[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:55

Wij hebben een scoda octavia station diesel voor een 1,5 paards trailer auto mag 1400kg trekken en trailer is terug gekeurd naar 1350kg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:00

Barte schreef:
anders ga ik toch weer voor opel

Nadeel van veel Opels (wij hebben een Zafira) is het beperkte trekgewicht. De Vectra van '05-'09 zit b.v. op max 1300 kg. Wil je er een wat zwaarder paard mee vervoeren moet je al voor de 2.2 gaan (1500 kg trekgewicht).

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:09

ik moet erlijk zeggen dat ik geen idee heb wat de pony weegt (NRPS'er van 1.50 cm)

en ik zal een trailer moeten huren dan, dus dat wordt er dan een die ik met een B rijbewijs mag trekken

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:09

Dan moet het al wel een heel best paard zijn. Het paard van mijn instructrice is op de weegbrug geweest bij de kliniek het is een kwpn van 1.83m en hij woog 630 kg.
Er wordt vaak met gewicht over geschat.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:10

Onze nrps van 1.42m woog 320 kg.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:12

Yom schreef:
ik moet erlijk zeggen dat ik geen idee heb wat de pony weegt (NRPS'er van 1.50 cm)

en ik zal een trailer moeten huren dan, dus dat wordt er dan een die ik met een B rijbewijs mag trekken

Mijn stevige Lusitano x New Forest van 1.50 wordt door de DA geschat op 450 kg.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:13

dan houd ik het gewoon ook op 450 kilo, beter iets teveel dan te weinig toch

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:47

UK_eef schreef:
Is er hier iemand die met een Citroen C4 rijdt met een paardentrailer? Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Citroen_c4_face.jpg

Jep, ik sinds 6 weken.
Heb nog niet eerder met trailer en auto gereden, maar ben nu een paar keer met mn c4 en trailer op pad geweest en het bevalt me super goed!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:34

Thanks, JustLizz! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:50

Yom schreef:
huren heb ik aan gedacht, maar dacht dan aan vrachtautootje en zag dat je dan al aan 100 euro zat voor 1 dag. Dat vind ik nogal duur worden om naar een wedstrijd te gaan eerlijk gezegd

auto + trailer huren heb ik niet aan gedacht

Het blijft goedkoper als je weinig trekt.

Een beetje trekauto betaal je ELKE maand tussen de 70 en 150 euro weg bel ( ongeveer!! ) op benzine, diesel meer.
Ze rijden vanaf 1op5 tot 1 op 10 gemiddeld. Pas bij een nieuwere auto is het gebruik lager. Of een diesel etc. Maar tegenwoordig is diesel ook niet zo goedkoop meer als je niet veel km's maakt doordeweeks.

Verzekering ligt hoger.

Als je normaal in een kleinere, nieuwere en zuinige auto rijdt die ongeveer 30/50 euro pm weg bel doet en 1 op 15 kan rijden, heb je het er meteen al uit.

Op het moment dat je regsn gaat huren lijkt het veel geld, maar je hebt het in je zak zitten als je niet elke maand zoveel uitgeeft aan auto's.

Wij hebben een trekauto. Is een 3lt V6 en iets van 75 euro per maand weg bel. Die rijdt erg duur, dus laat hem veel staan. Pak de kleine, zunige auto of de scooter. Verder heerlijke auto en gebruik hem ook graag voor lange afstanden, maar het is gewoon veel geld.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:11

Yom schreef:

Geen E achter B? Dan valt dat busje sowieso af, daar nog een trailer achter hangen met alleen B gaat 'm niet worden.

Stel je even je hebt helemaal geen trailer nodig (of je kunt auto+trailer van ouders lenen oid), wat voor een auto zou je dan kiezen?

Zou je dan een Up, Aygo of andere kleine goedkope auto kiezen dan zal het alternatief dat je wel als trekauto kunnen gebruiken duurder uitvallen.

