Allemaal dingen die meespelen als je overweegt een bijdrage te vragen en de hoogte wilt bepalen. Kwestie van vraag en aanbod en gewoonte in omgeving...
Mijn pony heeft officieel gezien 3 verzorgsters...
Alleen komen ze zeer zelden
Ze betalen geen bijdrage, hoeven niets te doen al zou ik het wel waarderen als er geholpen werd met de verzorging en het uitmesten van het land en poetsen van het tuig. Ik ben te lief en zou meer eisen moeten stellen eigenlijk. Nu is het nogal vrijblijvend. alleen lusten als ze zin hebben, maar geen lasten...Komt ook wel doordat mijn pony niet de makkelijkste is en ik hem nu aan huis heb dus dat het niet noodzakelijk is dat er elke dag wat mee gedaan wordt en ik ben veel thuis dus heb er zicht op.
Had eerder wel meer eisen, maar toen stond hij aan de rand van een grote plaats, en nu woon ik buitenuit en zijn er minder paardenfans die vlakbij wonen

Ik heb zelf alleen in mijn jonge jaren betaald om een pony te mogen rijden en dat was dan alleen in het begin en later alleen nog maar voor de lessen omdat ik hielp en gratis voor mezelf mocht rijden.
Voor Andrew heb ik nooit wat hoeven te betalen en had gevraagd of ze me wilden waarschuwen als ze hem kwijt wilden (was eerst van de zoon die hem verkocht aan zijn vader toen hij een auto wilde en pa het paard nog niet kwijt wilde, en vervolgens na een jaar was het toch wat lastig met vakanties en moest hij alsnog weg) Hem heb ik dus overgekocht.
Voor alle andere paarden die ik vanaf die tijd heb gereden heb ik ook nooit bijdrages hoeven te betalen, behalve voor de lessen die ik nam en de wedstrijden die ik reed.
Kwa hulp kan ik nu minder dan vroeger. Door zwaar werk krijg ik erge rugpijn, dus intensief stallen uitmesten en met balen hooi of stro sjouwen zit er niet meer in...
Gelukkig is daar begrip voor en vonden de meeste eigenaren waar ik een paard (tijdenlijk) van gereden heb het belangrijker dat het paard aandacht en beweging krijgt/getraind wordt dan dat er een uitmesthulp bij komt, die weer uitvalt door rugpijn...
Bij ons is het moeilijk geschikte en voldoende ervaren bijrijders/ruiters of amazones te vinden, die zich op een verantwoorde manier zelf kunnen redden en een paard (wedstrijdgericht) kunnen trainen.
Degenen die het kunnen hebben meestal al meerdere paarden te rijden en bijdrages worden dus ook maar zelden gevraagd.
Ikzelf zou ook niet snel meer een maandelijkse bijdrage willen betalen buiten les/wedstrijdgeld om.
Eventueel zou ik het paard wel hier bij huis willen hebben op mijn kosten (voer/strooisel) maar dan scheelt het mij dan ook benzinekosten en heb ik alle vrijheid en geen reistijd.
Kijk dus goed om je heen en bepaal je bijdrage ook aan de hand van de bijrijdster die je het liefst zou willen hebben...