Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:21

1 a 2x per week is niet zo vaak. Als je een leuk paard hebt waar iemand veel mee kan en mag zou je een bijdrage kunnen vragen maar voor 1 a 2x per week vind ik tussen de 20 en 40 euro per maand al een heel bedrag. Hoe graag wil je een bijrijdster? En hoeveel eisen stel je aan diegene qua ervaring? Hoe makkelijk ish et om een bijrijdster te vinden bij jou in de buurt?
Allemaal dingen die meespelen als je overweegt een bijdrage te vragen en de hoogte wilt bepalen. Kwestie van vraag en aanbod en gewoonte in omgeving...

Mijn pony heeft officieel gezien 3 verzorgsters...
Alleen komen ze zeer zelden Schijnheilig Ze betalen geen bijdrage, hoeven niets te doen al zou ik het wel waarderen als er geholpen werd met de verzorging en het uitmesten van het land en poetsen van het tuig. Ik ben te lief en zou meer eisen moeten stellen eigenlijk. Nu is het nogal vrijblijvend. alleen lusten als ze zin hebben, maar geen lasten...
Komt ook wel doordat mijn pony niet de makkelijkste is en ik hem nu aan huis heb dus dat het niet noodzakelijk is dat er elke dag wat mee gedaan wordt en ik ben veel thuis dus heb er zicht op.

Had eerder wel meer eisen, maar toen stond hij aan de rand van een grote plaats, en nu woon ik buitenuit en zijn er minder paardenfans die vlakbij wonen Tong uitsteken

Ik heb zelf alleen in mijn jonge jaren betaald om een pony te mogen rijden en dat was dan alleen in het begin en later alleen nog maar voor de lessen omdat ik hielp en gratis voor mezelf mocht rijden.

Voor Andrew heb ik nooit wat hoeven te betalen en had gevraagd of ze me wilden waarschuwen als ze hem kwijt wilden (was eerst van de zoon die hem verkocht aan zijn vader toen hij een auto wilde en pa het paard nog niet kwijt wilde, en vervolgens na een jaar was het toch wat lastig met vakanties en moest hij alsnog weg) Hem heb ik dus overgekocht.

Voor alle andere paarden die ik vanaf die tijd heb gereden heb ik ook nooit bijdrages hoeven te betalen, behalve voor de lessen die ik nam en de wedstrijden die ik reed.
Kwa hulp kan ik nu minder dan vroeger. Door zwaar werk krijg ik erge rugpijn, dus intensief stallen uitmesten en met balen hooi of stro sjouwen zit er niet meer in...
Gelukkig is daar begrip voor en vonden de meeste eigenaren waar ik een paard (tijdenlijk) van gereden heb het belangrijker dat het paard aandacht en beweging krijgt/getraind wordt dan dat er een uitmesthulp bij komt, die weer uitvalt door rugpijn...

Bij ons is het moeilijk geschikte en voldoende ervaren bijrijders/ruiters of amazones te vinden, die zich op een verantwoorde manier zelf kunnen redden en een paard (wedstrijdgericht) kunnen trainen.

Degenen die het kunnen hebben meestal al meerdere paarden te rijden en bijdrages worden dus ook maar zelden gevraagd.

Ikzelf zou ook niet snel meer een maandelijkse bijdrage willen betalen buiten les/wedstrijdgeld om.
Eventueel zou ik het paard wel hier bij huis willen hebben op mijn kosten (voer/strooisel) maar dan scheelt het mij dan ook benzinekosten en heb ik alle vrijheid en geen reistijd.

Kijk dus goed om je heen en bepaal je bijdrage ook aan de hand van de bijrijdster die je het liefst zou willen hebben...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:41

Ok, dank je voor je reactie!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:54

Ik kan op dit moment mijn paard niet veel vaker berijden dan 3 tot 4 keer in de week. Ik wil wel graag dattie in conditie blijft. Mijn bijrijdsters en ik rijden eigenlijk alleen buiten. Ik houd niet zo van dressuur Haha!

Mijn bijrijdsters idem, dus zo is iedereen blij, ook mijn paard voor zover ik kan inschatten Knipoog

De wedstrijden die ik rijd zijn endurancewedstrijden (een paar keer per jaar) en dan moet je wel een paard hebben dat goed op conditie is. Hij loopt gemiddeld 40 tot 60 km per week.

