[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:53

ikke schreef:
kvulden schreef:

Parkers in je frame draaien is schriftelijke garantie op ellende. De gaten die er nu zitten goed schoon maken, zinkprimer erop en hopen dat dat voldoende is.

Parkers in je frame, bedoel je nieuwe bevestiging mee. In de bodem kan ik denk ik de gaten wel aftekenen, maar in de wanden is dat iets anders.

Maar je vind dus dat die oude gaten ook eerst behandeld moeten worden? Want ik zie daar niks aan. Ze zien er allemaal goed uit. Geen enkele roest of iets dergelijks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:59

kvulden schreef:
ikke schreef:

Parkers in je frame draaien is schriftelijke garantie op ellende. De gaten die er nu zitten goed schoon maken, zinkprimer erop en hopen dat dat voldoende is.

Parkers in je frame, bedoel je nieuwe bevestiging mee. In de bodem kan ik denk ik de gaten wel aftekenen, maar in de wanden is dat iets anders.

Maar je vind dus dat die oude gaten ook eerst behandeld moeten worden? Want ik zie daar niks aan. Ze zien er allemaal goed uit. Geen enkele roest of iets dergelijks.

Als er parkers gebruikt zijn, moet je behandelen, die gaten zijn niet meer verzinkt. De boutgaten moet je even bekijken maar meestal is de zinklaag wel beschadigd. Goed schoonmaken en wat zinkprimer erop doet al heel veel.
Mijn trailer was in zodanige staat dat ik alles opnieuw door het zinkbad heb gehaald.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:22

Ik heb geen idee wat parkers zijn? ;-)

Oh kijk met google kom je een heel eind.
Ik heb even bij de trailer gekeken. Ik heb de schroeven nog bewaard. Zien eruit als schroeven. :-) in het frame zie ik wel iets schroefdraad. En dan gaten zitten een beetje willekeurig. Niet precies in het midden. Dus dan zullen ercwel parkers gebruikt zijn. Wat moet ik doen. Proberen de zelfde gaten te gebruiken of toch nieuwe maken. Er zitten er nu 3 in een buis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:43

kvulden schreef:

Ik heb even bij de trailer gekeken. Ik heb de schroeven nog bewaard. Zien eruit als schroeven. :-) in het frame zie ik wel iets schroefdraad. En dan gaten zitten een beetje willekeurig. Niet precies in het midden. Dus dan zullen ercwel parkers gebruikt zijn. Wat moet ik doen. Proberen de zelfde gaten te gebruiken of toch nieuwe maken. Er zitten er nu 3 in een buis.

Als je erbij kunt, zou ik dezelfde gaten gebruiken (eventueel uitboren), dat is gemakkelijker. Die gaten dan dus wel goed behandelen voordat je gaat monteren.

kvulden

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:14

Ik kan er wel bij, maar ik moet eerst door de plaat. Hoe weet ik dan precies waar ik moet schroeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:53

kvulden schreef:
Ik kan er wel bij, maar ik moet eerst door de plaat. Hoe weet ik dan precies waar ik moet schroeven.

Leg/zet de plaat op z'n plaats en boor een klein gaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:43

ikke schreef:
kvulden schreef:

Als je erbij kunt, zou ik dezelfde gaten gebruiken (eventueel uitboren), dat is gemakkelijker. Die gaten dan dus wel goed behandelen voordat je gaat monteren.

Waarom gaten uitboren? Dan ben je je schroefdraad kwijt en ik heb nog nooit zelf tappende slotbouten gezien (even uitgaande van de bevestiging van de wandjes aan holle kokers) of zie ik iets over het hoofd? Ik zit met de laadkleppen met hetzelfde probleem en ga toch proberen met de oude platen de gaten over te nemen op de nieuwe platen.

Ja inderdaad plaat erin leggen en gaatje boren of aftekenen met water vaste stift.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:58

Gloa schreef:
ikke schreef:

Waarom gaten uitboren? Dan ben je je schroefdraad kwijt en ik heb nog nooit zelf tappende slotbouten gezien (even uitgaande van de bevestiging van de wandjes aan holle kokers) of zie ik iets over het hoofd? Ik zit met de laadkleppen met hetzelfde probleem en ga toch proberen met de oude platen de gaten over te nemen op de nieuwe platen.

Ja inderdaad plaat erin leggen en gaatje boren of aftekenen met water vaste stift.

Precies dat.
Punt is dat je er met een klein boortje vaak wel een puntje in kunt zetten waar dat met een watervaste stift niet lukt. Beetje knutselen dus op wat het beste werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:27

Ikke volgens mij zitten we een beetje langs elkaar heen te praten ;) . Er zijn namelijk 2 verschillende problemen:
- de bodem ligt op U profielen en kan je met een boortje of stift wel aftekenen, voorboren en bevestigen met ratel
- de wanden zijn bevestigd aan holle kokers en voor zover ik heb begrepen zitten de platen aan de kokers geschroefd en niet gebout. Die kokers hebben dus schroefdraad en je kan niet aftekenen van buitenaf. Hoe los je dat op zonder de oude platen te gebruiken om gaten over te nemen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:12

Gloa schreef:
Ikke volgens mij zitten we een beetje langs elkaar heen te praten ;) . Er zijn namelijk 2 verschillende problemen:
- de bodem ligt op U profielen en kan je met een boortje of stift wel aftekenen, voorboren en bevestigen met ratel
- de wanden zijn bevestigd aan holle kokers en voor zover ik heb begrepen zitten de platen aan de kokers geschroefd en niet gebout. Die kokers hebben dus schroefdraad en je kan niet aftekenen van buitenaf. Hoe los je dat op zonder de oude platen te gebruiken om gaten over te nemen?

