Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:04

beantsje schreef:
Iemand in Den Haag heeft een paar jaar geleden (en dat zijn nog niet eens zoveel jaren) bedacht dat diermedicijnen geregistreerd moesten worden.
Dat heeft ze gruwelijk duur gemaakt én er bovendien voor gezorgd dat op zich goede medicijnen van de markt verdwenen zijn, omdat de fabrikant niet bereid was het dure registratieproces te doorlopen.
En wat voegt het toe? In mijn ogen helemaal niets. Alleen hele dure DA rekeningen.

Sorry? :roll:
Vind jij het niet prettig om te weten dat je van het eten van je frikandelletje in de snackbar geen dodelijke reacties kan oplopen door restanten van medicijnen in het verwerkte vlees? En misschien is het ook wel fijn dat er tegenwoordig verplicht onderzoek wordt gedaan naar de werking van medicaties voordat ze op de markt komen? En dat de fabriek waar je paardenmedicatie uitkomt verplicht is om de kwaliteit van het productieproces te waarborgen? Zodat je zeker(der) weet dat wat er op het etiket staat ook in de tube zit? En dat onderzocht is dat de hulpstoffen veilig zijn en de werkzame stof ook? En dat de optimale dosering is bepaald i.p.v dat er op de gok maar een hoeveelheid wordt ingespoten zoals vroeger?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:08

beantsje schreef:
Afgezien daarvan baal ik gewoon dat .... je niet hoger kan verzekeren dan de handelswaarde van het paard. Die grens trekken ze bij een hond toch ook niet?

Dat is ook om te voorkomen dat er snode luitjes een slaatje uit slaan. Het zou anders voor sommige lieden erg verleidelijk kunnen zijn om een krom paardje duur te verzekeren en dan... oeps gebroken been, afmaken en uitkeren maar... . Wat dat betreft moeten de goeden onder de slechten lijden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:21

beantsje schreef:
Iemand in Den Haag heeft een paar jaar geleden (en dat zijn nog niet eens zoveel jaren) bedacht dat diermedicijnen geregistreerd moesten worden.
Dat heeft ze gruwelijk duur gemaakt én er bovendien voor gezorgd dat op zich goede medicijnen van de markt verdwenen zijn, omdat de fabrikant niet bereid was het dure registratieproces te doorlopen.
En wat voegt het toe? In mijn ogen helemaal niets. Alleen hele dure DA rekeningen.

Bedacht? Vind jij het dan maar normaal dat men vanalles in een dier mag spuiten zonder eens na te gaan wat er exact gebeurt als ze het doen? En of die dieren het uberhaupt wel overleven als je het inspuit? En of er geen vreselijke bijwerkingen optreden na het spuiten? Tegenwoordig is het in de mode om voor het minste geringste iemand te gaan aanklagen als er iets gebeurt, en dan nog het liefst de DA. Stel je voor dat je paard een goedkope medicatie krijgt en hij valt dood? Wat ga jij dan doen? Dat gewoon negeren en zeggen jammer, maar ik had maar het duurdere geregistreerde medicijn moeten nemen? Nee, dan ga jij persoonlijk de DA aanklagen, die even te voren nog je beste vriend was, omdat hij zo lekker goedkoop werkte. Denk maar eens aan ivomec, dat is het schoolvoorbeeld bij vorige opmerking.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:28

Coliena schreef:
Ik kom me ook maar eens moeien. Mijn haren komen recht overeind staan bij het lezen van dit topic. Dit toont maar weer eens hoe bitter weinig respect er is voor de dierenarts. Hij moet altijd maar klaar staan, onmiddellijk komen, zijn uiterste best doen, maar geld vragen? O wee, dat is niet toegestaan.

Om terug te komen op het voorbeeld van de 100 euro, dit is echt absoluut niet te veel. Je moet je eens indenken. DA komt de zondag, moet benzine verrijden, tijd gebruiken (reken maar dat je voor dit alles toch minstens een uur weg bent en dat is nog weinig gerekend), een onderzoek doen en een injectie geven. Stel dat ze er 50 euro aan overhoudt. Heb je er dan al eens rekening mee gehouden dat dit maar BRUTO is? Er gaat nog minimum de helft vanaf voor de belastingen. Dan heeft ze maximaal 25 euro verdiend met deze visite. In werkelijkheid zal het een euro of 20 zijn. Vind jij dat veel? Voor een zondagvisite, waar alle anderen bij familie kunnen zijn en helemaal niets doen? Hoeveel mensen komen daarvoor uit hun zetel?

