ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:20

daffie1986 schreef:
Zijn er hier ook mensen die meerdere keren gezakt waren, door de zenuwen, voor B en toen staatsexamen moesten doen? Hoevaak hebben jullie over je E gedaan?
Ik zelf klapte 3x helemaal dicht en de 4de keer ben ik pas geslaagd. Nu denk ik erover om mijn E en/of C rijbewijs te gaan halen, maar de zenuwen van de vorrige keer en daarmee dus ook de hoogoplopende kosten, houden mij eigenlijk tegen. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Ik ben ook meerdere keren gezakt voor mijn B en ook 2 keer voor mijn E.
Voor mijn C zag ik mijn geest al dwalen. Ik had met mijn rijschoolhouder afgesproken dat ik me niet aan mijn pakket wilde houden, maar liever wat extra lessen zou nemen als dat mijn slagingskans vergrootte. Ik heb ook behoorlijk wat extra lessen gehad, maar was wel in 1 keer geslaagd voor mijn C. Ik heb mijn eerste 10 lessen ook echt verpest door de zenuwen, ik houd er niet van om me te "moeten bewijzen" met een vreemde naast me in de auto.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:27

Daffie1986, zie mijn reactie op de vorige pagina.

Ik heb het lessen voor mijn E ook zo lang mogelijk uitgesteld in verband met mijn vervelende ervaringen (blackouts) tijdens mijn B-examens (heb dat uiteindelijk ook gehaald met staatsexamen én chemische zooi). Het lessen zelf zag ik niet eens zo erg tegenop, het was vooral dat examen dat eraan vast zat. In jouw geval zou ik voor je E iig de tijd nemen en je niet laten ompraten door je omgeving om een dagcursus te doen, maar gewoon zoveel tijd en lessen te nemen als je nodig hebt én die te spreiden. Ook raad ik je aan niemand te vertellen wanneer je examendatum is :D - geeft veel meer rust. Misschien zelfs aan niemand of zo weinig mogelijk mensen vertellen dat je aan het lessen bent. Dat haalt de druk er ook wat af. Verder helpt propanolol om je tijdens het examen wat rustiger te houden, maar dat moet je niet voor je lessen gaan gebruiken. ;)

gr_roos schreef:
Ik heb mijn eerste 10 lessen ook echt verpest door de zenuwen, ik houd er niet van om me te "moeten bewijzen" met een vreemde naast me in de auto.

Same here. Mijn eerste drie lessen van 2 uur zijn daardoor ook behoorlijk de mist in gegaan, en later nog een paar keer. Ben toen teruggegaan naar lessen van 1 en 1.5 uur, ook voor mijn concentratie die ik niet langer dan 1.5 uur vast kan houden als ik vaardigheden aan het leren ben. Kwam soms echt met zware hoofdpijn en helemaal uitgewrongen uit die lesauto. Baalde er soms wel behoorlijk van dat het voor mij allemaal niet zo vanzelfsprekend was als voor de meeste anderen, maar hey - uiteindelijk heb ik het dus zelfs gehaald. En het is nou eenmaal niet anders dat het mij dus twee keer zoveel heeft gekost als een ander die een dagcursus met één examen heeft gehaald. De ene mens is de andere niet, de een leert op een andere manier dan de ander en de een heeft nu eenmaal meer tijd nodig (of meer gespreid) voor bepaalde dingen dan een ander.

En ik heb mezelf gisteren plechtig beloofd dat ik nu NOOIT meer een rijexamen hoef te doen. :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:41

Karin schreef:
En ik heb mezelf gisteren plechtig beloofd dat ik nu NOOIT meer een rijexamen hoef te doen. :+

Dat heb ik ook altijd gezegd, maar heb 1,5 maand geleden toch nog afgereden voor mijn C. Examinator was zo enthousiast dat hij mij aan raadde om ook voor CE te gaan. Als ik nu geld teveel had zou ik er over twijfelen, maar net als jij heb ik dus ook extra lessen nodig.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:55

Hier ook iemand, ben inmiddels twee keer gezakt en dacht dat ik de enige was in nederland die er zo'n moeite mee heeft... iedereen om me heen slaagt in 1 keer. Heb ook al druppels genomen maar die lijken niet te helpen, ben altijd zo zenuwachtig en dan lijkt het alsof mijn hersenen niet meer willen denken :o Zie er nu zo tegenop dat ik nog een keer moet, weer zo'n stress.

