[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:55

Bij de auto die ik op t oog heb staat 1200 kilo bij rijklaar gewicht. Of moet ik op zoek naar een andere term?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:33

Daar moet je het laadvermogen nog bij optellen. Het gaat om de toegestane maximale massa.

Leeggewicht + brandstof en ? = rijklaar gewicht (meestal leeggewicht + ca. 100 kg)
Rijklaar gewicht + laadvermogen = toegestane maximale massa, tmm.

TMM staat apart op de papieren, je kunt het ook vinden door het kenteken in te voeren op www.rdw.nl of door de specificaties van die uitvoering erbij te zoeken op www.autoweek.nl.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:44

Op autoweek gevonden, hij komt uit op 1820 kilo tmm.
Maar als ik een E rijbewijs heb, dan hoef ik er alleen op te letten dat werkelijk gewicht vd trailer niet boven 1300 kilo uitkomt maar mogen we gezamenlijk tmm over 3500 komen toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:58

Jotoma schreef:
Op autoweek gevonden, hij komt uit op 1820 kilo tmm.
Maar als ik een E rijbewijs heb, dan hoef ik er alleen op te letten dat werkelijk gewicht vd trailer niet boven 1300 kilo uitkomt maar mogen we gezamenlijk tmm over 3500 komen toch?

Yep, dat dan weer wel; op het moment dat je E-rijbewijs hebt, mag je kijken naar de werkelijke gewichten, die dan binnen de toegestane grenzen moeten blijven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:23

1820 + 1600 = 3420 en dat is < 3500 kg.
Oftwel het is toegestaan die combinatie te rijden met alleen B.

Zowel met als zonder E moet je binnen de toegestane grenzen blijven, het verschil is dat er er zonder E één grens meer is dan met E. Met E achter B hoeft alleen de tmm van de trekauto onder de 3500 kg te liggen, met alleen B moet de TMM van auto+aanhanger onder die 3500 kg blijven.

De overige eisen
- werkelijk gewicht trailer < ttm trailer
- werkelijk gewicht trailer < trekgewicht auto
- gordel dragen
- niet gedronken
- enz enz
zijn zowel met als zonder E achter B van toepassing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 02:00

Wat vinden we hier van de Jeep Cherokee 2.4 sport benzine. Weegt 1717 kg en mag 2400kg trekken.

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:07

Ik rijd met een volvo c30 1.6 diesel voor een 1,5 paards trailer. Mag 1300 kg trekken, en hij trekt hem super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:27

Deze vraag is vast al 1000 keer gevraagd maar na een hele poos zoeken kom ik nog niet op een antwoord... :o

Wij gaan op kort termijn een auto aanschaffen, nou wil ik een wagen waarmee ik op B rijbewijs een 1,5 paards trailer kan trekken omdat ik met mijn haf op wedstrijd wil. De trailer die ik kan huren heeft een TMM van 1350 kg.

Iemand suggesties voor merken/modellen? Ik heb namelijk helemaal geen verstand van auto's, vermogen, kogeldruk etc.
We zoeken gewoon een auto met geen heel hoog budget (dus gewoon een leuke 2e hands), meer zodat ik even vooruit kan. :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:57

Bijna elke wat grotere middenklasser is goed. De TMM moet niet boven de 2150 kg uitkomen (dan blijft de combi onder de 3,5 ton en dus goed voor B zonder E).
Auto moet minimaal 1200, voor het ruime 1300 kg kunnen trekken. In principe zouden auto's zoals Golf etc het al kunnen, ga je naar een Passat en vergelijkbaar heb je wat meer reserves.

Alternatieven Mondeo, Avensis, Mazda6, enz enz. Bijna elk merk heeft wel zo'n auto in het programma.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:18

Mag ik hier ook even "inbreken" met een vraag?

Ik weet nl even niet meer hoe of wat...

