[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:45

Een mobile home, is dan een vrachtwagentje met living of?
Sowieso zal je dan wel een C rijbewis nodig hebben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:47

Uiteraard...
Voor wat hoort wat...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:00

Hihi klopt, wordt duur grapje zo ;) kan ik beter de ML houden ;)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:44

Wij hebben eens scoda octavia heb de trailer terug laten keuren naar 1395kg auto mag1400kg trekken. 1,5paards trailer met een klein dames paardje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:37

Waarom terug laten keuren? Dat hoeft toch niet zover ik het begrijp?
Ik denk alleen als je met B een 2 paards wil trekken met een auto die maar 1400 mag trekken bijv? Of begrijp ik het dan nog steeds niet? Ik blijf het onduidelijk vinden en sommige regels zijn een beetje krom in mijn ogen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:43

De enige reden voor terugkeuren is inderdaad om een combi te kunnen rijden zonder E achter B. Maar goed, als je terug moet naar b.v. 1425 kg kan ik me voorstellen dat je naar 1395 gaat om discussies met agenten-die-de-regels-ook-niet-helemaal-perfect-kennen te voorkomen.

Bij een tweepaards zal het in minder gevallen nut hebben dan bij een anderhalfpaards omdat je ook nog met de kogeldruk zit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:22

ikke schreef:
NatasjavE schreef:
Hmmm wat is er nu veranderd voor auto's van 15 jaar en ouder?
Wij hebben juist een van 15 jaar oud gekocht. Mijn man is ZZP-er en had voorheen een oldtimer.
Nu zou een auto van 15 jaar ivm de bijtelling gunstiger zijn.

Maar nu ook dat niet meer?

Ik destileer uit de post van CalvinenGino dat die grens dus nu naar 20 jaar is opgetrokken.
'87-er pick-up Defender V8 kopen?

Moet ie kosten? :D
O, de Freelander rijdt zaterdag weer! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:29

sflj schreef:
ikke schreef:
Ik destileer uit de post van CalvinenGino dat die grens dus nu naar 20 jaar is opgetrokken.
'87-er pick-up Defender V8 kopen?

Moet ie kosten? :D
O, de Freelander rijdt zaterdag weer! ;)

Doe eens een leuk bod.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:39

superpony schreef:
Ik denk alleen als je met B een 2 paards wil trekken met een auto die maar 1400 mag trekken bijv? Of begrijp ik het dan nog steeds niet? Ik blijf het onduidelijk vinden en sommige regels zijn een beetje krom in mijn ogen.

Ik ga waarschijnlijk een Toyota avensis aanschaffen en die mag maar 1300 trekken, gemiddeld 1,5 trailer staat op papier voor 1600. Gezien ik geen E heb is terugkeuren ook noodzakelijk

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:02

Terug keuren is ook geen probleem.
Ik heb al 6 jaar mijn Saab 9-3 2.2 TID uit 2001 (Trekkracht 1600 kilo) voor de trailer staan. Geen probleem, hij sleurt hem overal mee naar toe. De teller staat bijna op 370.000. Heb hem gekocht met 150.000 op de teller volgens mij. Bijna alle onderhoud zelf gedaan.

Maar ben al wel aan het kijken naar een andere auto, geen auto heeft eeuwig leven.... Zit te denken aan een Audi A6 Allroad. Trekkracht 2100 kilo.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:15

Jotoma schreef:
Ik ga waarschijnlijk een Toyota avensis aanschaffen en die mag maar 1300 trekken, gemiddeld 1,5 trailer staat op papier voor 1600. Gezien ik geen E heb is terugkeuren ook noodzakelijk

Of terugkeuren nodig is om zonder E te rijden hangt erom. Als de TMM van de Avensis onder de 1900 kg blijft (hangt van modeljaar / uitvoering af) is terugkeuren niet nodig. Immers 1900 + 1600 = 3500 kg en dat is toegestaan met alleen B.