Ik heb mijn bijrijdsters niet voor het geld, maar heb wel de ervaring dat het betalen van een kleine bijdrage doorgaans helpt in het "commitment" (hoewel ik ook heel goede niet betalende bijrijdsters gehad heb)

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:51

voor 1/2 x in de week zou ik niet meer dan 25,- euro vragen
ong 20,- is redelijk het is toch een stukje verandwoordelijk heid
Het is jou paard en spullen je verzorgrt et paard enzo
of inderdaad een afspraak dat ze bijv. de hoefsmid betaalt

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:56

@ JoyceB
Jij betaald dan wel geen aparte bijrijderskosten, maar kijk eens wat je investeerd aan lesgeld, het vervoer (eigen), je eigen tuigage en dan ook de kosten voor wedstrijden. Dat vind ik toch wel wat anders dan dat je daar gezellig komt rijden en verder niks Bloos

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:18

soniep schreef:

hoezo is 20 euro redelijk?
ik vraag de helft en dat hebben mijn bijrijdsters er ook altijd voor over gehad!
ik vind dat als ik een adv zet met mijn voorwaarden en jij daarop reageerd ,je akkoord gaat daarmee en anders moet je niet reageren Knipoog
ik doe ook veel om het mijn bijrijdster het naar de zin te maken,ik koop een apart zadel voor haar en andere dingen bv een lange regenjas,deze heeft ze niet en nu dus wel Haha!
meestal hoeft ze alleen maar te rijden en is verder alles al gedaan.
en mijn bijrijdster is dolblij dat ze zo`n fijn paardje heeft gevonden Haha! en wij kunnen het samen ook goed vinden.
ik vind het mijn zaak wat ik vraag,en dat sommige dat teveel vinden is dan jammer.
mijn bijrijdsters weten wat een paard kost en ook hoe duur paardrijden op een manege is,en vaak kan je daar niet eens vrij rijden alleen maar lessen Clown
en binnen het uur moet je weer van het paard af zijn,nu maakt de tijd niet uit,ze heeft alle tijd,ze kan de hele dag weg met haar als ze dat zou willen Knipoog

dus wat is nou een redelijk bedrag? toch wat jij er voor over hebt?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 15:49

mirgino schreef:
soniep schreef:

hoezo is 20 euro redelijk?
ik vraag de helft en dat hebben mijn bijrijdsters er ook altijd voor over gehad!
ik vind dat als ik een adv zet met mijn voorwaarden en jij daarop reageerd ,je akkoord gaat daarmee en anders moet je niet reageren Knipoog
ik doe ook veel om het mijn bijrijdster het naar de zin te maken,ik koop een apart zadel voor haar en andere dingen bv een lange regenjas,deze heeft ze niet en nu dus wel Haha!
meestal hoeft ze alleen maar te rijden en is verder alles al gedaan.
en mijn bijrijdster is dolblij dat ze zo`n fijn paardje heeft gevonden Haha! en wij kunnen het samen ook goed vinden.
ik vind het mijn zaak wat ik vraag,en dat sommige dat teveel vinden is dan jammer.
mijn bijrijdsters weten wat een paard kost en ook hoe duur paardrijden op een manege is,en vaak kan je daar niet eens vrij rijden alleen maar lessen Clown
en binnen het uur moet je weer van het paard af zijn,nu maakt de tijd niet uit,ze heeft alle tijd,ze kan de hele dag weg met haar als ze dat zou willen Knipoog

dus wat is nou een redelijk bedrag? toch wat jij er voor over hebt?

Ja, ik ben het hier wel mee eens.
Ook omdat ze bij mij alleen maar hoeven te rijden.
Maar mocht het zo zijn dat ik iemand tref die het niet betalen kan vindik het ook goed, als ze maar goed voor mijn paard is.
Maar tot nu toe schiet het nog niet echt op. Bloos

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:58

Ik ben van mening dat je geen vergoeding moet vragen. Het is toch absurd dat iemand jou paard verzorgd, jou dus werk uit handen neemt zodat jij lekker andere leuke dingeen kan doen, moet betalen!!
Ik vind het daarintegen wel goed als je een proeftijd afspreekt, en duidelijk alle regels doorloopt. Namate hoe het gaat dat hij/zij dan steeds meer mag doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:02

Anika_Tess schreef:
Ik ben van mening dat je geen vergoeding moet vragen. Het is toch absurd dat iemand jou paard verzorgd, jou dus werk uit handen neemt zodat jij lekker andere leuke dingeen kan doen, moet betalen!!Ik vind het daarintegen wel goed als je een proeftijd afspreekt, en duidelijk alle regels doorloopt. Namate hoe het gaat dat hij/zij dan steeds meer mag doen.