Jullie denken er wel makkelijk over. We zijn geen liefdadigheidsinstelling en zijn 7/7 en 24/24 in de weer om te komen. Gigantische lopende rekeningen aan materiaal en medicatie. Je moet eens beginnen als zelfstandige tegenwoordig. Je moet al een lening aangaan (en een serieuze) voor je van start kan gaan. Reken dan nog een drie jaar eer je iets overhoudt aan je harde werk en een minmum aan klanten hebt. En dan moet je nog je schulden beginnen betalen. Je moet continu werken, dag privéleven. Je komt iedere dag in contact met mensen die het allemaal beter denken te weten. Ik heb nog wondes moeten naaien vanuit onmogelijke posities, waar de mensen veel te lang mee gewacht hebben om ze te laten behandelen. Je hebt er twee uur werk aan, kost je bloed zweet en tranen, terwijl je weet dat het niet nodig was geweest hadden ze er zelf niet aan geprutst of afgewacht omdat ze liever geen geld wilden uitgeven. Je rug doet zeer, je nek doet zeer, ondertussen zijn alle anderen aan het wachten en bellen tig keer, omdat ze niet begrijpen dat er soms eens iets tussen komt. Dan geef je instructies om het paard 14 dagen binnen te houden en dan laten ze het arme beest op de weide, omdat ze het zo zielig vinden en ze denken dat ze het beter weten. Resultaat: wonde opengescheurd van boven tot beneden, nog meer extra werk door wild vlees en nog weken werk. En als je dan met de rekening komt, dan klagen ze steen en been. Wel, niets demotiverender dan dat. Helaas is veearts zijn ook een passie en een roeping, dus je stapt er niet zomaar vanaf. Maar ik vraag het geld dat ik verdien. En ik stap daar niet vanaf. Ik vraag niet buitensporig veel geld, maar wel het geld dat ik verdien en waarmee ik mijn gezin kan onderhouden. Ik ga me niet kapot werken om dan met moeite rond te komen. En nee, ik woon niet in een villa met zwembad, ik heb een heel gewoon huis en een heel gewone auto. Ik heb geen problemen, maar behoor gewoon tot de middenklasse.

Ik heb het ook al geprobeerd maar denk niet dat het helpt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

Coliena schreef:
Ik kom me ook maar eens moeien. Mijn haren komen recht overeind staan bij het lezen van dit topic. Dit toont maar weer eens hoe bitter weinig respect er is voor de dierenarts. Hij moet altijd maar klaar staan, onmiddellijk komen, zijn uiterste best doen, maar geld vragen? O wee, dat is niet toegestaan.

Nou nou respect zeker hoor. Ik zou het niet kunnen nee. En zal ook zonder te klagen betalen. Maar feit blijft gewoon dat het enorm veel geld kost als we het over die 100 euro hebben over 1 bezoekje. Snap best dat een DA die 100 euro niet in eigen zak kan steken.
Maar blijft gewoon veel geld. Hier is de DA gister geweest onderzoekje, 3 spuiten, vandaag weer hetzelfde en morgen weer. En zeker ben echt super blij dat hij gewoon met 20 min op de stoep stond zelfs nadat er verteld is dat het geen spoed was. Dus verwachte dat het wel 1 uurtje zou duren. Echt wel respect voor maar dat maakt de kosten niet minder en ja ik vind best dat een dierenarts veel mag verdienen ze doen er immers genoeg voor. Maar alles is duur voor hun zijn dat matrialen end ook niet goedkoop en dat is het geen wat het duur maakt en daar baal ik meer van. En daar hebben zeker niet alleen DA last van.

Sodeletuut

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:31

Ja echt niet normaal he! Laatst is de DA alleen langsgekomen om te voelen of onze jaarling al balletjes had. Nee, dus hij is weer weg gegaan. 60 euro!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:36

Een bijkomend voordeel voor de paardenarts die reeële prijzen rekent:
er komt een schifting in de klantenkring. De eigenaren die voor een dubbeltje op de voorste rij willen zitten, en toevalligerwijs vaak ook de klanten zijn die meest onterecht klagen, raak je als eerste kwijt.

