Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:20

Wij hebben de stallen ook echt achter het huis, dus ik merk er ook niet veel van.
Wat ik nog mis in alle verhalen is de humor. Humor verbindt alles, wordt wel eens gezegd, en dat is wat mij betreft erg waar. Dus ik ben wel duidelijk maar probeer nare boodschappen altijd wel te verpakken...

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:47

Ik vind het echt bizar allemaal. Het is toch gewoon een kwestie van goed fatsoen? Ik sta ook op een privestal, met nog enkele anderen, maar het is nog nooit bij iemand opgekomen om het woonhuis binnen te lopen, om naar de wc te gaan of om om drinken te vragen (té belachelijk gewoon). Het huis is privé, daar blijf je gewoon weg. Bij mij op stal zijn er geen regels, maar het verloopt allemaal buitengewoon soepel. Gewoon doordat de mensen nadenken en respect hebben.... Het lijkt me afschuwelijk als mensen op mijn eigen terrein zo binnendringen....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:04

Ik lees dan ook met enige verbazing...
Nu hebben wij wel een toilet en een soort van kantine (maar daar maakt niemand gebruik van, want we staan altijd in of rond de stal te kletsen). Gewoon gemoedelijk. De eigenaar heeft wel een aparte inrit en parkeerplek voor de pensiongasten, dus hun privéterrein is ook gewoon privé. Maar ze hebben er ook geen last van als iemand eens wat later komt of rijden gaat.
Wat ik hiervoor al schreef; de vorige stalling was weinig tolerant in de avond (op 1 pensiongast na die alles kon maken) en dat was weinig sympathiek. Maar op de pensionstal waar ik ooit heb gestaan was 22.00 uur sluitingstijd omdat de binnenbak erg bezet was en sommige mensen liever wat later op de avond reden als het rustig was. Dat kon ook en gaf geen problemen. Om 22.00 was het avondrondje en ging de boel dicht, maar zo laat maakte men het zelden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:27

Hmm... De stalling en manier van voeren en alles klinkt eigenlijk heel prima voor een heel eerlijke prijs. Als ik na mijn verhuizing naar Zwolle zo'n plek voor mijn twee paarden zou kunnen vinden zou ik daar echt heel erg blij mee zijn en de in mijn ogen normale omgangs regels ook niet belemmerend vinden. De stalling waar ik nu sta heeft ook duidelijke openingstijden, waar uiteraard voor een wedstrijd ofzo in overleg ook een keer vanaf te wijken is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:36

Ik snap heel goed dat je niet wilt dat mensen je huis in lopen om naar het toilet te gaan, maar een stal zonder toilet, daar zou ik dan weer nooit gaan staan. Dus ik kan me wel voorstellen dat klanten van te voren hierover proberen afspraken te maken. Maar als dat niet lukt weet je waar je voor kiest en moet je dat respecteren.
Zo is het in dit geval natuurlijk niet gegaan; ze hebben het een keer gevraagd en het mocht. Dus dan wordt je vanzelf makkelijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:27

NOu, sorry, maar ik zou het zelf niet prettig vinden om steeds zo iemands prive huis in te lopen. Maar voor veel mensen is prive en stal gescheiden houden lastig, ook bij grotere stallen.

Als ik terug denk aan hoevaak ik heb meegemaakt dat mensen ook prive contact willen met de stal en binnen proberen te komen, verbaasd het me nog steeds. Je huurt stallen en krijgt wel of niet daar nog enige diensten en voer bij, maar je hebt je verder fatsoenlijk te gedragen. Daar tegenover de stal ook weer tegenover jou. Je mag verwachten dat stal zich aan gemaakte afspraken houdt en goed op je paarden let.

Dat mensen zich niet aan regels en afspraken kunnen houden, is gewoon mens eigen, maar wel belachelijk. Beide kanten trouwens, want net zoveel stallen maken er een potje van. Mensen hun vertrouwen worden vaak kapot gemaakt en daar zijn anderen/nieuwe pension klanten de dupe van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:59

Mee eens SP, maar als er om te beginnen geen regels en afspraken zijn blijkt iedereen er toch andere gewoontes en manieren op na te houden.

Ik hoefde op de privé stal gelukkig niet het huis in om naar de wc te gaan (zou me idd erg opgelaten hebben gevoeld) maar wij mochten wel hun wc gebruiken want die zat in een soort bijkeuken.
De eerste keer dat ik daar kwam dacht ik dat de wc niet meer in gebruik was, zo goor was die (en de hele ruimte). Ik heb er over nagedacht het ding dan maar te mijden, maar ja geen wc vind ik dus heel onhandig.
Ik heb dus schoonmaakmiddelen en een wc borstel (!) gekocht en heb het hele hok en wc grondig gesopt.
De borstel en luchtverfrisser uiteraard laten staan. Helaas werden die door het gezin van de eigenaar niet gebruikt... :r
Heb me daar eerlijk gezegd wel aan geërgerd ook al was dat natuurlijk hun goed recht op hun eigen erf en was ik niet verplicht de wc te gebruiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 00:21

Maar daarom is het wel raar dat er regels en afspraken moeten zijn, om mensen in het gareel te houden. Elk weldenkend mens kan toch zelf ook nadenken wat fatsoen is? Je huurt een stal incl de service die daar evt bijhoort, maar je bent niet thuis en je hebt ook geen personeel.

