daarna weer het gedoe met het paspoort.
Later kwamen pas de berichten van Adri. Dus de conclusie dat TS in de zak is gezet, is voorbarig. Of Adri en/of anderen moeten meer informatie hebben?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:58

Vind met de 'komst' van Adri het verhaal nog vager.......Adri kent de TS niet maar krijgt wle anaoniem telefoontje...óf zeg helemaal niets zoals een goed 'rechercheur' betaamd óf vertel het hele verhaal. Maar hou op met het geven van vage informatie en niet onderbouwde sneren naar de handelaar.
En ja, hier wordt ook fel gereageerd op de TS zonder dat de het hele verhaal kennen,...maar daar is al meerdere keren naar gevraagd en de TS blijft maar draaien in het verhaal...en reageert alleen op mensen die sympathie hebben...Enne TS, als hje gen kritische vragen wilt moet je niet een dergelijk vaag verhaal waarin er meedere maken van wensding wordt veranderd, op internet plaatsen....

Schijnbaar kent Enca de TS of andere informnatie die keihard bewijs is..en dus niet van hear say op bokt.be.

Door het gedraai van de TS is zijn verhaal steeds minder geloofwaardig....
Paard is niet wat TS ervan verwacht en moet terug...dat is wat uit al het gedraai in dit topic al paar maal is geconcludeerd.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 25-03-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:00

Calanddra schreef:
russel, paard was pas kreupel na 3 weken bij TS, dus niet bij de koop :) en rotstraal is geen verborgen gebrek :n

Je stond er bij en keek er naar? :+ :D Echt zo boks om alles maar in te vullen als waarheid.

Dan over dat keuren, ik heb een kennis met erg veel paardenverstand heeft een wat ouder paard gekocht zonder de te keuren...als hij dat op bokt zet, valt heel bokt over hem heen :D zullen deze kennis verwijten dat uitgerekend hij niet keurt?? }> :D maar op die leeftijd wat kan je dan nog verwachten. Een goed paard, wat ouder, hoog opgeleid, nog getraind op dat niveau en voor weinig geld...uitermate bokt voer...

Paardenkennis opdoen, ook zo iets. Hoe? Uit boekjes? en dan je vragen aan de handelaar kunnen doorprikken?

Jeetje mina, ik heb pas 11 jaar paarden en ben pas sinds 11 jaar mij aan het verdiepen, maar nog weet ik niet alles en kan ik bedonderd worden, evenzo de meesten hier.

Van handelaren mag je ondertussen wel verwachten dat er eerlijk spel is. Voer voor dierenbescherming

En hoevelen hebben niet met hun zoveelste hands bovag autootje het eerste jaar veel kosten????? Het is toch allemaal handel?

Spuiten tijdens verkoop en wedstrijden is gewoon iets wat gebeurd en hoevelen nemen een bloedproef voor een paard onder de 4000??

Ik heb een twenter gekocht en die ook laten keuren, vonden ze eigenlijk in eerste instantie ook maar raar,want wat zie je nu op een jong paard......en nog moet ik maar afwachten en als er wat is, krijg ik vast te horen dat ik ook foto's had moeten laten maken en dom ben geweest en dat ik eerst maar eens kennis op had moeten doen?? ;)

Wat een geluk dat jullie niet in het zelfde schuitje zitten en al die vragen, pffff ik had het topic als het van mij was, ook al lang niet meer bezocht...want het is toch nooit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:05

Electra63 schreef:

Zou dit paard jouw niet tegen vallen dan? En van rotstraal kan een paard kreupelen, het kan nl erg diep zitten. Rotstraal had de verkoper ook kunnen weten want dat ontgaat je niet zomaar, maar misschien kan het wel verduizeld worden door goed schoon te maken, iets over te smeren en paard te sederen....er zijn zoveel foefjes. Dat weet toch iedereen?

En dan nogmaals voor de bokkertjes een eenvoudig wat ouder paard is 1300 euro een normale prijs, als je nog wat wilt verkopen.Juist nu kan je voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, want het is dikke crisis in de paardenwereld, ze kunnen ze aan geen straatsteen meer kwijt...dat weet toch ook iedereen? Hoevelen hebben geen voordeeltje weten te halen om nu een paard te kopen??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:18

F_Orumster schreef:
Ik vind het er ook niet duidelijker van worden.

