Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:27

Twiggy2008 schreef:
Maar er is geen stalhouder op de plek waar mijn paard staat. Alleen een huurder die in het huis woont, wat er vooraan de weg staat, maar die heeft niets met de paarden te maken.

Dat is dan een andere situatie, ze kunnen niet verwachten dat je "thuis" bent als ze zonder afspraak komen. Ze zullen echt wel bij stallen zijn geweest waar op dat moment de eigenaar niet aanwezig was. Dan zullen ze het weer een andere keer proberen of niet, dat weet ik ook niet.
Mochten ze je bij de wei aantreffen zal je denk ik naar huis moeten om het boekje op te halen. Of ze gaan naar de eigenaar van de grond en dan zal je via de eigenaar benaderd worden dat je met het boekje moet komen.

Marije_jiplover

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:57

Ergens vind ik het wel bijzonder om te lezen dat mensen hun paard toevertrouwen aan iemand, aan wie ze niet dat stukje papier toevertrouwen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:08

Buiten het feit dat het gewoon lastig is, om voor elk wissewassje de staleigenaar om het paspoort te vragen. Gaat het ook om de combinatie.
Ik kan jou mijn bankpas geven, maar zonder de pincode heb je daar weinig aan.
Daarnaast blijft het feit dat er regelmatig word ingebroken op stallen, al dan niet voor de zadels. Bedenk eens dat deze dieven de paspoorten in handen krijgen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:10

In de praktijk wordt aangenomen dat bezitter paspoort gerechtigd is paard te verkopen en dus eigenaar is. Dat je dus geen paspoort uit handen wil geven is niet zo vreemd. Komt nog bij dat mocht stalhouder bv failliet gaan en en beslag gelegd worden het weghalen van je eigen paard ook wel eens lastig kan worden.

Als stalhouder zou ik als mogelijk de boel zo aanpassen dat de eigenaren houders zijn en dus de dagelijkse verzorging doen. Of inderdaad willen dat de paspoorten in de stalkasten komen te liggen. Stalhouder hoofdsleutel en dan kan hij bij de paspoorten (of kast openen als iemand sleutel kwijt is). Wat je kiest hangt maar net af van wat voor soort stal het is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:13

Marije_jiplover schreef:
Ergens vind ik het wel bijzonder om te lezen dat mensen hun paard toevertrouwen aan iemand, aan wie ze niet dat stukje papier toevertrouwen.

Ik mag hopen dat staleigenaren geen paarden echt iets aandoen bij onmin (bijvoeren en zelf de stallen mesten heb ik al wel moeten doen maar dat is geen ramp zolang je het tijdig merkt) maar paspoorten achterhouden/laten verdwijnen is weer een andere kwestie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:25

Marije_jiplover schreef:

het komt toch echt voor dat een stalhouder de papieren niet geeft
ik heb het meegemaakt hier in Hellevoet, ik heb jaren geleden in 2001 of 2002 toen het chippen nog niet verplicht was een paard gekocht
en de stal waar het paard stond was in onmin met de eigenaresse van dit paard
waar ik achter kwam toen ik besloten had het paard te kopen, ze brachten het paard naar mij en zeiden dat ze het papier niet kregen
deze man wilde de papieren van alle paarden in pension in zijn kluis hebben vanwege het enten
ik heb ze dus nooit gekregen had hem gebeld dat ik het dier gekocht had en de papieren wilde hebben ,maar nee hoor kreeg ze niet!
het was een Nimmerdor ruin, maar geen papier en geen entingsboekje
en de politie deed er niks aan

ik hoopte dat die man er in zou stikken,wat een nare man :r

omdat het een ruin was en ik niks om papieren gaf en de man die hem later van mij kocht ook niet hebben we het zo gelaten
nu zou dat niet meer kunnen met de verplichte chip.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:35

Maar zolang je zelf de dagelijkse verzorging doet (voeren etc.) ben je dan zelf gewoon houder? Want ik heb hier een beetje een vreemde constructie, ik betaal bedrag x zodat mijn merrie bij deze mensen op de wei kan. Verder regel ik alles zelf, in de winter betaal ik x meer voor het afnemen van kuilvoer dit voer ik over het algemeen wel altijd zelf. Maar ben ik dan nu zelf houder of moet ik toch het paspoort afgeven terwijl ik het zelf regel?

