Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IKbenEllen

Berichten: 9937
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:03

Niet iedereen heeft de beschikking over een trailer Geerke...

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

Daar heb ik wel de beschikking over maar dat vind ik onzin als ik er te paard over zandpaden kan komen :+

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:08

Robijntjah schreef:
Daar heb ik wel de beschikking over maar dat vind ik onzin als ik er te paard over zandpaden kan komen :+



reed je op een zandpad dan?Ik begreep een berm van 50 cm...

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:12

Nee, een zandpad met een fietspad ernaast, toen het misging stond ik in de berm en daarna in de sloot en daarna in het prikkeldraad!

IKbenEllen

Berichten: 9937
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:14

geerke schreef:
Robijntjah schreef:
Daar heb ik wel de beschikking over maar dat vind ik onzin als ik er te paard over zandpaden kan komen :+



reed je op een zandpad dan?Ik begreep een berm van 50 cm...

Sorry hoor Geerke, maar doe je het erom? Kijk ff terug, daar zijn zelfs foto's geplaatst.

MarjanB

Berichten: 17968
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:15

geerke schreef:
Robijntjah schreef:
Daar heb ik wel de beschikking over maar dat vind ik onzin als ik er te paard over zandpaden kan komen :+



reed je op een zandpad dan?Ik begreep een berm van 50 cm...


Daar passen ook 2 trekker met kipper op :+

Carlijn101
Berichten: 4909
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:11

Tja, meeste tractors houden rekening met paarden, andere totaal niet of geven zelfs gas bij...
Denkt aan een ervaring dat onze paarden schrokken en het al op een lopen begonnen te zetten en meneer tractor lekker gas bijgaf, tot er ik galop over de weg gingen...

Dit was dan wel met een betere afloop (As you know ts)

Maar ja een tractor chauffeur die geen gas terug neemt bij het zien van een paard, zal ook niet snel stoppen mocht het dier schrikken..

Ik weet niet zo goed of je er qua verzekering of bij het loonbedrijf iets mee kan. Een gesprekje aangaan met eigenaar om zijn medewerkers er op te wijzen lijkt me zeker op zijn plaats. En verder is her afkijken of hij hier meer mee doet. Ben bang dat je verder niet heel erg veel kan (met veel geluk schade verhalen?!)

Met paardje komt het wel goed verwacht ik, eerste tijd natuurlijk wel extra opletten met groot verkeer, misschien zelfs op trainen als ze hier anders op reageert..
Maar dit geldt eigenlijk ook voor jezelf, niet dat je in het vervolg spant op groot verkeer en je paard daarop reageert..

insun
Berichten: 698
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:51

Ongelooflijk, wat een nare opmerkingen worden er gemaakt in dit topic.
Ongelooflijk ook dat mensen dit soort uitspraken durven te doen zonder ook maar enige kennis van de geldende verkeersregels.

Een bestuurder van een motorvoertuig moet zich bewust zijn van de onvoorspelbaarheid van een dier (niet alleen een paard, maar ook een aangelijnde hond bv) en daarmee rekening houden in z'n rijgedrag.
Een ruiter is een bestuurder (ook als hij het paard leidt is hij een bestuurder) en zal derhalve de verkeersregels moeten kennen en zich daaraan moeten houden.
Een ruiter is een niet-motorvoertuig. Bij een verkeersongeval met een motorvoertuig kan hij deze altijd aansprakelijk stellen volgens art. 185 WVW
De bestuurder van het motorvoertuig kan zich dan beroepen op overmacht; hij zal moeten bewijzen dat hij rekening heeft gehouden met de onvoorspelbaarheid van een dier en z'n rijgedrag daarop aangepast heeft of dat zijn rijgedrag niet relevant was voor het ongeval.
Als de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk gesteld wordt, zal er nog gekeken worden naar het eigen-schuld gedeelte. De ruiter moet zich ook bewust zijn van de onvoorspelbaarheid van het paard en heeft toch gekozen voor deelname aan het verkeer en is derhalve een risico tot schade aangegaan.