Even terugkomend, tuurlijk mag niemand bedrogen worden.
Ook niet naïeve mensen die blijkbaar nog niet geleerd hebben met een gezonde dosis oplettendheid door het leven te gaan.

Maar zonder die oplettendheid en zonder onderzoek (zoals keuring) sta je nogal zwak in je recht.

Evenals aankoopsrechten heb je ook onderzoeksplicht.

Jeeeetje, lezen is voor sommige mensen ook wel erg moeilijk...... Een paar posts terug:

Over de onderzoeksplicht van de koper:
De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Misschien moet je prevaleert ook nog even in het woordenboek opzoeken.

Dit zaakje stinkt van grote afstand. TS heeft er in ieder geval goed aan gedaan het paard direct toen het ging kreupelen te laten onderzoeken door een DA. Mogelijk heeft het paard op het moment van verkoop pijnstilling gehad en dan duurt het ook even aleer het paard gaat kreupelen. Daarom heeft TS ook een bloedonderzoek laten doen. De DA heeft op basis van zijn onderzoek kunnen constateren dat de kreupelheid zich onder (hoef) bevindt het heeft het vermoeden van HKO uitgesproken, alhoewel dat niet door foto's is bevestigd. Het algehele beeld van het paard zal daarbij in aanmerking zijn genomen (leeftijd, vorm van de hoeven, etc) Rotstraal was dus blijkbaar niet zo erg dat dat de kreupelheid veroorzaakte.
TS heeft in ieder geval iets met de raad in dit topic gedaan en een advocaat in de arm genomen.
TS had er natuurlijk beter aan gedaan om het paard vooraf te laten keuren, maar dat wordt voor dit soort bedragen vaak niet gedaan; zeker niet een rontgenkeuring. Bovendien mag je - als de verkoper verklaart dat het paard gezond is - daarvan uit gaan. Althans volgens de wet. In die zin gaat de mededelingsplicht van de verkoper die door de wet als deskundige wordt beschouwd boven die van de onderzoeksplicht van de koper. (Ook in Belgie).
In deze prijsklasse is het een kwestie van heel veel geluk om een gezond dier te kopen. Handelaren gokken er ook op dat indien iemand erachter komt dat het dier niet helemaal gezond is, zo'n dier dan toch niet terugbrengen omdat ze er inmiddels om zijn gaan geven en zo'n paard dan gaan behandelen. Ook daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien. Het is heel erg jammer dat dit soort handelaren nog steeds hun praktijken kunnen voortzetten en daarmee zowel eigenaren als paarden duperen.

PS: alhoewel ik lang niet op bokt actief ben geweest en nu pas weer sinds een paar maanden ben ik het werk van Adri best tegengekomen. Als ik het eerder zou zijn tegengekomen had ik ook nog wel een "zoekertje" voor haar gehad. RESPECT in ieder geval want een paard kwijt zijn blijft toch altijd aan je knagen en zij heeft toch een hoop eigenaars hun eigendom of rust kunnen teruggeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:21

Electra63 schreef:
enca schreef:

Als je het hele topic leest, dan zal je zien dat de meeste bokkers vielen over de opmerking : verborgen gebrek en rotstraal.
Daarna dan de diagnose HKO en daarna weer het gedoe met het paspoort.
Later kwamen pas de berichten van Adri. Dus de conclusie dat TS in de zak is gezet, is voorbarig. Of Adri en/of anderen moeten meer informatie hebben?

Dan heb je duidelijk nog een paar posts gemist (over de vele gedupeerden van deze handelaar)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:36

Babootje, die conclusie zou ik op basis van de opstelling van de TS niet direct durven trekken.....vind ik te snel gaan. Kan best zijn dat er geen zuiver spel is gespeeld (er lopen genoeg rotte appels tussen de handelaren), maar bij wie welke blame ligt...... Je denkwijze klinkt plausibel maar of dat hier aan de orde is......persoonlik blijf ik erbij dat de waarheid in het midden ligt.....

