wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IniminiLover

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:17

@ Siske , ja ik wil wel verder en ja dat zal ik dan met ene paard moten doen en dat weet ik zeker ja .

en ik ben nu toch veel ouder ,,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:22

maar is het ouder zijn een garantie dat je nu wel durft te springen?
dat zou ik wel een beetje raar vinden.... over het algemeen kom je niet over angsten heen door ouder te worden maar door ervaring op te doen...
en dat klinkt een beetje mmm maar heb je bewezen dat je over je angst heen bent?
toch ook niet...

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:34

Nee dat heb ik niet bewezen ,, maar daar kom je van zelf wel over heen ,, of dat nou met mijn fjordje is of een ander paardje ,, en als ik zeg maar ene weekje een paardje heb dan heb ik de vertrouwen er wel in ,, het gaat mij er meer om dat ik bang ben dat ik er af val enzo en dat iedereen dat dan ziet , hahah

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:41

Nou het hoge woord is er nu tenminste echt uit namelijk dat ze niet met fjorden verder wil, klaar duidelijke zaak.

Ga als een speer zoeken naar een perfect plaatsje voor Bjorn waar hij helemaal op zijn plek is, waar ze heb waarderen om wie en wat hij is en nog belangrijker waar hij wel welkom is.
Jammer dat ik geen plekje heb want god wat een heerlijk beestje is het om te zien (ja ja dat zegt iemand die dus echt helemaal niets met Fjorden heeft).

Verder ben ik het nog steeds niet eens met de mensen die zeggen dat een springpaard een stuk makkelijker is dan bv een fjord, oke oke een fjord is eigenwijs stronteigenwijs zelfs maar tegenover ook een dier wat super trouw en loyaal is en die ook nog eens een stuk minder snel heet word.

Bovendien hebben we het nu wel steeds over verder komen in de springsport maar ik heb nog niemand horen zeggen hoe belangrijk het eigenlijk wel niets om eerst je ervaringen en kwaliteiten in de dressuur op een goed en hoog niveau te hebben voordat je daadwerkelijk door kan stoten met springen.
Ik vraag me dus ook erg af hoe ervaren TS eigenlijk echt is met het rijden.

Dus bij deze TS wat zijn uberhaupt jouw ervaringen?
Laatst bijgewerkt door cyrano op 19-02-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:41

Die kans loop je zeker in de springsport toch wel meer. Ik ben zo ook met wedstrijd voor een volle kantine gelanceerd. Ik had niks en kon er dus best om lachen. Zulke dingen gebeuren en ik denk dat iedereen die wat fanatiek springt voorbeelden heeft dat dit is gebeurd. Hoort erbij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:57

tja dat vraag ik me ook steeds af, maar ts zegt dat ze het wel kan, maar ze heeft volgens mij nog nooit een wedstrijd gereden....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:05

Maakt voor de keuze van fjord of paard niet uit of ze ervaring heeft. Al doende leert men. En je hoeft heus niet hoog te dressuren om te kunnen rondspringen, een winstpuntje in de B is genoeg. Wanneer je je paard fatsoenlijk over de rug kunt rijden , kan je ook een springparcours rondspringen na de nodige springlessen. Daarvoor heb je in mijn ogen aan alleen dat winstpunt in de B- dressuur genoeg wanneer je dressuurmatig traint thuis. Dus met een goede instructeur die de basis erin "stampt" en je winstpuntje om te mogen starten zit je goed hoor.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:17

maikeltje schreef:
Maakt voor de keuze van fjord of paard niet uit of ze ervaring heeft. Al doende leert men. En je hoeft heus niet hoog te dressuren om te kunnen rondspringen, een winstpuntje in de B is genoeg. Wanneer je je paard fatsoenlijk over de rug kunt rijden , kan je ook een springparcours rondspringen na de nodige springlessen. Daarvoor heb je in mijn ogen aan alleen dat winstpunt in de B- dressuur genoeg wanneer je dressuurmatig traint thuis. Dus met een goede instructeur die de basis erin "stampt" en je winstpuntje om te mogen starten zit je goed hoor.

Wat een bullshit is dit zeg.

De basis dat is zo vreselijk belangrijk en nee dat ene winstpuntje is zeker niet voldoende.

Ik kan er ook heilig van overtuigd zijn dat ik zo GP kan gaan rijden terwijl het bij een nette z proef toch echt ophoud voor me.

