[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:35

ikke schreef:
Nammie schreef:
Oke , fijn om te weten dat gas een optie kan zijn!
Maar als je veel trekt met een gasauto , zijn er dan bepaalde onderdelen extra gevoelig? Een motor van een gasauto kan ook met gemak 4 ton draaien? , net als een diesel?

Ik weet niks over de kogeldruk , maar dit zijn de mercedes e klasse die wel mogen trekken.
Of ze het ook leuk vinden weet ik niet...

Mercedes-Benz E-Klasse 320CDI Combi AUT5 , mag 2100 trekken , staat niks over kogeldruk bij.
203 pk en koppel 500 nm / 1.800 tpm.

of deze ;Mercedes-Benz E-Klasse Combi 200 K. Avantgarde Select , mag ook 2100 trekken.
163 pk en koppel 240 nm / 3.000 tpm.

En om bij mijn oude merk te blijven
Volkswagen Passat Variant 4.0 W8 275PK 4MOTION .
274 pk en koppel 370 nm / 2.750 tpm

Waar ik mij erg over verbaas zijn de bedrijfsauto's , de citroen Jumpy bv , 119 pk , maar mag 2200 trekken.
Citroen Jumpy 2.0 HDI 120 1000 L1H1
koppel 300 nm / 2.000 tpm
Dan praat je over dezelfde prijsklasse , maar 7 a 8 jaar jonger.
Hoe is het mogelijk dat deze zomaar 2200 mogen trekken?? en wat gebeurd er als je hiermee 2 ton gaat trekken?

Die Jumpy's laten met moeite de straatkeien liggen, is mijn ervaring. We hebben er hier twee lopen en als ik die echt op hun staart trap zijn ze sneller dan mijn V8 automaat!
De truc zit 'm deels in de versnellingsbak; iets lagere topsnelheid ten gunste van trekkracht. 300Nm bij 2000 toeren is echt een bult power, daar krijg je een vrachtwagen mee van z'n plek (mijn 608 heeft minder koppel). Dat je daar dus 2200kg mee mag trekken, verbaast me niet echt.
Let er tweedehands wel op dat het geen afgetrapte bak is.

Mercedes en VW Passat is wel een andere klasse auto. Dat is niet helemaal te vergelijken met die Jumpy. Voor- en tevens nadeel van de Jumpy: deur open, zooi erin, deur dicht. Er past echter zoveel zooi in zo'n Jumpy dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je bij je hebt :D

WOW! jemig , ik heb echt geen verstand van auto's...snap echt niet hoe dat werkt met die pk's .
Ik was een paar dagen de hort op , vandaar mijn late reactie.

Jumpy is wel leuk qua wat hij mag trekken , wat hij gebruikt , en in aanschaf net zo duur , maar wel 6 jaar jonger.
Gaan we daar ook maar eens goed naar kijken.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:19

Hoi hoi,

Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Ik heb gekeken naar een auto die ook een 1,5 paards trailer zou kunnen trekken.
Ik ben uitgekomen bij een citroen c4 business.
Deze is voor mij redelijk betaalbaar in de lease en lijkt qua specificaties genoeg te hebben om een trailer zo eens in de paar weken/maanden te trekken. Andere auto's die minstens 1500 kg kunnen trekken vallen buiten mijn budget/keuzemogelijkheden. Ik wil dat hij minstens 1500 kan trekken om ze een veilige marge te creeren.

Willen jullie eens meekijken?
Het is een eTHP 130 motor. Is 96 kw en 131 pk.
Nm 230 bij 1750 toeren.
Mag 1550 kg trekken en weegt zelf 1180 kg.
Kogeldruk is 75 kg.

Verder ben ik bezig om mijn be rijbewijs te halen maar volgens mij zou ik met een normale 1,5 paards trailer en de c4 ook gewoon met alleen mijn b rijbewijs mogen rijden?

Thnx!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:22

JustLizz

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:00

Ik heb die regels gelezen en stel de trailer heeft een maximum gewicht op papier van 1400 (dat is de tmm van de trailer toch?) en de auto mag 1550 kg trekken dan voldoe je aan die regels? Of heb ik dan iets nog niet begrepen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:10

JustLizz schreef:
Ik heb die regels gelezen en stel de trailer heeft een maximum gewicht op papier van 1400 (dat is de tmm van de trailer toch?) en de auto mag 1550 kg trekken dan voldoe je aan die regels? Of heb ik dan iets nog niet begrepen?