Alleen langskomen om te voelen of je jaarling balletjes heeft en daarbij het risico lopen om blijvend arbeidsongeschikt getrapt te worden... Maar heb je de nota nog? Want dan ben ik benieuwd hoe de rekening is opgesteld (want moet héééél eerlijk zeggen dat als het echt maar 1 minuut werk was bij een makke jaarling die netjes op stal stond en de auto op het erf geparkeerd kon worden, ik dit ook wel snel verdiend vind }> ). Of is er nog 15 minuten uitleg gegeven over de verschillende methodes van castreren? Of een gezondheidscheck gedaan? Dan wordt het al weer anders. Of als jullie alleen 's avonds konden, of op 30km van de praktijk wonen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:37

Coliena schreef:
beantsje schreef:

Bedacht? Vind jij het dan maar normaal dat men vanalles in een dier mag spuiten zonder eens na te gaan wat er exact gebeurt als ze het doen? En of die dieren het uberhaupt wel overleven als je het inspuit? En of er geen vreselijke bijwerkingen optreden na het spuiten? Tegenwoordig is het in de mode om voor het minste geringste iemand te gaan aanklagen als er iets gebeurt, en dan nog het liefst de DA. Stel je voor dat je paard een goedkope medicatie krijgt en hij valt dood? Wat ga jij dan doen? Dat gewoon negeren en zeggen jammer, maar ik had maar het duurdere geregistreerde medicijn moeten nemen? Nee, dan ga jij persoonlijk de DA aanklagen, die even te voren nog je beste vriend was, omdat hij zo lekker goedkoop werkte. Denk maar eens aan ivomec, dat is het schoolvoorbeeld bij vorige opmerking.

tot minder dan 10 jaar geleden was dat nog zo, hoor. Nam je gewoon het medicijn dat wel degelijk door de fabrikant voor dat doel gemaakt was, alleen was er niets geregistreerd. Ivomec is trouwens een erg slecht voorbeeld van jou want dat is nooit bedoeld voor paarden maar voor runderen, dat gaf de fabrikant ook aan.
Een beter voorbeeld? Aspirinepoeder. Uitstekende en spotgoedkope pijnstiller maar is niet geregistreerd. Dus moet je dure Metacam geven. Nog zo eentje; sebacil tegen mijt. Eigenlijk is er niet eens een fatsoenlijk alternatief voor, daarom wordt het gelukkig gewoon nog gegeven door veel DA. Maar eigenlijk mag het niet eens...

Overigens gaat het bij die registratie niet eens om het dierenwelzijn (wat het sebacil voorbeeld aantoont) maar om de kwaliteit van het slachtvlees. Als ze nou gewoon ongeregistreerde medicijnen zouden toestaan voor paarden waarvan aangegeven is dat ze niet naar de slacht gaan, zou dat een stuk schelen.

Vooruit, nog een derde voorbeeld; wormspuiten. Omdat het een medicijn is, moest er een registratie komen en omdat het nu geregistreerde medicijnen met wachttijd zijn, moet je een recept hebben. Maar ondanks de wachttijd van 32 dagen is er geen enkele DA die de wormspuit in het paspoort noteert...maar je bent als klant wel weer duurder uit.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:52

Beantsje, het is echt niet zo simpel als jij het hier doet overkomen hoor. Er komt veel meer bij kijken dan gewoon wat pesterijen van de overheid naar de mensen toe. Ik ga het ook echt niet allemaal uitleggen, maar als je het wil weten, volg dan de studies eens en daarbij nog recht en weet ik wat allemaal.

Als jullie bovendien beginnen te beweren dat het eigenlijk niet echt de schuld is van de DA dat alles zo duur is, dan zouden ik en met mij al mijn collega's het appreciëren moest er ook geen steen en been meer geklaagd worden tegen ons.

