[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:21

Sharani schreef:
Mijn trailer heeft een technische mtm van 1600 kg maar is teruggekeurd naar 1290 kg. De Volvo heeft een mtm van 2000 kg, kan ik de trailer zijn gewicht weer omhoog laten zetten naar 1499 kg? Het zal niet heel vaak gebeuren dat we zoveel in de trailer hebben maar de Volvo mag 1600 kg trekken dus dan hebben we de mogelijkheid.

Uitgaande van de opgegeven waardes zou je de trailer inderdaad op 1499kg mogen (laten) zetten binnen de regels voor B-rijbewijs.

Rex_Rolfo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:43

Uit nieuwsgierigheid aangezien ik nog geen papieren van een teruggekeurde trailer gezien heb: staat daar bij technisch maximum 1600 kg en toegestaan maximum 1290 kg? Bij de onze niet teruggekeurde staat het namelijk allebei op 1600 kg.

In principe mag je met auto 2000 kg en trailer 1500 kg zonder E rondrijden. Om discussies te vermijden zou ik echter ook de voorkeur geven aan 1490 of 1499 kg ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:52

Ik had m'n vrachtwagen rijbewijs eerder dan m'n e
En toch mag je dan niet met een trailer rijden (die dan volgens de E regels beladen is kwa gewicht)

Dus wel met 7,5 ton vrachtwagen, maar niet met 3501 kg trailer

Heb ik ook altijd een krom iets gevonden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:58

palousa_boy schreef:
Ik had m'n vrachtwagen rijbewijs eerder dan m'n e
En toch mag je dan niet met een trailer rijden (die dan volgens de E regels beladen is kwa gewicht)

Dus wel met 7,5 ton vrachtwagen, maar niet met 3501 kg trailer

Heb ik ook altijd een krom iets gevonden.

Een aanhanger is geen losse wagen! Als je B-E hebt en je haalt je C-rijbewijs, moet je ook nog voor C-E.......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:06

Ja zo ver was ik ook wel :+

Maar had het meer over dat je dan niet met een auto met trailer mag rijden ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:39

Rex_Rolfo schreef:
Uit nieuwsgierigheid aangezien ik nog geen papieren van een teruggekeurde trailer gezien heb: staat daar bij technisch maximum 1600 kg en toegestaan maximum 1290 kg? Bij de onze niet teruggekeurde staat het namelijk allebei op 1600 kg.

In principe mag je met auto 2000 kg en trailer 1500 kg zonder E rondrijden. Om discussies te vermijden zou ik echter ook de voorkeur geven aan 1490 of 1499 kg ;)

Zo staat het er inderdaad op de papieren :j .

Dan zal ik dat deze week even in orde maken. Is toch wel makkelijk als er wat meer speling is qua laadvermogen maar ik wil toch ook met de combinatie kunnen rijden met mijn B rijbewijs en niet altijd afhankelijk zijn van mijn man.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:30

@Ikke, we konden eerst altijd een Transporter of Crafter meenemen. Dat gaat nu wat moeilijker en we willen weer een 2e auto, dus dan gelijk eentje die wat kan trekken. We gaan vaker op pad dan enkele keren pj. Het is alleen wisselend of dat met 1 is of met 2 en eigenlijk zou het ook met alle 3 kunnen zijn, maar goed.....

De Freelander V6 zijn we nu wel enkele van tegengekomen. Ik weet een aantal mensen met een LandRover die uitermate tevreden zijn, maar je hoort ook hele negatieve verhalen. De 1.8 staat op elke straathoek te koop, dus dat zal ook wel zijn reden hebben. Kost ook geen drol meer.
Wij willen wel de 5 deurs.

De Grand Vitara heeft een kogeldruk van 75kg op het plaatje gelezen bij een 2.5 V6 schakel.

Of het kan, dat geloof ik wel. Maar ik vind het erger dat het officieel niet mag en eigenlijk ook niet kan dus. Ergens zijn regels niet voor niks.
Het is apart bij dat trekvermogen dat het nog zo laag ligt en blijkbaar ook de mensen ervanuit gaan dat het dan kan met een 2 paards als je onder die 1850kg blijft.
Ik vind qua weg bel zijn eigen gewicht heel fijn, maar ergens staat het me enorm tegen. Wij trekken dan niet snel de volle 1850, maar toch.........