Aan welke regel wil je voldoen met deze gegevens?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:14

Hey Ikke,

Dit was mijn eerder post:
Hoi hoi,

Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Ik heb gekeken naar een auto die ook een 1,5 paards trailer zou kunnen trekken.
Ik ben uitgekomen bij een citroen c4 business.
Deze is voor mij redelijk betaalbaar in de lease en lijkt qua specificaties genoeg te hebben om een trailer zo eens in de paar weken/maanden te trekken. Andere auto's die minstens 1500 kg kunnen trekken vallen buiten mijn budget/keuzemogelijkheden. Ik wil dat hij minstens 1500 kan trekken om ze een veilige marge te creeren.

Willen jullie eens meekijken?
Het is een eTHP 130 motor. Is 96 kw en 131 pk.
Nm 230 bij 1750 toeren.
Mag 1550 kg trekken en weegt zelf 1180 kg.
Kogeldruk is 75 kg.

Verder ben ik bezig om mijn be rijbewijs te halen maar volgens mij zou ik met een normale 1,5 paards trailer en de c4 ook gewoon met alleen mijn b rijbewijs mogen rijden?

Mijn vraag is eigenlijk ten eerste of de combinatie goed is om eens in de 2 maanden eens een klein stukje op pad te gaan en de tweede vraag is: mocht ik het examen voor BE rijbewijs niet halen, kan ik dan met de c4 en een normale 1,5 paards trailer (gewicht op papier dan dus 1550 kg of minder) incl paard rijden met alleen mijn B rijbewijs (die 3500 kg regel)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:21

JustLizz schreef:
Hey Ikke,

Mijn vraag is eigenlijk ten eerste of de combinatie goed is om eens in de 2 maanden eens een klein stukje op pad te gaan en de tweede vraag is: mocht ik het examen voor BE rijbewijs niet halen, kan ik dan met de c4 en een normale 1,5 paards trailer (gewicht op papier dan dus 1550 kg of minder) incl paard rijden met alleen mijn B rijbewijs (die 3500 kg regel)?

Op de eerste vraag heb ik geen antwoord want geen ervaring met die auto, maar op papier lijkt het wel te kunnen.

Voor B-rijbewijs moet je kijken naar de Toegestane Maximum Massa (TMM) van auto en trailer. DIE optelsom moet onder 3500kg blijven.

In het geval van 1400kg TMM trailer blijft er nog 2100kg TMM beschikbaar voor de trekkende auto.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:27

Bedankt voor je antwoord. Ik had jouw lijstje ook gebruikt bij het selecteren van de auto en op papier lijkt het inderdaad te kunnen. Ik besef me dat een grotere auto altijd beter is maar helaas heb ik daar het budget niet voor.

Ik heb op autoweek gekeken en daar staat bij maximaal toelaatbare massa 1790 kilogram. Is dat het getal wat bedoeld wordt?

Dan lijkt me dat je al snel met je B rijbewijs en deze auto met trailer kan rijden?
Sorry voor alle vragen maar vind die regeltjes zo lastig te lezen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:38

Wat ikke zegt klopt op zich, maar er is een valkuil, waar vooral 'fransen' berucht om zijn: het maximaal toegestane treingewicht waarvoor de auto is toegelaten. Het kán voorkomen, dat dit lager is dan de optelsom van TMM auto + TMM ahw. Check dat dus ook nog ff goed, voordat je over gaat tot een definitieve keuze.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:27

Eirikur schreef:
Wat ikke zegt klopt op zich, maar er is een valkuil, waar vooral 'fransen' berucht om zijn: het maximaal toegestane treingewicht waarvoor de auto is toegelaten. Het kán voorkomen, dat dit lager is dan de optelsom van TMM auto + TMM ahw. Check dat dus ook nog ff goed, voordat je over gaat tot een definitieve keuze.

Hhhmmm, daar heb je een punt.
Ik ken dit "geintje" van Mercedes die het bij bepaalde Sprinters heeft, waarbij de totale toegestane massa (treingewicht) van auto en aanhanger lager is dan de optelsom TMM auto en het toegestaan trekgewicht.

Ik ben het bij personenwagens nooit tegen gekomen, maar het is zeker de moeite om te checken, voordat je op je plaat gaat.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:34

Ik snap na wat lezen ongeveer wat jullie hiermee bedoelen maar hoe kan ik dit checken?
Ik heb qua extra opties alleen metallic lak en een trekhaak dus veel gewicht zal er niet bijkomen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:44

JustLizz schreef:
Ik snap na wat lezen ongeveer wat jullie hiermee bedoelen maar hoe kan ik dit checken?
Ik heb qua extra opties alleen metallic lak en een trekhaak dus veel gewicht zal er niet bijkomen.

