[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:22

Sundancer schreef:
De druk die op de kogel van de trekhaak komt.

Ja ok... en hoe hoog moet die kunnen zijn?

Hoeveel is genoeg voor een 2 paards trailer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:38

NatasjavE schreef:
Sundancer schreef:
De druk die op de kogel van de trekhaak komt.

Ja ok... en hoe hoog moet die kunnen zijn?

Hoeveel is genoeg voor een 2 paards trailer?

De meeste gewone tweepaards hebben een koppeling die 100kg toestaat (wat niet wil zeggen dat dat in de praktijk ook daadwerkelijk 100kg is).

Djeenie

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:12

@ ikke: is een tweepaardstrailer uit betonplexplaten, helemaal vernieuwd een jaar geleden, zullen 'm eens op de weegbrug zetten om het juiste gewicht te weten, maar schatten zo'n 700-800 kg. Heb gelukkig een kleiner, smal paard die zeker niet meer dan 500 kg weegt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:16

Djeenie schreef:
@ ikke: is een tweepaardstrailer uit betonplexplaten, helemaal vernieuwd een jaar geleden, zullen 'm eens op de weegbrug zetten om het juiste gewicht te weten, maar schatten zo'n 700-800 kg. Heb gelukkig een kleiner, smal paard die zeker niet meer dan 500 kg weegt.

Weeg dat paard dan gelijk even mee; kun je schrikken van het resultaat.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:21

Ik ga niet schrikken van het resultaat hoor ;-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:18

ikke schreef:
Jotoma schreef:

Ik ga waarschijnlijk een Toyota avensis aanschaffen en die mag maar 1300 trekken, gemiddeld 1,5 trailer staat op papier voor 1600. Gezien ik geen E heb is terugkeuren ook noodzakelijk

Lees even de FAQ, die is aangepast aan de nieuwe wetgeving en dan zul je zien dat Rex_Rolfo zeer waarschijnlijk gelijk heeft en dat je gewoon een 1600kg spec. trailer mag rijden met B-rijbewijs.

Ik kom idd niet boven de 3500. Maar in de nieuwe regeleging bij B rijbewijs wordt toch uitgegaan van wat op papier staat en niet werkelijk gewicht? Dus als ik 1300 mag trekken maar er op de trailerpapiertjes 1600 staat, mag het officieel toch niet?
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen bij E rijbewijs het werkelijke gewicht telde.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:55

Jotoma schreef:
Ik kom idd niet boven de 3500. Maar in de nieuwe regeleging bij B rijbewijs wordt toch uitgegaan van wat op papier staat en niet werkelijk gewicht? Dus als ik 1300 mag trekken maar er op de trailerpapiertjes 1600 staat, mag het officieel toch niet?
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen bij E rijbewijs het werkelijke gewicht telde.

Het lastige aan de regels is dat er verschil is tussen wat de auto mag en wat de bestuurder mag. Een auto mag ALTIJD het gewicht trekken waarvoor ie door de RDW is goedgekeurd. Of jij er als bestuurder dan nog mee mag rijden hangt af van de rekensommetjes die bepalen of je wel of geen E nodig hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:39

Maar het blijft krom. Ik zal het wel verkeerd hebben, maar het is wel heel raar dat je bijv met B een auto mag rijden die 1300kg mag trekken en daar een trailer+paard achter hebt van 1300kg als ik onder de 3500kg blijf.

Terwijl ik met B niet in een auto mag rijden die 2000kg mag trekken en daar een 2 paards achter hang met 1 pony van zeg totaal 1300kg ook. Laatste combinatie is in mijn ogen veiliger.

Maar ik kan het mis hebben...........

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:34

ik snap deze regel echt niet, zou iemand mij die nog eens uit willen leggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:16

Jotoma schreef:
ikke schreef:
Lees even de FAQ, die is aangepast aan de nieuwe wetgeving en dan zul je zien dat Rex_Rolfo zeer waarschijnlijk gelijk heeft en dat je gewoon een 1600kg spec. trailer mag rijden met B-rijbewijs.

Er zijn twee regels voor het trekken van een trailer:
1) De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger kunnen en mogen trekken, inkl een kogeldruk die binnen de opgegeven marges ligt.

2) Het rijbewijs moet toereikend zijn voor de combinatie.
2.1) Indien B-rijbewijs dan TMM auto + TMM trailer < 3500kg
2.2) Indien B+ rijbewijs (code 96) dan TMM auto + TMM trailer < 4250kg
2.3.1) indien B-E rijbewijs gehaald voor 19-01-2013: Auto moet daadwerkelijk gewicht van trailer kunnen en mogen trekken
2.3.2) Indien B-E rijbewijs gehaald na 19-01-2013: Auto moet daadwerkelijk gewicht van aanhanger kunnen en mogen trekken EN TMM auto + TMM aanhanger < 7000kg.