Misschien is het goed om onderstaand artikel eens goed door te lezen.
Of de TS van deze regel gebruik kan maken weet ik niet. Ze heeft geen gegevens van de bestuurders en ook geen getuigen die haar verhaal kunnen bevestigen.
Maar het kan geen kwaad om een rechtsbijstandverzekering (of misschien een andere instantie zoals verkeersschade.nl bv indien TS geen rechtsbijstand heeft) om raad te vragen.

Artikel 185 Wegenverkeerswet

Artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet 1994 (art. 185 WVW) regelt de speciale bescherming van 'zwakke verkeersdeelnemers' bij een aanrijding met een 'sterke verkeersdeelnemer'. Specifieker regelt dit artikel de aansprakelijkheid van de eigenaar en de houder van een motorrijtuig bij een aanrijding met een niet-motorrijtuig (zoals fietsers, voetgangers, huizen, vangrails, bomen en zelfs trams en treinen -deze categorie voertuigen zijn namelijk geen motorrijtuigen in de zin van de Wegenverkeerswet). De aansprakelijkheid op grond van artikel 185 WVW is een vorm van risicoaansprakelijkheid, omdat schuld of verwijtbaarheid niet hoeft te worden aangetoond om een verplichting tot schadevergoeding vast te stellen.

Inhoud
[verbergen] 1 Wanneer is art. 185 WVW van toepassing
2 Overmacht
3 Eigen schuld benadeelde 3.1 Causale verdeling
3.2 Billijkheidscorrectie

4 Kinderen tot 14 jaar
5 Bewuste roekeloosheid
6 Bewijslast
7 Reflexwerking
8 Regresnemers
9 Wetsvoorstel uitbreiding risicoaansprakelijkheid
10 Externe link

Wanneer is art. 185 WVW van toepassing[bewerken]
Er moet sprake zijn van een verkeersongeval tussen een motorrijtuig en een niet-motorrijtuig; een botsing met het motorvoertuig is niet vereist, voldoende is dat het motorvoertuig bij het verkeersongeval betrokken is;
Het motorrijtuig moet op een voor het verkeer openstaande weg hebben gereden;
Het mag niet gaan om met een motorrijtuig vervoerde zaken/personen;
Het mag niet gaan om schade aan andere motorrijtuigen die aan het verkeer deelnemen of om loslopende dieren.

Een voor het verkeer openstaande weg is een weg (weg of pad) die als zodanig wordt gebruikt. Dat wil zeggen als er verkeer kan komen. Bijvoorbeeld een parkeerterrein, afgesloten met slagboom, is geen voor het verkeer openstaande weg. Onder ‘rijden’ wordt verstaan: aan het verkeer deelnemen.

Wanneer aan bovenstaande vereisten is voldaan dan is de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aansprakelijk voor de schade, tenzij hij overmacht aan kan tonen. Daarnaast kan er nog sprake zijn van eigen schuld bij de benadeelde.

Overmacht[bewerken]

De Hoge Raad heeft het begrip "overmacht" in deze bepaling op de volgende wijze uitgelegd. Er is sprake van overmacht, indien:
De bestuurder foutloos heeft gereden of de fout is niet relevant voor het ongeval;
De fouten van de andere weggebruiker zo onwaarschijnlijk waren dat de bestuurder hiermee geen rekening hoefde te houden. (HR 22 mei 1992, NJ 1992/527 (ABP/Winterthur). Het betekent dat in de praktijk overmacht niet snel wordt aangenomen.

Eigen schuld benadeelde[bewerken]

Als het beroep op overmacht wordt afgewezen staat de aansprakelijkheid van de eigenaar of van de houder van het motorrijtuig vast. Wel kan deze zich nog beroepen op eigen schuld van de fietser of de voetganger. Van eigen schuld is sprake wanneer het ongeval mede aan het verkeersgedrag van de voetganger of fietser te wijten is. Beroep op eigen schuld is alleen mogelijk bij verkeersdeelnemers van 14 jaar en ouder. Ook als er sprake is van eigen schuld bij de zwakke verkeersdeelnemer krijgt deze ten minste 50% van zijn of haar eigen schade vergoed. Deze regel is gebaseerd op de billijkheid en wordt in het algemeen aangeduid als de 50%-regel. De enige uitzondering is, dat het verkeersgedrag van de voetganger of fietser als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden beschouwd, ook wel 'bewuste roekeloosheid' genoemd.