Je weet al precies welke uitvoering (motor) je zou nemen als die voldoet aan de eisen die je stelt. Als je het op de website van Citroën NL niet kunt vinden bij de specs van dat type in die uitvoering, zou ik in jouw geval de Citroëndealer opbellen waar de leasemaatschappij 'm eventueel gaat bestellen en de gewenste gegevens daar gewoon opvragen.

Het gaat daarbij dan dus om:
  • Ledig en Rijklaar gewicht auto
  • Laadvermogen auto
  • Toegestane Maximum Massa auto
  • Toegestane Maximum Massa combinatie auto + aanhanger (treingewicht)
  • Toegestane last onder de koppeling ("kogeldruk")
  • Toegestane Maximum Massa aanhangwagen

Pas als je al deze gegevens hebt, kun je het definitieve rekensommetje maken of deze auto bruikbaar is voor het trekken van jouw trailer, al dan niet met rbw. BE.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:13

Je ledige autogewicht (1180kg) moet toch ook zwaarder zijn dan je max beladen trailer (1500kg) en de combi mag niet zwaarder zijn dan 3500kg. Dat was toch de B rijbewijs regel? In ieder geval toen ik er nog meer reed wel. Nu heb ik een E, dus maakt t mij niet meer uit :-)

Eind april gaan wij voor t eerst op stap met de nieuwe combi, namelijk 1500kg trailer (met paard erin) met honda civic 2.2L diesel 140pk. Erg benieuwd hoe dat gaat werken :) Heb deze trailer altijd met een Vito diesel getrokken, maar die is helaas weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:47

Lima84 schreef:
Je ledige autogewicht (1180kg) moet toch ook zwaarder zijn dan je max beladen trailer (1500kg) en de combi mag niet zwaarder zijn dan 3500kg. Dat was toch de B rijbewijs regel? In ieder geval toen ik er nog meer reed wel. Nu heb ik een E, dus maakt t mij niet meer uit :-)

Dat verklaard wellicht waarom je met zulke achterhaalde informatie komt......
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 06-04-2014

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:55

Eirikur schreef:
JustLizz schreef:

Je weet al precies welke uitvoering (motor) je zou nemen als die voldoet aan de eisen die je stelt. Als je het op de website van Citroën NL niet kunt vinden bij de specs van dat type in die uitvoering, zou ik in jouw geval de Citroëndealer opbellen waar de leasemaatschappij 'm eventueel gaat bestellen en de gewenste gegevens daar gewoon opvragen.

Het gaat daarbij dan dus om:
  • Ledig en Rijklaar gewicht auto
  • Laadvermogen auto
  • Toegestane Maximum Massa auto
  • Toegestane Maximum Massa combinatie auto + aanhanger (treingewicht)
  • Toegestane last onder de koppeling ("kogeldruk")
  • Toegestane Maximum Massa aanhangwagen

Pas als je al deze gegevens hebt, kun je het definitieve rekensommetje maken of deze auto bruikbaar is voor het trekken van jouw trailer, al dan niet met rbw. BE.

Ik heb de specificaties er even bij gepakt:
Massa ledig voertuig 1180
Nuttige belasting 610 (is dat laadvermogen?)
Max toelaatbaar gewicht: 1790
Max geremd: 1550
Max massa combinatie: 3090
Maximale druk op trekhaak: 75 kg.

Als ik het goed begrijp moet ik 3090 kg minus 1790 doen (dat is maximale gewicht van de auto incl. lading), wat dus in zou houden dat ik bij een volgeladen auto nog maar 1300 kg mag trekken ipv 1550? Dat zou inhouden dat ik een trailer zou moeten lenen/huren of evt kopen met een TMM van 1300 kg (of als het hoger is terug laten keuren?)

Ik heb nog geen eigen trailer dus moet alleen weten waar ik op moet letten bij het lenen/huren van een trailer maar ben wel even benieuwd wat dan het TMM van de trailer mag zijn zodat ik het nog kan trekken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:30

JustLizz schreef:
Ik heb de specificaties er even bij gepakt:
Massa ledig voertuig 1180
Nuttige belasting 610 (is dat laadvermogen?)
Max toelaatbaar gewicht: 1790
Max geremd: 1550
Max massa combinatie: 3090
Maximale druk op trekhaak: 75 kg.

Als ik het goed begrijp moet ik 3090 kg minus 1790 doen (dat is maximale gewicht van de auto incl. lading), wat dus in zou houden dat ik bij een volgeladen auto nog maar 1300 kg mag trekken ipv 1550? Dat zou inhouden dat ik een trailer zou moeten lenen/huren of evt kopen met een TMM van 1300 kg (of als het hoger is terug laten keuren?)