Verder denk ik dat alle klagers hier in het topic hun roeping echt gemist hebben. Het is heel eenvoudig, denk je dat DA een droomjob is? En dat je bakken geld verdient? Dat een DA er enkel is om de mensen het geld uit hun zakken te kloppen? Dan heb jij dezelfde keuze als ieder ander om de studies aan te vatten en het beroep uit te oefenen. Ik wens jullie veel succes.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:57

Asperinepoeder? Laat me niet lachen... Asperine is een effectief anti-coagulant, is een redelijk effectieve koortsremmer maar is in doseringen waarbij de bijwerkingen niet overheersen een slechte pijnstiller. Anders gezegd: eer dat je een effectieve pijnstillende dosering bereikt bij het gemiddelde paar dzal je veel eerder ongewenste neveneffecten tegenkomen dan bij het gebruik van Metacam.
Sebacil is géén goed voorbeeld. Sebacil mag volgens de cascade regeling (geen geregistreerd alternatief voor doeldier paard, wel geregistreerd middel voor ander doeldier met voor dezelfde indicatie). No problem. Is trouwens geen goedkoop middel, zo'n 40-50 euro voor een flesje. Heet tegenwoordig Bye-mite en dat is in NL gewoon geregistreerd (voor bloedluis bij kippen).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:01

@Coliena, knavia en de andere dappere strijders: het is verloren moeite. Zowel jullie als een aantal anderen voor jullie hebben al met hand en tand aan het verstand proberen brengen dat wat men duur vindt níet duur ís. Helaas valt het in dovemansoren of wordt het weggewuifd met 'jamaar het is toch duur'.

Zolang de mensen niet weten waarover ze klagen mogen ze van mij gerust blijven klagen. Maar de DA mag dan ook gerust blijven doorrekenen (en in vele gevallen zou de rekening dan eigenlijk nog hoger moeten uitkomen), die weet waarom hij/zij zoveel nodig heeft.

En idd, als je écht correcte prijzen hanteerd dan raak je de klagers snel genoeg kwijt ('want het is allemaal te duur') en houd je de goede klanten over.
Vader van een jaargenoot van me heeft hetzelfde gedaan. Na jaren maar goedkoper en goedkoper proberen te werken heeft hij op een bepaald moment realistische (en dus fors hogere) prijzen gehanteerd. Het heeft hem een goed deel van z'n klantenbestand gekost, maar dat waren idd ook de klagers en wanbetalers. Raar maar waar, het gaat hem nu beter af met minder klanten en goede prijzen dan voorheen met z'n groter klantenbestand en de 'goedkoopwedren'.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:08

Knavia schreef:
Asperinepoeder? Laat me niet lachen...

Dus mijn DA heeft mij voor de gek gehouden door mij dat te geven voor mijn paard?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:09

volgens mij heeft iedere beginde ondernemen veel kosten en geen winst de eerste jaren. en moeite om zijn bedrijf te starten dus dat is niet alleen voor de DA bestemd. iedereen moet hard werken voordat er geld verdiend word.
maar volgens mij start er niemand meer zelfstandig tegenwoordig.

maar jullie roepen wel allemaal dat het zwaar (en dat geloof ik best, maar dat is deels ook een keuze om de opleiding te doen en de baan aan te nemen) is, maar de CAO is er niet. misschien is het een idee om daar met zn alle als DA"s wat aan te doen. het schiet voor niemand op als een DA overwerkt/vermoeid/na 3 jaar 'stuk is' of geen tijd voor bijscholing heeft.

maar waarom krijg ik voor me shet dan wel een maand antibiotica en hoeft er niks in zn paspoort gezet te worden??????? (stond er voor niks mee te zwaaien bij de bali)
had hem zo naar de slacht kunnen brengen en vlees had zomaar afgekeurd kunnen wordnen of bij iemand op zn bord (niet dat ik dat van plan was en heb nergens aangegeven dat die niet voor vleesproductie mag worden gebruikt)

ik vind het overigs super dat er tegenwoordig alles geregisteerd en terug getraceerd kan worden. maar dan vind ik dat niet alleen de veeboeren daar de moeilijkheden van moeten ondervinden maar ook ik als shet eigenaar. naar mij weten moet iedere antibiotica geregisteerd worden.
ik hoop dat de farmaceutica snel meer medicijnen laten registeren voor paard gebruik zo dat er meer keuze mogelijkheid komt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:10

Knavia schreef:
Vind jij het niet prettig om te weten dat je van het eten van je frikandelletje in de snackbar geen dodelijke reacties kan oplopen door restanten van medicijnen in het verwerkte vlees?

Kom nou toch....er zijn bij mijn paard nog nooit medicijnen in het paspoort genoteerd en zelfs een simpele wormkuur heeft al een wachttijd van 32 dagen....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:18

beantsje schreef:
Knavia schreef:

Dus mijn DA heeft mij voor de gek gehouden door mij dat te geven voor mijn paard?

