[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:52

Nee het klopt echt, deze versie is tot 2008 gemaakt, outlander sport 2.0 100 kw.
Ik vind hem in iedergeval niet heel fijn rijden.
Vandaar dat ik toch zit te bedenken om hem in te ruilen, maar ja, waarop? Dacht met deze een goede en niet al te dure ( in verbruik en wb) te hebben gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:17

Silly1972 schreef:
Nee het klopt echt, deze versie is tot 2008 gemaakt, outlander sport 2.0 100 kw.
Ik vind hem in iedergeval niet heel fijn rijden.
Vandaar dat ik toch zit te bedenken om hem in te ruilen, maar ja, waarop? Dacht met deze een goede en niet al te dure ( in verbruik en wb) te hebben gemaakt.

Ah, ik had de gewone Outlander bekeken. de Sport is inderdaad wel langer in deze versie gemaakt.
Als ik het databeest van autoweek moet geloven is alleen de benzine-turbo als 4x4 geleverd, de overige benzine-modellen zijn uitsluitend voorwielaandrijving. Dat zou een deel van jouw "ongenoegen" weleens kunnen verklaren.
In die context zal de Subaru je waarschijnlijk beter bevallen, permanent 4x4. Grand Vitara heeft dat niet op alle versies. Opletten dus als je er eentje uitzoekt.

Ik zou wel terdege testen of die auto's je echt wat meer te bieden hebben; ik vrees dat je daarin toch weleens wat bedrogen uit kunt komen. 4x4 geeft wel wat voordeel op rij-eigenschappen, maar een wondermiddel is het ook niet.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:19

Ik heb Zelf de grand vitara gehad
Deze kon 1850 kg trekken
Was echt een heerlijke wagen
Enige echte nadeel was met
Inhalen, harder dan 100 ging hij echt niet met
Paard en trailer erachter
Maar goed... Eigenlijk ook niet nodig natuurlijk, ik reed nooit zo hard

Spoorvorming echt nooit last van gehad eerlijk gezegd :n

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:28

Klopt, die van mij is inderdaad een 2x4 voorwielaandrijving.
Hmm testen, wordt wat lastig denk ik, ze zien me aankomen met trailer en paard even een proefrit maken :P
Dat is apart Wendy, je zou toch denken dat hij wat meer vermogen heeft

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:32

Wat zou je een betere keuze vinden op lpg, Ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:55

Silly1972 schreef:
Wat zou je een betere keuze vinden op lpg, Ikke?

In jouw lijstje ging ik zonder nadenken voor de Subaru. Die zijn ook best wel te vinden, maar geliefd en dus niet goedkoop.

Als ik (weer) LPG zou gaan rijden? Een classic Range Rover! Daar een 3,5 V8 9,35:1 high compressionblok in, andere nokkenas erop, monosystem Vialle G3 erin en gaan met dat ding. Pas op: bukken voor de rondvliegende straatkeien!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:07

Haha ja nou die zou ik super graag willen hebben, maar zoek toch qua wegenbelasting en verbruik iets soortgelijks als die outlander. heel veel duurder kan ik jammer genoeg niet bekostigen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:42

Ik rijd met een Subaru Forester benzine, huidige model en trek daar een Ifor Williams twee paard trailer mee.
Is de beste wagen waar ik ooit mee gereden heb, zowel met als zonder trailer.
Ga eens kijken voor een Forester, hier in Vlaanderen is hij goedkoper in aanschaf, verzekering en belastingen dan een Outback.

Als je LPG wil gaan rijden kies dan een ouder model van de Forester, het huidige kan ook omgebouwd worden maar het gaat je veel kosten aan jaarlijks onderhoud. Houd er wel rekening mee dat de 2 liter dan maar 1500 kg mag trekken, wil je meer dan moet je een 2,5 of 2,5 turbo zoeken.
Van het huidige model bestaat er ook een diesel versie, dit is een zeer goede motor.