Ik verzorg mijn paard, zij hoeft alleen maar 1 a 2 keer in de week te rijden.
*zucht* wel goed lezen....

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:04

ok in jou geval. Ik had het meer over het algemeen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:04

Myfairytale schreef:
Anika_Tess schreef:
Ik ben van mening dat je geen vergoeding moet vragen. Het is toch absurd dat iemand jou paard verzorgd, jou dus werk uit handen neemt zodat jij lekker andere leuke dingeen kan doen, moet betalen!!Ik vind het daarintegen wel goed als je een proeftijd afspreekt, en duidelijk alle regels doorloopt. Namate hoe het gaat dat hij/zij dan steeds meer mag doen.

Ik verzorg mijn paard, zij hoeft alleen maar 1 a 2 keer in de week te rijden.
*zucht* wel goed lezen....

sommige mensen he....woonde je maar bij mij in de buurt

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:20

mijn mening: ik vind een vergoeding ook vreemd! of het nu gaat om de verzorging of om het rijden je verleent als bijrijder toch EEN DIENST of niet soms. Als 'goede'bijrijder kom je toch ook door weer en wind!!? en neemt toch ook eens een sjabrakje of een zak voederwortelen mee, snoepjes etc...
ik vind dat als de bijrijder goed is voor het paard, dat dat het allerbelangrijkste is, en net wat ik ook al regelmatig heb gelezen, zoek maar eens een goede, je had er nu nog steeds geen gevonden?
Ik heb zelf ook 2 bijrijd/verzorg paarden, jaja ik verzorg en mest en ik onderhoud het tuig, maar heb verder in principe geen verplichtingen en ik hoef ook niks te betalen. de man brengt me met de trailer naar de manege en al en weet je wat hij zegt als ik vraag wat hij ervoor krijgt!??:
Echt helemaal niks want ik ben heel erg blij dat er wat met mijn paarden word gedaan en zo hoort het.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:26

Anika_Tess schreef:
ok in jou geval. Ik had het meer over het algemeen.

Ok! Knipoog

tita schreef:

Anika_Tess schreef:

sommige mensen he....woonde je maar bij mij in de buurt

Wat dan?

mariekepiet schreef:
mijn mening: ik vind een vergoeding ook vreemd! of het nu gaat om de verzorging of om het rijden je verleent als bijrijder toch EEN DIENST of niet soms. Als 'goede'bijrijder kom je toch ook door weer en wind!!? en neemt toch ook eens een sjabrakje of een zak voederwortelen mee, snoepjes etc...
ik vind dat als de bijrijder goed is voor het paard, dat dat het allerbelangrijkste is, en net wat ik ook al regelmatig heb gelezen, zoek maar eens een goede, je had er nu nog steeds geen gevonden?
Ik heb zelf ook 2 bijrijd/verzorg paarden, jaja ik verzorg en mest en ik onderhoud het tuig, maar heb verder in principe geen verplichtingen en ik hoef ook niks te betalen. de man brengt me met de trailer naar de manege en al en weet je wat hij zegt als ik vraag wat hij ervoor krijgt!??:
Echt helemaal niks want ik ben heel erg blij dat er wat met mijn paarden word gedaan en zo hoort het.

Ik weet niet of je mijn posts wel goed gelezen hebt?
Ik hoef niet perse een bijrijder, want ik rij mijn paard zelf ook wel.
Maar voor hem zou het leuk zijn als hij 1 a 2 keer per week vaker bereden wordt.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:28

ik had er een tijdje terug ook een, die mocht gewoon gratis rijden.. ze zou dan uitmesten en wat tips geven als ik iets fout deed met rijden

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:37

Voor het verzorgpaard wat ik gratis deed nam ik altijd een wortel of zo mee en ik had mijn eigen sjabrakjes.

Maar als ik moet kiezen tussen een bijdrage of regelmatig iets meebrengen (en dan bedoel ik niet dat beloningsworteltje) voor het paard, dan kies ik voor de bijdrage.

Bij een bijdrage in geld weet je tenminste waar je aan toe bent.
Daar kunnen geen misverstanden over bestaan.

Bij een bijdrage in spullen zoals zak voer, wormenkuur, halster is het heel goed mogelijk dat eigenaar en verzorger daar verschillende gedachtes over hebben.

