Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:29

Anoniem schreef:
Maar kun je voor die 25 euro, De bijrijder dan niet beter 1 les permaand laten doen (verplichten). Dan word jou paard gereden zoals jij hem rijd. De bijrijder word er beter van. En jou paard ook(of iig niet slechter)

waarom niet en-en?
Die lessen zijn een investering voor de bijrijder. Lijkt mij dat je als bijrijder ook je rijtechniek wil verbeteren (tenzij je alleen buitenritjes rijdt)
Ik vind het raar dat je als bijrijder géén lessen zou willen volgen.

Op de manege betaal je meestal ruim 10,- per les en dat doen de meeste dan elke week. Ts vraagt nog veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:34

superwoman schreef:
Anoniem schreef:
Maar kun je voor die 25 euro, De bijrijder dan niet beter 1 les permaand laten doen (verplichten). Dan word jou paard gereden zoals jij hem rijd. De bijrijder word er beter van. En jou paard ook(of iig niet slechter)

waarom niet en-en?
Die lessen zijn een investering voor de bijrijder. Lijkt mij dat je als bijrijder ook je rijtechniek wil verbeteren (tenzij je alleen buitenritjes rijdt)
Ik vind het raar dat je als bijrijder géén lessen zou willen volgen.

Ik ken er toch genoeg die geen lessen (willen) volgen. Dus als ik een bijrijdster zou hebben. Zou ik haar verplichten lessen te nemen bij mijn instructrice. En geen bijdrage te geven voor het paard(want dat word voor veel 16-18 jarige nogal duur. Als ik zie dat ik mijn lessen zelf amper kan betalen en dan betaald mijn vader alles voor mijn paard).

@GamblersCup: een paard word er wel slechter van als iemand alleen maar wat rondhobbelt. Of iig mijne word daar sloom van en slecht aan het been.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:38

Anoniem schreef:
@GamblersCup: een paard word er wel slechter van als iemand alleen maar wat rondhobbelt. Of iig mijne word daar sloom van en slecht aan het been.

Dat "een paard er slechter van wordt" kun je niet zeggen. Dat zal per paard verschillen. Als een paard recreatief bereden word, rondjes hobbelt en buitenritten maakt, zal ie er echt niet slechter van worden als de bijrijder dit voortzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:40

GamblersCup schreef:
Anoniem schreef:

Dat "een paard er slechter van wordt" kun je niet zeggen. Dat zal per paard verschillen. Als een paard recreatief bereden word, rondjes hobbelt en buitenritten maakt, zal ie er echt niet slechter van worden als de bijrijder dit voortzet.

Dan niet nee. Maar als je een paard heb waar wel serieus mee gereden word. Word het paard er wel slechter van. Dus het is idd afhankelijk van waar het paard voor gebruikt word

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:42

Anoniem schreef:
Ik ken er toch genoeg die geen lessen (willen) volgen. Dus als ik een bijrijdster zou hebben. Zou ik haar verplichten lessen te nemen bij mijn instructrice. En geen bijdrage te geven voor het paard(want dat word voor veel 16-18 jarige nogal duur. Als ik zie dat ik mijn lessen zelf amper kan betalen en dan betaald mijn vader alles voor mijn paard).

Van rondhobbelen worden ze imo ook niet slechter. Aan het been zetten is zo gedaan. Echter wanneer mensen "proberen" te dressuren dan wordt hij scheef én slecht aan het been :=

Ik heb zelf altijd les gegeven aan de verzorgsters, dus dat zat erbij. Zoals ik al schreef zou ik de mensen die willen dressuren ook niet zonder les laten rijden.

Ja, voor 16-18 jarige kan het idd heel duur zijn. Ik heb mijn pony op 16 jarige leeftijd gekocht en moest die ook zelf onderhouden (in pension) . Dus naast school nog veel uurtjes werken. Moest dus een hoop laten en had het erg druk met plannen van school,werk en paard (en vriendje := ).

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:49

Sorry maar ik vind een bijdrage van 25 euro (zonder les) echt heeeeeeel netjes. Zeker als je dan ook nagaat dat TS alleen haar paard aanbied en de bijrijder dus geen handjes vuil hoeft te maken. Luxer kan bijna niet. Dat het dan voor sommige mensen te duur wordt... tja, wat moet ik daarvan zeggen. Ik denk dat het maar net afhankelijk is van hoe serieus iemand is. 25 euro is geen onoverkombaar bedrag, integendeel.

