Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

maikeltje schreef:Maakt voor de keuze van fjord of paard niet uit of ze ervaring heeft. Al doende leert men. En je hoeft heus niet hoog te dressuren om te kunnen rondspringen, een winstpuntje in de B is genoeg. Wanneer je je paard fatsoenlijk over de rug kunt rijden , kan je ook een springparcours rondspringen na de nodige springlessen. Daarvoor heb je in mijn ogen aan alleen dat winstpunt in de B- dressuur genoeg wanneer je dressuurmatig traint thuis. Dus met een goede instructeur die de basis erin "stampt" en je winstpuntje om te mogen starten zit je goed hoor.
haha
en over een jaar of 3-4 kun je de pony ook nog zat verkopen hoor;)cyrano schreef:maikeltje schreef:Maakt voor de keuze van fjord of paard niet uit of ze ervaring heeft. Al doende leert men. En je hoeft heus niet hoog te dressuren om te kunnen rondspringen, een winstpuntje in de B is genoeg. Wanneer je je paard fatsoenlijk over de rug kunt rijden , kan je ook een springparcours rondspringen na de nodige springlessen. Daarvoor heb je in mijn ogen aan alleen dat winstpunt in de B- dressuur genoeg wanneer je dressuurmatig traint thuis. Dus met een goede instructeur die de basis erin "stampt" en je winstpuntje om te mogen starten zit je goed hoor.
Wat een bullshit is dit zeg.
De basis dat is zo vreselijk belangrijk en nee dat ene winstpuntje is zeker niet voldoende.
Ik kan er ook heilig van overtuigd zijn dat ik zo GP kan gaan rijden terwijl het bij een nette z proef toch echt ophoud voor me.
Tuurlijk kan je een parcoursje rond springen das geen probleem dat kan haast elke debiel maar problemen oplossen die toch echt puur met de basis te maken hebben kunnen niet zo heel veel springruiters die de zelfde mentaliteit als jij hebben.Zeker als je echt verder wil komen heb je een gedegen dressuurondergrond nodig
Kijk naar de echte top springpaarden, die springen echt niet elke dag mega hoge hindernissen misschien 1 of 2 keer per week een laag parcoursje de rest worden ze alleen maar dressuurmatig getraind om ze op niveau, aan het bit, voor je been en soepel te houden om maar eens een paar redenen op te noemen.
En wat betreft ervaring voor een fjord of een paard is inderdaad evenredig aan elkaar alleen denk ik wel dat een fjord wat cooler in het hoofd is dan de meeste warmbloeden. En al helemaal als je ook nog eens een soort van angst cq faalangst hebt zoals TS.
siskeh schreef:@ cyrano: je hebt helemaal gelijk, ookal kun je thuis heel goed springen, en heb je het naar je zin, bij wedstrijden komen ook nog andere dingen kijken, vooral angst en spanning....
zeker in het begin..
siskeh schreef:@ cyrano: je hebt helemaal gelijk, ookal kun je thuis heel goed springen, en heb je het naar je zin, bij wedstrijden komen ook nog andere dingen kijken, vooral angst en spanning....
zeker in het begin..
Citaat:Het heeft ook niets te maken met de keuze fjord of paard maar het is wel iets wat ik en nog meer mensen ons afvragen omdat TS nu al aangeeftHet heeft ook niets te maken met de keuze fjord of paard maar het is wel iets wat ik en nog meer mensen ons afvragen omdat TS nu al aangeeft dat ze verder wil met springen maar ook angstig is. Het is dus ook niet zo gek dat mensen zich afvragen waar ze haar wensen en doelen op baseert.
Het zou dus erg zonde zijn als ze nu haar fjord weg zou doen (waar behoorlijk wat emotie aan verbonden is) om een springpaard te kopen en er vervolgens achter komen dat het springen toch niet haar ding is en dan de spijt en het gemis van de verkochte fjord de kop op gaat steken. Dat is waar het om gaat.
Citaat:Bovendien denk ik niet dat je als basisruiter zonder wedstrijdervaring van jezelf kan zeggen dat je een bepaald niveau hebt. Wedstrijden zijn er om jezelf op te krikken qua niveau en jezelf dus te meten met andere zodat je er dus achter kan komen dat hoever je bent en waar je aan moet werken.
In mijn ogen kan je dus niet zeggen dat je de basis super voor elkaar hebt als dat niet zwart op wit staat. Of als je bewezen hebt dat je de basis super voor elkaar hebt door middel van bv een door jou opgeleid paard wat het goed doet in de ring.
Dus dat laatste vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.... 
kazary schreef:Maar dressuur gaat ook een stuk fijner op een paard waar je betreft lengte ook beter op past. Op een paard heeft ze naar mijn idee daarom veel meer keus in wat ze dadelijk echt wil gaan doen.
cyrano schreef:kazary schreef:Maar dressuur gaat ook een stuk fijner op een paard waar je betreft lengte ook beter op past. Op een paard heeft ze naar mijn idee daarom veel meer keus in wat ze dadelijk echt wil gaan doen.
Dat is ook zo maar het is zo zonde als ze nu een pony weg zou doen waar ze vervolgens ontzettend spijt van krijgt.
Daar komt bij dat als ik haar was ik nog lekker eerst bij de pony's mee zou gaan draaien omdat dat gewoon veel leuker is. Ze is nog maar 15 is toch doodzonde om dan al tussen als die stressende volwassenen rond te moeten rijden als je nog helemaal moet beginnen.

maikeltje schreef:Maakt voor de keuze van fjord of paard niet uit of ze ervaring heeft. Al doende leert men. En je hoeft heus niet hoog te dressuren om te kunnen rondspringen, een winstpuntje in de B is genoeg. Wanneer je je paard fatsoenlijk over de rug kunt rijden , kan je ook een springparcours rondspringen na de nodige springlessen. Daarvoor heb je in mijn ogen aan alleen dat winstpunt in de B- dressuur genoeg wanneer je dressuurmatig traint thuis. Dus met een goede instructeur die de basis erin "stampt" en je winstpuntje om te mogen starten zit je goed hoor.