[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:31

Tessebes schreef:
Het zou moeten kunnen met de golf, ben alleen benieuwd of dat vermogen een beetje te temmen valt.

gewoon rustig met de voet en de sportstand even vergeten ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:38

Starbreeze schreef:
, maar dat ding heeft zoveel PK's, mijn vriend is bang dat er teveel krachten op die DSG bak komen.

Ik weet het verschil tussen een DSG en een gewone versnellingsbak. Weet je vriend dat ook? Laat 'm maar een opzoeken in wat voor type auto een DSG/PDK enz nog meer gebruikt wordt. Dan is 210 pk nog maar een trapauto :+ vertel 'm maar niet dat ik dat gezegd heb, is ie tot in z'n tenen gekrenkt ;)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:44

Hahaha dat denk ik ook ;)
Die van ons heeft 240 pk trouwens (limited edition). In welke auto's wordt dat dan nog meer gebruikt en is dat ook een geschikte trekauto?

Heb VW inmiddels een mail gestuurd wat wijsheid is en mn vriend al een paar links gestuurd van een Jeep Patriot haha :P

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:02

Er zit een aangepaste DSG in de Bugatti Veyron (1000 pk). Maar idd, of dat nu de meest ideale trekauto is?? Ben je wel snel op het concoursterrein of juist weer thuis 8-)

GTI mag 1600 kg trekken, maar voor een fles wiskey wil ik best wel een leuk stuk schrijven dat het niet verantwoord is om een trailer met één paard achter de GTI-met-DSG te hangen hoor :D

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:13

:D

penkie382003
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:12

penkie382003 schreef:
door ikke » 28-05-14 14:19


Hallo Ikke,
Dus als ik het goed begrijp is je trailer beladen en wordt de kogel druk gemeten (door politie) en die is bv 50 kg en je hebt een trekhaak met kogeldruk 70 kg is alle oke?



met vriendelijke groet,

henk

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:39

penkie382003 schreef:
penkie382003 schreef:
door ikke » 28-05-14 14:19


Hallo Ikke,
Dus als ik het goed begrijp is je trailer beladen en wordt de kogel druk gemeten (door politie) en die is bv 50 kg en je hebt een trekhaak met kogeldruk 70 kg is alle oke?



met vriendelijke groet,

henk

Heb ik iets gemist?? In dat geval: mijn excuses!!

Ja, zoals je het schrijft is het akkoord (waarbij ik er vanuit ga dat de auto ook die 75kg kogeldruk mag hebben; dit is in uitzonderlijke gevallen niet zo!)

penkie382003
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:15

ikke,

dank je voor het antwoord.
Ik las je (vorige) antwoord nog eens na en toen kwam deze vraag bij mij op, toevallig mag mijn pas gekochte auto Peugot 308 maar 70 kg op de kogel hebben en zodoende.
Ik denk dat de auto wel tegen 75 kg kogeldruk kan en als ik er een trailer achter ga knopen zal ik dan ook naar de trailer kijken en als het nodig is of lijkt gewoon een andere trekhaak er onderzetten.


met vriendelijke groet,


Henk.

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:23

penkie382003 schreef:
ikke,

dank je voor het antwoord.
Ik las je (vorige) antwoord nog eens na en toen kwam deze vraag bij mij op, toevallig mag mijn pas gekochte auto Peugot 308 maar 70 kg op de kogel hebben en zodoende.
Ik denk dat de auto wel tegen 75 kg kogeldruk kan en als ik er een trailer achter ga knopen zal ik dan ook naar de trailer kijken en als het nodig is of lijkt gewoon een andere trekhaak er onderzetten.


met vriendelijke groet,


Henk.

De meeste 1,5 paards trailers hebben een techn. max op de kogeldruk van 75kg en in de praktijk ligt het werkelijke gewicht beduidend lager. Zo lang het werkelijke (statische) gewicht van de trailer onder de 70kg blijft, is er in dat opzicht niks aan de hand.

De adder onder het gras is hierbij een eventuele zadelkamer. Indien je die goed vol propt, kan de kogeldrukgrens weleens een uitdaging worden.

Event17
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:52

Question:

Hoe veel zou de combinatie '1,5 paards trailer plus tinker van +/- 1.50 stokmaat' samen wegen?

Heb nu een auto die 1200 mag trekken, maar denk dat ik moet kijken naar een andere auto (suggesties?? Liefst geen "miljonairs bakken" haha)

Alvast bedankt voor t meedenken!

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:40

Event17 schreef:
Question:

Hoe veel zou de combinatie '1,5 paards trailer plus tinker van +/- 1.50 stokmaat' samen wegen?