Ligt eraan wat de indicatie was.
Als het iets is waarbij pijnbestrijding noodzakelijk is en de pijn matig tot erg is, dan: ja.
Als het gaat om een chronische aandoening met slechts licht ongemak, waarbij de 'pijnstilling' secundair ontstaat doordat het primaire proces wordt aangepakt door het bloedverdunnend effect (bij HKO schrijven sommige DA het daarom voor, wat op zich zeer dubieus te noemen is als het om een mono-therapie zou gaan) dan: nee, alleen is er bij de uitleg blijkbaar wat verloren gegaan als het overkomt als zijnde een primair pijnstillend effect.
Laatst bijgewerkt door Knavia op 16-05-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:24

beantsje schreef:
Knavia schreef:
Vind jij het niet prettig om te weten dat je van het eten van je frikandelletje in de snackbar geen dodelijke reacties kan oplopen door restanten van medicijnen in het verwerkte vlees?

Kom nou toch....er zijn bij mijn paard nog nooit medicijnen in het paspoort genoteerd en zelfs een simpele wormkuur heeft al een wachttijd van 32 dagen....

Dit is de laatste onzinnige reactie waar ik op ga antwoorden maar vooruit:
De werkzame stoffen in voor het paard geregistreerde middelen (eigenlijk in alle voor voedselproducerende dieren) zullen ook als ze restantsgewijs in de voedselkring opduiken geen groot risico opleveren. Dus: vlees eten van een paard dat de week ervoor ontwormd is (want ja: slachtpaarden worden altijd nog snel even ontwormd voordat ze het schietmasker opkrijgen :+ ) is NIET gevaarlijk. Vlees eten van een dier dat de dag ervoor Metacam heeft gekregen (en dat kan helaas wel voorkomen) is ook NIET gevaarlijk (maar ook niet gewenst). Echter, vlees eten van een dier dat kort tevoor is behandeld met een van de stoffen die op de annex 4 lijst stonden kan wél gevaarlijk zijn. En daarom zal een integer handelend dierenarts nooit zomaar buut voorschrijven. En dat dat in andere landen anders is, betekent niet dat het daar beter is.
Nou denk je misschien: wat is annex 4? Nou exact: je weet er dus de ballen van af, dus hou maar op met reageren :7

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:38

Sodeletuut schreef:
Ja echt niet normaal he! Laatst is de DA alleen langsgekomen om te voelen of onze jaarling al balletjes had. Nee, dus hij is weer weg gegaan. 60 euro!!

Hij is natuurlijk helemaal uit zichzelf langs gekomen, die oplichter, niet dat jij hem gebeld had ofzo... :roll:
Als je de dienst niet wilt betalen moet je hem niet bestellen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:06

60 euro vind ik prima, mits het is afgesproken dat hij zou komen. hij is immers wel z'n tijd en benzine kwijt.

als ik kijk naar mijn merrie, die moest enkele malen gewoon even met zo'n stethoscoop tegen de buik worden beluisterd of de longen goed klonken.
pats.. m'n superbrave en altijd nuchtere merrie bleek ineens met haar achterbenen ZEER gericht naar voven/opzij te kunnen trappen, recht IN m'n dierenarts.
Die liep daarna echt niet meer soepel richting z'n auto kan ik je vertellen :=
Maar die beste man heeft dat soort risico's elke dag weer, en ik kan je verzekeren.. ...
paarden zijn onwijs lijpe onbetrouwbare dieren als ze bang worden, en daar moet je als dierenarts wel dag in dag uit je leven zo'n beetje voor wagen.
dus mjah.. 60 euro voor een taak waarvan de kans redelijk groot is dat er wat kan gebeuren... IK zou het niet elke keer weer doen bij wildvreemde paarden voor 2/3 tientjes :=

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:38

beantsje schreef:
Knavia schreef:

Nee hoor, dit is een DA die jij hebt geselecteerd. Op basis van al je voorgaande berichten kan ik concluderen dat je die selectie ongetwijfeld op basis van prijs gedaan hebt. En dan krijg je dit soort minderwaardige diergeneeskunde. Zoals iemand hier al heeft gezegd, het prijsverschil komt van ergens en dat is meestal door het gebruik van minderwaardige producten. Maar ja, blijkbaar hebben de meeste het er niet voor over om een goede DA te vragen, want stel je voor, het zou eens moeten kosten zeg... Je hebt het dus enkel maar aan jezelf te danken. En dan moet je eigenlijk eens denken wat een geldklopperij dat wel niet is. Die goedkope veeartsen proberen dingen op te lossen met medicatie die eigenlijk niet werkt en leveren half werk (en weer komt de ivomec hier kijken, is het schoolvoorbeeld). Als je geluk hebt, dan lost je paard het probleem zelf wel op (in een tijdsspanne die veeeeeeeel langer is dan zou moeten), maar als je geen geluk hebt, dan blijft het dier sukkelen en moet je dezelfde weldoener opnieuw laten komen. En soms zelfs nog erger, dan moet een andere duurdere DA, maar wel één die er verstand van heeft, nog eens komen de boel opkuisen. En zo ben je met een goedkope DA eigenlijk duurder uit dan met een DA die zijn verstand gebruikt, doet wat hij moet doen en durft rekenen wat hij moet rekenen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:12

hoe vind je dan wel een goede DA? want alleen op de prijs afgaan is ook wel subjectief. er kan er toevallig 1 op de kliniek zitten die er verstand van heeft en de prijs heeft opgesteld. maar bij mij is het altijd een raadsel wie komt als ik niet zelf vraag wie er komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:28

Bij ons rekenen de dierenartsen voorrijkosten, loon per 10 min en de medicatie!

Ik heb bij een dierenarts gewerkt en ze verdienen echt goed aan de medicatie en dergelijke :j Toen betaalde je voor de entvloeistof misschien 4 gulden, de klant betaalde a 45 gulden voor de enting! Zal nu niet heel anders zijn denk ik.

Daarnaast komt dit ook:
Tegenwoordig moet de auto van een dierenarts steeds groter, mobile rontgen apperatuur moet mee (en dat kost enorm veel geld!) vaak luxe pand moet betaald worden (wat de klant ook graag ziet), dierenarts moet standbay staan als ze dienst hebben dus kunnen niet weg als ze "vrij" zijn dus dat moet ook betaald worden.

Ik vind dit alles niet echt belangrijk. Ik heb liever een betaalbare dierenarts die zijn werk goed en graag doet, die in een normale auto rond rijd en in een functioneel pand zit. Die wil dat dieren gezond zijn en dat mensen bellen als er iets aan de hand is en dat ook kunnen betalen! Nu bellen mensen vaak (te)laat omdat de dierenarts zo veel geld kost! Ik kan het me wel voorstellen dat dit gebeurd! En dan gaan de dierenartsen ook nog klagen dat je zo laat belt..
Aan de andere kant weten mensen ook dat een dierenarts duur is, dat is zeker iets om mee te nemen voor je een dier koopt...

Ik hoop maar dat iedereen zo min mogelijk gebruik moet maken van de dierenarts, dat alle diertjes dus goed gezond zijn :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:22

Citaat:
En dan gaan de dierenartsen ook nog klagen dat je zo laat belt..

Omdat je dan voor situaties staat die moeilijker op te lossen zijn of misschien zelfs niet meer verholpen kunnen worden. Dan heb je dus veel meer werk wat dus ook meer kost en wie krijgt het dan op z'n dak dat de rekening te duur is? Of wie krijgt de schuld als er niets meer aan te doen is?

Net zoals DA het er maar bij moet nemen dat het een zware job is, moeten paardeneigenaars het er maar bij nemen dat voor dat paard een hoefsmid en DA nodig zijn en dat dat niet gratis kan. Dat weet je op voorhand.

Als je de voorrijkosten/behandelkosten etc niet wil betalen, maar hooguit de medicatie zelf aan inkoopprijs kan je nog altijd zelf DA worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:16

Onze VA heeft nu weer een mooie stunt, echt belachelijk.
Paarde moesten geënt worden, dus dat hebben we met 4 man tegelijk gedaan, zodat voorrijkosten gedeeld konden worden. Normaal mogen we dan contant afrekenen, maar er was nu een andere dame, en die wilde dat niet, ze zouden wel een rekening sturen. Nouja, oke.