Toen wij 5 jaar geleden onze Forester kochten heb ik met een Grand Vitara proef gereden en ik vond hem niet erg comfortabel op gewone, Vlaamse wegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:11

MarcR schreef:
Ik rijd met een Subaru Forester benzine, huidige model en trek daar een Ifor Williams twee paard trailer mee.
Is de beste wagen waar ik ooit mee gereden heb, zowel met als zonder trailer.
Ga eens kijken voor een Forester, hier in Vlaanderen is hij goedkoper in aanschaf, verzekering en belastingen dan een Outback.

Als je LPG wil gaan rijden kies dan een ouder model van de Forester, het huidige kan ook omgebouwd worden maar het gaat je veel kosten aan jaarlijks onderhoud. Houd er wel rekening mee dat de 2 liter dan maar 1500 kg mag trekken, wil je meer dan moet je een 2,5 of 2,5 turbo zoeken.
Van het huidige model bestaat er ook een diesel versie, dit is een zeer goede motor.

Toen wij 5 jaar geleden onze Forester kochten heb ik met een Grand Vitara proef gereden en ik vond hem niet erg comfortabel op gewone, Vlaamse wegen.

In NL ligt dat iets anders: belasting gaat op basis van gewicht (en brandstof). In de basis (aansprakelijkheid) geldt dat ook voor verzekeringen. In dat opzicht zijn NL en B niet helemaal vergelijkbaar (lees: in België is autorijden beduidend goedkoper)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:21

inderdaad, want dat had ik al opgezocht, aangezien de forester inderdaad mijn voorkeur had, maar de 2.0 mag maar 1500 trekken en de 2.5 is niet op LPG te verkrijgen en is gelijk fors duurder in NL dan. En een auto importeren zie ik niet zitten vanwege de bijkomende kosten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:58

Silly1972 schreef:
inderdaad, want dat had ik al opgezocht, aangezien de forester inderdaad mijn voorkeur had, maar de 2.0 mag maar 1500 trekken en de 2.5 is niet op LPG te verkrijgen en is gelijk fors duurder in NL dan. En een auto importeren zie ik niet zitten vanwege de bijkomende kosten

Het huidige model Forester benzine mag in Nederland 1800 Kg of 2000 kg trekken, afhankelijk van de versie.
De diesel versie mag 2000 kg trekken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:06

Vanaf welk bouwjaar is het huidige model? Ik ben alleen die ik hierboven beschreven heb tegen gekomen nl, ja de 2.5 mag dat trekken, maar die is dus niet op lpg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:28

Heb zelf Volvo S40 met ook 2L benzine alleen dan automaat, en gaat prima qua vermogen.
Alleen bij ongunstige omstandigheden moet je hem in 4 rijden.
Dus is dat niet je probleem, dat je probeert in te hoge versnelling te rijden? En hoe doet die het wanneer je hem op benzine zet?

Spoorvorming vind vreemd verhaal, want ik daar heb ik nooit last van tenzij er sneeuw ligt.
Hoe zijn je banden, wat is je banden spanningen, zit ergens speling in auto/wiel ophanging, en heb dit alleen met trailer, of ook zonder en hoe is met lege trailer?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:14

Ophanging prima, banden prima, lege trailer rij ik nooit mee dus geen idee. Ik heb er zonder trailer ook last van, maar niet zo erg omdat er geen trailer achter hangt die ook nog recht getrokken moet worden.
Tis een beetje lastig uit leggen, maar hij reageert extreem op een beetje spoorvorming of als mijn paard een beweging maakt bv, of als er een hobbel in de weg zit.
Dan trekt hij opzij en schuift hij even van links naar rechts over de weg, dat gevoel.
Voelt niet prettig.
Garage heeft alles al gedaan wat hij maar kon bedenken, maar helpt allemaal niet.
Enige wat hij nog kon bedenken was zwaardere veren achter, maar vraag me af of dat de oplossing is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:15

Ohh en lagere versnelling en op benzine maakt geen enkel verschil, ook al geprobeerd ;-)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:26

Is ie wel goed uitgelijnd? Niet iedere garage is daar even goed in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:20

Silly1972 schreef:
Ohh en lagere versnelling en op benzine maakt geen enkel verschil, ook al geprobeerd ;-)

Dat heeft ook geen invloed op spoorgedrag. Als er geen spoor in de weg zit, stuurt ie dan wel strak?