Over die laatste regel hoef je je eigenlijk niet druk te maken, aangezien combi's die meer dan 7000kg mogen wegen ook aan aanvullende eisen moeten voldoen, zoals APK-plicht op de aanhanger/oplegger.

Nog even voor de eigenwijzen onder ons: het laadvermoegn van de auto telt ALTIJD mee!!!! De fabel over grijs en geel kenteken onderscheid is NIET WAAR!!!!
Ook dat het laadvermogen op oudere kentekenbewijzen niet vermeldt is, is geen excuus!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:46

Als ezelsbruggetje: met B heb je één rijbewijs. Daarmee mag je een voertuig tot 3500 kg besturen. Daarom worden auto en aanhanger als één geheel gezien en mag de tmm van beide niet boven de 3500 kg komen.

Met E achter B heb je twee rijbewijzen. Daarmee mag je twee voertuigen besturen, de auto tot tmm 3500 kg en de aanhanger tot tmm 3500 kg (met E van voor 19/01/13 mag de aanhanger zwaarder zijn, maar dat is zoals ikke terecht zegt alleen in speciale gevallen van toepassing).

Volgens deze pagina dus max 3500 voor de auto en max 3500 kg voor de aanhanger. Daarmee is het max de 7000 kg die ikke noemt, maar bij een trekkend voertuig van 2500 kg mag de aanhanger niet 4500 kg wegen, zelfs niet als die auto dat mag trekken. Dan is C1E (of CE) nodig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:50

superpony schreef:
Maar het blijft krom. Ik zal het wel verkeerd hebben, maar het is wel heel raar dat je bijv met B een auto mag rijden die 1300kg mag trekken en daar een trailer+paard achter hebt van 1300kg als ik onder de 3500kg blijf.

Terwijl ik met B niet in een auto mag rijden die 2000kg mag trekken en daar een 2 paards achter hang met 1 pony van zeg totaal 1300kg ook. Laatste combinatie is in mijn ogen veiliger.

Wat de auto mag trekken is niet van belang bij de vraag of je E achter B nodig hebt. Bij jouw voorbeeld van die trailer met een tmm van 1300 kg: Een zware auto die 'maar' 1300 kg mag trekken heb je BE nodig, een lichte auto die 'maar liefst' 2000 kg mag trekken heb je geen E voor nodig.

Zolang het over rijbewijs gaat telt alleen de toegestane maximale massa (gewicht auto + maximaal laadvermogen). Zie vorige post.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:04

Wat is het verschil tussen een B- rijbewijs en een B+ rijbewijs? Of is dat onder 2.2 genoemde B+ een tikfout en moest er staat B+E?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:08

Zie deze pagina. Volgens mij een beetje een incourante categorie, als je dan toch kosten voor B+ moet maken kan je lijkt mij net zo goed BE halen, heb je veel meer mogelijkheden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:22

Ja ik was er al achter gekomen. Ik zie ook geen rijscholen die dat aanbieden.

We gaan maar gewoon E halen. Met mijn auto (TTM 2720) kan je alleen nog een boedelbak er achter hangen....daar hadden we hem nou net niet voor gekocht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:48

Rex_rolfo: Met nog een kleine uitzondering voor BE. Mensen die nog hun rijbewijs hebben behaald voor 01-01-2013 mogen ook met opleggers rijden, waarvan de tmm hoger mag zijn dan 3500.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:50

Staat er:
Rex_Rolfo schreef:
.... (met E van voor 19/01/13 mag de aanhanger zwaarder zijn, maar dat is zoals ikke terecht zegt alleen in speciale gevallen van toepassing).

Dat zijn vaak die speciale BE combi's waarvan ik laatst eens een foto heb geplaatst ter illustratie.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:13

hollywood86 schreef:
Rex_rolfo: Met nog een kleine uitzondering voor BE. Mensen die nog hun rijbewijs hebben behaald voor 01-01-2013 mogen ook met opleggers rijden, waarvan de tmm hoger mag zijn dan 3500.