Bij het beroep op eigen schuld zal de rechter op grond van art. 6:101 BW de volgende afwegingen moeten maken:
1.in welke mate heeft ieder van de betrokken partijen bijdragen aan het ontstaan van de schade (causale verdeling)?
2.brengt de ernst van de over en weer gemaakte fouten en/of brengen andere bijzondere omstandigheden mee dat billijkheidshalve de causale verdeling moet worden bijgesteld (billijkheidscorrectie)?

Causale verdeling[bewerken]

Het antwoord op de vraag naar de causale verdeling is intuïtief. Er is geen objectieve maatstaf voor. Uitgangspunt is ‘de ideale verkeersdeelnemer’. Dus in hoeverre hebben de partijen zich als de perfecte verkeersdeelnemer gedragen.

Billijkheidscorrectie[bewerken]

Hierbij spelen onder meer de ernst van de door de betrokken verkeersdeelnemers gemaakte fouten en ook de ernst van het letsel bij de fietser of de voetganger een rol, in die zin dat naarmate het letsel ernstiger is het deel van de schade dat vergoed moet worden, groter wordt. Ook de vraag of de fietser of de voetganger voor zijn of haar schade is verzekerd, is daarbij van belang. Ook het gevaar dat het gebruik van het motorvoertuig sowieso meebrengt, het zogenoemde 'Betriebsgefahr', is een factor, op grond waarvan de causale verdeling naar boven moet worden bijgesteld. Door de billijkheidscorrectie kan het gebeuren dat de vergoeding van de schade, waarop de fietser of de voetganger reeds op grond van de genoemde 50%-regel recht heeft, zelfs wordt verhoogd tot 100% van de schade.

Kinderen tot 14 jaar[bewerken]

Als de voetganger of fietser ten tijde van het ongeval niet ouder is dan 13 jaar, is de automobilist altijd aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, ook al heeft deze geen enkele schuld en is het ongeval volledig te wijten aan de voetganger of fietser (HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720, Ingrid Kolkman; en HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721, Marbeth van Uitregt). Het is een vorm van risicoaansprakelijkheid. De regel is ingegeven door de gedachte, dat kinderen van deze leeftijd door hun impulsiviteit en onberekenbaarheid meer gevaar lopen in het gemotoriseerde verkeer dan anderen. Voor deze regel, vaak aangeduid met de 14-min-regel of de 100%-regel, geldt ook de uitzondering, dat deze buiten toepassing blijft als het verkeersgedrag van de jeugdige verkeersdeelnemer als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden gekwalificeerd. Dit wordt in de rechtspraak niet snel aangenomen.

Bewuste roekeloosheid[bewerken]

De genoemde 50%-regel en de regel voor verkeersdeelnemers tot 14 jaar blijven buiten toepassing, als het verkeersgedrag van de benadeelde als "opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid" is te beschouwen. Een voorbeeld daarvan is de voetganger, die in donkere kleding bij duisternis buiten de bebouwde kom schuin een rijbaan oversteekt en wordt aangereden door een auto. Voorwaarde is wel, dat de voetganger zich bewust is geweest van het gevaar. Het bewijs van die bewustheid mag uit de feiten en omstandigheden worden afgeleid. Het is dus niet nodig, dat de voetganger gezegd of verklaard heeft, dat hij zich van de risico's bewust is geweest.

Bewijslast[bewerken]

De bewijslast rust bij de eigenaar van het motorrijtuig. Deze moet aantonen dat er sprake is van overmacht of eigen schuld. De grond voor deze omgekeerde bewijslast is het gevaar, dat het gebruik van een motorrijtuig op de weg voor andere verkeersdeelnemers meebrengt, het zogenoemde 'Betriebsgefahr'. (HR 10-11-2000, NJ 2000, 718; Levob/Van den Bos).

Reflexwerking[bewerken]

Wanneer een sterke verkeersdeelnemer schade lijdt door toedoen van een zwakke verkeersdeelnemer, bijvoorbeeld doordat een motorvoertuig schade oploopt door een botsing met een fiets, wordt het overmachtscriterium van art. 185 WVW toegepast. Men spreekt dan van de reflexwerking van artikel 185 WVW. Op grond van het reeds genoemde 'Betriebsgefahr' komt de eigen schade ten gevolge van het rijden met een gemotoriseerd voertuig voor rekening van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer, tenzij deze kan bewijzen dat hem rechtens niets te verwijten valt (in geval van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van 14 of ouder) of tenzij deze kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid (bij een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer van jonger dan 14). Uitsluitend als de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aannemelijk maakt, dat het ongeval aan zijn zijde aan overmacht te wijten is, krijgt hij de schade aan het motorrijtuig volledig vergoed.
In het geval van de reflexwerking zijn noch de 50%-, noch de 100%-regel van toepassing. De billijkheidscorrectie kan wel worden toegepast (arrest Chan-a-Hung/Maalsté).

Regresnemers[bewerken]

Regresnemers, zoals ziektekostenverzekeraars en instanties als de bedrijfsvereniging, kunnen geen beroep doen op de 50%- en de 100%-regel (HR 05-12-1997, NJ 1998, 400-402).

Wetsvoorstel uitbreiding risicoaansprakelijkheid[bewerken]

Op 26 november 1997 is door het kabinet bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel (25 759) ingediend met als strekking, dat de 14-min-regel ook zou gelden voor alle andere voetgangers en fietsers, ongeacht hun leeftijd. Het zou leiden tot een ten opzichte iedere voetganger of fietser geldende risicoaansprakelijkheid in het geval van een aanrijding met een motorrijtuig, behalve als bij de voetganger of fietser opzet of bewuste roekeloosheid in het spel is. Het voorstel heeft veel maatschappelijke kritiek gekregen. Het werd als onrechtvaardig gevoeld, dat de automobilist, die zelf geen enkele schuld heeft, de schade van de schuldige verkeersdeelnemer volledig moet vergoeden, zelfs als die zich roekeloos heeft gedragen door bijvoorbeeld het rode licht te negeren. Het wetsvoorstel is op 16 juni 1999 door het opvolgende kabinet ingetrokken (Tweede Kamer, vergaderjaar 1998 -1999, 25 759, nr. 5). Het bij die gelegenheid aangekondigde voorstel voor een ander stelsel van verkeersaansprakelijkheid is tot heden (2011) niet ingediend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:56

Hartelijk dank, ik ga vanavond ff op mijn gemak lezen!

minka

Berichten: 5690
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:19

Met open mond de reacties hier gelezen, wat zeggen jullie nou eigenlijk dat je met een angstig paard op het erf moet blijven. Hoe leer je zo'n paard dan dat de grote buitenwereld zo kwaad nog niet is? Respect voor de TS dat de contact opneemt met het bedrijf en dan niet eens om d'r recht te halen, maar wel om te vertellen dat dit niet kan. Waarschijnlijk helpt ze hier een volgende ruiter en paard mee :j

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:20

@Insun, er is geen aanrijding geweest........
Wat is trouwens je bron van deze lap tekst? Want met die "knopjes" [bewerken] geeft het de indruk dat het uit een wikipedia komt en die zie ik persoonlijk niet als gelijk aan "de wet" ;)

Lisette1990
Berichten: 707
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:31

TS wanneer heb je nou afspraak met de baas van het loonbedrijf?

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:32

Het veroorzaken van gevaarlijke situaties is verboden bij wet. Als er te weinig ruimte is om er redelijkerwijs vanuit te kunnen gaan dat het dier niet in paniek raakt, of als het dier duidelijk bang is en vluchtgedrag vertoont (dit is ook zeker duidelijk zichtbaar voor niet-paardenmensen), dan is een dergelijke bestuurder strafbaar.

MAAR: hij kan alleen strafbaar worden gesteld als de gebeurtenis/het gedrag (er hoeft niet per se een ongeval op te volgen, het gedrag an sich is al strafbaar) gezien wordt door een politieagent in functie. En daar loopt het vaak mis. Ik heb hierover eens met een agent gesproken (dat ging over wielrenners die gevaarlijk dicht en hard langs onvoorspelbare kleine kinderen reden) en de agent vertelde mij dat zelfs filmopnames en foto's van de gebeurtenis in principe niet gelden als bewijs (al zal dat in sommige individuele gevallen wel zo zijn). Ze moeten het dus echt zien.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:32

Maar wat de ene inschat als gevaarlijk vind de ander nog wel kunnen.
Ts gaf geen signaal, probeerde ook niet meer ruimte te krijgen door door te draven of wat dan ook. Iets wat een bestuurder opgevat kan hebben als oke de ruiter heeft meer ruimte nodig.
Wij al mensen met paarden weten misschien wel dat een metertje smal is, voor een ander is dat plek genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:43

little_king schreef:
Maar wat de ene inschat als gevaarlijk vind de ander nog wel kunnen.
Ts gaf geen signaal, probeerde ook niet meer ruimte te krijgen door door te draven of wat dan ook. Iets wat een bestuurder opgevat kan hebben als oke de ruiter heeft meer ruimte nodig.
Wij al mensen met paarden weten misschien wel dat een metertje smal is, voor een ander is dat plek genoeg.


Draven om meer ruimte te krijgen? Draven kan worden opgevat als meer ruime nodig? Want als ik een ruiter of amazone zie draven dan denk ik eerder, oh, die heeft het paard prima onder controle, daar hoef ik dus niet extra voorzichtig voorbij te gaan.

Terwijl ik dat bij een ruiter of amazone waarbij ik zie dat het paard aan het panikeren is wel doe, dan ga ik echt stapvoets en met een grote boog (als dat mogelijk is). Ik let op de signalen van de ruiter/amazone, maar snap ook dat signalen geven niet altijd mogelijk is als je op een stuiterend paard zit, bijvoorbeeld.

Draven vat ik iig niet op als meer ruimte creëren. Eerder het tegenovergestelde.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:47

Mijn uitleg over dat draven heb ik in eerder berichten al aangegeven. Maar herhaal nog wel een keer voor mensen die pas sinds gisteren het topic binnen komen vallen.
Draven om niet tegelijk bij die 2 tractoren te zijn. Maar weer op het stukje van de paaltjes te komen.
En omdat je weet dat er dan maar 1 trekker naast je zit en je 5 meter ruimte hebt.

Draven doe ik ook naar een inrit (hier geen mogelijkheid) om juist niet meer op de smalle weg te zijn.
Dan zie je als bestuurder echt wel dat het niet is omdat het paard zo onder controle is.
Hand gebaar geef je vóórdat er paniek is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:51

Dan bedoel je dus aandraven om uit de weg te gaan. Niet om ruimte te krijgen.

En die mogelijkheid moet er wel zijn.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:52

In dit geval kreeg ze daar dus ruimte door.
2 trekkers naast elkaar of 1, dat geeft nogal een ruimte verschil. :)

15 meter naar voren draven kan iedereen.

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:01

Het pad was daar dan nog lang geen 5 meter breed met 1 tractor erbij ( zie foto's ). Daarbij draaf ik zoals gezegd niet op een tractor af!

Daarbij, dit is allemaal als, schiet ik dus niets meer mee op!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:02

_San87_ schreef:
Draven om meer ruimte te krijgen? Draven kan worden opgevat als meer ruime nodig? Want als ik een ruiter of amazone zie draven dan denk ik eerder, oh, die heeft het paard prima onder controle, daar hoef ik dus niet extra voorzichtig voorbij te gaan.

Terwijl ik dat bij een ruiter of amazone waarbij ik zie dat het paard aan het panikeren is wel doe, dan ga ik echt stapvoets en met een grote boog (als dat mogelijk is). Ik let op de signalen van de ruiter/amazone, maar snap ook dat signalen geven niet altijd mogelijk is als je op een stuiterend paard zit, bijvoorbeeld.

