[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:06

Afbeelding

zo één :D

zico2006

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Lünne Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:40

VivaLaVida schreef:
Afbeelding

zo één :D


mooi zeg

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:45

zico2006 schreef:
mooi zeg
Over smaak valt niet te twisten, zullen we maar zeggen... ;)

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:48

zico2006 schreef:
Een Nissan X trail,2,2 turbo diesel, kan omzetten naar 4x4 en mag 2000 kg trekken, hebben nu een 2 paards trailer, perfect.


Leuk om te horen.

Heb net een x-trail aangeschaft, om daarmee paarden te kunnen trekken.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:17

Vandaag voor het 'eerst' met onze nieuwe Citroen C5 op pad geweest met 2 paards trailer met 1 paard erin en hij trok het wel makkelijk, zeg! Had niet door dat er wat achter hing!

mellamoshan

Berichten: 4294
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:23

Heb nu een Santa Fe voor een anderhalf paards. Appeltje eitje voor deze auto, maar hij mag dan ook eigenlijk 2000 kg trekken. Super fijne auto in ieder geval :)

zico2006

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Lünne Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:17

prima ding hoor heel erg sterk, en als het even niet gaat de 4 wheel inschakelen.
Veel plezier ermee, een hoop veilige km :)



Kirrr schreef:
zico2006 schreef:
Een Nissan X trail,2,2 turbo diesel, kan omzetten naar 4x4 en mag 2000 kg trekken, hebben nu een 2 paards trailer, perfect.


Leuk om te horen.

Heb net een x-trail aangeschaft, om daarmee paarden te kunnen trekken.

zico2006

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Lünne Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:29

nomes schreef:
Vandaag voor het 'eerst' met onze nieuwe Citroen C5 op pad geweest met 2 paards trailer met 1 paard erin en hij trok het wel makkelijk, zeg! Had niet door dat er wat achter hing!


Mag die zoveel trekken dan !!!! en was de trailer beladen??

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:03

zico2006 schreef:
nomes schreef:
Vandaag voor het 'eerst' met onze nieuwe Citroen C5 op pad geweest met 2 paards trailer met 1 paard erin en hij trok het wel makkelijk, zeg! Had niet door dat er wat achter hing!


Mag die zoveel trekken dan !!!! en was de trailer beladen??

Nee, volgens autoweek niet, maar het is een dikke auto, dus lijkt het heel wat.

Alle nieuwe versies C5: 1300 - 1400kg bij 68kg kogeldruk; volgens http://www.autoweek.nl Dat mag dus geen groot paard geweest zijn......

zico2006

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Lünne Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:58

Dat dacht ik al 1 paard zou nog gaan maar 2 is iets teveel van het goede, officieel dan he, er rijden er heel veel rond die niet aan de eisen voldoen, en het is maar goed dat ze er niet zoveel opgelet word.

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:01

zico2006 schreef:
Dat dacht ik al 1 paard zou nog gaan maar 2 is iets teveel van het goede, officieel dan he, er rijden er heel veel rond die niet aan de eisen voldoen, en het is maar goed dat ze er niet zoveel opgelet word.

Eigenlijk is het juist heel jammer dat er niet strenger op gelet wordt. Dan kreeg je o.a. hier niet van die vragen of bepaalde combi's kunnen, terwijl je op voorhand al kunt zeggen dat het niks wordt, zelfs zonder de specificaties erop na te slaan.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:02

zico2006 schreef:
Dat dacht ik al 1 paard zou nog gaan maar 2 is iets teveel van het goede, officieel dan he, er rijden er heel veel rond die niet aan de eisen voldoen, en het is maar goed dat ze er niet zoveel opgelet word.