Problemen met het paspoort hoeft natuurlijk ook niet altijd expres te zijn, ik ken iemand die een pony geen verkopen en toen met geen mogelijkheid het paspoort meer kon vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:40

Marije_jiplover schreef:

Me too.

Ik vind het vervelend dat mijn paspoort daar moet liggne, omdat ik dan afhankelijk ben als ik bv weg wil. Nu ga ik niet wekelijks weg, maar toch. Het is wel irritant ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:58

Urielle schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik mag hopen dat staleigenaren geen paarden echt iets aandoen bij onmin (bijvoeren en zelf de stallen mesten heb ik al wel moeten doen maar dat is geen ramp zolang je het tijdig merkt) maar paspoorten achterhouden/laten verdwijnen is weer een andere kwestie.

Als je je paard bij iemand stalt die dat soort dingen doet, staat ie imo al niet helemaal goed..

Maar als er een paspoort kwijt zou raken is dat toch niet zo erg, je hebt dan toch een gechipt paard? Of bedoel je in het geval de stalhouder het paard en het paspoort houdt en zegt dat het paard niet van jou is?

Overigens, omgekeerd kan dat dan dus ook. Dan kan je ieder willekeurig paard aanwijzen en zeggen dat het van jou is, bedenk ik me nu. Omdat bijna niemand een eigendomsbewijs heeft.

Maar dit geheel terzijde..
Zijn er nog meer controles geweest eigenlijk?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:09

Ik vraag me inderdaad ook af hoe het zit met doe het zelf stallen. Ik sta op een stal waar de pensionhouder niet de eigenaar van het terrein is, zij huren slechts het huis, zorgen dat alles in goede banen blijft en hebben zelf ook een paar paardjes lopen. Volgens mij kunnen zij dan sowieso nooit aansprakelijk zijn voor de boetes, omdat zij ook alleen maar het huis huren. Het stalgeld draag ik ook niet af aan hen, maar aan de eigenaar van de grond en de opstallen.
Verder doe ik alles zelf, ik betaal slechts kale huur. Koop mijn fourage elders, doe zelf 7 dagen in de week de gehele verzorging. Ik ga zeer regelmatig met mijn paarden weg. Maar volgens mij ben ik in mijn situatie toch gewoon zelf houder van mijn paarden, of zie ik dat verkeerd..
Bovendien vind ik het heel erg vervelend als ik mij paspoorten achter moet laten op een plek waar ik zelf niet 24/7 bij kan..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 28-10-13 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:10

Helaas weet je dat niet van te voren Cer. Je kunt blijkbaar jaren bij een stal staan, alles gezellig en leuk, en je zegt op (hoeft niet eens te zijn omdat het er niet goed is maar bijv. omdat je meer facaliteiten nodig hebt of dichterbij wilt oid) en dan is men ineens gepikeerd en ben jij een grote trut volgens hun, alleen omdat je ergens anders wilt gaan staan. Jammer dat het zo moet gaan maar het komt nog best veel voor. Op Bokt ben ik zeker niet de enige met zulke ervaringen heb ik gelezen.

Paspoort kwijt vind ik wel een probleem, een duplicaat aanvragen kost je sowieso 250 Euro. Daarbij moet het paard op jouw naam staan anders kun je fluiten naar je papieren. Daarnaast heb ik niet alleen mijn eigen paarden in handen maar ook die van anderen. Ik heb in het verleden 6 paarden gestald gehad, leuk hoor, even 1500 Euro dokken omdat je stalhouder geen paspoorten meer terug geeft. En zonder paspoort kun je nergens naartoe (dat is het idee van het achterhouden natuurlijk), alle wedstrijden cancellen, je paarden mogen niet eens naar hun nieuwe stal vertrekken dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:34

ja maar ja, dat werkt twee kanten op.. je kunt jaren leuke klanten hebben, die na vertrek ineens met modder gaan lopen gooien.. al dan niet publiekelijk..

