ikke schreef:Nammie schreef:Oke , fijn om te weten dat gas een optie kan zijn!
Maar als je veel trekt met een gasauto , zijn er dan bepaalde onderdelen extra gevoelig? Een motor van een gasauto kan ook met gemak 4 ton draaien? , net als een diesel?
Ik weet niks over de kogeldruk , maar dit zijn de mercedes e klasse die wel mogen trekken.
Of ze het ook leuk vinden weet ik niet...
Mercedes-Benz E-Klasse 320CDI Combi AUT5 , mag 2100 trekken , staat niks over kogeldruk bij.
203 pk en koppel 500 nm / 1.800 tpm.
of deze ;Mercedes-Benz E-Klasse Combi 200 K. Avantgarde Select , mag ook 2100 trekken.
163 pk en koppel 240 nm / 3.000 tpm.
En om bij mijn oude merk te blijven
Volkswagen Passat Variant 4.0 W8 275PK 4MOTION .
274 pk en koppel 370 nm / 2.750 tpm
Waar ik mij erg over verbaas zijn de bedrijfsauto's , de citroen Jumpy bv , 119 pk , maar mag 2200 trekken.
Citroen Jumpy 2.0 HDI 120 1000 L1H1
koppel 300 nm / 2.000 tpm
Dan praat je over dezelfde prijsklasse , maar 7 a 8 jaar jonger.
Hoe is het mogelijk dat deze zomaar 2200 mogen trekken?? en wat gebeurd er als je hiermee 2 ton gaat trekken?
Die Jumpy's laten met moeite de straatkeien liggen, is mijn ervaring. We hebben er hier twee lopen en als ik die echt op hun staart trap zijn ze sneller dan mijn V8 automaat!
De truc zit 'm deels in de versnellingsbak; iets lagere topsnelheid ten gunste van trekkracht. 300Nm bij 2000 toeren is echt een bult power, daar krijg je een vrachtwagen mee van z'n plek (mijn 608 heeft minder koppel). Dat je daar dus 2200kg mee mag trekken, verbaast me niet echt.
Let er tweedehands wel op dat het geen afgetrapte bak is.
Mercedes en VW Passat is wel een andere klasse auto. Dat is niet helemaal te vergelijken met die Jumpy. Voor- en tevens nadeel van de Jumpy: deur open, zooi erin, deur dicht. Er past echter zoveel zooi in zo'n Jumpy dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je bij je hebt
WOW! jemig , ik heb echt geen verstand van auto's...snap echt niet hoe dat werkt met die pk's .
Ik was een paar dagen de hort op , vandaar mijn late reactie.
Jumpy is wel leuk qua wat hij mag trekken , wat hij gebruikt , en in aanschaf net zo duur , maar wel 6 jaar jonger.
Gaan we daar ook maar eens goed naar kijken.