Knijn7 schreef:Ik ben al heel wat wijzer geworden. Maar als nog heb ik een vraag.
Ik ben aan het overwegen om een Opel Frontera 2.0 Sport (benzine, 3drs) aan te schaffen. Ik wil graag een 1 1/2 paards trailer ermee trekken. Deze frontera mag 2000 kg trekken, motorvermogen 116 pk, koppel 172 nm, leeg gewicht 1580 kg en als ik het goed heb kogeldruk 75 kg.
Heeft iemand ervaring met een Opel Frontera 2.0 Sport (benzine)? Kan deze makkelijk/prettig een trailer trekken met een kwpn-er erin (ervaring)? En is deze auto ook geschikt voor w/w-verkeer?
Of toch gaan voor een Grand Vitara 2.0 (benzine, 3drs)?
Positieve ervaringen met de 1e en 2e generatie frontera's. De 3 deurs sport 2.0 benzine is prima in staat een 2 paard trailer te trekken, de versnellingsbakverhoudingen zijn gewoon goed gekozen. Brandstofverbruik 1:7.
Motorisch prima en onderdelen zat te krijgen.
Voor het bodywork worden onderdelen wat lastiger, met name bumpers, lampen etc. lastig aan te komen.
Auto heeft een ouderwets ladderchassis dus prima basis voor trailertrekken.
Specifieke aandachtspunten voor frontera:
- achterdifferentieel lek vrij
- roestvorming bij de bladvering bij modellen tot 1995 (herkenbaar aan vierkante dashbord). Model van 1996/1997 heeft normale veren en heeft betere wegligging.
- corrosie op gehele plaatwerk
- slotmechaniek van achterdeur
- uitlaatspruitstuk (niet gasdicht meer)
- raammechaniek van elektrische ramen
- werking 4x4 systeem (vaak verrot door verkeerd gebruik)
De versies van 1998 en later hebben veel meer electronica en een ander 4x4 systeem en zijn veel minder betrouwbaar.