Eigenaar vind dat het wel weer tijd wordt dat verzorger iets meeneemt. Verzorger denkt dat heb ik pas nog gedaan.

Of verzorger komt met een dekje dat eigenaar spuuglelijk vind. Bovendien wat heeft de eigenaar aan het zoveelste halster en aan het meehelpen van het vormen van een idioot grote sjabrakjes verzameling heb ik ook geen zin. Nu kan de eigenaar van mijn bijdrage in geld natuurlijk ook een onzinnige sjabrakjesverzameling gaan starten maar dat ligt buiten mijn verantwoordelijkheid.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:44

Myfairytale schreef:

Maar voor hem zou het leuk zijn als hij 1 a 2 keer per week vaker bereden wordt.

En als iets voor het paard leuker is dan is dat toch ook in jouw belang?
Jij wil toch het beste voor je paard.

Dan vind ik het niet eerlijk om te zeggen dat je het puur voor het plezier van de bijrijder doet.

Dan blijft het nog steeds een situatie van jij bewijst de bijrijder een dienst en de bijrijder bewijst jou een dienst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:33

RUBYWHITE schreef:
@ JoyceB
Jij betaald dan wel geen aparte bijrijderskosten, maar kijk eens wat je investeerd aan lesgeld, het vervoer (eigen), je eigen tuigage en dan ook de kosten voor wedstrijden. Dat vind ik toch wel wat anders dan dat je daar gezellig komt rijden en verder niks Bloos

Uhmm, ja, als je het optelt een flink maandbedrag en een hele investering en ik kan mezelf redden naar les en evt. wedstrijd dus de eigenaar heeft er niet veel kosten en werk van.

En heel eerlijk:Ik geef mijn geld liever uit aan elke week goed les en eventuele startkaart en wedstrijden, dan een vaste maandbijdrage. Voor de bedragen die hier genoemd worden (50 euro tot half stalgeld) kan ik hier aan huis goedkoper een 2e eigen paard houden, en dan scheelt het me ook nog in benzine en tijd. Maar sommigen hebben het dus ook dubbelop, en een maandelijkse bijdrage, en die kosten aan lessen en wedstrijden... Dat wil ik dus liever niet meer, dan steek ik de tijd en energie liever in een eigen paard...

Ik heb er alle begrip voor dat iemand die zijn paard op pension heeft en dagen gaat delen, ook kosten wil delen. Als eigenaar moet je immers ook verzorgen en klusjes doen en als je de dagen met leuke dingen deelt, is het eerlijk de rest ook te delen. Dus ook de klusjes en ook de kosten (uitgezonderd dierenarts etc.)
En mensen die paarden aan huis hebben, hebben ook kosten, al zijn die vaak lager per paard dan een paard in pension.
Tja, het blijft toch iets van vraag en aanbod en hoe je elkaar tegemoet komt.

Als ik kijk hoe moeilijk het hier al is om een ervaren (B/L-wedstrijdniveau is al voldoende) ruiter voor goede sportpaarden te vinden zonder dat er een maandelijkse bijdrage is... En als ik kijk hoeveel paarden gewoon stil staan omdat er helemaal geen ruiter voor is...

Denk dat je hier in de buurt die bijdrage gewoon kunt vergeten.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:32

[/quote]Ik weet niet of je mijn posts wel goed gelezen hebt?
Maar voor hem zou het leuk zijn als hij 1 a 2 keer per week vaker bereden wordt.[/quote]

Ja hoor, ik heb ze wel goed gelezen, ben niet dom!
mischien dat jij het niet al TE persoonlijk op kunt vatten, moet je trouwens zelf weten, in je eerste post was de vraag in ieder geval heel duidelijk.
Ik moet zeggen dat ik bij jou met geld erbij van jou kant niet eens zou willen rijden, je komt namelijk een beetje egoistisch over Hamer
net als wat iemand hiervoor al zei, je doet het toch in principe voor je paard Knipoog

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:40

Het is wel een hot item geloof ik!! Sigaar

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:04

lindsey schreef:
Voor het verzorgpaard wat ik gratis deed nam ik altijd een wortel of zo mee en ik had mijn eigen sjabrakjes.

Maar als ik moet kiezen tussen een bijdrage of regelmatig iets meebrengen (en dan bedoel ik niet dat beloningsworteltje) voor het paard, dan kies ik voor de bijdrage.

Bij een bijdrage in geld weet je tenminste waar je aan toe bent.
Daar kunnen geen misverstanden over bestaan.