Draven vat ik iig niet op als meer ruimte creëren. Eerder het tegenovergestelde.

Ik heb 'vroeger' signalen genoeg gegeven, vooral met de vlakke hand op en neer wuiven alsin 'vaart minderen' maar er is maar zelden iemand die daarop reageert. Mensen die dat wel doen reden vooraf vaak al rustiger maar de hardrijders of tractoren ed, zal het een worst wezen waar je naar staat te zwaaien.
Dus ik ben daar helemaal vanaf gestapt, als mij iets nadert wat te hard rijd, ga ik middenop de weg tot ze voldoende vaart geminderd hebben en dan ga ik terug naar de berm.
Zo af en toe heb je dan weleens idioten die hem laten oplopen tot de staart van paardlief, maar ik weet dat mijn paard mij vertrouwd en er rustig onder blijft en mocht ze er weleens om achteruit slaan, tjah, wat deed je dan zo dichtbij??

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:03

Jawel, leerschool voor een andere keer.

Ik vind dat pad enorm breed. je hebt ook nog een berm en fietspad.
Hier is de gewone weg niet eens zo breed.

En dat jij niet op een trekker aandraaft zodat je niet naast elkaar komt met drieën is waarom het nu dus fout ging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:06

anneliesdj schreef:
Ik heb 'vroeger' signalen genoeg gegeven, vooral met de vlakke hand op en neer wuiven alsin 'vaart minderen' maar er is maar zelden iemand die daarop reageert. Mensen die dat wel doen reden vooraf vaak al rustiger maar de hardrijders of tractoren ed, zal het een worst wezen waar je naar staat te zwaaien.
Dus ik ben daar helemaal vanaf gestapt, als mij iets nadert wat te hard rijd, ga ik middenop de weg tot ze voldoende vaart geminderd hebben en dan ga ik terug naar de berm.
Zo af en toe heb je dan weleens idioten die hem laten oplopen tot de staart van paardlief, maar ik weet dat mijn paard mij vertrouwd en er rustig onder blijft en mocht ze er weleens om achteruit slaan, tjah, wat deed je dan zo dichtbij??


Ik vraag gewoon netjes of iemand vaart wil minderen door te gebaren, ik ga niet asociaal midden op de weg staan tot er vaart geminderd wordt. Ik vind dat gevaarlijk voor mij en mijn paard, maar ook voor de bestuurder.

Dat het voor jou zo werkt, fijn. Maar ik kan me heel goed indenken waarom iemand er niet voor kiest midden op het pad te gaan staan waar twee trekkers hard aan komen rijden. Ik zou het ook niet doen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:16

Ik vind dat 'afdwingen' door midden op de weg te gaan/blijven lopen ook geen manier van doen. Dan roep je pas agressie op naar mijn mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:18

little_king schreef:
Jawel, leerschool voor een andere keer.

Ik vind dat pad enorm breed. je hebt ook nog een berm en fietspad.
Hier is de gewone weg niet eens zo breed.

En dat jij niet op een trekker aandraaft zodat je niet naast elkaar komt met drieën is waarom het nu dus fout ging.


De gemiddelde Nederlandse trekker is 3 tot 3 meter 50 breed. In dit geval hebben we het over twee passerende trekkers, een totale breedte van minimaal 6 meter 50 dat zich over dat paadje wurmt. En daar moet dan nog een combinatie paard/amazone veilig langs rijden...

Het spijt me zeer, maar die weg oogt mij geen 10 meter breed. Jou wel? De gemiddelde landbouwweg is 3 meter breed, tel er een meter bij op voor de grasstrook en anderhalve meter voor het fietspad, 5,5 meter. En dan nog twee bermen, laten we het op een totaal van 7,5 meter tussen de sloten houden. Dat houdt niet over, vind je wel?

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:28

En de foto, is zoals genoemd niet de plek waar het gebeurd was, daar is de grasstrook zeker geen meter breed en het stukje naast het fietspad denk ik hooguit 20 cm.