Kies je om welke reden dan ook voor een middenklasser a la Golf, Focus enz dan kan je daarmee in de meeste gevallen prima een trailer met die 400-450 kg pony trekken. Eventueel kun je dan ook overwegen om een maat groter en paar jaar ouder te gaan. Iets meer vaste kosten en eventueel onderhoud maar vaak wel (veel) minder afschrijving.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:01

Ik rij zelf een Mitsubishi Outlander op gas, dat is al 104 p.m. aan wegenbelasting.
Hij rijdt 1:10 op gas. En dit is al een van de goedkopere klasse aan trekauto voor een 1.5 paards trailer.
Als je een kleinere auto rijdt op benzine, scheelt dat al 75 euro aan wegen belasting, tel daar nog de benzine kosten erbij op (en onderhoud wat toch vaak wat duurder is bij grote auto's) en je hebt je huurauto er al uit per maand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:45

superpony schreef:
Yom schreef:
huren heb ik aan gedacht, maar dacht dan aan vrachtautootje en zag dat je dan al aan 100 euro zat voor 1 dag. Dat vind ik nogal duur worden om naar een wedstrijd te gaan eerlijk gezegd

auto + trailer huren heb ik niet aan gedacht

Het blijft goedkoper als je weinig trekt.

Een beetje trekauto betaal je ELKE maand tussen de 70 en 150 euro weg bel ( ongeveer!! ) op benzine, diesel meer.
Ze rijden vanaf 1op5 tot 1 op 10 gemiddeld. Pas bij een nieuwere auto is het gebruik lager. Of een diesel etc. Maar tegenwoordig is diesel ook niet zo goedkoop meer als je niet veel km's maakt doordeweeks.

Verzekering ligt hoger.

Als je normaal in een kleinere, nieuwere en zuinige auto rijdt die ongeveer 30/50 euro pm weg bel doet en 1 op 15 kan rijden, heb je het er meteen al uit.

Op het moment dat je regsn gaat huren lijkt het veel geld, maar je hebt het in je zak zitten als je niet elke maand zoveel uitgeeft aan auto's.

Wij hebben een trekauto. Is een 3lt V6 en iets van 75 euro per maand weg bel. Die rijdt erg duur, dus laat hem veel staan. Pak de kleine, zunige auto of de scooter. Verder heerlijke auto en gebruik hem ook graag voor lange afstanden, maar het is gewoon veel geld.

Nounou, dat is ook wel weer de andere overdreven kant. 2000kg trekauto op benzine kost 100 euro per maand WB. Verzekering is sterk afhankelijk van je eigen situatie, maar grofweg tussen 25 en 100 euro per maand voor WAM en met wat geluk ook beperkt casco.
Zo'n bak doet grofweg tussen 1:5 en 1:10 benzine en is door de bank genomen fluitend in staat een tweepaards te trekken (haalt dan absoluut geen 1:10!!)

Als je voor je dagelijks gebruik geen reden hebt om zo'n grote bak te rijden dan kun je daar heel veel bus en trailer van huren.....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:24

Yep, alleen de vraagsteller (Yom) heeft niets aan een bus want zoals ik lees geen E achter B en "echte" trekauto is ook niet nodig wat er gaat maar één niet al te zwaar paard mee. Dus tenzij Yom zonder het trailerverhaal voor een A segment zou kiezen lijkt het mij meer voor de hand liggend dat ze (Yom is v?) voor een C of desnoods oudere D zou gaan. Hangt allemaal van de overige wensen en budget af.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:39

Yom is een jongen (mijn zoon), maar ik ben een vrouw :D

het is eigenlijk heel sonde om een grote auto te rijden omdat dat voor de rest (dagelijks gebruik) helemaal niet nodig is en ik er meestal alleen in rijd.

dus ja huren vs toch wel een auto kopen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:41

Wat noem jij een grote auto? Is een Golf al groot of begint dat bij jouw voor bij een Landcruiser? Oftwel: wat zou jij dagelijks rijden als er geen verhaal trailer was?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:44

ik heb zelf al genoeg aan een oud twingootje, zou echt dan alleen maar woon-werk verkeer auto zijn

dus een golf of een peugeot om toch een trailer te kunnen trekken vind ik goed genoeg

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:47

Peugot 308 is uitgroepen tot trekauto van het jaar.
Maar zie hem toch niet echt een trailer trekken, vind hem zo klein haha

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:51

Een C segment kan je in veel gevallen prima een anderhalf paards met E-pony trekken. Zeker met een net-iets-meer-dan-het-allerkleinste motorblok erin. En je gunt jezelf wat meer comfort en veiligheid dan met zo'n klein ding.

Natuurlijk moeten we geen 15 jaar oude C segmenter met een moderne A-segmenter gaan vergelijken, maar als vuistregel kan je echt wel zeggen "size matters". Ook handig als een keer wel de hele familie mee moet en/of een flinke berg bagage (denk aan zadel, poetsspullen, wedstrijdkleding enz) :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:54

Silly1972 schreef:

Kan je nagaan aan wat voor grote bakken we tegenwoordig gewend zijn.