Werkelijk gewicht van de trailer (leeggewicht + mat ed + paard) mag de 1300 kg niet overschrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:37

Jotoma schreef:
superpony schreef:

Lees even de FAQ, die is aangepast aan de nieuwe wetgeving en dan zul je zien dat Rex_Rolfo zeer waarschijnlijk gelijk heeft en dat je gewoon een 1600kg spec. trailer mag rijden met B-rijbewijs.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:48

Misschien kunnen jullie mij hier helpen :-)

Ik heb een tweepaardstrailer en we gaan een tweedehandswagen kopen. We hebben een BWM 316 i touring edition 1800 cilinder uit 2005 op het oog (met LPG tank). Ik kan niet echt het maximale trekgewicht terugvinden op het net, maar stel dat hij 1500 kg mag trekken. Mag deze dan mijn tweepaardstrailer met 1 paard in trekken? Officieel niet dacht ik he? (mtm 2000 kg)? Maar dan zou je enkel een zware jeep voor de trailer mogen hangen, terwijl ik heel vaak dit soort auto's voor de trailer zie. Moet ik dan een E achter B rijbewijs hebben?

Ik lees zoveel verschillende dingen hierover en ik ben een Belg (woon in Nl) en ben niet goed op de hoogte van hoe het zit hier in Nl.

Ohja, iemand die me kan zeggen wat ik in orde moet maken wil ik een tweedehandsauto kopen? Nog nooit een auto gekocht in Nl :-)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:54

Als je wilt weten wat de auto mag trekken, kan je ook even het kenteken intikken in www.rdw.nl :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:58

Djeenie schreef:
maar stel dat hij 1500 kg mag trekken. Mag deze dan mijn tweepaardstrailer met 1 paard in trekken? Officieel niet dacht ik he? (mtm 2000 kg)? Maar dan zou je enkel een zware jeep voor de trailer mogen hangen, terwijl ik heel vaak dit soort auto's voor de trailer zie. Moet ik dan een E achter B rijbewijs hebben?

Lees even 1-2 posten terug, ik neem aan dat voor een Belg in NL (NL of B rijbewijs?) dezelfde regels gelden:
- TMM van de aanhanger mag hoger zijn dat het maximale trekgewicht van de auto mits het werkelijke gewicht (na te wegen op een weegbrug) maar niet hoger is dan het max trekgewicht.
- Bij TMM auto + TMM aanhanger >3500 kg is E achter B nodig. Bij een tweepaards zit je zo goed als altijd over die 3500 kg en is dus inderdaad E noodzakelijk.
- vergeet de kogeldruk niet, tweepaardstrailer vraag vaak om 100 kg.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:04

Bedankt Rex_Rolfo!

De TMM van de auto + TMM aanhanger overschrijdt idd de 3500 kg, maar dan rijd ik mijn E achter B wel, dat vind ik nu geen probleem. Hoe kan ik de kogeldruk van de trekhaak zien? Staat die op de trekhaak geschreven? En wat bedoel je met werkelijke gewicht? Gewicht van auto + trailer + paard?

edit: Heb een Belgisch rijbewijs
Laatst bijgewerkt door Djeenie op 20-02-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:05

Djeenie schreef:
Misschien kunnen jullie mij hier helpen :-)

Ik heb een tweepaardstrailer en we gaan een tweedehands wagen kopen. We hebben een BWM 316 i touring edition 1800 cilinder uit 2005 op het oog (met LPG tank). Ik kan niet echt het maximale trekgewicht terugvinden op het net, maar stel dat hij 1500 kg mag trekken. Mag deze dan mijn tweepaardstrailer met 1 paard in trekken? Officieel niet dacht ik he? (mtm 2000 kg)? Maar dan zou je enkel een zware jeep voor de trailer mogen hangen, terwijl ik heel vaak dit soort auto's voor de trailer zie. Moet ik dan een E achter B rijbewijs hebben?

Ik lees zoveel verschillende dingen hierover en ik ben een Belg (woon in Nl) en ben niet goed op de hoogte van hoe het zit hier in Nl.

Ohja, iemand die me kan zeggen wat ik in orde moet maken wil ik een tweedehandsauto kopen? Nog nooit een auto gekocht in Nl :-)

Nou gewoon beter zoeken: http://www.autoweek.nl/auto/24468/bmw-318i-touring
1400kg trekgewicht bij 75kg kogeldruk, als ik de juiste versie heb genomen.

Als je B-E rijbewijs hebt, mag je gewoon een tweepaards aan die BMW knopen, zolang je 'm maar niet zwaarder laat wegen dan 1400kg en de kogeldruk onder 75kg houdt; hetgeen in de praktijk betekend dat je een niet al te groot paard kunt laden.