Rijles blijft belangrijk ongeacht welk nivo, maar ik vraag me af wat 1x per maand voor zoden aan de dijk zou zetten. Denk dat alleen TS dat kan bepalen als ze paard en eventuele bijrijder combineert.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:48

An_J schreef:
Rijles blijft belangrijk ongeacht welk nivo, maar ik vraag me af wat 1x per maand voor zoden aan de dijk zou zetten. Denk dat alleen TS dat kan bepalen als ze paard en eventuele bijrijder combineert.

Ik heb ook gezegd tegen toekomstige bijrijder dat ik wil dat ze minstens 1x per maand lest. Waarom: omdat ik zelf ook wil lessen en ik heb aan 1x per 2 weken genoeg, omdat ik 1x per week te kort op elkaar vind. Ik wil tussendoor ook een paar x longeren, buitenritje maken en rustdag geven.
Zij rijdt minder vaak dan ik en ik wil ook niet dat ze elke x zou rijden, vind het ook belangrijk dat ze op de grond het paard goed voor elkaar kan krijgen.
1x per maand zet idd niet zoveel zoden aan de dijk als je elke dag zou rijden, maar als je 4-6x rijdt in een maand, is dat vergelijkbaar met 1x per 2 weken.

Kimbey

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:47

Niets. :).
Jij vraagt of iemand wat kan doen voor jou, dan mag je al blij zijn dat iemand het gratis zou willen doen. :)

Starfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:22

Voor 2 dagen zou ik niks vragen... :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:56

Verplicht laten lessen en 20 euro per maand voor in een potje als er eens wat kapot gaat of vervangen moet worden qua tuig enz. of anders niks laten betalen, wees blij als je een goed bijrijder kunt vinden voor 1-2x per week.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:13

Tessebes schreef:
Verplicht laten lessen en 20 euro per maand voor in een potje als er eens wat kapot gaat of vervangen moet worden qua tuig enz. of anders niks laten betalen, wees blij als je een goed bijrijder kunt vinden voor 1-2x per week.

Ik vind dit van die moeilijke uitspraken..(het laatste gedeelte) Want als bijrijder mag je ook blij zijn als je een leuk paardje kunt vinden. Het werkt echt 2 kanten op en zoals al vaker gezegd is, 9 van de 10 eigenaren vinden het leuk om hun paard te delen, zodat een ander ook plezier van het paard kan hebben. Mooie bijkomstigheid is dan dat ze een dagje extra vrij van hun paard zijn. Doorgaans hebben wij paardeneigenaren echt wel genoeg tijd voor ons dier. Maar ik vind het ook leuk om een ambitieuze manegeruiter de kans te geven wat op te steken van mijn paard, want daar leren ze meer van dan een gemiddeld manege paard.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:11

Jibbel schreef:
Doorgaans hebben wij paardeneigenaren echt wel genoeg tijd voor ons dier. Maar ik vind het ook leuk om een ambitieuze manegeruiter de kans te geven wat op te steken van mijn paard, want daar leren ze meer van dan een gemiddeld manege paard.

Hmmm... tijdgebrek zou voor echt de reden zijn om een bijrijder te zoeken en niet om die ambitieuze manegeruiter een kans te geven, daarvoor ben ik iets te egoistisch ingesteld denk ik. Ik weet uberhaupt niet of ik mijn paard wel kan delen, maar dat is een andere discussie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:23

Ik heb het nu zo met mijn toekomstige bijrijder afgesproken (toekomstig, omdat ze nog wat onzeker is en mijn zwartje nog wel eens grapjes uit kan halen zoals koppig stil blijven staan, rustig in stap naar links afslaan terwijl ruiter rechtdoor wil. Doet niet gek, maar is een tankje dat haar zin bij vreemden nog wel eens doordrijft :D ): zij neemt vanaf nu mijn paard voor haar wekelijkse les, om onder begeleiding elkaar te leren kennen en met elkaar om te gaan. Zodra onze instructrice merkt dat het makkelijker gaat, gaat ze af en toe zelf rijden terwijl mijn instructrice aanwezig is (op stal rondloopt of aan het les geven is) zodat ze het in ieder geval in de gaten kan houden, maar de bijrijdster lekker haar eigen gang kan gaan. En als dat eenmaal voor beide lekker gaat dan gaan we om de tafel om te kijken hoe vaak en wanneer ze wil rijden en wat we voor prijs afspreken.