Ik krijg het idee van te veel speling op je stuurinrichting, al dan niet in combi met net niet helemaal top zijn van je ophangrubbers. Dan is het voor de APK allemaal wel OK, maar in de praktijk ligt ie als een dweil op de weg.
Liggen de banden er wel goed om? Je zal de eerste niet zijn met draairichtinggevoelige banden die er andersom op liggen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:54

Volgens mijn garage is hij goed uitgelijnd, pas nog laten doen.
Geen idee Ikke ik zal het eens na laten kijken.
Hij voelt als een dweil op de weg inderdaad, ook zonder spoorvorming, al rijdt hij wel gewoon netjes recht ook als ik het stuur loslaat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:17

Silly1972 schreef:
Volgens mijn garage is hij goed uitgelijnd, pas nog laten doen.
Geen idee Ikke ik zal het eens na laten kijken.
Hij voelt als een dweil op de weg inderdaad, ook zonder spoorvorming, al rijdt hij wel gewoon netjes recht ook als ik het stuur loslaat

Dan is zeer waarschijnlijk je ophanging aan een revisiebeurtje toe. Zo komt het althans op mij over.
Op zich is dat niks raars; rubber bussen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven, maar een beetje kritische APK-meester zou je daar op tijd advies in moeten geven......

Ik heb enige tijd geleden wat werk laten doen aan onze oude Cabrio en sindsdien stuurt ie een stuk strakker! Het enige wat er gebeurt is, is dat de aandrijfassen vervangen zijn (homokineet versleten) maar blijkbaar heeft de boel opnieuw vastzetten een hoop gedaan voor het rijgedrag.......

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:23

Passat station v6 2.5 4MOTION
gaat prima. Zowel 1 als 2.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:52

Ik moet toch binnenkort weer langs, zal het er gelijk eens over hebben. Dank je voor de tip!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:06

Silly1972 schreef:
Vanaf welk bouwjaar is het huidige model? Ik ben alleen die ik hierboven beschreven heb tegen gekomen nl, ja de 2.5 mag dat trekken, maar die is dus niet op lpg te krijgen.

Het huidige model bestaat, met enkele veranderingen, ongeveer vijf jaar met 2 liter benzine of diesel, officieel wordt de 2,5 liter niet ingevoerd in Europa maar soms kan een verdeler er wel aankomen.

Mijn garagist en een plaatser van LPG installaties heeft mij afgeraden om het huidige model naar LPG om te bouwen omdat het extra onderhoud meer zou kosten dan wat de LPG opbrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:49

Silly1972, ik hoop dat daarmee opgelost kan worden want zou fijn zijn als geen investering hoeft te doen in een andere auto.
Zo heb ik speling in de stabilisatie stang gehad, wereld van verschil toen dat was opgelost en de reparatie koste maar 60,-. Maar had heb jij wel tegen je garage gezegd dat weg gedrag van je auto niet goed is ?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:23

Ja zeker, hij heeft er zelf ook nog in gereden, maar niet gevoeld wat ik voel.
Zou inderdaad fijn zijn als ik hem niet hoef in te ruilen, is verder nl een prima auto

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:11

MarcR schreef:
Silly1972 schreef:

Het huidige model bestaat, met enkele veranderingen, ongeveer vijf jaar met 2 liter benzine of diesel, officieel wordt de 2,5 liter niet ingevoerd in Europa maar soms kan een verdeler er wel aankomen.

Mijn garagist en een plaatser van LPG installaties heeft mij afgeraden om het huidige model naar LPG om te bouwen omdat het extra onderhoud meer zou kosten dan wat de LPG opbrengt.

Waar gaat dat extra onderhoud dan in zitten? Ik kan me eerlijk gezegd ook niet zo goed voorstellen wat een goed afgestelde LPG-installatie voor kostbare extra kosten moet opleveren.