Tuurlijk kan je een parcoursje rond springen das geen probleem dat kan haast elke debiel maar problemen oplossen die toch echt puur met de basis te maken hebben kunnen niet zo heel veel springruiters die de zelfde mentaliteit als jij hebben.Zeker als je echt verder wil komen heb je een gedegen dressuurondergrond nodig

Kijk naar de echte top springpaarden, die springen echt niet elke dag mega hoge hindernissen misschien 1 of 2 keer per week een laag parcoursje de rest worden ze alleen maar dressuurmatig getraind om ze op niveau, aan het bit, voor je been en soepel te houden om maar eens een paar redenen op te noemen.

En wat betreft ervaring voor een fjord of een paard is inderdaad evenredig aan elkaar alleen denk ik wel dat een fjord wat cooler in het hoofd is dan de meeste warmbloeden. En al helemaal als je ook nog eens een soort van angst cq faalangst hebt zoals TS.

Kalien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:23

oeioeioei.. alle fjordenfans op je dak! :+ haha

maar ik kan het best begrijpen als je verder wilt met springen, dat je dan wat anders wilt..
maar je zei dat je ook zelf niet echt veel ervaring (op hoger niveau) hebt met springen.. miss kun je dan nog eerst veel van/met deze pony leren?? en een springpaard kopen kan altijd nog ;) en over een jaar of 3-4 kun je de pony ook nog zat verkopen hoor;)

maar succes ermee!! Groetjes

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:27

Ik ben echt geen fjordenfan hoor :n :n :n :n .

Maar denk wel dat ze het diertje in ieder geval een kans zou moeten gunnen :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:34

cyrano schreef:
maikeltje schreef:

Wat een bullshit is dit zeg.

De basis dat is zo vreselijk belangrijk en nee dat ene winstpuntje is zeker niet voldoende.

Ik kan er ook heilig van overtuigd zijn dat ik zo GP kan gaan rijden terwijl het bij een nette z proef toch echt ophoud voor me.

Tuurlijk kan je een parcoursje rond springen das geen probleem dat kan haast elke debiel maar problemen oplossen die toch echt puur met de basis te maken hebben kunnen niet zo heel veel springruiters die de zelfde mentaliteit als jij hebben.Zeker als je echt verder wil komen heb je een gedegen dressuurondergrond nodig

Kijk naar de echte top springpaarden, die springen echt niet elke dag mega hoge hindernissen misschien 1 of 2 keer per week een laag parcoursje de rest worden ze alleen maar dressuurmatig getraind om ze op niveau, aan het bit, voor je been en soepel te houden om maar eens een paar redenen op te noemen.

En wat betreft ervaring voor een fjord of een paard is inderdaad evenredig aan elkaar alleen denk ik wel dat een fjord wat cooler in het hoofd is dan de meeste warmbloeden. En al helemaal als je ook nog eens een soort van angst cq faalangst hebt zoals TS.

Als je had gelezen dan had ik het ook over de basis ;)
Maar je kunt een hele goede basisruiter zijn zonder dat je bij wijze van Z hebt gestart. DAN is in principe een winstpuntje in de B voldoende om te starten in het parcours. En ik heb geen idee van het niveau van de TS, maar dat heeft niks te maken met de keuze voor ofwel fjord ofwel paard.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:44

@maikeltje

Het heeft ook niets te maken met de keuze fjord of paard maar het is wel iets wat ik en nog meer mensen ons afvragen omdat TS nu al aangeeft dat ze verder wil met springen maar ook angstig is. Het is dus ook niet zo gek dat mensen zich afvragen waar ze haar wensen en doelen op baseert.
Het zou dus erg zonde zijn als ze nu haar fjord weg zou doen (waar behoorlijk wat emotie aan verbonden is) om een springpaard te kopen en er vervolgens achter komen dat het springen toch niet haar ding is en dan de spijt en het gemis van de verkochte fjord de kop op gaat steken. Dat is waar het om gaat.