Ik beloof mijzelf ook plechtig dat ik nooooit meer een rijexamen ga doen :Y)

capopjekop

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:11

Ik heb ook pillen gehad van de dokter. De eerste keer werkte ze niet voldoende, ik was nog steeds super zenuwachtig, al klopte mijn hart toen wel iets minder hard. De tweede keer ging het beter. Maar ik weet wel dat ik nu geen examen meer doe zonder pillen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:38

:= := := ik moet morgen op.
Ben ook al zenuwachtig :o

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:15

Succes ManOuke.
Ik ga vrijdag voor m'n 1e echte les, brrrrr.....

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:36

Ik vond het ook spannend de 1e les.
Maar het was heel leuk en het viel wel mee.

Ik hoop dat het vanmiddag ook mee gaat vallen en dat ik de zenuwen de baas kan :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:11

Ik zal voor je duimen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:45

YESSSS GESLAAGD *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:06

Tof, gefeliciteerd MaOuke! Dat is een zorg minder! 8-)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:17

GESLAAGD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DE 1e KEER!!!
de hele dagopleiding ging super en het examen ook! ;) ;) ;)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:54

jij ook gefeliciteerd!!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:22

Yeah gefeliciteerd meiden!!!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:29

Hey,
Ik heb mijn BE sinds iets meer als een maand. 3 dagen les gehad, voor mijn vakantie van 3 weken 3 uur, na mijn vakantie 3 uur en 2 uur voor mijn afrijden, 8 uur dus. Kostte inclusief examen 700 euries. In Eindhoven NL, maar dat mocht niet, wat nou 1 Europa? wordt gediscrimineerd door vaderland) kwam ik bij rijschool de Leeuw op 600 euries uit.
Was in België achteruit rijden 30 meter, inparkeren, afkoppelen, auto eruit, terug aankoppelen en een half uur de baan op. Ik was bijna gezakt omdat ik door oranje reed. Ik was zo zenuwachtig, hahaha
Ik heb tot nu toe alles in 1x gehaald, theorie auto, auto, theorie motor, motor en aanhanger. Kmag dus echt wel trots op mezelf zijn!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:30

ik heb moeten aankoppelen, bocht achteruit; omdraaien door ene bocht te maken / draaien in 1 keer, verder veel voltes, smalle weggetjes, door een wegafzetting, enz , afkoppelen, theoretische vragen over de aanhangwagen en auto; vragen over het kentekenbewijs enz enz
allles ging super; vanmiddag ook direct pasfotos laten maken zodat ik morgenavond naar het gemeentehuis kan om rijbewijs aan te vragen.
KOm ik net tot de ontdekking dat ik toch nog een stomme fout heb gemaakt; ik heb mijn medische verklaring in de zaal van het restaurant van het beginpunt van alle rijexamens laten liggen.
Dus ik net mijn instructeur gesmsd of hij dat op kon sturen maar hij stuurde gelukkig terug dat je dat helemaal nergens voor nodig hebt(had alle vragen met nee beantwoord)
gelukkig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:39

Gabon schreef:
Ik ben ook 3 keer gezakt voor mijn B, dooor zenuwen, en de 4de keer geslaagd.. Ik moet nog beginnen voor mn BE. Ik heb met mn B afgereden in Amsterdam, maar dat wil ik nu echt niet meer. Zijn er mensen die in Zaandam hebben gereden?