Bij 68 kg toegestane kogeldruk denk ik dat je met een 2-paards met 1 paard er in evengoed al de bietenbrug op gaat als ze er een weegschaal onder zetten. Overschrijding kogeldruk = overbelading. En "maar goed dat er niet zoveel op gelet wordt?" Integendeel, er zou juist veel meer op gelet moeten worden. Al die net-niet combinaties zijn een gevaar voor zichzelf, hun paard(en) en de medeweggebruikers.

zico2006

Berichten: 38
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Lünne Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:04

oke , dat is zo van die veiligheid, ben ik mee eens hoor, maar er zijn zoveel mensen die in het dorp rijden en nooit verder weg gaan dan 10 km.

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:09

zico2006 schreef:
oke , dat is zo van die veiligheid, ben ik mee eens hoor, maar er zijn zoveel mensen die in het dorp rijden en nooit verder weg gaan dan 10 km.

Maar juist in het dorp heb je eerder onhandige situaties, waarin een te zware trailer de auto wegdrukt. Ik rijdt met een net-niet combi liever op de snelweg. Daar kun je van verre zien dat er onhandige situaties aankomen en daarop anticiperen.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:25

Laatst werd er iemand aangehouden met een peugeuot met een 2 paard Humbaur trailer erachter. (1 paard erin).
Haar vriendin had een VW golf (station) met een 2 paard atec.
De eerst kreeg een bekeuring omdat ze volgens de agent niet genoeg in haar spiegels kon zien.
Was iets van € 170,-
De ander mocht doorrijden.


Gisteren pony met veulen weggebracht. Wat een rukweer zeg. Vieze zijwind. Normaal niet zo erg maar nu met een open stuk kreeg je direct de volle laag.
En veulen had ook nog nooit zo lang in de trailer gestaan, dus die was af en toe ook aan het stampen.

Scarpati

Berichten: 349
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Istanbul (TR)/Weustenrade (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:52

deze:
Afbeelding

volgend jaar gaan we waarschijnlijk een ifor williams trailer aanschaffen in het zwart of grijs. *D

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:12

[/quote]
Nee, volgens autoweek niet, maar het is een dikke auto, dus lijkt het heel wat.

Alle nieuwe versies C5: 1300 - 1400kg bij 68kg kogeldruk; volgens http://www.autoweek.nl Dat mag dus geen groot paard geweest zijn......[/quote]

Dan heb je toch niet goed gekeken... Hij mag 1800 kg trekken bij een kogeldruk van 75 kg!!! En dat is voor één paard ruim voldoende!!!
Laatst bijgewerkt door nomes op 19-06-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:15

nomes schreef:
Nee joh!! Hij mag 1800 kg trekken bij een kogeldruk van 75 kg!!!

Staat dat in het instructieboekje EN op de trekhaak?

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:16

Ja, dus ik denk dat je het over de vorige versies hebt...

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:24

Na dat onze Opel Omega (bouwjaar 1999, diesel 2.0; 1700 kg treklast en ruim 450.000 km op de teller :oo ) toch ietwat teveel mankementen begon te krijgen hebben we 'm begin dit jaar ingeruild voor in formaat kleinere auto maar met sterkere motor *\o/* : een Ford Mondeo, bouwjaar 2002, diesel 2.0 maar wel 1800 kg mogen trekken en met 'slechts' 150.000 km op de teller. En ook nog eens sneller optrekken met beladen trailer ook dan die oude Omega.
En ondanks de kleinere laadruimte achterin past nog steeds al onze paardentroep (m.n. het mentuig van mijn man := ) erin.

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:24

nomes schreef:
Ja, dus ik denk dat je het over de vorige versies hebt...

Beetje positief bekijk je het wel, de top-C5 mag volgens de opgave van de importeur 1790kg trekken bij 74kg kogeldruk. Denk erom dat de verzekering over die laatste 10kg gaan zeiken als ze onder betaling uit kunnen komen!

Apart trouwens dat er een verschil zit tussen de stationwagon en de sedan, ten gunste van de stationwagon. De sedan mag maar 1710kg trekken, bij 69kg kogeldruk.
Bron: http://www.citroen.nl/Resources/Content ... slijst.pdf

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:33

Nou nou, ik heb het afgerond... ik had ook bij lange na geen 1790 aan de trekhaak... eerder 1450...