Heb nu een auto die 1200 mag trekken, maar denk dat ik moet kijken naar een andere auto (suggesties?? Liefst geen "miljonairs bakken" haha)

Alvast bedankt voor t meedenken!

Die 1200kg is nog een ding maar zeer waarschijnlijk hoort daar een kogeldruk van zo'n 50kg bij en dat is erg krap. Wat een trailercombi weegt is vrijwel niet in te schatten; de weegbrug is je vriend.

Als je even terug leest staan er een hoop nuttige suggesties in dit topic maar neem vooral de grootste, sterkste, zwaarste auto die je je kunt veroorloven.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:39

Een flinke tinker van 1.50m weegt al richting 600 kg, een 1,5 paardstrailer weegt ook zo'n 600 kg dus je zit al gauw aan je 1200kg, ik zou het te krap vinden.

Je auto die 1200 kg mag trekken is wel wat weinig, je hebt dan niks 'over' als de boel een keer slingert als je tinker flink aan het hooinet rukt of als je een heuvel/brug op moet met tegenwind.

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:02

cissy schreef:
Je auto die 1200 kg mag trekken is wel wat weinig, je hebt dan niks 'over'

Bij de ene 1200 kg trekauto zal je meer overhouden dan bij de andere 1200 kg trekauto. Simpelweg omdat de ene fabrikant een (veel) grotere marge inbouwt dan de ander. Als ik zo naar de doorsnee kijk zou ik de trailer liever achter een Opel hangen die 1200 kg mag trekken (als Opel het zegt kan ie het vrij ruim) dan achter een VW (die geven meestal een hoger gewicht op). Zeg Zafira van 1400 kg met 145 pk vs Polo van 1000 kg en 105 pk. Die Zaf is trouwens ook een 1200 kg trekauto met 75 kg kogeldruk ;)

cissy schreef:
als je een heuvel/brug op moet met tegenwind.

Niet bang zijn terug te schakelen zodat de motor voldoende toeren kan draaien. Dan lukt het in vlak NL ook met wat minder pk's prima.

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:22

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:
als je een heuvel/brug op moet met tegenwind.

Niet bang zijn terug te schakelen zodat de motor voldoende toeren kan draaien. Dan lukt het in vlak NL ook met wat minder pk's prima.

Nou nee, dat lukt dus NIET prima! Je hebt echt wel een een ondergrens in je koppel en (iets minder) vermogen om een combi aan snelheid te houden, ook in NL.
Voorbeeld: Merceds 608 (OM314: 80pk 235Nm) is onvoldoende om 5000kg auto de brug op te zeulen, daar kun jij niet tegen schakelen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:06

Da's niet wat pk's minder, dat is een hele boel pk's minder ;) Toch zal ook die met wat lagere snelheid prima de brug op komen. Het is een beetje de gulden middenweg: met weinig vermogen en veel gewicht ben je een rijdende chicane (als het ware een trekker in autokostuum), dat heb je liever niet. Aan de andere kant heb je ook geen 200+ pk nodig om met een anderhalf paards trailer met het verkeer mee te rijden.

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:21

Rex_Rolfo schreef:
Da's niet wat pk's minder, dat is een hele boel pk's minder ;) Toch zal ook die met wat lagere snelheid prima de brug op komen. Het is een beetje de gulden middenweg: met weinig vermogen en veel gewicht ben je een rijdende chicane (als het ware een trekker in autokostuum), dat heb je liever niet. Aan de andere kant heb je ook geen 200+ pk nodig om met een anderhalf paards trailer met het verkeer mee te rijden.

De Mercedes loopt op leeg op vlakke weg probleemloos 100-110 (been there, done that), dat is geen punt.

Ik ben het met je eens dat 200+pk's ook niet nodig is, maar 100pk is toch wel een wenselijke ondergrens. En ja, koppel heeft hier ook wat te melden. Daarom komt die 608 prima van z'n plek.....

Simone_Foto

Berichten: 88
Geregistreerd: 18-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:26

Audi Q7 :D

Raamzicht
Berichten: 1400
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:38

Wie heeft er ervaring met een Renault Megane grand tour 1,5 dci voor de trailer? Massa leeg voertuig is 1235 en mag max trekken 1250.
Ik zou dan met 1 of 1,5 paardstrailer en pony van zeg 550 kg op pad gaan. Op papier zou het moeten kunnen maar is het ook verstandig?
En kan je dan beter gaan voor 1 paards (lichter maar slechtere wegligging) of 1,5 paards (zwaarder maar betere wegligging?)