De Cherokee sport is het zwaarst en mag het meeste trekken bij deze auto's. We kijken dan naar de 2.4 en niet de 3.7.

Op zich scheelt het verbruik op papier heel weinig. Ik denk zelf dat het tegenvalt als we het tegen onze moderne compacte auto afzetten, maar onderling verwacht ik gewoon te vaak te moeten tanken helaas.

Alle andere SUV's op benzine trekken te weinig.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:08

Ik heb zo ongeveer het hele topic doorgelezen, maar helaas kom ik er niet uit.
Ik heb een 2 paards ifor williams type hunter (eigen gewicht 800 kg en max kogeldruk 100 kg) en ben op zoek naar een auto hiervoor. 2e hands, max 8000 euro. Ik wil 2000 kg kunnen trekken. De auto's welke ik interessant vind, hebben helaas een max kogeldruk van 75 en 80 kilo. Heeft iemand de kogeldruk weleens gemeten als er paarden in de trailer staan? Ivm niet helemaal stilstaan van de paarden durf ik de trailer kogeldruk niet zo goed te meten (misschien domme vraag maar kan de trailer dan niet naar voren kukelen?)

Heeft iemand nog tips voor welke auto ik naar kan kijken?
Eisen zijn 2000 kg minimaal trekken met voldoende kogeldruk, personen auto (geen busje zoals een transporter etc), max eigen gewicht 2450 kilo en benzine of lpg (ivm wegenbelasting), budget max 8000 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:07

muppetmayo schreef:
Ik heb zo ongeveer het hele topic doorgelezen, maar helaas kom ik er niet uit.
Ik heb een 2 paards ifor williams type hunter (eigen gewicht 800 kg en max kogeldruk 100 kg) en ben op zoek naar een auto hiervoor. 2e hands, max 8000 euro. Ik wil 2000 kg kunnen trekken. De auto's welke ik interessant vind, hebben helaas een max kogeldruk van 75 en 80 kilo. Heeft iemand de kogeldruk weleens gemeten als er paarden in de trailer staan? Ivm niet helemaal stilstaan van de paarden durf ik de trailer kogeldruk niet zo goed te meten (misschien domme vraag maar kan de trailer dan niet naar voren kukelen?)

Heeft iemand nog tips voor welke auto ik naar kan kijken?
Eisen zijn 2000 kg minimaal trekken met voldoende kogeldruk, personen auto (geen busje zoals een transporter etc), max eigen gewicht 2450 kilo en benzine of lpg (ivm wegenbelasting), budget max 8000 euro.

Range Rover L322? Weegt ietsje meer (2600kg), maar als je even goed kijkt voor een 4.4 (zonder supercharge) dan voldoe je fluitend aan je eisen.

Auto's met de opgegeven specificaties zijn zuipschuiten. Neem dan wel een luxe zuipschuit, heb je tenminste nog het comfort van zo'n auto.

Personenauto's die echt 2000kg mogen trekken, met bijpassende kogeldruk zul je niet of nauwelijks vinden binnen je budget. Er zijn wel personenauto's die kunnen voldoen aan je specificaties, maar die zijn vrij jong en daarmee boven opgegeven budget.

Laat ik eens een ander blik open trekken: http://www.gaspedaal.nl/Volkswagen/california/?srt=pr

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:57

Die Range Rover is wel heel groot groot zeg! Zijn die er überhaupt in het budget?
Als ik je link zie, zie ik wel een hoop nieuwere campers maar met toch ruim 2 ton op de teller.
Waar ik nu over twijfel is evt zelf een bus aanschaffen en ombouwen (in dat opzicht ben ik redelijk handig, alleen in auto onderhoud niet). Eventuele optie is dan een fiat Ducato, dan hoef ik geen hefdak te plaatsen (maar gaat hier in dit verhaal even erg offtopic).