Ik heb mijn rijbewijs in februari gehaald afgelopen jaar, en volgens mij mag ik juist met een soort oplegger rijdem tot 7000Kg.
De oudere rijbewijzen mogen volgens mij niet zoveel KG

Tenminste zo werdt het mij toen uitgelegd

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:22

Volgens deze pagina mag jij met een aanhanger tot maximaal 3500 kg rijden

Bij mensen met ouder E achter B zit daar rijbewijstechnisch geen limiet aan, bepaald alleen de limiet van de trekauto wat je mag trekken. En kreeg je de BE combi's die met de nieuwe regeling tegengegaan worden.

Nog even een plaatje, als je googelt op "BE combinatie" vindt je er meer.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:30

Rex_Rolfo schreef:
superpony schreef:

Wat de auto mag trekken is niet van belang bij de vraag of je E achter B nodig hebt. Bij jouw voorbeeld van die trailer met een tmm van 1300 kg: Een zware auto die 'maar' 1300 kg mag trekken heb je BE nodig, een lichte auto die 'maar liefst' 2000 kg mag trekken heb je geen E voor nodig.

Zolang het over rijbewijs gaat telt alleen de toegestane maximale massa (gewicht auto + maximaal laadvermogen). Zie vorige post.

Ja, oke. Maar bedoel meer dat mensen met B aan hun max wat mag rijden en dat een stuk onveiliger is, dan ze met een BE combi de weg op te laten gaan die ''overhoudt''.
Ik heb geen E, maar kan net zo lang rekenen tot ik een combi heb waarmee ik kan rijden. Is dat veilig? Nee, want ik heb nog steeds een paard achter mn auto hangen.
Mijn man heeft wel E en we kijken naar een SUV waar ik dagelijks mee kan rijden en een 2 paards trailer. We zoeken een auto die dan 1500-2000kg mag en kan trekken. In de trailer zal dit nooit staan, aangezien we een shet van 160, een d-pony van 440 en quarter van 550 hebben.
Maar ik mag met B niet met deze combi rijden, ook al kom ik er met het werkelijke gewicht niet aan en is deze combi stukken veiliger dan ik op het randje ga rijden met een B combinatie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 06:35

@ikke: de auto mag op papier 1300 trekken. De trailer weegt op papier 1600. Dan moet ik hem voor de auto toch terug laten keuren naar 1300? Want meneer de agent ziet mijn B rijbewijs en zal kijken naar de gewichten op papier. Toch?
Als bestuurder met B rijbewijs mag het wel omdat de combinatie op papier 2900 kilo weegt. Klopt het wat ik zeg?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:49

Jotoma schreef:
@ikke: de auto mag op papier 1300 trekken. De trailer weegt op papier 1600. Dan moet ik hem voor de auto toch terug laten keuren naar 1300? Want meneer de agent ziet mijn B rijbewijs en zal kijken naar de gewichten op papier. Toch?
Als bestuurder met B rijbewijs mag het wel omdat de combinatie op papier 2900 kilo weegt. Klopt het wat ik zeg?

Nee!

Dat is een wijdverbreid misverstand: Wat er op het kenteken staat (de TMM) is alleen van belang voor het berekenen van de waardes bij B-rijbewijs en voor het vaststellen van overbelading.

Als de papieren optelsom onder 3500kg blijft (TMM auto + TMM trailer) EN je in jouw geval de trailer niet zwaarder belaad dan 1300kg totaalgewicht (lege trailer + daadwerkelijk gewicht van de lading) dan mag jij daar met B-rijbewijs mee rijden. Het enige waar oom agent over kan zeuren is dat de trailer meer zou wegen dan de 1300kg die de auto mag trekken en daarvoor eis je op dat moment dan een weging, dat recht heb je en oom agent is verplicht op die eis in te gaan.

Uit mijn eerdere post geldt regel 1 en regel 2.1 voor jou.

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:39

@Ikke dan weet ik genoeg en moet ik mijn E maar eens gaan halen, bedankt voor de info! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:36

Dankje Ikke! Duidelijk. Ik zat al te balen dat ik alle trailers in mijn omgeving niet kan huren omdat ze 1600 wegen en ik gelijk zelf 1 moet aanschaffen. Maar goed te weten dat het wel mag en ik idd alleen op het gewicht moet letten, dat we niet boven 1300 uitkomen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:14

Jotoma schreef:

Afgezien de correcte informatie van ikke kan ik me niet voorstellen dat je aan gecombineerde tmm 2900 kg zit met een trailer van tmm 1600 kg. Dan blijft er namelijk nog maar 1300 kg over voor tmm auto en een beetje moderne middenklasser heeft dat al als leeggewicht.

Blijft de tmm van de auto onder de 1900 kg mag je er met B mee rijden, heeft de auto een tmm van meer dan 1900 kg dan mag je niet met een trailer met een tmm van 1600 kg rijden.