Bovendien denk ik niet dat je als basisruiter zonder wedstrijdervaring van jezelf kan zeggen dat je een bepaald niveau hebt. Wedstrijden zijn er om jezelf op te krikken qua niveau en jezelf dus te meten met andere zodat je er dus achter kan komen hoever je bent en waar je aan moet werken.
In mijn ogen kan je dus niet zeggen dat je de basis super voor elkaar hebt als dat niet zwart op wit staat. Of als je bewezen hebt dat je de basis super voor elkaar hebt door middel van bv een door jou opgeleid paard wat het goed doet in de ring.
Laatst bijgewerkt door cyrano op 19-02-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:47

Ik wil trouwens niet oordelen over de mensen die geen wedstrijden rijden of zo hoor voordat ik verkeerd begrepen ga worden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:50

@ cyrano: je hebt helemaal gelijk, ookal kun je thuis heel goed springen, en heb je het naar je zin, bij wedstrijden komen ook nog andere dingen kijken, vooral angst en spanning....
zeker in het begin..

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:51

Misschien hebben andere mensen ook hun mening gegeven maar ik geef hem toch ook nog.
Ik snap zowieso niet waarom je je paardje geen kans wil of wilde geven.
Zelfs de beste springpaarden zijn ook getraind en ook laag begonnen.
En als je zo'n goede ruiter was en vertrouwen in je paard had zou je zeker ver komen in de springsport.
Maar de keus is natuurlijk aan jou en die heb je al gemaakt?
Ik hoop dat je fjord een goed huis krijgt waar ze wel in hem geloven en hem niet verkopen omdat ze denken dat hij niet kan springen.
Veel succes.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:59

Ik kan niet geloven dat je helemaal gek op dat paardje bent... Ik zou het niet eens kunnen bedenken om een paard waar je een band mee hebt weg te doen omdat 'je niet ver kunt komen met springen'. Dat zegt wat mij betreft genoeg over de band tussen jou en je paard....

Als je gek op je paard bent doe je hem niet weg, heb je veel plezier samen en kijk je hoever je komt. Hij heeft niet het eeuwige leven, daarna ben je ouder en kan je verder kijken of je nog steeds wilt springen. (misschien vind je wedstrijden wel helemaal niet leuk?)

Als jij je fjord zo weg zou kunnen doen om een beter springpaard aan te schaffen zou ik dat zeker doen. Dat je erover twijfelt zegt genoeg, verkoop hem aan iemand die er wel veel plezier aan kan hebben.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:01

siskeh schreef:
@ cyrano: je hebt helemaal gelijk, ookal kun je thuis heel goed springen, en heb je het naar je zin, bij wedstrijden komen ook nog andere dingen kijken, vooral angst en spanning....
zeker in het begin..

Absoluut, het is niet allemaal rozengeur en manenschijn en ook nog eens heel erg romantisch. Winnen is leuk maar niet voor iedereen weggelegd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:03

siskeh schreef:
zeker in het begin..

Ja, en daar kan je alleen maar mee om leren gaan door het te doen.

Citaat:
Het heeft ook niets te maken met de keuze fjord of paard maar het is wel iets wat ik en nog meer mensen ons afvragen omdat TS nu al aangeeftHet heeft ook niets te maken met de keuze fjord of paard maar het is wel iets wat ik en nog meer mensen ons afvragen omdat TS nu al aangeeft dat ze verder wil met springen maar ook angstig is. Het is dus ook niet zo gek dat mensen zich afvragen waar ze haar wensen en doelen op baseert.
Het zou dus erg zonde zijn als ze nu haar fjord weg zou doen (waar behoorlijk wat emotie aan verbonden is) om een springpaard te kopen en er vervolgens achter komen dat het springen toch niet haar ding is en dan de spijt en het gemis van de verkochte fjord de kop op gaat steken. Dat is waar het om gaat.

Kijk, dit is nu eens heel helder uitgelegd, dat moet ze bij zichzelf wel nagaan ja. Mee eens.

Citaat:
Bovendien denk ik niet dat je als basisruiter zonder wedstrijdervaring van jezelf kan zeggen dat je een bepaald niveau hebt. Wedstrijden zijn er om jezelf op te krikken qua niveau en jezelf dus te meten met andere zodat je er dus achter kan komen dat hoever je bent en waar je aan moet werken.
In mijn ogen kan je dus niet zeggen dat je de basis super voor elkaar hebt als dat niet zwart op wit staat. Of als je bewezen hebt dat je de basis super voor elkaar hebt door middel van bv een door jou opgeleid paard wat het goed doet in de ring.