Wel fijn van al je tips Ikke :) Enorm bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:03

muppetmayo schreef:
Die Range Rover is wel heel groot groot zeg! Zijn die er überhaupt in het budget?
Als ik je link zie, zie ik wel een hoop nieuwere campers maar met toch ruim 2 ton op de teller.
Waar ik nu over twijfel is evt zelf een bus aanschaffen en ombouwen (in dat opzicht ben ik redelijk handig, alleen in auto onderhoud niet). Eventuele optie is dan een fiat Ducato, dan hoef ik geen hefdak te plaatsen (maar gaat hier in dit verhaal even erg offtopic).

Wel fijn van al je tips Ikke :) Enorm bedankt!

Als je iets meer budget neemt, heb je ze L322's redelijk voor het uitzoeken. Voor 9000 euro heb je best wat keuze, ook in benzine en zonder achterlijke km-standen. Let wel op dat ze de distributieriem vervangen hebben (schriftelijk bewijs inkl garantie!) want dat is best een dure reparatie.

As je zelf gaat bouwen, begin dan met een goede basis-auto, geen Fiat dus..........

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:39

Ik ga eens kijken voor die L322 :)

Ikke je omschrijft in het ombouwen precies mijn twijfel, ik heb gezworen om nooit meer een fiat te gaan rijden precies om wat jij noemt :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:44

Sharani schreef:
Bij ons is de keuze op een Volvo S60 gevallen. In het dagelijks gebruik bevalt hij goed, over een paar weken een ritje Friesland -Limburg met de trailer. Maar verwacht dat de auto weinig moeite zal hebben met de 1000 kg die hij dan moet trekken.

Mijn trailer heeft een technische mtm van 1600 kg maar is teruggekeurd naar 1290 kg. De Volvo heeft een mtm van 2000 kg, kan ik de trailer zijn gewicht weer omhoog laten zetten naar 1499 kg? Het zal niet heel vaak gebeuren dat we zoveel in de trailer hebben maar de Volvo mag 1600 kg trekken dus dan hebben we de mogelijkheid.

Wat voor een S60 hebben jullie?
Ik heb een tijdlang een D5 gehad, was een erg fijne wagen, in het normale gebruik maar ook met de trailer erachter.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:46

muppetmayo schreef:
(...) Heeft iemand nog tips voor welke auto ik naar kan kijken?
Als het een 4x4 mag zijn: Opel Frontera Wagon > 2001. Voldoet aan alle technische eisen die je stelt. Bij voorkeur de 2.2DTi 16V, maar als je persé benzine wilt rijden kan de 2.2i 16V ook. Moet je een in redelijk goede staat verkerende van kunnen vinden (met niet te gek veel km.) voor rond de €8k. 3.2i V6 24V liever niet nemen, blok is niet gemaakt om te trekken.

Specs 2.2i 16V:
Ledig gewicht: 1.699 kg
MTM: 2.400 kg
Max. vermogen: 136 pk/100kW
Max. koppel: 202 Nm/2.500 tpm
Gemiddeld verbruik (gecombineerd): 1:8,5
MTM Ahw.: 2.600 kg
Max. kogeldruk: 115 kg

Specs 2.2 DTi 16V:
Ledig gewicht: 1.760 kg
MTM: 2.450 kg
Max. vermogen: 115 pk/85 kW
Max. koppel: 260 Nm/1.900 tpm
Gemiddeld verbruik (gecombineerd): 1:9,5 (eigen ervaring)
MTM Ahw.: 2.800 kg
Max. kogeldruk: 115 kg

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:51

Kia Sorrento voldoet volgens mij ook aan die eisen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:43

Eirikur helaas rij ik niet genoeg km per jaar voor diesel, dit zal zo'n 20000 per jaar zijn. De benzine versie klinkt goed, ik zal hem eens meenemen met zoeken :)

Wendy de sorento had ik al bijna gekocht, degene waarnaar ik zou gaan kijken was net verkocht... toen ik een vriend sprak waarvan een collega bij kia had gewerkt is deze accuut van mijn lijstje geschrapt... zo enorm veel problemen dat risico wil ik niet lopen... motoren die compleet stuk zijn na 150000 km, onderdelen die spontaan om je oren vliegen etc... nu moet je altijd geluk hebben hoor... maar met mijn geluk zegt de motor al poef als ik net uit de garantie ben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:01