Nogmaals van mijn kant: ik HOEF geen bijrijder, mijn paard staat de hele dag buiten en dat ik niet elke dag rij zal haar een worst zijn. Maar bijrijdster heeft aan mijn instructrice aangegeven dat ze een paardje zoekt wat ze dan vaker kan rijden dan 1x in de week les en ze is ze aardig en zo lief voor dieren, dat ik haar mijn paard wel wilde aanbieden als bijrijdpaard. Tuurlijk heb ik er voordeel aan: al word ze prima verzorgd door de pensionhouder als ik voor mijn werk weer naar het buitenland moet, vind ik het wel prettig dat er iemand is die haar dan wat extra aandacht geeft. En zij is helemaal happy dat ze straks een paard heeft voor meerdere dagen in de week waar ze "als een eigen" mee bezig kan zijn. En paard krijgt extra aandacht en wortels waar ze blij mee is. Ze is zo mensgericht. Zo hebben we er allemaal wat aan en ze is dan ook bereid te betalen. Natuurlijk hoeft ze mijn stalkosten niet over te nemen, maar ik vind het wel schappelijk als ik er bijvoorbeeld de hoefsmid van kan betalen of als er wat kapot is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:21

ik heb ook wel eens een bijrijder gehad voor mijn vorige pony: het kwam niet in me op daar geld voor te vragen

waarschijnlijk omdat ik het zo"n typisch voorbeeld van westers kapitalisme vindt dat mensen geld gaan vragen voor hun eigen hobbies

wel typisch dat het schijnbaar zo"n taboe is om dat hardop te zeggen

ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan< wie hem niet past laat hem lekker staan

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:23

sallandval schreef:
ik heb ook wel eens een bijrijder gehad voor mijn vorige pony: het kwam niet in me op daar geld voor te vragen

waarschijnlijk omdat ik het zo"n typisch voorbeeld van westers kapitalisme vindt dat mensen geld gaan vragen voor hun eigen hobbies

ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan< wie hem niet past laat hem lekker staan

dus moeten in jouw ogen de paarden eigenaren de hobby van anderen betalen?
beetje kromme wereld :+

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:28

sallandval schreef:

Lijkt me dat het voor de bijrijder ook een hobby is ...

Als ik me nu ergens niet druk om maak is het geld voor de paarden. Paarden houden is duur, punt. Kan je het als paardenhouder niet betalen, moet je geen paard nemen. Maar ik vertik het ook om veel geld te betalen terwijl alleen een ander lol ervan heeft. Is dat egoistisch ? Het zal wel... ik vind het redelijk. Gedeelde vreugd, gedeelde kosten en gedeelde smart.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:40

Als je een paard hebt heb je niet per definitie iets aan een bijrijder. Pas als je meer verantwoordelijkheden op je neemt dan je met je aandacht aankunt heb je dat. En dan helpt de bijrijder jou dus uit de brand door zijn/haar aandacht aan jouw paard te geven.

Als je eigenaar van iets bent heb je de eindverantwoordelijkheid en de kosten. Als dat iets dan eigenlijk meer aandacht nodig heeft dan jij hebt dan kun je uitbesteden. Uitbesteden bij een 'vreemde'kost iets, dat is overal zo. Je hond uitlaten of opvangen, onderhoud aan je auto, kinderopvang, hulpverlening op andere gebieden. De enige uitzondering is het 'uitbesteden' van je paard.

Dat vind ik behoorlijk krom. Dat mag toch?

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:49

Hoi,

Ik heb diverse paarden bij-gereden, soms zonder vergoeding maar ook 2 met vergoeding, voor de ene 50 euro per maand voor 1 dag per week, en voor de andere 70 euro per maand voor 3 dagen per week.