Door een tip van een vriendin ben ik voor mijn E naar Spoorenberg in Edam gegaan. Je rijdt dan je lessen en het examen in Hoorn. Het is mij zeer goed bevallen, ik heb goed les gehad en was ook goed voorbereid voor het examen, wat mij een mooi resultaat opleverde :). Vanaf Diemen ben je zo in Edam, het is nauwelijks verder dan Zaandam.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:55

Ik heb 7 jaar geleden afgereden in Zaandam voor mijn BE rijbewijs. Ik had daar ook mijn B al gedaan dus was wel bekend met de wegen rondom Zaandam. Ik vond het zeer prettig rijden, maar ik had ook een goede instructeur ( rijschool Purmerend ).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:15

gr_roos schreef:
Karin schreef:

Dat heb ik ook altijd gezegd, maar heb 1,5 maand geleden toch nog afgereden voor mijn C. Examinator was zo enthousiast dat hij mij aan raadde om ook voor CE te gaan. Als ik nu geld teveel had zou ik er over twijfelen, maar net als jij heb ik dus ook extra lessen nodig.

Jij durft! :=

Tamarant, jij ook gefeliciteerd! 8-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:50

Wauw, super zeg.. Gefeliciteerd jullie 2 :D

Ik ga nu eerst sparen voor mijn Motor examen :))
En dan wil ik ook op gaan voor mijn C :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:32

Kom net terug van m'n 1e echte rijles, zit nog helemaal te hyperen :):) :):)
't Is wel leuk om te doen, maar ook wel bere spannend èn inspannend. Al die onoverzichtelijke kruisingen in Dordrecht, bah. Ben als de dood dat ik een fietser schep. Ik reed eerst nog veel te schichtig, hij heeft nog een stukje zelf gereden dat ik goed moest opletten en toen ging het een stuk beter zei hij. Ik moest voorzichtig rijden en maar denken dat ik een paard achterin had staan. Als ik te wild deed werd hij bang en wilde hij nooit meer de trailer in :D. Ook geoefend op bocht achteruit linksom en dat lukte na een paar pogingen ook al een stuk beter. Reed mezelf later nog klem in een heel smal bochtig straatje en de enige straat waar ik heen mocht waren ze met zo'n auto de putten aan het leegzuigen, dus toen moest ik terug, bocht rechtsom, halverwege stoppen en linksom een straat in. Dussss..... er moet nog flink aan gesleuteld worden, maar we hebben goede moed.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:53

Gaat je vast lukken hoor!
Is in het begin even wennen maar straks wordt het wat makkelijker.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:14

Herkenbaar Laura! Ik had mijn eerste les op koopavond, reed op donderdagavond door het centrum alsof ik geen aanhanger achter de auto had. Mijn instructeur zat met het zweet in zijn handen bekende hij later, en hij is niet snel bang. :+

Hij heeft het stuur maar snel van me overgenomen en zelf een stukje gereden om me het verschil te laten voelen. Overigens ben ik door vakantieplanningen e.d. na de eerste paar lessen overgegaan naar zijn collega en heb bij haar mijn cursus afgemaakt.

De tip 'rijd alsof je paard erin staat' heeft voor mij ook erg geholpen. Het meest vermoeiende was idd het kijken, nog eens kijken en blijven kijken. En dan nog heb je het gevoel dat je de helft niet meekrijgt, maar op mijn examen was het alsof ik nooit anders gewend was. Komt vast goed! :j

Nog een leuke bijkomstigheid: ik rijd tegenwoordig ook veel netter zonder aanhanger. Pak het stuur niet meer over, schakel netjes op tijd terug en/of laat het gas eerder los, neem bochten beheerster... :D

Vanmorgen heb ik mijn pasje opgehaald, ik kan nu eindelijk naar een kleinere portemonnee gaan uitkijken. Niet meer zo'n grote lap papier die ik kwijt moet. ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:17

Ooow mag ik meelezen hier??
Ik ga vrijdag as voor mijn eerste proefles :))

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:28

Wendy succes alvast!
Ik rij zonder aanhanger niet zo netjes hoor :o :+