Meet 20 dkm diesel nog niet interessant? Lijkt me dat je dan redelijk bij het omslagpunt mrb vs brandstofkosten zit. En al zou diesel 100-150 euro per jaar duurder zijn dan zou ik het nog niet meteen uitsluiten. Er zijn -helaas- nog zoveel andere kosten aan autorijden dat alleen mrb / brandstof niet zaligmakend is. Als ik bij dat verschil zou moeten kiezen tussen een nette diesel of een minder nette benzine wist ik het wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:37

Rex_Rolfo schreef:
Meet 20 dkm diesel nog niet interessant? Lijkt me dat je dan redelijk bij het omslagpunt mrb vs brandstofkosten zit. En al zou diesel 100-150 euro per jaar duurder zijn dan zou ik het nog niet meteen uitsluiten. Er zijn -helaas- nog zoveel andere kosten aan autorijden dat alleen mrb / brandstof niet zaligmakend is. Als ik bij dat verschil zou moeten kiezen tussen een nette diesel of een minder nette benzine wist ik het wel.

Jij zegt het......

Ik heb het voor mijn Range uitgerekend en LPG zou rond 10-12k per jaar interessant kunnen zijn. Punt is dat ik dat niet haal en ombouw naar G3 is best wel niet goedkoop. Al met al weegt het (nog) niet op; zeker niet zoalng de overheid LPG in 25+ jaar oude auto's blijft "afstraffen". Hangende de rechtzaak ga ik daar geen actie op ondernemen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:12

Ik ben inmiddels ook op zoek naar een tweedehands trekauto , en kwam uit bij een x-trail.
Maar ben ook enkele gasauto's tegen gekomen. Is dat überhaupt een optie? Een trekkende gasauto? was een vw touareg...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:23

even wat toevoegen , ik heb een tweepaardstrailer , geregeld vervoer ik er 2 paarden in , en dan zit ik op 2 ton in totaal.[max gewicht trailer is 2 ton]
Ook heb ik gekeken naar mercedes e klasse , de 220 cdi en de 320 cdi.
Max 180.000 op de teller , max 10.000 euro ,leeftijd maakt niet al teveel uit , maar zeg vanaf 2004, ze zijn er wel , maar ik hik een beetje tegen de onbekendheid van dit merk aan , voor mijzelf dan. Heb altijd met vw gereden , en daar ken ik zolangzamerhand wel de zwakke punten van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:03

Nammie schreef:
even wat toevoegen , ik heb een tweepaardstrailer , geregeld vervoer ik er 2 paarden in , en dan zit ik op 2 ton in totaal.[max gewicht trailer is 2 ton]
Ook heb ik gekeken naar mercedes e klasse , de 220 cdi en de 320 cdi.
Max 180.000 op de teller , max 10.000 euro ,leeftijd maakt niet al teveel uit , maar zeg vanaf 2004, ze zijn er wel , maar ik hik een beetje tegen de onbekendheid van dit merk aan , voor mijzelf dan. Heb altijd met vw gereden , en daar ken ik zolangzamerhand wel de zwakke punten van.

Ik trek in twijfel of je met een E-klasse daadwerkelijk 2000kg mag trekken (nog even afgezien van 100kg kogeldruk, die eigenlijk wel wenselijk is).

LPG doet het prima in trailertrekauto's; heb 140.000km gereden met een LPG-gestookte Disco V8; heeft ie altijd probleemloos gedaan, behalve die ene keer dat ik de te rijden afstand iets te kort inschatte en dus in het zicht van de haven zonder LPG kwam te staan (in een file!). Punt was op dat moment nog dat ik de motor nog niet lekker op benzine had lopen en 'm dus prompt verzoop..........

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:42

Oke , fijn om te weten dat gas een optie kan zijn!
Maar als je veel trekt met een gasauto , zijn er dan bepaalde onderdelen extra gevoelig? Een motor van een gasauto kan ook met gemak 4 ton draaien? , net als een diesel?