Ik zal elk paard laten klinisch keuren voor welk bedrag dan ook. Ik koop een paard voor mijn eigen gebruiksdoel en als een maatje voor de langere termijn.....Dus de stelling "ach, hij was n iet duur dus als hij kapot gaat koop ik een nieuwe" gaat voor mij niet op.....en ik denk voor meeredrne hier niet. Twijfelt mijn DA maar ik ben toch wild van het paard, dan gaat ie gewoon op de foto. En anders is het snel klaar. Dit is een wijze les die ik overigens van jouzelf heb geleerd B :-)

edit: als het idd om dezelfde handelaar gaat als op bokt.be waarom zet de TS de link van dat topic dan niet hier neer? Dan hadden we ook vanuit een ander oogpunt kunnen reageren......nu blijft het bij niet onderbouwde vaagheden en verwijten, waarbij de lezers in dit topic eigen conclusies zullen blijven trekken.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 25-03-11 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:37

Niemand denkt, ach hij was niet duur, als hij kapot gaat dan pech, dat denkt men misschien bij een oud autootje.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:39

Oh nee? Ik heb ze toch echt langs zien komen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:42

Als flauw grapje dan, dat denkt echt niemand serieus. je koopt een paard omdat je er wat mee hebt, het is geen ding, maar klinkt wel erg stoer als ze zo iets roept.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:43

Ik lees het niet alleen hier Russel, ik heb irl ook mensen gesproken die er zo inzitten...ze zijn er echt.....
Dit zijn dan wel mensen die een andere kijk hebben op een relatie met een dier dan jij en ik....

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:45

Adri schreef:
Wel, Ik zal open kaart spelen, het is niet zoals iedereen denkt.
Er is inderdaad iets mis met het been, de prijs was ook hoger, dan zou het paard enorm afgeprijsd zijn.
De anonieme mevrouw die mij de tip gegeven heeft over dit topic was een kandidaat-koper voor TS het paard gekocht heeft, zij heeft mij ingelicht dat de TS een hele goede paardenkenner moest zijn om te zien dat het mis was. Toen zag zij dit topic en heeft mij daar op gewezen. Aangezien ik gestopt ben kan ik niets doen voor de TS, maar vond het heel erg van sommige reacties.
Ik ken TS niet en ook niet van naam maar die mevrouw herkende het paard.

Hoe heeft deze mevrouw het paard kunnen herkennen dan????
Heeft die mevrouw wel foto's gezien dan?
het word nu allemaal nog vreemder

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:49

Ik ken er een aantal OKHannes, die hun paard niet hebben laten keuren omdat de verkopende handelaar zo aardig en betrouwbaar overkomt en "garantie" geeft die (zoals ik al vertelde) een sigaar uit eigen doos is. Zelfs in onze omgeving.
In andere delen van het land komt het nog vaker voor dat mensen niet keuren of alleen klinisch als ze een paard voor een klein bedrag kopen. Soms met geluk, maar vaker met alle ellende van dien.
Een andere bokker op dit topic heeft al bevestigd dat er veel meer gedupeerden zijn die een paard hebben gekocht bij deze handelaar.
Papieren die niet komen, chipnummer dat niet bij het paard hoort. Paard vrij snel kreupel na aankoop. Alarmbellen op rood hoor. Spijtig genoeg, moeten veel mensen door schade en schande wijs worden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:51

TS heeft helemaal in begin een link naar website handelaar geplaatst....wat later is verwijderd.
Of het paard van de TS er toen nog op stond .....? Volgens mij niet want TS had paard al gekocht.
Dan heeft miss anoniem het paard wel rontgonologisch laten keuren? Of laten staan na afkeuring tijdens klinische keuring.....
In ieder geval nog meer vragen ipv echte duidelijkheden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:55

Kan best zijn dat het om een eerder afgekeurd paard gaat. Misschien heeft ie een tweede chip. Komt ook nog wel eens voor.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:58

Jeetje Russel je kan ook normaal reageren :roll: dat stukje wat jij quote is de info die de ts ons gegeven heeft. En wil jij dan beweren dat rotstaal wel een verborgen gebrek is? Als hij iig een horf had opgetild dan had hij wel wat geroken en het verdoezelen zie je echt wel. Daarbij ga jij er nu van uit dat de handelaar de boosdoener alleen is, maar jij kent ook niet het hele verhaal neem ik aan? Vind t echt belachelijk dat je zou kunt vallen over twee regeltjes tekst :?
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 25-03-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt