[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muppetmayo

Berichten: 3648
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:05

Wauw duhelo gave combi! Dat je er maar veel veilige kilometers mee mag maken!

penkie382003
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:44

Ik heb even de volgende vraag, dit omdat ik het nergens kan vinden:
Waar komt de 75 kg kogeldruk bij een 1,5 paards trailer vandaan? is dit wettelijk of??? ik weet het echt niet ben er benieuwd naar

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:14

penkie382003 schreef:
Ik heb even de volgende vraag, dit omdat ik het nergens kan vinden:
Waar komt de 75 kg kogeldruk bij een 1,5 paards trailer vandaan? is dit wettelijk of??? ik weet het echt niet ben er benieuwd naar

Dat komt heel simpel van het typeplaatje van de trailer.
Veel 1,5-paards trailers mogen max 75kg vertikale last op de koppeling geven. Let op: er zijn trailers die een hogere waarde opgeven.

Ook hier geldt dat de werkelijke druk lager is EN dat de auto de daadwerkelijke druk van de koppeling moet kunnen en mogen handelen. Disselweger of personenweegschaal onder je neuswiel geven een goede indicatie.

JustLizz
Berichten: 1300
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:57

Rex_Rolfo schreef:
JustLizz schreef:
Mijn c4 mag op papier 1550 kg trekken en trailer weegt op papier max 1350 dus heb ook geen BE nodig.

Wat de C4 mag trekken heeft NIETS met BE te maken!
Voor B zonder E is TMM combi 3500 kg. Als de trailer er 1350 opslokt blijft er 2150 over voor TMM C4. Waarschijnlijk blijft de C4 daar wel onder, misschien dat er uitvoeringen zijn die er overheen gaan, dat weet ik niet (denk het niet, maar ik ga hier geen garanties geven ;) )


Ik heb het ook over de situatie zonder BE en juist over B. Dan is het wel degelijk van belang wat mijn c4 mag trekken en wat mn trailer op papier weegt. Ook al zou hij leeg achter mn auto hangen rekenen ze alsnog met 1350 kg. Heb me genoeg ingelezen om te weten of ik er zo mee mag rijden.

Tmm van mijn model en versie c4 is 1790 dus marge genoeg. Ik geef alleen aan dat ik aan B genoeg heb en heb er een paar pagina's hiervoor ook al over gesproken en vragen gesteld en alles is vooraf uitvoerig gecheckt, dus no worries *\o/* . Wilde alleen even aangeven als een reactie op een mogelijke middenklasse auto dat een c4 wellicht een optie is en dat ik nog wel laat weten hoe de combinatie aanvoelt.

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:10

JustLizz schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat de C4 mag trekken heeft NIETS met BE te maken!
Voor B zonder E is TMM combi 3500 kg. Als de trailer er 1350 opslokt blijft er 2150 over voor TMM C4. Waarschijnlijk blijft de C4 daar wel onder, misschien dat er uitvoeringen zijn die er overheen gaan, dat weet ik niet (denk het niet, maar ik ga hier geen garanties geven ;) )


Ik heb het ook over de situatie zonder BE en juist over B. Dan is het wel degelijk van belang wat mijn c4 mag trekken en wat mn trailer op papier weegt. Ook al zou hij leeg achter mn auto hangen rekenen ze alsnog met 1350 kg. Heb me genoeg ingelezen om te weten of ik er zo mee mag rijden.

Tmm van mijn model en versie c4 is 1790 dus marge genoeg. Ik geef alleen aan dat ik aan B genoeg heb en heb er een paar pagina's hiervoor ook al over gesproken en vragen gesteld en alles is vooraf uitvoerig gecheckt, dus no worries *\o/* . Wilde alleen even aangeven als een reactie op een mogelijke middenklasse auto dat een c4 wellicht een optie is en dat ik nog wel laat weten hoe de combinatie aanvoelt.

Het eindresultaat mag dan wel kloppen, de manier waarop je er komt, klopt toch niet helemaal.

Rex_Rolfo heeft gelijk: wat de auto MAG trekken, heeft volstrekt NIETS uit te staan met het rijbewijs!!

Rijbewijs B: TMM auto + TMM trailer < 3500kg. art 15 reglement rijbewijzen.
Waar zie jij staan dat het trekgewicht van de auto ertoe doet? Juist, helemaal nergens.

Dat toegestane trekgewicht (en daarmee de toegestane werkelijke massa van de trailer + lading) komen voort uit de regeling voertuigen; waarin staat dat de massa van de ledige aanhanger + daarin aanwezige lading kleiner moet zijn dan het toegestane trekgewicht van het voertuig. art 5.18.18 voor de onderbouwing ervan.
Zie ook de FAQ, inkl link naar regeling voertuigen en reglement rijbewijzen.

Mando

Berichten: 16393
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Import in Siegerswoude.

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:41

Mooi Duhelo dat zou ik ook willen nouja vent wil een bus ervoor want dan kan ik zo fijn alle rotzooi achterin kwijt haha

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:58

Die bus is echt super gemakkelijk!ik heb wel spijt dat ik maar een rij zetels genomen heb, maar aan de andere kant heb ik een giga koffer voor paardenspul en hond :D

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:52

Vraagje, normaal heb ik een Mercedes sprinter voor mijn 1,5 paards staan. Maar deze heb ik niet altijd tot mijn beschikking.

We hebben ook nog een VW Golf GTI, 2.0 240pk DSG (kan ook manueel schakelen).

Zou ik deze auto incidenteel kunnen gebruiken voor mn trailer, of trek je dan alles kapot?

penkie382003
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:16

Dus als ik het goed begrijp staat er op de trailer aangegeven wat de kogeldruk is die de trailer max geeft aangegeven is, maar als je paard bv beweeglijk is kan dit hoger worden, en wat dan?

Maar zijn er ook trailers die een lagere kogeldruk geven?
Dit ook in het licht gezien dat er ook mensen zijn met wat kleinere auto's die bv 1500 kg mogen trekken maar met bv 60-70 kg kogeldruk op hun trekhaak.
Kun je zelf door bv de banden van je trailer harder (bv 3-bar) op te pompen dit nog kunnen beinvloeden?

Weer een hoop vragen en bij voorbaad dank voor een antwoord wat mij weer wat wijzer maakt.


Met vriendelijke groet,


Henk.

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:19

penkie382003 schreef:
Dus als ik het goed begrijp staat er op de trailer aangegeven wat de kogeldruk is die de trailer max geeft aangegeven is, maar als je paard bv beweeglijk is kan dit hoger worden, en wat dan?

Dan breekt de koppeling af.......
penkie382003 schreef:
Maar zijn er ook trailers die een lagere kogeldruk geven?
Dit ook in het licht gezien dat er ook mensen zijn met wat kleinere auto's die bv 1500 kg mogen trekken maar met bv 60-70 kg kogeldruk op hun trekhaak.
Kun je zelf door bv de banden van je trailer harder (bv 3-bar) op te pompen dit nog kunnen beinvloeden?

Weer een hoop vragen en bij voorbaad dank voor een antwoord wat mij weer wat wijzer maakt.


Met vriendelijke groet,


Henk.

Het gaat om de statische last op de kogel. Als gebruiker mag jij er vanuit gaan dat de dynamische krachten op de koppeling tijdens het rijden binnen de grenzen van de mechanische sterkte van de koppeling blijven. DAT is namelijk de verantwoording van de constructeur van koppeling en trekhaak.

Banden harder oppompen maakt geen wezenlijk verschil. Het is belangrijker dat de trailer horizontaal achter de auto ligt. Als de trailer achterover (hogere last op koppeling) of voorover (lagere last) helt, geeft dat veel meer stabiliteitsproblemen dan een paar kg meer of minder kogeldruk bij een horizontale trailer.

Ik ken eigenlijk geen paardentrailers die een lichtere koppeling hebben. Maar nogmaals, dat is ook volstrekt niet relevant, het gaat om de daadwerkelijke statische druk op de koppeling van de geladen trailer. Daar rekent oom agent je op af bij een controle.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:29

Ik kom toch ook maar weer es meelezen (straks bijlezen)...mijn Feroza die inmiddels 20 is en mij zo fijn rond rijdt, lijkt het nu toch minder te trekken allemaal. Zonder trailer merk ik er niets van, maar met wordt het steeds minder, met tegenwind zakt mijn snelheid terug naar 80 km/uur en nu begint ook de temperatuur op te lopen tijdens het rijden. Ik denk dat ik maar es langs de Feroza specialist ga in de hoop dat het iets relatief simpels betreft (we hebben tenslotte niet allemaal ikke in de buurt wonen ;) ) en dat het relatief simpel op te lossen is....het zou me wel aan mijn hart gaan als ie weg moet, zeker omdat ik er liever nog 10 jaar mee rijd....hihi. Maargoed, ondertussen toch maar voorzichtig ook kijken naar een vervanger...juuust in case. En waar leuker bijlezen dan hier! :)

Ik moet zeggen dat ik geen flauw idee heb over die kogeldruk, zou dat toch ook es moeten checken hoor...mijn trailer hangt wel netjes recht achter de auto dus dat scheelt...maar mijn paard is zeker beweeglijk van tijd tot tijd zeg maar....