Ik vraag me dan weer af of dat niet teruggeven van paspoorten ook op de 'grote stallen' gebeurd of dat dat iets is van 'boeren onder elkaar'. Een commerciele stal kan dat niet maken, lijkt me. Met alle social media van tegenwoordig hangen ze..

Het 'deel 3' als eigendomsbewijs zal heus wel een keer verplicht gesteld worden, maar waarschijnlijk pas nadat de overheid in deze situatie het maximaal aantal boetes geind heeft.. Dan moeten ze even gaan denken waar ze weer geld aan kunnen verdienen, en dan volgt de rest waarschijnlijk..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:58

Cer schreef:
Als je je paard bij iemand stalt die dat soort dingen doet, staat ie imo al niet helemaal goed..

Maar als er een paspoort kwijt zou raken is dat toch niet zo erg, je hebt dan toch een gechipt paard? Of bedoel je in het geval de stalhouder het paard en het paspoort houdt en zegt dat het paard niet van jou is?

Maar dit geheel terzijde..
Zijn er nog meer controles geweest eigenlijk?

Ik vind een paspoort kwijtraken wel erg, een nieuw paspoort kost rond de 250 euro. Ik heb geen geldboom in de tuin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:10

Cookies schreef:
Ik vind een paspoort kwijtraken wel erg, een nieuw paspoort kost rond de 250 euro. Ik heb geen geldboom in de tuin.

Dat is ook niet de context waarin in het bedoel..
maar okee, jij vind dat wel erg want een nieuw paspoort is 250 euro.
Maar als je daarom je paspoort niet af wil geven aan de stalhouder en díe moet dan vervolgens de boete ophoesten (zeg 500 euro), is dat dan wel okee?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:15

Bij ons op stal levert iedereen zijn paspoort in OF bewaard deze in zijn/haar eigen kast
Mijn staleigenaar heeft van alle kasten een reservesleutel en kan er dus altijd bij als het nodig is.
In de praktijk heb ik mijn paspoort vaker nodig (wedstrijden, buitenrit) dan mijn staleigenaar (entingen, evt controle) dus ik vind dit een prima oplossing.

Overigens lees ik ook met verbazing de reacties hier, wat een wantrouwen zeg.
Je vertrouwt je paard toe aan een staleigenaar, maar niet een paspoort (wat geen eigendomsbewijs is).
Er zijn een aantal mensen die er wel vanuit lijken te gaan dat er:
1. vroeg of laat altijd ellende gaat ontstaan met de staleigenaar
2. de staleigenaar vervolgens altijd het paspoort zal achter houden.

Het lijkt me echt een rotsituatie om met dat in je achterhoofd ergens te staan met je paard := . Maken jullie je dan meer zorgen over een ingehouden paspoort? Moeten jullie je dan geen zorgen maken over je paard (slot op de deur, geen verzorging meer krijgen, dat soort verhalen).
Nee, dan ga ik liever uit van een goede verstandhouding. En mocht er iets zijn, dat we het dan als volwassen mensen oplossen. Dat gaat namelijk prima lukken bij mij op stal :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:15

Nee hoor, dat zeg ik ook niet. Ik heb mijn paspoort op stal. Ik reageer alleen op het feit dat iemand zo makkelijk zegt, dat het niet erg is dat het kwijt raakt. Het is dus wel erg als de stalhouder een boete krijgt, maar als hij mijn spullen kwijtraakt en ik daar 250 euro voor moet betalen dan is dat niet erg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:16

In mijn zoektocht naar een stal ben ik ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik had (en heb) het er inderdaad moeilijk mee om mijn paard uit handen te geven, dus ik heb nu alle moeite gedaan om een stalhouder te vinden die zo dicht mogelijk qua ideeën bij mij aanleunt en waar ik zelf nog zelfstandig kan instaan voor voeding en stalstrooisel.
Verder heeft het paspoort in de praktijk een veel grotere waarde dan in de theorie omschreven wordt. Geen eigendomsbewijs inderdaad. Maar een paard met bijhorend perfect kloppend paspoort is sneller en voor een hogere prijs verkoopbaar (ergo aantrekkelijker voor kwaadwillenden) dan een paard zonder paspoort.
Moest er een serieus haar in de boter komen heb je een paard ook sneller mee. Je koppelt je trailer aan, je loopt naar stal, laadt je paard op en rijdt weg. Voor het paspoort moet je dan al inbreken in het huis van de stalhouder, alle kasten en lades doorzoeken,...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:18

Rumpleteaser schreef:
Overigens lees ik ook met verbazing de reacties hier, wat een wantrouwen zeg.