Ik weet niks over de kogeldruk , maar dit zijn de mercedes e klasse die wel mogen trekken.
Of ze het ook leuk vinden weet ik niet...

Mercedes-Benz E-Klasse 320CDI Combi AUT5 , mag 2100 trekken , staat niks over kogeldruk bij.
203 pk en koppel 500 nm / 1.800 tpm.

of deze ;Mercedes-Benz E-Klasse Combi 200 K. Avantgarde Select , mag ook 2100 trekken.
163 pk en koppel 240 nm / 3.000 tpm.

En om bij mijn oude merk te blijven
Volkswagen Passat Variant 4.0 W8 275PK 4MOTION .
274 pk en koppel 370 nm / 2.750 tpm

Waar ik mij erg over verbaas zijn de bedrijfsauto's , de citroen Jumpy bv , 119 pk , maar mag 2200 trekken.
Citroen Jumpy 2.0 HDI 120 1000 L1H1
koppel 300 nm / 2.000 tpm
Dan praat je over dezelfde prijsklasse , maar 7 a 8 jaar jonger.
Hoe is het mogelijk dat deze zomaar 2200 mogen trekken?? en wat gebeurd er als je hiermee 2 ton gaat trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:27

Nammie schreef:
Oke , fijn om te weten dat gas een optie kan zijn!
Maar als je veel trekt met een gasauto , zijn er dan bepaalde onderdelen extra gevoelig? Een motor van een gasauto kan ook met gemak 4 ton draaien? , net als een diesel?

Ik weet niks over de kogeldruk , maar dit zijn de mercedes e klasse die wel mogen trekken.
Of ze het ook leuk vinden weet ik niet...

Mercedes-Benz E-Klasse 320CDI Combi AUT5 , mag 2100 trekken , staat niks over kogeldruk bij.
203 pk en koppel 500 nm / 1.800 tpm.

of deze ;Mercedes-Benz E-Klasse Combi 200 K. Avantgarde Select , mag ook 2100 trekken.
163 pk en koppel 240 nm / 3.000 tpm.

En om bij mijn oude merk te blijven
Volkswagen Passat Variant 4.0 W8 275PK 4MOTION .
274 pk en koppel 370 nm / 2.750 tpm

Waar ik mij erg over verbaas zijn de bedrijfsauto's , de citroen Jumpy bv , 119 pk , maar mag 2200 trekken.
Citroen Jumpy 2.0 HDI 120 1000 L1H1
koppel 300 nm / 2.000 tpm
Dan praat je over dezelfde prijsklasse , maar 7 a 8 jaar jonger.
Hoe is het mogelijk dat deze zomaar 2200 mogen trekken?? en wat gebeurd er als je hiermee 2 ton gaat trekken?

Die Jumpy's laten met moeite de straatkeien liggen, is mijn ervaring. We hebben er hier twee lopen en als ik die echt op hun staart trap zijn ze sneller dan mijn V8 automaat!
De truc zit 'm deels in de versnellingsbak; iets lagere topsnelheid ten gunste van trekkracht. 300Nm bij 2000 toeren is echt een bult power, daar krijg je een vrachtwagen mee van z'n plek (mijn 608 heeft minder koppel). Dat je daar dus 2200kg mee mag trekken, verbaast me niet echt.
Let er tweedehands wel op dat het geen afgetrapte bak is.

Mercedes en VW Passat is wel een andere klasse auto. Dat is niet helemaal te vergelijken met die Jumpy. Voor- en tevens nadeel van de Jumpy: deur open, zooi erin, deur dicht. Er past echter zoveel zooi in zo'n Jumpy dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je bij je hebt :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-03-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:47

Wel handig, als iemand op concours iets nodig heeft zeg je gewoon zonder te kijken "oh, ligt wel in de Jumpy" :D

Alleen terugvinden, komt dat ding eindelijk tevoorschijn, sta je als laatste op het terrein :+

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:00

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met de Renault Megane 1.6 motor?

Deze auto mag 1300 kilo trekken, nu zal de combinatie die ik zou trekken zo'n 1200 kilo gaan wegen..
Iemand ervaring met deze auto?