Met alleen B-rijbewijsmag je inderdaad geen tweepaards trailer aan je auto knopen. TMM trailer + TMM auto > 3500kg; zie ook de FAQ.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:08

@ Ikke: Tja, ik heb op andere sites 1500 kg gevonden, soms ook minder, kon niet helemaal hetzelfde type auto vinden dus vandaar mijn twijfel :-) Dus mijn trailer + paard moet onder de 1400 kg blijven? Zal geen probleem zijn, trailer weegt 700-800 kilo en paard 500 kg.

edit: Ikke, het is trouwens een 316, geen 318
edit2: Dan is volgens die site de MTM geremde aanhanger 1250 kg... -O-
Laatst bijgewerkt door Djeenie op 20-02-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:10

Een teruggekeurde mag wel ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:13

Djeenie schreef:
@ Ikke: Tja, ik heb op andere sites 1500 kg gevonden, soms ook minder, kon niet helemaal hetzelfde type auto vinden dus vandaar mijn twijfel :-) Dus mijn trailer + paard moet onder de 1400 kg blijven? Zal geen probleem zijn, trailer weegt 700-800 kilo en paard 500 kg.

edit: Ikke, het is trouwens een 316, geen 318

Dat kan niet volgens http://www.autoweek.nl De 318 is de kleinste versie volgens hun databeest.
Het zou kunnen kloppen als je de BMW uit Belgie hebt meegebracht, aangezien er verschillen kunnen zitten in modelseries tussen verschillende landen. (maar ik kan ook niet garanderen dat het databeest van autoweek foutloos is).

Los daarvan MOET het toegestane trekgewicht in het kenteken staan. Als er niks vermeldt is, mag je ook niks trekken!! Check dus even je papieren.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:16

Teruggekeurde trailer? Hoe zit dat dan eigenlijk? Moet ik dan de MTM van de trailer laten terugkeuren naar bv. 1400 kg of 1250 kg? Anders rijd ik gewoon mijn E achter B hoor...

@ ikke: Toch wel, de 316i touring edition staat er wel in, wel niet met LPG... Komt niet uit België, ik koop hem juist in Nl omdat het te duur wordt om onze auto in te voeren. Toegestane trekgewicht in welk kenteken? Bedoel je de trekhaak? Is een afneembare trekhaak. (Auto is trouwens nog niet gekocht, gaan wss dit weekend kijken)

edit: http://www.autoweek.nl/auto/32299/bmw-3 ... ng-edition Is dus wel niet volledig hetzelfde model...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:25

TMM van de aanhanger is NIET relevant als het er om gaat of de auto die aanhanger mag trekken of niet. Dan geldt alleen het werkelijke gewicht van trailer plus inhoud.

Dat werkelijke gewicht is dus het leeggewicht van de trailer plus accessoires als mat, tussenschot, reservewiel en/of zadelkamer en de vracht (pony, paard, paarden). Om het werkelijke gewicht te controleren het beste even een keer de zaak op de weegbrug zetten, heb je ook een weegbriefje bij je als oom/tante agent een keer twijfelt of je niet overbeladen bent.

Voorbeeld:
Onze trailer mag met onze Haflinger erin prima achter de Zafira (blijft onder de 1200 kg die de Zaf mag trekken). Er mag ook een flinke kwpn-er in de trailer vervoerd worden want de tmm is 1600 kg. Alleen moeten we dan een auto regelen die de 14-1500 kg van trailer + kwpn-er mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:30

Djeenie schreef:
Teruggekeurde trailer? Hoe zit dat dan eigenlijk? Moet ik dan de MTM van de trailer laten terugkeuren naar bv. 1400 kg of 1250 kg? Anders rijd ik gewoon mijn E achter B hoor...

@ ikke: Toch wel, de 316i touring edition staat er wel in, wel niet met LPG... Komt niet uit België, ik koop hem juist in Nl omdat het te duur wordt om onze auto in te voeren. Toegestane trekgewicht in welk kenteken? Bedoel je de trekhaak? Is een afneembare trekhaak. (Auto is trouwens nog niet gekocht, gaan wss dit weekend kijken)

edit: http://www.autoweek.nl/auto/32299/bmw-3 ... ng-edition Is dus wel niet volledig hetzelfde model...

Hhhmm, dan heb ik blijkbaar een onjuiste selectie gemaakt. Deze versie mag overigens maar 1250kg trekken; dat wordt allemaal wat krapjes met een tweepaards (die vaak meer weegt dan de 700-800kg die je eerder opgaf).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:34

Ik lees iets van kogeldruk. Die van ons staat iets van een kogeldruk van 125 kg... wat houd dat in?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:15

De druk die op de kogel van de trekhaak komt.