Ik heb als groom verschillende pensionstallen meegemaakt. Ik ga niet beweren dat ze allemaal stables from hell waren, maar ik heb toch echt wel geleerd dat pensionstallen bedrijven zijn. En het hoofddoel van bedrijven is en zal altijd blijven... De een is daar subtieler in dan de ander uiteraard, maar vroeg of laat verbruik je altijd te veel stro. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:24

Cookies schreef:
Nee hoor, dat zeg ik ook niet. Ik heb mijn paspoort op stal. Ik reageer alleen op het feit dat iemand zo makkelijk zegt, dat het niet erg is dat het kwijt raakt. Het is dus wel erg als de stalhouder een boete krijgt, maar als hij mijn spullen kwijtraakt en ik daar 250 euro voor moet betalen dan is dat niet erg.

Nee dat is niet wat ik zeg.. het is in zoverre niet erg dat het kwijtraakt, omdat het geen eigendomsbewijs is, waar een aantal hier om die reden dus heel veel problemen hebben met het uit handen geven van het paspoort.
Als de stalhouder jouw spullen kwijtmaakt zal hij dat ongetwijfeld vergoeden, misschien valt het zelfs onder een verzekering.
Maar ik kan me wel weer voorstellen dat als iemand al 6 mnd geen stalhuur betaald, dat het dan een pressiemiddel kan zijn (maar dat verteld degene die geen stalhuur betaald er nooit bij natuurlijk 8-) )

Inderdaad Rumple :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:25

Wat ik zelf heel vervelend vind is dat ik niet meer spontaan zeg maar nu over een uurtje een bosrit kan gaan maken, een clinic kan volgen, een lesje pakken elders als net mijn stalbaas die dag er niet is etc. Je zult dan toch moeten wachten tot je stalbaas thuis is voor je weg kunt. Mijn paspoorten heb ik daarom ook altijd gewoon op zak, kan ik ze ook niet vergeten. Heb onderweg namelijk wel al vaker controle gehad, maar nog nooit op stal. Mensen wie ik de papieren al niet toevertrouw, krijgen ook mijn paarden niet in handen. K vraag me alleen wel af hoe het wettelijk zit met de aansprakelijk voor de boetes in niet volpension situaties, zoals bij ons of als je bijvoorbeeld alleen grond huurt en daar een verplaatsbare stal op hebt.
Heb op mijn vorige stal mijn paspoorten overigens wel afgegeven, want die mensen waren altijd thuis, omdat de stalbaas thuis werkte in zijn eigen stallen dus. De pensionhouder was daar ook verantwoordelijk voor de zorg, gezien ze volpension stonden daar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:29

Ik dacht dat clinics meestal gereserveerd moeten worden, en lessen worden over het algemeen afgesproken.. Toch? Hoe vaak heb jij dat aan de hand?

Zijn ze eigenlijk nog steeds aan het controleren?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:32

Hoe ga jij dat regelen dat je paspoort 24/7 bij je paard ligt, terwijl jij op clinic gaat en je stalbaas is een weekje weg? Je kan dan niet zomaar het huis in, of je paspoort ligt niet bij je paard. Ik heb het regelmatig gehad, dat als ik nu bel, ik over een paar uur een les kan bespreken, of de volgende dag. Ik had nooit vaste dagen en tijden, belde altijd vantevoren of ik kon komen of niet. Was ook niet op mijn eigen stal, dus de bak hoefde ik niet te reserveren.