Iedereen moet een keer egens beginnen. En waarom niet gaan springen wanneer je je paard netjes voor elkaar hebt thuis? Ik ken hele goede springruiters met alleen maar dat puntje in de B-dressuur die wel een ontzettende goede basis-achtergrond hebben en vrolijk in het Z rondspringen met succes.
Andere kant van het verhaal is dat er een aantal Z (dressuur) ruiters rondhobbelen die nog nooit van basis hebben gehoord laat staan toegepast.
Ik sta soms met verbazing bij de Z-ring te kijken en me af te vragen wie ze in vredesnaam om hebben moeten kopen om daar te kunnen komen :+ Dus dat laatste vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd....

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:14

Nee is niet kort door de bocht met aanzien van TS, ze heeft geen enkele ervaring (althans daar gaan we dan maar even van uit omdat er nog steeds geen antwoord is gegeven) is angstig dus is het HEEL belangrijk dat juist zij de basis wel voor elkaar heeft en dus eerst haar sporen gaat verdienen in de dressuurring voordat er over springen nagedacht word.
Tuurlijk eens een parcourjes springen kan altijd maar tussen rondspringen op hoop van zegen of rondspringen met zelfverzekerdheid en vertrouwen is een heel verschil. Ga lekker dressuurstarten en probeer eens een keer of wat een oefenparcourjes hier en daar, daar is het vaak niet zo druk qua publiek dus ga je op je gezicht nou dan is dat zo punt of als het helemaal fout gaat is dat ook niet het eind van de wereld maar je krijgt zo wel beetje bij beetje meer ervaring zonder dat er van alles op het spel staat. Maar neem dressuur als hoofddoel en niet het springen.

Ben het wel met je eens dat er ook in het z mensen rond rijden die daar zo op het eerste gezicht niet thuis horen, dat zijn ook vaak mensen die al jaaaaren met hetzelfde paard starten en er uiteindelijk toch gekomen zijn en waarom zijn ze daar gekomen? Nou dat is heel simpel namelijk omdat ze vertrouwen hebben in hun dier en in de combinatie die ze samen vormen. Pure wilskracht.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:16

Bovendien geeft TS aan dat ze verder wil met het springen en als je dat doel hebt dan is de Z nog maar het begin. Dus ook al kan je een Z parcours doorkomen wil het nog niet zeggen dat je daarna ook echt door stoot naar de hogere niveaus.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:19

Maar dressuur gaat ook een stuk fijner op een paard waar je betreft lengte ook beter op past. Op een paard heeft ze naar mijn idee daarom veel meer keus in wat ze dadelijk echt wil gaan doen.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:22

kazary schreef:
Maar dressuur gaat ook een stuk fijner op een paard waar je betreft lengte ook beter op past. Op een paard heeft ze naar mijn idee daarom veel meer keus in wat ze dadelijk echt wil gaan doen.

Dat is ook zo maar het is zo zonde als ze nu een pony weg zou doen waar ze vervolgens ontzettend spijt van krijgt.
Daar komt bij dat als ik haar was ik nog lekker eerst bij de pony's mee zou gaan draaien omdat dat gewoon veel leuker is. Ze is nog maar 15 is toch doodzonde om dan al tussen als die stressende volwassenen rond te moeten rijden als je nog helemaal moet beginnen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:26

cyrano schreef:
kazary schreef:

Dat is ook zo maar het is zo zonde als ze nu een pony weg zou doen waar ze vervolgens ontzettend spijt van krijgt.
Daar komt bij dat als ik haar was ik nog lekker eerst bij de pony's mee zou gaan draaien omdat dat gewoon veel leuker is. Ze is nog maar 15 is toch doodzonde om dan al tussen als die stressende volwassenen rond te moeten rijden als je nog helemaal moet beginnen.

Een groter paard is misschien makkelijker voor haar eigen lengte ja..
De overstap naar de paarden is lastig, ik ben vorig jaar overgestapt, en heb er geen spijt van gehad. Maar dat zou het jaar daarvoor wel anders zijn geweest bij mij.. ;)
Ponywedstrijden zijn super gezellig en al val je er een keer af dan maakt het nog niet uit. Ik zal lekker met je pony blijven rijden.. :)

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:06

maikeltje schreef:

Nou dat vind ik nou ook , veel mensen zeggen dat je bassis dresuur moet hebben,nou dat vind ik bullshit ,,
Tuurlijk train je thuis dresuur maar niet op wedstrijd

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:06

Ik weet niet meer wie het schreef maar nee tuurlijk lopen die spring paarden niet elke dag hindernissen die worden ook gewoon dresuurmatig gereden ,