Coliena schreef:Ik kom me ook maar eens moeien. Mijn haren komen recht overeind staan bij het lezen van dit topic. Dit toont maar weer eens hoe bitter weinig respect er is voor de dierenarts. Hij moet altijd maar klaar staan, onmiddellijk komen, zijn uiterste best doen, maar geld vragen? O wee, dat is niet toegestaan.
Om terug te komen op het voorbeeld van de 100 euro, dit is echt absoluut niet te veel. Je moet je eens indenken. DA komt de zondag, moet benzine verrijden, tijd gebruiken (reken maar dat je voor dit alles toch minstens een uur weg bent en dat is nog weinig gerekend), een onderzoek doen en een injectie geven. Stel dat ze er 50 euro aan overhoudt. Heb je er dan al eens rekening mee gehouden dat dit maar BRUTO is? Er gaat nog minimum de helft vanaf voor de belastingen. Dan heeft ze maximaal 25 euro verdiend met deze visite. In werkelijkheid zal het een euro of 20 zijn. Vind jij dat veel? Voor een zondagvisite, waar alle anderen bij familie kunnen zijn en helemaal niets doen? Hoeveel mensen komen daarvoor uit hun zetel?
Jullie denken er wel makkelijk over. We zijn geen liefdadigheidsinstelling en zijn 7/7 en 24/24 in de weer om te komen. Gigantische lopende rekeningen aan materiaal en medicatie. Je moet eens beginnen als zelfstandige tegenwoordig. Je moet al een lening aangaan (en een serieuze) voor je van start kan gaan. Reken dan nog een drie jaar eer je iets overhoudt aan je harde werk en een minmum aan klanten hebt. En dan moet je nog je schulden beginnen betalen. Je moet continu werken, dag privéleven. Je komt iedere dag in contact met mensen die het allemaal beter denken te weten. Ik heb nog wondes moeten naaien vanuit onmogelijke posities, waar de mensen veel te lang mee gewacht hebben om ze te laten behandelen. Je hebt er twee uur werk aan, kost je bloed zweet en tranen, terwijl je weet dat het niet nodig was geweest hadden ze er zelf niet aan geprutst of afgewacht omdat ze liever geen geld wilden uitgeven. Je rug doet zeer, je nek doet zeer, ondertussen zijn alle anderen aan het wachten en bellen tig keer, omdat ze niet begrijpen dat er soms eens iets tussen komt. Dan geef je instructies om het paard 14 dagen binnen te houden en dan laten ze het arme beest op de weide, omdat ze het zo zielig vinden en ze denken dat ze het beter weten. Resultaat: wonde opengescheurd van boven tot beneden, nog meer extra werk door wild vlees en nog weken werk. En als je dan met de rekening komt, dan klagen ze steen en been. Wel, niets demotiverender dan dat. Helaas is veearts zijn ook een passie en een roeping, dus je stapt er niet zomaar vanaf. Maar ik vraag het geld dat ik verdien. En ik stap daar niet vanaf. Ik vraag niet buitensporig veel geld, maar wel het geld dat ik verdien en waarmee ik mijn gezin kan onderhouden. Ik ga me niet kapot werken om dan met moeite rond te komen. En nee, ik woon niet in een villa met zwembad, ik heb een heel gewoon huis en een heel gewone auto. Ik heb geen problemen, maar behoor gewoon tot de middenklasse.
Ik heb het ook al geprobeerd maar denk niet dat het helpt!