Ik heb een Suzuki Grand Vitara 5 deurs 2.0 die 1850kg (geremd) mag trekken

Mag ik dan een 2 paards trailer trekken met 1 paard erin?

Of kijken ze dan naar wat de trailer maximaal beladen zou wegen?

Mijn pony + trailer komt naar mijn idee niet boven die 1850kg
staat er nog een paardje naast wordt dit een ander verhaal natuurlijk
Maar dat zou ik zelf nooit doen :n

Wie weet de "regels" van het trekken van een 2 paards trailer met maar 1 paard erin?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:25

welk rijbewijs heb je en wat is de MTM van de auto?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:27

Oh sorry, ik heb een E rijberwijs
En wat is MTM?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:28

maximaal toelaatbare massa, wat de auto en zijn laadvermogen samen mogen wegen, staat op je auto papieren, maar als je E hebt heb je geen enkel probleem en mag je er gewoon mee rijden met 1 paard erin :D
Laatst bijgewerkt door cissy op 11-03-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:28

Dan mag het gewoon Wendy je blijft onder die 1850 die de auto mag trekken.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:30

Ow Top!

Dus ook als ik aangehouden wordt met die combinatie zou het geen probleem moeten opleveren?
Pfff... dat stelt me gerust :j

Dank voor de snelle reacties :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:44

zolang jij alle papieren bij je hebt als je aangehouden wordt zou het moeten lukken :)
Met twee paarden is uiteraard een ander verhaal.... maar dat weet je zelf ook wel.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:47

Ja idd... dat zou ik zoiezo nooit doen met deze auto, 2 paarden trekken :n

Denk dat ik niet eens van mijn plekje komt, als ik dat ga proberen :')

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:35

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:29

Onlangs een andere auto gekocht, de XC70 is ingeruild voor Volvo S80 2.5T.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:51

Wendy1978 schreef:
Oh, nog een handige aanvulling gevonden op Wiki :)

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Hhhmmm, er staan toch enkele dingen in die onnodige vragen en verwarring kunnen geven. Ik zal er nog eens kritisch naar kijken en wat aanvullingen plegen, o.a. de link naar het reglement rijbewijzen en de wegenverkeerswet.

In de basis klopt ie nog wel, dus niet meteen over de flos gaan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:11

Wij zijn nu wezen kijken naar de Suzuki Grand Vitara en ook al kan die 1850 trekken, de kogeldruk is maar 75kg. Ik blijf ver onder de 1850, maar wel een 2 prds, dus niet handig. Toch hoor en zie ik dat mensen het gewoon doen.
Het is alleen wel moeilijk om een 2.5liter met handschakelbak te vinden. veel 2.0 automaat.
Ik begrijp natuurlijk dat de kogeldruk lager is op zo een lichte auto, maar dat trekgewicht ligt gewoon vrij hoog.

Dan de Freelander 2.5 bekeken, maar wordt toch wel vaak afgeraden. Je ziet ze weinig, meer de 1.8. Of mensen zijn heel tevreden of ze vinden het echt helemaal niks en alleen maar problemen gehad ermee.

Als laatste toch de Jeep Cherokee sport 2.4 bekeken. Is wat zwaarder en mag meer trekken. Ze zijn er ook in 3.7, maar die zijn nog zwaarder en zuipen nog meer, dus wordt me te gek. Wij hebben geen 2400kg nodig. Wij trekken ruim genomen maar tussen de 800kg en 1800kg. Die laatste combi zal niet snel gebeuren en is heel ruim genomen.

Ik twijfel ook hoevaak we meerdere pony's tegelijk mee willen nemen. Met een auto die 1500kg kan trekken en een 1,5 prds rij je doordeweeks zuiniger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:56

superpony schreef:
Wij zijn nu wezen kijken naar de Suzuki Grand Vitara en ook al kan die 1850 trekken, de kogeldruk is maar 75kg. Ik blijf ver onder de 1850, maar wel een 2 prds, dus niet handig. Toch hoor en zie ik dat mensen het gewoon doen.
Het is alleen wel moeilijk om een 2.5liter met handschakelbak te vinden. veel 2.0 automaat.
Ik begrijp natuurlijk dat de kogeldruk lager is op zo een lichte auto, maar dat trekgewicht ligt gewoon vrij hoog.