Mijn tip is, ga lekker rond kijken naar een goede bijrijder en geef van te voren aan dat je wel een vergoeding wil hebben, maar dat dit in overleg gaat. Een goede bijrijder is moeilijk te vinden (weet ik nu ik een eigen paard heb), dus een bijrijder die ook echt op komt dagen en goed is voor je beest is goud waard!

Succes ermee!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:52

Hier in de omgeving is het heel normaal om geld te vragen aan een bijrijder. Ik betaalde voor 3 dagen in de week 100 euro, daar kwam dan nog elke week mn les bij van 15 euro. Tel maar op...... Wat ik hier vaker hoor is dat als je geen geld vraagt, het toch minder serieus is, want joh ik betaal er toch niks voor... Ik vind het dus normaal om een bijdrage te vragen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:32

Maar ook de goede en betrouwbare bijrijders liggen niet voor het oprapen tegenwoordig ;)
[/quote]

Betrouwbaar wel, maar bijrijders met een beetje meer niveau niet :P[/quote]
Vind je?
ik vind juist de betrouwbare moeilijker te vinden hoor...

Niveau was niet wat ik zocht
dat leren ze vanzelf wel door te lessen met mijn paardje

maar betrouwbaar vond ik erg belangrijk
(Omdat hij voor mij als een kind is)[/quote]

Ik voel mij toch een beetje aangesproken in dit topic als BETROUWBARE! bijrijder. Hebben jullie ook wel eens de andere kant van het verhaal bekeken?? Dat je als (betalende)bijrijder ook misschien wel eens heel slechte ervaringen kan hebben met eigenaren?

Uit liefde voor een paard altijd netjes 150 euro betaald en daarvoor ook 5 dagen de stal staan schoon te maken...En als het lieve paardje een blessure krijgt ook gewoon blijven betalen, stal uitmesten en iedere dag aan de hand laten stappen heel de winter. Soms wel 2x per dag heen en weer rijden voor stappen, medicijnen of dierenarts. Als de blessure na maanden nog steeds niet over is, besluiten toch maar eens over het geld te gaan praten en dan 100 euro gaan betalen ipv 150,- voor uitmesten en aan de hand stappen? Maar je snapt dat de eigenaar ook hoge DA kosten heeft dus wil je dat geld best blijven betalen. Als dan na 6 maanden tobben je eindelijk weer kan gaan opbouwen en je net weer (recreatief) aan de slag bent met hem, dus uit liefde voor het paard wedstrijden en het lessen maar hebt laten varen omdat dit niet meer mogelijk is...En je dan als donderslag bij heldere hemel per sms te horen krijgt: volgende maand hoef je niet meer te betalen, paardje gaat weg over 2 weken?!?!
Hoe dachten jullie hoe ik mij voelde toen???? |(
Ik ben daar écht kapot van geweest!

En toch ben ik nog steeds bereid mee te betalen! Want als ik een leuk paard kan rijden, lekker kan lessen en een fijne band kan opbouwen met een paard, heb ik voor dat plezier best wat geld over. Maar voor zowel niet als wél meebetalen valt iets te zeggen. Wat voor paard krijg je onder je kont, wat mag en kan je ermee, en komen er klusjes zoals uitmesten bij en op wat voor soort stalling staat het paard, boer of 4**** manege??

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:38

Laurabyoux schreef:
Hier in de omgeving is het heel normaal om geld te vragen aan een bijrijder. Ik betaalde voor 3 dagen in de week 100 euro, daar kwam dan nog elke week mn les bij van 15 euro. Tel maar op...... Wat ik hier vaker hoor is dat als je geen geld vraagt, het toch minder serieus is, want joh ik betaal er toch niks voor... Ik vind het dus normaal om een bijdrage te vragen.

dit is ook de voornaamste reden om een bijdrage te vragen vind ik :j
ik merk het in ieder geval nu al flink. beide bijrijders ( betalen allebei een bedrag per maand + hebben gemiddeld elke week les) zijn veeel serieuzer dan voorgaande niet betalende verzorgers.
komen ook gewoon paar keer per week en laten mij niet wekenlang stikken omdat ze het te druk hebben met andere dingen. ( want ja.. gratis is vrijblijvend, dus ze verliezen er niets op)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:25