Bij een bijdrage in spullen zoals zak voer, wormenkuur, halster is het heel goed mogelijk dat eigenaar en verzorger daar verschillende gedachtes over hebben.

Eigenaar vind dat het wel weer tijd wordt dat verzorger iets meeneemt. Verzorger denkt dat heb ik pas nog gedaan.

Of verzorger komt met een dekje dat eigenaar spuuglelijk vind. Bovendien wat heeft de eigenaar aan het zoveelste halster en aan het meehelpen van het vormen van een idioot grote sjabrakjes verzameling heb ik ook geen zin. Nu kan de eigenaar van mijn bijdrage in geld natuurlijk ook een onzinnige sjabrakjesverzameling gaan starten maar dat ligt buiten mijn verantwoordelijkheid.

Ik moest wel lachen toen ik jouw reactie las. Haha!
Je hebt helemaal gelijk, maar je verteld het ook zo leuk!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:10

mariekepiet schreef:
Ik weet niet of je mijn posts wel goed gelezen hebt?
[/quote]

Ja hoor, ik heb ze wel goed gelezen, ben niet dom!
mischien dat jij het niet al TE persoonlijk op kunt vatten, moet je trouwens zelf weten, in je eerste post was de vraag in ieder geval heel duidelijk.
Ik moet zeggen dat ik bij jou met geld erbij van jou kant niet eens zou willen rijden, je komt namelijk een beetje egoistisch over Hamer
net als wat iemand hiervoor al zei, je doet het toch in principe voor je paard Knipoog
[/quote]

Jammer dan voor jou, zo iemand als jou zou ik niet eens op mijn paard willen! Quoten kun je niet?
En ik egoistisch? Waarom? Ik vroeg alleen of je mijn post wel goed gelezen had! En dan gelijk zo op je teentjes getrapt? (hoezo een ego!)
Sorry, maar als je mij zou kennen zou je heel goed weten dat ik dat niet ben.
Ik wil alleen het beste voor mij paard.
Vind ik geen goede bijrijder is ook prima, want ik rij zelf zo'n 2 a 3 keer per week en met bijrijder zou ik dan nog zo'n 1 a 2 keer per week rijden.
Verder staat hij iedere dag in de wei, dus hij komt niets te kort. Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:12

lindsey schreef:
Myfairytale schreef:

En als iets voor het paard leuker is dan is dat toch ook in jouw belang?
Jij wil toch het beste voor je paard.

Dan vind ik het niet eerlijk om te zeggen dat je het puur voor het plezier van de bijrijder doet.

Dan blijft het nog steeds een situatie van jij bewijst de bijrijder een dienst en de bijrijder bewijst jou een dienst.

Zit wat in, maar ik krijg ongelooflijk veel reacties, dus het is niet zo dat ik zo hard op zoek ben.
Zij willen het ook erg graag!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:49

Citaat:
Jammer dan voor jou, zo iemand als jou zou ik niet eens op mijn paard willen!
Quoten kun je niet?

sorry, dat er in mijn vorige bericht wat mis ging met mijn quote maar wat heeft dit er in vredesnaam mee te maken, en wat wil je er nu eigenlijk mee zeggen?
Citaat:
En ik egoistisch? Waarom? Ik vroeg alleen of je mijn post wel goed gelezen had! En dan gelijk zo op je teentjes getrapt? (hoezo een ego!)

dat ik je egoistisch over vind komen heeft niet alleen met die ene zin, maar over meerdere opmerkingen die je al gemaakt hebt.

Citaat:
Sorry, maar als je mij zou kennen zou je heel goed weten dat ik dat niet ben.

gelukkig niet nee! jezus Haha!

Citaat:
Ik wil alleen het beste voor mij paard.
Vind ik geen goede bijrijder is ook prima, want ik rij zelf zo'n 2 a 3 keer per week en met bijrijder zou ik dan nog
zo'n 1 a 2 keer per week rijden.
Verder staat hij iedere dag in de wei, dus hij komt niets te kort.

2 a 3 keer in de week????
nou en ik wil geen eigen paard omdat ik zelf ook maar 3 keer in de week rijd en kan rijden ivm kids en werk en huishouden en dat vind ik dus te weinig. maar goed meningen verschil!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 10:54

Alsjeblieft, ga een ander lastig vallen ofzo!
*zucht*

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:56

Juist niks, belachelijk om geld te vragen jij zoekt hulp digene helpt jou .. ik heb wel eens ergens gereden en daar kreeg ik zelfs geld voor