En over die kogeldruk...de kogeldruk die jij noemt is de maximale kogeldruk die de trekhaak/auto mag hebben. De trailer heeft een maximale kogeldruk van 100 kg, maar met 1 paard erin haalt ie de 100 kg niet. Er is nog altijd een verschil tussen wat maximaal mag en de werkelijke.

Ik vind het een beetje onprettig dat je doet alsof ik met een levensgevaarlijke combinatie op pad ben...terwijl ik laatst voor een stalgenoot met haar combi reed -een busje met dezelfde 2 paardstrailer en 2 paarden geladen (jajaja bus mocht het trekken). Dit voelde een stuk minder veilig, trok moeilijker op en met remmen voelde ik ook behoorlijk veel tegendruk.

En zo apart is het verschil tussen sedan en tourer toch niet? De tourer heeft ook een hoger eigen gewicht...?

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

nomes schreef:
Nou nou, ik heb het afgerond... ik had ook bij lange na geen 1790 aan de trekhaak... eerder 1450...

En over die kogeldruk...de kogeldruk die jij noemt is de maximale kogeldruk die de trekhaak/auto mag hebben. De trailer heeft een maximale kogeldruk van 100 kg, maar met 1 paard erin haalt ie de 100 kg niet. Er is nog altijd een verschil tussen wat maximaal mag en de werkelijke.

Ik vind het een beetje onprettig dat je doet alsof ik met een levensgevaarlijke combinatie op pad ben...terwijl ik laatst voor een stalgenoot met haar combi reed -een busje met dezelfde 2 paardstrailer en 2 paarden geladen (jajaja bus mocht het trekken). Dit voelde een stuk minder veilig, trok moeilijker op en met remmen voelde ik ook behoorlijk veel tegendruk.

En zo apart is het verschil tussen sedan en tourer toch niet? De tourer heeft ook een hoger eigen gewicht...?

Volgens de gegevens van autoweek (dat vermeld ik er expliciet bij!!!) was je combi ook niet zo royaal bemeten. Dat autoweek fouten bevat is mij bekend, maar bij de importeur kun je alleen de gegevens vinden van de huidig leverbare nieuwe auto's. Alles wat niet meer nieuw leverbaar is, daar is niks van terug te vinden. Daarvoor ben je aangewezen op sites als autoweek en ja, die bevatten fouten (of vermelden niks)

Dat die bus moeilijk optrok is direkt terug te voeren op het overloze gebrek aan motorvermogen. Nu heb je aan den lijve ondervonden waarom ik altijd roep dat je de sterkste auto moet nemen die je betalen kunt! Vermogen heb je nooit te veel, zoals je nu zelf hebt ondervonden.
Een bus remt stugger dan een personenauto. Mijn vrachtwagen drukt ook zonder aanhanger door, maar die weegt leeg ook 3800kg....

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:23

Ik zoek een betrouwbare auto voor de trailer (1,5 paards) en nu heb ik het volgende in gedachten:
- Hyundai Santa Fe
- VW Passat
- Freelander
- Volvo V70

Welke zou het meest betrouwbaar zijn? Dus weinig reparatiekosten.

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:08

Billy20 schreef:
Ik zoek een betrouwbare auto voor de trailer (1,5 paards) en nu heb ik het volgende in gedachten:
- Hyundai Santa Fe
- VW Passat
- Freelander
- Volvo V70

Welke zou het meest betrouwbaar zijn? Dus weinig reparatiekosten.

Die Volvo! Direct gevolgt door de Passat.
Maar je kunt beter een goede Freebee hebben dan een afgetrapte V70. Het is ook een beetje afhankelijk van de specifieke auto. De sh*t van een ander oplossen is alleen zinvol als je weet hoe dat moet en de prijs dito is.

Zo'n Santa Fe wil ik niet eens dood naast gevonden worden. Kost net zo veel als mijn Range Rover om te hebben maar kan (veel) minder!