Neemt niet weg dat stallen het vaak ook zelf flink verknallen. Je laat wel je kostbare bezit achter en als daar niet netjes of correct mee omgesprongen wordt, worden klanten sowieso lastiger.

Maar goed, wij hebben wel wat regels op een bord staan en daar hebben de meeste ook schijt aan. Zijn niet eens allemaal hele nare mensen ofzo, maar blijkbaar gelden de regels niet voor hun, of moeten ze eerst aangesproken worden op gedrag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:47

Klopt! Maar toch blijkt dan dat die fatsoensnormen, die zo logisch lijken, voor iedereen anders zijn.
Een paar basis afspraken zijn dan wel handig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:54

Ik sta met de paarden bij mn vader aan huis. Ik kan daar wel naar de wc als ik wil.... maar ben te lui om naar het huis te lopen dus ga meestak gewoon in de stal op mn hurken :') uiteraard niet voor een nummer 2 :+

DrFurioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:58

Fijn dat de mensen weg zijn. Ik zou het op deze manier ook niet prettig vinden om mensen over mijn erf te hebben. Voortaan dus echt hele heldere/duidelijke afspraken maken, ook al lijken sommige misschien "overbodig". Zoals iemand hierboven al zegt zijn fatsoensnormen helaas voor iedereen anders..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 21:35

Nou...toch weer een stalklant. Gewoon kale huur. Hooikosten delen zelf verzorgen. Ze kan 1x per 2 dagen komen. Vind ik prima. Heb gelijk aangegeven dat ik in stal aanspreekbaar ben. Tuin en huis is prive en wil ik niet gestoord worden tenzij er een paard of mens ligt dood te gaan. Tevens is dit hoe ik het doe en dat ga ik niet veranderen. Nee...was perfect zei ze...(we hadden al langer contact, maar toen waren de andere paarden hier nog).ben benieuwd...

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:55

Prima afgesproken! Nu nog zo houden hè?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:30

Volgens mij komt dat goed :). Het is een totaal ander type...verontschuldigde zich dat ze af en toe nog eentje moest roken en of het ok was dat ze achter op de wei rookte (toevallig de plek die ik uit had gezocht haha). Ze vroeg zekfs of ik haar paard naar de weil wilde brengen of zij. Geen dominant type en helemaal blij..paard is ook erg lief. Ze staan al samen en er is geen oncertogen woord gevallen...of ze al jaren bij elkaar staan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:30

Hoe ga je dat doen? Zelf verzorgen terwijl ze 1 x per 2 dagen komt?

Succes. Hopelijk gaat het nu wel goed.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:46

Ja...dat gaf ze dus gelijk aan dat ze het nu nog eens per 2 dagen redde (ze woont op ca halfuur rijden hier vandaan dus heb ik dan ook begrip voor). Ik vind het niet erg om een emmer extra voer klaar te maken en uitmesten doe ik s ochtends sowieso...ik wilde gewoon het gezeik voorkomen dat ik de paarden uit laat hongeren als ze 5 minuten zonder hooi staan of wat dan ook. Kan ik gewoon zeggen: dan doe je het toch zelf? Maar ik verwacht het niet met deze vrouw. Ze is zielsblij dat ze vandaag al komen kon...bood gelijk aan dat haar man kon helpen met straten en dat ze maandag even meerijdt om mest. Beestje is wel echt te mager...ribben steken er uit maar dat gaat goedkomen.was zij ook niet blij mee maar ze kwam er ni maar 1 keer per week omdat hij op 2.5 uur afstand stond. I

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:51

Afbeelding

Dit is Shorty..beetje meer spek kan er wel op

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:55

Afbeelding

Dit is overigens 1 van mijn verhongerde paarden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:57

Oei jou paard is wel echt gevaarlijk dik hoor. Afvallen is geen overbodige luxe...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:01

Ineke2 schreef:
Oei jou paard is wel echt gevaarlijk dik hoor. Afvallen is geen overbodige luxe...

Ja...dat bedoel ik..daar maakte ik me dus ook zorgen over...maar nee...ik gaf ze te weinig hooi...(hij krijgt een handje krachtvoer he...dus daar komt het niet door). Enfin...nu met de hooinerten wordt dit hopelijk beter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:27

Altijd ingewikkeld, een magere en een dikke bij elkaar...Hoe doen jullie dat?
@TS: klinkt goed en vooral normaal :) ..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:13

Kendra schreef:
Altijd ingewikkeld, een magere en een dikke bij elkaar...Hoe doen jullie dat?
@TS: klinkt goed en vooral normaal :) ..

Nou.de magere is hier vandaag gekomen dus. Kreeg op de andere stal aardappelschillen als voer en keukenafval. Die geef ik nu seniores (het is geen oud paard 12 jaar maar ff om aan te zetten) en muesli bij ff 3x per dag. En de hooinetten hangen er dus altijd. Dus ja..daar kan de dikke ook van eten en doet ie ook, maar niet meer zoveel als toen de ruiven maar steeds vol werden geknald (ik had dus voorgesteld toen om dat gewoon 5 a 6 keer per dag een beetje vol te maken zodat hun slechtetende pony steeds mee at maar wilden ze niet).

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:14

En daarbij...hij is 23 dus heel erg streng hoeft het nou ook weer niet.aar wanneer er op een vriendelijke manier wat afgaat zou ik erg blij zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 14:32

Doen de eigenaren niet moeilijk...beginnen de paarden zelf wel met aanbellen :D
Afbeelding
Het blijkt een voormalig springpaard te zijn...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:35

Whahahah