Sundancer schreef:De druk die op de kogel van de trekhaak komt.
Ja ok... en hoe hoog moet die kunnen zijn?
Hoeveel is genoeg voor een 2 paards trailer?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NatasjavE schreef:Sundancer schreef:De druk die op de kogel van de trekhaak komt.
Ja ok... en hoe hoog moet die kunnen zijn?
Hoeveel is genoeg voor een 2 paards trailer?
Djeenie schreef:@ ikke: is een tweepaardstrailer uit betonplexplaten, helemaal vernieuwd een jaar geleden, zullen 'm eens op de weegbrug zetten om het juiste gewicht te weten, maar schatten zo'n 700-800 kg. Heb gelukkig een kleiner, smal paard die zeker niet meer dan 500 kg weegt.
ikke schreef:Jotoma schreef:
Ik ga waarschijnlijk een Toyota avensis aanschaffen en die mag maar 1300 trekken, gemiddeld 1,5 trailer staat op papier voor 1600. Gezien ik geen E heb is terugkeuren ook noodzakelijk
Lees even de FAQ, die is aangepast aan de nieuwe wetgeving en dan zul je zien dat Rex_Rolfo zeer waarschijnlijk gelijk heeft en dat je gewoon een 1600kg spec. trailer mag rijden met B-rijbewijs.
Jotoma schreef:Ik kom idd niet boven de 3500. Maar in de nieuwe regeleging bij B rijbewijs wordt toch uitgegaan van wat op papier staat en niet werkelijk gewicht? Dus als ik 1300 mag trekken maar er op de trailerpapiertjes 1600 staat, mag het officieel toch niet?
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen bij E rijbewijs het werkelijke gewicht telde.
Jotoma schreef:ikke schreef:Lees even de FAQ, die is aangepast aan de nieuwe wetgeving en dan zul je zien dat Rex_Rolfo zeer waarschijnlijk gelijk heeft en dat je gewoon een 1600kg spec. trailer mag rijden met B-rijbewijs.
Ik kom idd niet boven de 3500. Maar in de nieuwe regeleging bij B rijbewijs wordt toch uitgegaan van wat op papier staat en niet werkelijk gewicht? Dus als ik 1300 mag trekken maar er op de trailerpapiertjes 1600 staat, mag het officieel toch niet?
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen bij E rijbewijs het werkelijke gewicht telde.
superpony schreef:Maar het blijft krom. Ik zal het wel verkeerd hebben, maar het is wel heel raar dat je bijv met B een auto mag rijden die 1300kg mag trekken en daar een trailer+paard achter hebt van 1300kg als ik onder de 3500kg blijf.
Terwijl ik met B niet in een auto mag rijden die 2000kg mag trekken en daar een 2 paards achter hang met 1 pony van zeg totaal 1300kg ook. Laatste combinatie is in mijn ogen veiliger.
Maar ik kan het mis hebben...........
hollywood86 schreef:Rex_rolfo: Met nog een kleine uitzondering voor BE. Mensen die nog hun rijbewijs hebben behaald voor 01-01-2013 mogen ook met opleggers rijden, waarvan de tmm hoger mag zijn dan 3500.
Rex_Rolfo schreef:superpony schreef:Maar het blijft krom. Ik zal het wel verkeerd hebben, maar het is wel heel raar dat je bijv met B een auto mag rijden die 1300kg mag trekken en daar een trailer+paard achter hebt van 1300kg als ik onder de 3500kg blijf.
Terwijl ik met B niet in een auto mag rijden die 2000kg mag trekken en daar een 2 paards achter hang met 1 pony van zeg totaal 1300kg ook. Laatste combinatie is in mijn ogen veiliger.
Maar ik kan het mis hebben...........
Wat de auto mag trekken is niet van belang bij de vraag of je E achter B nodig hebt. Bij jouw voorbeeld van die trailer met een tmm van 1300 kg: Een zware auto die 'maar' 1300 kg mag trekken heb je BE nodig, een lichte auto die 'maar liefst' 2000 kg mag trekken heb je geen E voor nodig.
Zolang het over rijbewijs gaat telt alleen de toegestane maximale massa (gewicht auto + maximaal laadvermogen). Zie vorige post.
Jotoma schreef:@ikke: de auto mag op papier 1300 trekken. De trailer weegt op papier 1600. Dan moet ik hem voor de auto toch terug laten keuren naar 1300? Want meneer de agent ziet mijn B rijbewijs en zal kijken naar de gewichten op papier. Toch?
Als bestuurder met B rijbewijs mag het wel omdat de combinatie op papier 2900 kilo weegt. Klopt het wat ik zeg?
Jotoma schreef:@ikke: de auto mag op papier 1300 trekken. De trailer weegt op papier 1600. Dan moet ik hem voor de auto toch terug laten keuren naar 1300? Want meneer de agent ziet mijn B rijbewijs en zal kijken naar de gewichten op papier. Toch?
Als bestuurder met B rijbewijs mag het wel omdat de combinatie op papier 2900 kilo weegt. Klopt het wat ik zeg?