Dan de Freelander 2.5 bekeken, maar wordt toch wel vaak afgeraden. Je ziet ze weinig, meer de 1.8. Of mensen zijn heel tevreden of ze vinden het echt helemaal niks en alleen maar problemen gehad ermee.

Als laatste toch de Jeep Cherokee sport 2.4 bekeken. Is wat zwaarder en mag meer trekken. Ze zijn er ook in 3.7, maar die zijn nog zwaarder en zuipen nog meer, dus wordt me te gek. Wij hebben geen 2400kg nodig. Wij trekken ruim genomen maar tussen de 800kg en 1800kg. Die laatste combi zal niet snel gebeuren en is heel ruim genomen.

Ik twijfel ook hoevaak we meerdere pony's tegelijk mee willen nemen. Met een auto die 1500kg kan trekken en een 1,5 prds rij je doordeweeks zuiniger.

Als je echt maar een paar keer per jaar met het hele spul wil gaan, huur dan voor die momenten een combi bij elkaar.

Freebee 6-pitter zul je weinig vinden want geen goedkope auto in aanschaf. De 1.8 is eigenlijk te zwak, blijft over de 2.0 td4. Die vindt je niet alleen op elke straathoek, het is ook nog eens een betrouwbare auto.
Waarom raden ze je die auto af? Grootste punt bij Freebees is uiteindelijk gebrek aan kundig onderhoud, zoals bij wel meer auto's. Alleen kunnen sommigen iets beter tegen die mishandeling dan anderen.

75kg bij een tweepaards is op het randje. Je zou het eens kunnen meten (is weten) maar het zal niet veel overhouden.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:22

ikke schreef:
superpony schreef:

Als je echt maar een paar keer per jaar met het hele spul wil gaan, huur dan voor die momenten een combi bij elkaar.

Freebee 6-pitter zul je weinig vinden want geen goedkope auto in aanschaf. De 1.8 is eigenlijk te zwak, blijft over de 2.0 td4. Die vindt je niet alleen op elke straathoek, het is ook nog eens een betrouwbare auto.
Waarom raden ze je die auto af? Grootste punt bij Freebees is uiteindelijk gebrek aan kundig onderhoud, zoals bij wel meer auto's. Alleen kunnen sommigen iets beter tegen die mishandeling dan anderen.

75kg bij een tweepaards is op het randje. Je zou het eens kunnen meten (is weten) maar het zal niet veel overhouden.

Bij mijn Vitara is het zelfs 85 kilo.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:31

superpony schreef:

.

Ik heb een grand Vitara 2.6. Super auto voor voor de trailer. Dacht dat kogeldruk wat hoger lag dan 75. mijn 2paards trailer weegt 750 en zet makkelijk 2 d pony's erop en 1 paard en pony ook geen probleem. Ook mn pa en oom die leven lang vrachtwagen rijdt pakken liever mijn auto dan de Fiat bus.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:13

Bij ons is de keuze op een Volvo S60 gevallen. In het dagelijks gebruik bevalt hij goed, over een paar weken een ritje Friesland -Limburg met de trailer. Maar verwacht dat de auto weinig moeite zal hebben met de 1000 kg die hij dan moet trekken.

Mijn trailer heeft een technische mtm van 1600 kg maar is teruggekeurd naar 1290 kg. De Volvo heeft een mtm van 2000 kg, kan ik de trailer zijn gewicht weer omhoog laten zetten naar 1499 kg? Het zal niet heel vaak gebeuren dat we zoveel in de trailer hebben maar de Volvo mag 1600 kg trekken dus dan hebben we de mogelijkheid.