Oh, die kokers zijn niet door-en-door geschroefd! Sorry, daar had ik dan een verkeerde voorstelling bij.

Dan heb je inderdaad niet veel andere mogelijkheden dan overtekenen. Je kunt een poging wagen door er met een slangetje verf in te spuiten (als je erin kunt komen) en hopen dat er lak op de plaat komt die dan dus indiceert waar de gaatjes zitten. Garantie tot de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:28

Zo'n vermoeden had ik al :7 . Zit zelf ook nog te denken aan het erin draaien van stukjes schroefdraad en dan op de topjes verf smeren. Dan met 2 personen heel voorzichtig en recht de nieuwe plaat erop duwen. Het is een gok maar zonder oude platen zou je denk ik niet anders kunnen.

Meten en aftekenen is ook een optie maar dan moeten de gaten wel goed recht in je frame zitten en je frame haaks zijn. Bij mij zit het nogal slingerend :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:16

Nee klopt de gaten zitten inderdaad slingerend. En ik heb de oude platen nog wel, maar daar is zoveel van rot dat ik daar ook niet zeker van kan zijn. Misschien dat ik het toch kan proberen vanaf de bovenkant gemeten, maar ik weet eigenlijk niet of de platen 1, 50 of 1, 53 waren. En dan kan ik er dus ook naast zitten. Ik kon niet zien of de platen op de vloer stonden of op het frame. Ik kan natuurlijk een mal maken van de buis. Eerst van papier. Dat is misschien nog een beter idee.. Of beiden ter controle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:33

Heb je een foto van het frame? Afmeting maakt op zich nu niet uit. Je legt als het kan eerst de bodem erin. Dan meet je pas de zijwand op en zet je die erin. Dan ga je door naar de voorkant en door naar de andere zijde. Trailers zijn niet recht en als je alles vooraf gaat meten en zagen dan heb je 1 garantie.........dan past het uiteindelijk niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:53

Ik was eigenlijk wel van plan alles te laten zagen. De andere platen kan ik zo opmeten. Zo strak kan ik natuurlijk nooit zagen met mijn decoupeerzaag. Ik was van plan de bodem tussen de zijwanden te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:01

Nee met een decoupeerzaag is lastig ja. Maar hou er wel rekening mee dat je hier en daar wat aan moet passen.

Excuses ben even verward }:0 ; uiteraard eerst de wandjes en de bodem ertussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:59

Ik moet hier mijn vraag stellen, dus bij deze; Welke bootlak en kit kan ik het beste bestellen en waar? We hebben wel onderdelen besteld hier en daar en wat zelf opgehaald, maar kom geen bootlak tegen of twijfel welke ik moet kiezen, net als de kit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 08:33

Gloa schreef:
Betonplex hoef je in ieder geval niet in de olie te zetten, glijdt er zo van af

Nee hoor. Ik zet mijn trailer ieder voorjaar en najaar in de lijnzaad olie. Daar knapt hij echt van op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 08:35

superpony schreef:
Ik moet hier mijn vraag stellen, dus bij deze; Welke bootlak en kit kan ik het beste bestellen en waar? We hebben wel onderdelen besteld hier en daar en wat zelf opgehaald, maar kom geen bootlak tegen of twijfel welke ik moet kiezen, net als de kit.

ik ben gewoon naar een plaatselijk haven winkeltje gegaan. Als die niet in de buurt zit zou ik er gewoon een op bellen. Ik weet niet meer welke lak ik hem gebruikt. Misschien staat het nog ergens in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:05

loulou schreef:
Gloa schreef:
Betonplex hoef je in ieder geval niet in de olie te zetten, glijdt er zo van af

Nee hoor. Ik zet mijn trailer ieder voorjaar en najaar in de lijnzaad olie. Daar knapt hij echt van op.

Olie is voor onbehandeld hout. Als je trailer er van opknapt dan is je toplaag van het betonplex versleten onder invloed van uv licht. Dan kan je misschien beter overwegen hem een keer opnieuw in de lak te zetten.

@Superpony; ik heb bij de Gamma Rambo jachtlak gekocht en de kit is verkrijgbaar bij trailerboeren of online te bestellen bij bedrijven die ook rubber stal- en trailermatten verkopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:14

Oke, ga ik nog eens terug naar de Gamma, stond te twijfelen.

Verkopen Trailerboeren dat ook los zo? Ik dacht dat ze er vast niet blij mee zijn als mensen zelf gaan rommelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:18

Ja hoor dat zou geen probleem moeten zijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:00

Oke, vind dat rot om te vragen, omdat zij zelf trailers repareren. Heb niet veel nodig gehad, maar alles via andere wegen tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:07

Voor hen is het ook verkoop hè. En als zij het niet verkopen dan koop jij het wel ergens anders en dat weten zij ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:55

Ja, dat is ook zo, maar ik wist echt niet dat ze verkoop erbij hadden. We hebben niet heel veel nodig gehad. Laadklep bij houthandel. Neuswiel hebben we van een onderdelen bedrijf en gasveren besteld. Verder heeft mn man via werk ( automonteur ) de rest gedaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:36

Hmmm nu meet ik net de oude platen , omdat ik wil bestellen.
De platen zijn 153 hoog. Dacht meet toch even de trailer. Als ik de platen eerst wil plaatsen en dan de vloer is 153 niet genoeg. De oude vloer lag er dus toch onder. Als ik het frame meet van af onder tot het frame meet ik 154 en dan moet hij er natuurlijk nog een stukje overheen. Iemand tips of ontkom ik er niet aan eerst de vloer te leggen.