Wat hebben ze nu gedaan? Entingen kosten bij ons 51 euro inclusief voorrijkosten en er is bij iedereen 13 euro afgetrokken voor een gedeeld consult. Volgens mij zijn de voorrijkosten 32 euro, wat ik heb begrepen, dus ze vangen nog voor iedereen 20 euro voorrijkosten. Dat is dus 4x20 euro=80 euro aan voorrijkosten, terwijl er maar 32 euro gerekend had mogen worden. Dat is een winst van bijna 50 euro extra, over 4 entingen.
Anders werd het te moeilijk voor hen, dan moesten ze voor iedereen omstebeurt uitrekenen hoeveel ze moesten betalen (poeh,poeh, 32:4 is zooo moeilijk) en er viel ook niet over te praten ,we moesten maar gewoon betalen. Ben er zo kwaad over! Wil geen centenzeiker zijn, maar voel me nu echt bedrogen. We kiezen niet voor niets om gezamelijk te enten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:16

Beetje kromme redenering denk ik zo. Als je visite normaal 32 euro kost, dan kost je losse vaccinatie 19 euro (wat in mijn ogen echt al belachelijk weinig is! Volgens mij hebben ze daar helemaal niets aan over, maar kom). Visite delen door 4 is 8 euro, dus volgens jou zou het maar 27 euro per man hebben mogen kosten (19 + 8). Jullie hebben elk 38 euro betaald als ik het verhaal kan volgen. Dat is dus per paard voor de DA 11 euro meer, geen 20. Bovendien vind ik dat absoluut geen vreemd getal, ze hebben ondertussen ook het paard bekeken, dus het consult was dan 11 euro per paard. Wat zeur je nu eigenlijk? Dat is helemaal niet duur voor een enting! En je hebt toch je groepskorting, wat je wilde? Snap je probleem niet, als je niet 1 of 2 maal per jaar 38 euro kan betalen voor je paard, dan hoor je er geen te houden dacht ik zo. Dit is helemaal geen onredelijke prijs en je bent helemaal niet opgelicht. Volgens mij gaat deze DA daar niet al te veel aan overhouden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:23

Ik begin me behoorlijk te storen aan de toonzetting hier.
Coliena schreef:
Nee hoor, dit is een DA die jij hebt geselecteerd. Op basis van al je voorgaande berichten kan ik concluderen dat je die selectie ongetwijfeld op basis van prijs gedaan hebt. En dan krijg je dit soort minderwaardige diergeneeskunde. Zoals iemand hier al heeft gezegd, het prijsverschil komt van ergens en dat is meestal door het gebruik van minderwaardige producten. Maar ja, blijkbaar hebben de meeste het er niet voor over om een goede DA te vragen, want stel je voor, het zou eens moeten kosten zeg... Je hebt het dus enkel maar aan jezelf te danken.

Héél bijzonder deze conclusie....
Vooruit, ik zal er op antwoorden. Nee, ik ben bij deze (gespecialiseerde paarden-)praktijk omdat hij met afstand het beste staat aangeschreven hier. Ik denk dat 80% van de paardenbezitters hier bij deze kliniek is.

Knavia schreef:
Nou denk je misschien: wat is annex 4? Nou exact: je weet er dus de ballen van af, dus hou maar op met reageren :7

Ik ben zo benieuwd waaruit jij nou concludeert dat ik dat niet zou weten....toevallig weet ik het wel en ja, ik weet ook wel dat de DA in principe alleen verplicht is de middelen van de 'positieve lijst' in het paspoort te noteren maar ik wil alleen maar aangeven dat de regelgeving op dit punt bijzonder inconsequent is. Waarom een wachttijd hanteren voor medicijnen als er geen enkel controlemechanisme op is? Neem bijv. Ventipulmin (clenbuterol) wat bepaald niet onschuldig is voor de mens....is niet een middel van de positieve lijst.

Ik weet niet waar je de arrogantie vandaan haalt, dat je het allemaal beter weet, je weet het beter dan mijn DA want die is maar belachelijk bezig geweest door mijn paard aspirinepoeder te geven. Ondanks dat het een zeer goed aangeschreven DA betreft. Je weet het beter dat het slachten van een paard dat net ontwormd is, absoluut niets uitmaakt. Ondanks dat er een wettelijke wachttijd op wormmiddelen zit. (leg mij maar eens uit waar die wachttijd dan voor is...)
laat me raden: je studeert toevallig iets in die richting? Fijn dat je dan alle wijsheid in pacht hebt....