Ik vind als een paard kreupel is je het als eigenaar niet kunt maken om er dan nog geld voor te vragen, en zeker niet als diegene er de nodige tijd in steekt om te wandelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:29

@ HalloDan: dat vind ik wel erg schunnig dan!
als het paard echt kreupel is voor een periode, dan zou ik als eigenaar niet eisen dat de bijrijder betaalt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:36

Lowara schreef:
Laurabyoux schreef:

dit is ook de voornaamste reden om een bijdrage te vragen vind ik :j
ik merk het in ieder geval nu al flink. beide bijrijders ( betalen allebei een bedrag per maand + hebben gemiddeld elke week les) zijn veeel serieuzer dan voorgaande niet betalende verzorgers.
komen ook gewoon paar keer per week en laten mij niet wekenlang stikken omdat ze het te druk hebben met andere dingen. ( want ja.. gratis is vrijblijvend, dus ze verliezen er niets op)

Daar sta je zelf helemaal bij als eigenaar als dat gebeurd. Maar dan heb je gewoon ook een slechte bijrijder te pakken en ik wil wedden dat er ook slechte bijrijders bestaan onder de betalende, zijn genoeg die genoeg geld hebben.

Ik zelf heb een paar weken voor mijn verzorgpaard gezorgd vorige zomervakantie, ja gratis!
En dat hield dus niet in dat ik niet heen ging, dan ben je gewoon een naar persoon en niet geschikt als bijrijder.

Je weet niet of deze bijrijders minder serieus waren als ze niet hoefden te betalen, dat ligt helemaal aan de persoon en echt niet aan het betalen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:46

x_Marr schreef:
Daar sta je zelf helemaal bij als eigenaar als dat gebeurd. Maar dan heb je gewoon ook een slechte bijrijder te pakken en ik wil wedden dat er ook slechte bijrijders bestaan onder de betalende, zijn genoeg die genoeg geld hebben.

Ik zelf heb een paar weken voor mijn verzorgpaard gezorgd vorige zomervakantie, ja gratis!
En dat hield dus niet in dat ik niet heen ging, dan ben je gewoon een naar persoon en niet geschikt als bijrijder.

Je weet niet of deze bijrijders minder serieus waren als ze niet hoefden te betalen, dat ligt helemaal aan de persoon en echt niet aan het betalen.

voel me hier even aangesproken? :?

ik geef alleen mijn ervaringen aan, en het gaat hier ook om mensen die ik al heel lang kende en waarvan ik dacht dat ze WEL betrouwbaar waren. kan er zelfs als eigenaar wel "bijstaan"maar wat moet je dan? elke dag erheen met de auto, vragen of ze alsjeblieft willen komen?
er waren afspraken gemaakt, verzorgers kregen veel ( zeer leuke!) mogelijkheden en kansen, en die werden vervolgens niet nagekomen. dan houdt het na 6 maanden toch echt op bij mij.
ik heb thuis een bedrijf, en werk 70 uur per week.
mjah.. ik heb nu eenmaal wel mensen nodig waar ik op kan rekenen als ik sóchtends dingen plan.
Dit,zodat ik niet sávonds laat om 10 uur nog zelf noodgedwongen extra naar stal moet om stront te scheppen en alle paarden te verzorgen omdat de verzorger liever wil zwemmen nadat we hadden afgesproken dat ze savonds zou komen.
prima als iemand een keer niet kan, maar dan moet ik dit op tijd weten zodat ik er tijd voor kan inplannen. en gebeurt dit structureel elke week, of zelfs weken achter elkaar.. wat moet je dan? je kunt immers niets eisen/verwachten omdat het gratis is.
ikzelf vind namelijk WEL dat het betalen verschil maakt. men is zakelijker, je kunt dingen eisen, en beide partijen weten waar ze aan beginnen zonder dat het te vrijblijvend wordt.
er zullen vast en zeker ook wel betalende verzorgers zijn waar flink wat aan schort, maar sinds ik betalende heb, vind ik het wel een stuk beter, en zit er veeel meer structuur in de zorg en afspraken hier.
maar dit is een eigen ervaring, en daar gaat dit topic naar mijn mening toch naar uit :j