Bovendien heb ik straks ook nog aan de hand dat ik in de toekomst als ik op wedstrijdniveau ga trainen een andere rijbak moet gaan gebruiken omdat daar onze eigen bak minder geschikt voor is vanwege de afmetingen, is een kippeneindje rijden, maar je moet wel je paspoort bij hebben als je onderweg gaat met de trailer.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 28-10-13 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:33

Tsja, andersom ken ik ook pensionklanten met wangedrag. Maandenlang het stalgeld niet betalen, etc...
Zijn niet alleen maar pensionhouders waardoor een situatie kan escaleren.

En tja, een nieuw paspoort aanvragen is ook een hoop gedoe, maar als het echt zo ver zou komen dat een pensionhouder een paspoort achter houdt of kwijtraakt, zou ik aangifte doen van vermissing of wat dan ook. Uiteraard, een hele procedure, maar als je al in die situatie terecht komt, dan zat er al meer niet goed in jullie relatie samen en vraag ik me idd af of je je paard daar überhaupt wel op de juiste plek staat.

Vaak is het toch in conflicten zo dat er altijd twee schuldigen zijn. Alle pensionhouders over 1 kam scheren als onbetrouwbaar, wat hier eigenlijk grotendeels de gemeenschappelijke mening in het topic lijkt te zijn, vind ik echt te ver gaan.

Neemt niet weg dat het niet erg praktisch is om elke dag om je paspoort te moeten vragen, als je buiten de deur gaat lessen, op wedstrijd gaat of gewoon met de trailer naar het bos oid.
Dus kwa praktijk snap ik bezwaren, maar de vertrouwenskwestie, nee, als ik die stalhouder niet met mijn paspoort zou vertrouwen, dan al zeker niet met mijn paard!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:38

Cer schreef:
Cookies schreef:

Nee dat is niet wat ik zeg.. het is in zoverre niet erg dat het kwijtraakt, omdat het geen eigendomsbewijs is, waar een aantal hier om die reden dus heel veel problemen hebben met het uit handen geven van het paspoort.
Als de stalhouder jouw spullen kwijtmaakt zal hij dat ongetwijfeld vergoeden, misschien valt het zelfs onder een verzekering.
Maar ik kan me wel weer voorstellen dat als iemand al 6 mnd geen stalhuur betaald, dat het dan een pressiemiddel kan zijn (maar dat verteld degene die geen stalhuur betaald er nooit bij natuurlijk 8-) )

Inderdaad Rumple :j

Het hoeft dan geen eigendomsbewijs te zijn, wat bijna iedereen ongetwijfeld wel weet trouwens. De praktijk werkt nu eenmaal zo dat een paspoort wel als een identificatie werkt en dat je zonder paspoort niet veel kan en mag met je paard, dat is niet te ontkennen en daar hoef je niet zo op neer te kijken. Zonder paspoort mag je je paard niet verplaatsen,op wedstrijd en bijna niemand gaat een paard kopen zonder paspoort. Het is dus wel degelijk een belangrijk iets. Als mijn pensionhouder zou zeggen, bewaar maar in je zadelkast, gaat mijn paspoort weer lekker mee naar huis. Zo'n zadelkast is makkelijk open te breken en dan maakt het erg verleidelijk om de paarden ook mee te nemen naast de zadels.
Bewaren ze hem in een brandvrije kluis waar ik ten alle tijden bij kan, wil ik hem best afgeven.

Je kunt best doen of iedereen hysterisch is over dat paspoort, praktijk wijst anders uit. Niet iedereen is zoals hij lijkt. En het paard de nodige zorg ontzeggen zal echt bijna niet gebeuren, maar zo'n papiertje achterhouden ondervindt het paard geen schade van en is inderdaad een mooi pressiemiddel. Maar dat gebeurt echt niet alleen maar als je zes maanden geen stalhouder hebt betaald, helaas.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 28-10-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:38

Het is inderdaad voor beide partijen niet praktisch om altijd om het paspoort te moeten vragen.
Een simpele oplossing is dus: in een kast o.i.d. bewaren waarvan beide partijen de sleutel hebben.
Je eigen zadelkast bijvoorbeeld. Probleem opgelost :D