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:41

Elpharo schreef:
Ik kom toch ook maar weer es meelezen (straks bijlezen)...mijn Feroza die inmiddels 20 is en mij zo fijn rond rijdt, lijkt het nu toch minder te trekken allemaal. Zonder trailer merk ik er niets van, maar met wordt het steeds minder, met tegenwind zakt mijn snelheid terug naar 80 km/uur en nu begint ook de temperatuur op te lopen tijdens het rijden. Ik denk dat ik maar es langs de Feroza specialist ga in de hoop dat het iets relatief simpels betreft (we hebben tenslotte niet allemaal ikke in de buurt wonen ;) ) en dat het relatief simpel op te lossen is....het zou me wel aan mijn hart gaan als ie weg moet, zeker omdat ik er liever nog 10 jaar mee rijd....hihi. Maargoed, ondertussen toch maar voorzichtig ook kijken naar een vervanger...juuust in case. En waar leuker bijlezen dan hier! :)

Ik moet zeggen dat ik geen flauw idee heb over die kogeldruk, zou dat toch ook es moeten checken hoor...mijn trailer hangt wel netjes recht achter de auto dus dat scheelt...maar mijn paard is zeker beweeglijk van tijd tot tijd zeg maar....

JIJ kiest ervoor om niet om de hoek te komen wonen }:)

Maarre, als je daadwerkelijk nog tien jaar rond wil rijden in die Feroza, dan kun je rustig een motorrevisie overwegen.

Gebruikt ie ook koelwater? In dat geval ligt je koppakking er zeer waarschijnlijk uit.
Gebruikt ie geen koelwater, zou de radiateur weleens aan vervanging toe kunnen zijn.

Mocht eruit komen dat je compressie niet meer top is, dan kost je dat een motorrevisie/ruilblok.
Maar evengoed zou het simpelweg de afstelling (timing) kunnen zijn, eventueel (of beter: waarschijnlijk) in combinatie met versleten ontsteking, indien het een benzineblok betreft (ben even kwijt welke je hebt).

Kortom, het kan vanalles zijn, daar valt vrij weinig van te zeggen vanachter de PC :D

Saul

Berichten: 10117
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:24

Wij hebben vort een v70 2.5 met 200pk voor de trailer staan :D

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:39

Wij hebben een volvo s80 en sinds een paar maanden ook een volvo v60 plug in hybrid. Die trekt helemaal als een zonnetje!

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:03

Koppel vanaf 0 toeren, kom daar bij een benzine of diesel maar eens om ;)

trysteffy

Berichten: 3279
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:25

Hoi allemaal,

Ik had een vraagje.
Mijn vader heeft een golf ( meer info: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=71-DF-GN)

Nou is mijn vraag kan deze auto een 1 paards of een anderhalf paards trekken?
Ik probeerde het al een beetje uit te zoeken naar het antwoord maar kwam er niet echt op uit..

Hij heeft nog geen BE rijbewijs maar wilt er wel voor gaan☺️

ikke

Berichten: 38865
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:51

trysteffy schreef:
Hoi allemaal,

Ik had een vraagje.
Mijn vader heeft een golf ( meer info: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=71-DF-GN)

Nou is mijn vraag kan deze auto een 1 paards of een anderhalf paards trekken?
Ik probeerde het al een beetje uit te zoeken naar het antwoord maar kwam er niet echt op uit..

Hij heeft nog geen BE rijbewijs maar wilt er wel voor gaan☺️

Auto mag 1400kg trekken; eigen gewicht 1700kg. Je mag zonder E-rijbewijs een 1,5 paards trekken, zolang je ervoor zorgt dat trailer plus paard minder dan 1400kg wegen. Een 1,5 paards heeft zelden een TMM van meer dan 1600kg (uitzondering o.a. Ifor Williams) en daarmee blijf je onder de 3500kg TMM van de combi. (art 15 reglement rijbewijzen)

Of de auto het zo geweldig vindt, is een heel ander punt! met 85kW (115pk) is acceptabel, maar houdt niet over, aangezien dat vermogen pas bij een relatief hoog toerental beschikbaar is. Zorg er dus voor dat je het blok een beetje op toeren houdt (niet te snel opschakelen, "het nieuwe rijden" is in deze context voor sukkels).

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:56

Happy met onze combi:

Nissan Patrol 2,8 liter 6 cilinder (nieuwe model) met een 2 paards Ifor Williams

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:04

ikke schreef:
trysteffy schreef:
Nou is mijn vraag kan deze auto een 1 paards of een anderhalf paards trekken?

met 85kW (115pk) is acceptabel, maar houdt niet over, aangezien dat vermogen pas bij een relatief hoog toerental beschikbaar is.