De 308 1.6 is echt wel een flink stuk zwaarder en sterker dan de Vectra 1.6 waar 15-20 jaar geleden zonder problemen of bezwaren (ging ook lastig, nog geen Bokt :D ) de trailer achter ging.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:10

En de Vectra van 17 jaar jong trekt nog steeds zonder problemen zoals ik eerder melde :P _/-\o_ +:)+ .Ik ben er nog elke dag blij mee hoor die gouwe ouwe Vicky Vectra zoals ik hem noem :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:19

Rex_Rolfo schreef:
Silly1972 schreef:

Kan je nagaan aan wat voor grote bakken we tegenwoordig gewend zijn.

De 308 1.6 is echt wel een flink stuk zwaarder en sterker dan de Vectra 1.6 waar 15-20 jaar geleden zonder problemen of bezwaren (ging ook lastig, nog geen Bokt :D ) de trailer achter ging.

Ik vind het een smakeloos gribus-ding, maar technisch is er op een goed behandelde Vectra niets aan te merken. Een 1.6 is een tikkie licht gemotoriseerd maar de 1.8 of 2.0 (goed zoeken!) zou het fluitend moeten doen.

Wat we tegenwoordig gewend zijn, slaat eigenlijk nergens meer op. Als ik zie dat een iets bovenmaatse middenklasser qua gewicht akelig dicht bij mijn Range Rover komt, dan vraag ik me soms weleens af waar het ophoudt :Y)
Sommige mensen zijn ook heel verbaast als ik met Frummel aan kom zetten. Men verwacht niet dat zo'n oud Pindaatje zo rap is. Niet dat er nu zo'n joekel van een motor in ligt, maar het ding weegt ook maar 700kg. Dan doet een 1000cc van 45pk best nog wat.......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:17

Ikke, Dat schreef ik dus.

Wij hebben een auto op benzine die kan trekken en een kleine zuinige auto. Ik nam even grofweg het gemiddelde. Maar voor 1 enkele keer op pad is huren echt goedkoper.
Verzekering hangt van je opgebouwde jaren af, je soort verzekering, maar ook de nieuwwaarde.

Het is wel fijn als je iets nieuwer kan kopen. Je ziet toch dat de modernere auto zuiniger rijdt. Als je er doordeweeks ook mee rijdt is dat wel heel fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:39

superpony schreef:
Ikke, Dat schreef ik dus.

Wij hebben een auto op benzine die kan trekken en een kleine zuinige auto. Ik nam even grofweg het gemiddelde. Maar voor 1 enkele keer op pad is huren echt goedkoper.
Verzekering hangt van je opgebouwde jaren af, je soort verzekering, maar ook de nieuwwaarde.

Het is wel fijn als je iets nieuwer kan kopen. Je ziet toch dat de modernere auto zuiniger rijdt. Als je er doordeweeks ook mee rijdt is dat wel heel fijn.

Moderne auto's zijn niet zuiniger dan oudere auto's. Die fabel houden de autofabrikanten en de milieuorganisaties graag in stand maar het slaat echt nergens op.

Grote 4x4's deden in de jaren '70 (en daarvoor ook al) 1:6 of zo en dat doen de moderne grote 4x4's nog steeds. Mijn oude Pinda doet 1:16 - 1:20; de Opel Corsa die ik eind jaren '80 reed, deed ook ongeveer die cijfers. Het huidige kleine grut doet nog steeds die cijfers.

De motoren worden op zich wel zuiniger maar tegelijk voegen we zoveel extra's en gewicht toe, dat die zuinigheid per onmiddellijk de nek wordt omgedraaid. Op papier allemaal heel leuk, in de praktijk gaat het nergens over.

Sterker nog: ik betwijfel of de 4.4 V8 uit de huidige generatie Range Rover in een oude classic RR opeens wel 1:10 - 1:12 zou gaan doen. De oude classic weegt 1800kg, de L322 2600kg............

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:41

Een vriendin van mij heeft zo'n nieuwe Mitsubitshi Outlander Plug in Hybrid, mag 1500 trekken en dat doet hij ook met gemak.
Maar hij is niet zo zuinig als de fabrikant zegt.
Elektra kan je maar 30 km mee rijden en hij weegt 1900 kg.

Ik rij toch al flink wat jaren auto en heb er verschillende gehad, en helaas worden ze niet steeds zuiniger. Wel steeds zwaarder