Ik heb nog geen eigen trailer dus moet alleen weten waar ik op moet letten bij het lenen/huren van een trailer maar ben wel even benieuwd wat dan het TMM van de trailer mag zijn zodat ik het nog kan trekken.

Je hoeft niet per se van een maximaal beladen auto uit te gaan, als je er maar wel rekening mee houdt dat je treingewicht niet boven die 3090 kg uit mag komen. Dus als je de TMM ahw. maximaal wilt benutten, mag de auto in beladen staat niet meer wegen dan 3090-1550=1540 kg. Het ledig gewicht van de auto is 1180 kg, rijklaar dus 1280, hetgeen betekent dat je netto laadvermogen dan 1540-1280=260 kg is. Dat is 2 personen en wat bagage.

Als dat genoeg voor jou is als je met de trailer op pad wilt, hoef je 'm hierom dus niet te laten staan. Maar je kunt dus bij deze auto inderdaad niet uitgaan van TMM auto (1790 kg) + TMM ahw.(1550 kg) = TMM combinatie (3340 kg), want dan reken je jezelf dus 250 kg (3340-3090) te rijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:54

JustLizz schreef:
Dat zou inhouden dat ik een trailer zou moeten lenen/huren of evt kopen met een TMM van 1300 kg (of als het hoger is terug laten keuren?)

Het staat nog maar 853 keer genoemd in dit topic: tmm trailer mag gerust hoger zijn dan max trekgewicht auto. Werkelijk gewicht trailer mag niet hoger zijn dan max trekgewicht auto.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:10

Rex_Rolfo schreef:
JustLizz schreef:
Dat zou inhouden dat ik een trailer zou moeten lenen/huren of evt kopen met een TMM van 1300 kg (of als het hoger is terug laten keuren?)

Het staat nog maar 853 keer genoemd in dit topic: tmm trailer mag gerust hoger zijn dan max trekgewicht auto. Werkelijk gewicht trailer mag niet hoger zijn dan max trekgewicht auto.

Ik had het over de situatie waarbij ik geen BE rijbewijs zou hebben maar alleen mijn B rijbewijs.
Als ik de regels goed lees dan mag ik in het geval ik geen BE rijbewijs heb dus niet naar de werkelijke gewichten kijken maar zou ik naar de gewichten op papier moeten kijken.

En fijn dat het er al zo vaak staat.. ik ben het voor mezelf op een rijtje aan het zetten en kwam aan een paar dingen niet uit ook al heb ik het topic en de regels gelezen.
Ik moet 4 jaar met mijn lease auto doen en zou het namelijk erg vervelend vinden als ik de auto kies en ik er vervolgens achter zou komen dat ik toch niet op pad kan.. Beetje zonde dan he..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:24

JustLizz schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik had het over de situatie waarbij ik geen BE rijbewijs zou hebben maar alleen mijn B rijbewijs.
Als ik de regels goed lees dan mag ik in het geval ik geen BE rijbewijs heb dus niet naar de werkelijke gewichten kijken maar zou ik naar de gewichten op papier moeten kijken.

Zie de link die ik enkele posts eerder plaatste.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:26

Thnx ikke!

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:25

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 00:02

Ondanks dat je met nieuwe regels nu ook een 1,5 paards mag trekken met een lichte auto, raad ik jr sterk aan om dat niet te doen.
Vergeet ook niet dat er ook groot verschil zit tussen lage aanhanger met dood gewicht en hoge paarden trailer met bewegelijke gewicht.

Vaak gaat men van eerste uit terwijl bij tweede hele andere eisen worden gesteld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:29

Fjorj schreef:
Ondanks dat je met nieuwe regels nu ook een 1,5 paards mag trekken met een lichte auto, raad ik jr sterk aan om dat niet te doen.
Vergeet ook niet dat er ook groot verschil zit tussen lage aanhanger met dood gewicht en hoge paarden trailer met bewegelijke gewicht.

Vaak gaat men van eerste uit terwijl bij tweede hele andere eisen worden gesteld.

Er worden helemaal geen eisen gesteld dus laat dergelijke stemmingmakerij erbuiten!

Dat jij niet weet hoe je met dergelijke combi's moet rijden wil nog niet zeggen dat de rest dat ook niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:11

??
Wat reageer je aangebrand.
Ik geef enkel advies dat verstandig om niet te lichte auto te gaan ondanks dat tegenwoordig wel mag.

Btw, jij roep zo vaak in topic dat je voor de grootste en zwaarste auto moet gaan die je kan veroorloven.
Zegt een ander zo iets dan is meteen stemmingen makkerij? Vind maar erg vreemd.