Volgens rdw.nl is het een tweeliterblok, dan zal dat hoogtoerige nog redelijk meevallen. Desondanks, zoals ikke adviseert: ben niet te bang om een beetje toeren te draaien.

Trouwens ook voor iedereen die binnenkort de bergen opzoekt: laat het blok gerust wat toeren draaien. Het nieuwe rijden is leuk in vlak NL, maar beter makkelijk met 3-4000 toeren omhoog dan met 2-2500 toeren de berg op.

Ik weet nog van een VW 2.0 blok met 90 pk, daar ging ook gerust trailer met pony achter. Of een 1.6 met 100-110 pk, hoeveel mensen zijn daarmee niet prima de jaren '90 mee doorgekomen?

penkie382003
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:18

door ikke » 28-05-14 14:19


penkie382003 schreef:
Dus als ik het goed begrijp staat er op de trailer aangegeven wat de kogeldruk is die de trailer max geeft aangegeven is, maar als je paard bv beweeglijk is kan dit hoger worden, en wat dan?


Dan breekt de koppeling af.......

penkie382003 schreef:
Maar zijn er ook trailers die een lagere kogeldruk geven?
Dit ook in het licht gezien dat er ook mensen zijn met wat kleinere auto's die bv 1500 kg mogen trekken maar met bv 60-70 kg kogeldruk op hun trekhaak.
Kun je zelf door bv de banden van je trailer harder (bv 3-bar) op te pompen dit nog kunnen beinvloeden?

Weer een hoop vragen en bij voorbaad dank voor een antwoord wat mij weer wat wijzer maakt.


Met vriendelijke groet,


Henk.


Het gaat om de statische last op de kogel. Als gebruiker mag jij er vanuit gaan dat de dynamische krachten op de koppeling tijdens het rijden binnen de grenzen van de mechanische sterkte van de koppeling blijven. DAT is namelijk de verantwoording van de constructeur van koppeling en trekhaak.

Banden harder oppompen maakt geen wezenlijk verschil. Het is belangrijker dat de trailer horizontaal achter de auto ligt. Als de trailer achterover (hogere last op koppeling) of voorover (lagere last) helt, geeft dat veel meer stabiliteitsproblemen dan een paar kg meer of minder kogeldruk bij een horizontale trailer.

Ik ken eigenlijk geen paardentrailers die een lichtere koppeling hebben. Maar nogmaals, dat is ook volstrekt niet relevant, het gaat om de daadwerkelijke statische druk op de koppeling van de geladen trailer. Daar rekent oom agent je op af bij een controle.

Dus als ik het goed begrijp is je trailer beladen en wordt de kogel druk gemeten (door politie) en die is bv 50 kg en je hebt een trekhaak met kogeldruk 70 kg is alle oke?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:35

Starbreeze schreef:
Vraagje, normaal heb ik een Mercedes sprinter voor mijn 1,5 paards staan. Maar deze heb ik niet altijd tot mijn beschikking.

We hebben ook nog een VW Golf GTI, 2.0 240pk DSG (kan ook manueel schakelen).

Zou ik deze auto incidenteel kunnen gebruiken voor mn trailer, of trek je dan alles kapot?

Heeft iemand hier nog een antwoord op?

Rex_Rolfo

Berichten: 5550
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:50

Wat zegt Volkswagen zelf? Ik zou zeggen: wie kent de auto beter dan het bedrijf dat hem heeft ontworpen, getest en gemaakt? Staat gewoon op het kenteken wat ie mag trekken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:58

Het zou moeten kunnen met de golf, ben alleen benieuwd of dat vermogen een beetje te temmen valt.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:17

Ik rij sinds kort ein-de-lijk rond in onze eerste eigen auto. Een vw passat 1.6 station uit '99 !! Trekt mijn twee paard trailer (die is terug gekeurd, dus er mag maar 1 paard in) met mijn knollie erin top!! Op de snelweg fijn achter een vrachtwagen mee cruisen , scheelt benzine.

Ik vind hem geweldig en wil nooit meer anders dan een vw passat. Wij noemen hem ook wel de 'passarati' hihi

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:31

Rex_Rolfo schreef:
Wat zegt Volkswagen zelf? Ik zou zeggen: wie kent de auto beter dan het bedrijf dat hem heeft ontworpen, getest en gemaakt? Staat gewoon op het kenteken wat ie mag trekken.

Ja hij mag hem trekken, maar dat ding heeft zoveel PK's, mijn vriend is bang dat er teveel krachten op die DSG bak komen. Wij moeten de dijk op met de trailer.