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:04

Wegligging is imho erg belangrijk. Dat ligt niet alleen aan 1 vs 1,5 maar ook aan de constructie en de leeftijd van de trailer. En in gewicht scheelt het niet zo heel veel, een wat zwaardere 1 paards is misschien net zo zwaar als een wat lichtere 1,5

Raamzicht
Berichten: 1400
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:57

Okay dus kiezen voor de wegligging dan. En is de auto sterk genoeg? (ik bedoel op papier past het net, maar moet je meer marge nemen met paarden vervoeren omdat het geen dood gewicht is etc?)

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:31

Tja, welk vermogen heeft jullie auto? Snelle google leert dat ie er is met 105 pk (houdt niet over maar het kan) en met 85 pk (da's niet echt veel). En waar is het verschil, alleen in hoge toeren of is de 63 kW over de hele linie zwakker dan de 77 kW versie?

En wat wil je ermee doen? Paar km over 60 km/h wegen is wat anders dan het hele land door.

Raamzicht
Berichten: 1400
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:42

Het is die van 105pk en wel ook eens een ritje een uurtje verderop ofzo..

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:05

Vergeet niet dat bij trailer voor motor vermogen vaak niet gewicht probleem is (duur wat langer op snelheid is), maar de grote lucht weerstand wat een trailer heeft.
De motor van auto moet meer dan genoeg vermogen hebben om die luchtweerstand bij 90km/h te kunnen overwinnen, ook bij wind tegen en dan nog iets resevere voor geval dat je oprit bij snelweg hebt die omhoog gaat.
Geen idee of daar 105pk voldoende voor is. Heb geen idee.

Als 1,5 paards trailer breder is, dan heeft meer lucht weerstand dan een 1 paards. Maar zal zelf uit veiligheidsoogpunt eerder voor een 1,5 paards kiezen.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:15

Ik heb jullie hulp nodig, ik rij momenteel een Mitsubishi outlander 2.0 LPG 2008 voor een 1.5 paards xl trailer met flink paard, gewicht bij elkaar ongeveer 1400kg
Nou vallen de rij eigenschappen van deze auto met trailer mij best tegen.
als mijn paard even een goede beweging maakt heb ik echt moeit met de auto recht te houden en hij reageert enorm op spoorvorming.

Ik zit er dus over te denken om hem toch maar in te ruilen, maar ik wil natuurlijk niet al te veel bij hoeven betalen omdat deze mij toch al aardig wat gekost heeft 2 laar geleden.
En ik wil graag op gas blijven rijden, want dat bevalt echt prima.
Het liefst zou ik toch wat meer trekkracht willen hebben dan de 1500 die deze nu heeft.

Welke auto kunnen jullie mij aanraden?

Mij leken de Subaru outback of de Suzuki Grand vitara wel wat, maar ja meer keuze is toch altijd fijn ;-)

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:45

Silly1972 schreef:
Ik heb jullie hulp nodig, ik rij momenteel een Mitsubishi outlander 2.0 LPG 2008 voor een 1.5 paards xl trailer met flink paard, gewicht bij elkaar ongeveer 1400kg
Nou vallen de rij eigenschappen van deze auto met trailer mij best tegen.
als mijn paard even een goede beweging maakt heb ik echt moeit met de auto recht te houden en hij reageert enorm op spoorvorming.

Ik zit er dus over te denken om hem toch maar in te ruilen, maar ik wil natuurlijk niet al te veel bij hoeven betalen omdat deze mij toch al aardig wat gekost heeft 2 laar geleden.
En ik wil graag op gas blijven rijden, want dat bevalt echt prima.
Het liefst zou ik toch wat meer trekkracht willen hebben dan de 1500 die deze nu heeft.

Welke auto kunnen jullie mij aanraden?

Mij leken de Subaru outback of de Suzuki Grand vitara wel wat, maar ja meer keuze is toch altijd fijn ;-)

Houdt er rekening mee dat ook die auto's last hebben van eventuele spoorvorming. De enige echt werkende (maar niet 100% legale) oplossing is om naast het spoor te gaan rijden.

Als ik autoweek erop nasla, ben je gewoon voor twee jaar opgelicht. Die geeft aan dat de 2.0 tot 2006 is gebouwd. Heeft ie toch wel een poosje in de showroom gestaan of zo (of het databeest van autoweek klopt niet).
Als ik de specificaties bekijk, is het een toerenblokje. Voldoende power, maar 6000 toeren voor max vermogen en 4500 toeren voor koppel zijn nou niet bepaald rustig te cruisen toerentallen. Meer door de olie roeren dus om je power beschikbaar te hebben.

Conclusie: afgaand op de cijfers moet je blijkbaar iets ander rijgedrag aan de dag gaan leggen om 'm lekker te laten trekken. Of je daar blij van wordt is dan weer een ander punt.