[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:06

Fair enough. Ben overigens wel benieuwd naar je shortlist.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 02:59

In willekeurige volgorde;

Suzuki Grand Vitara 5 deurs. Kan imo wat veel trekken tegenover eigen gewicht. Hoor ook verschillende berichten qua rijgedrag en verbruik. Apart 2 en 4 wielaandrijving te regelen.

Jeep Cherokee Sport. Enkele tegen gekomen en vallen me tot nu toe mee. Wel erg hoog verbruik en net iets zwaarder dan de rest. Niet erg in verdiept, was eigenlijk geen optie, maar kwam er toevallig enkele tegen.

LandRover Freelander 5 deurs. Hoor nogal wat verschillen over de 1.8 en 2.4 motor. Zit weinig verschil in eigen gewicht en verbruik zover ik info vind. Erg laag eigen gewicht bij hoog trekgewicht. Hoor veel positieve verhalen over deze auto als trekauto.

Opel Frontera 5 deurs. OOk zowel goede als slechte verhalen gehoord. Ben er zelf niet erg enthousiast over. Kan wel genoeg trekken, maar hoog verbruik.

Hyundai Santa Fe en Kia Sorento, Kunnen tegenover de tucson en sportage maar weinig meer trekken. Zijn wel flink stuk groter. Eigen gewicht is gemiddeld en redelijk tegenover het trekgewicht.

Ook heb ik nog enkele keren de Mitsubischi Outlander bekeken en de Honda. Vallen ons niet extra op op enig punt.

WE letten ook op wielbasis, hoogte, koppel, pk's etc. Maar eigen gewicht en verbruik vind ik wel belangrijk als ik ze tegen elkaar vergelijk in dagelijks gebruik. En of we een keus hebben uit automaat of schakel. Je weet niet hoe mensen ermee hebben gereden. ( als er iets mis is zal mn man het wel zien, horen of voelen )
De meeste keren blijven we onder de 1500kg met onze pony's in een 2 paards trailer. Maar als ik de quarter en ruin meeneem, komen we wel rond de 1700 uit. Voor een enkele keer kunnen we dan ook een transporter tdi meenemen.
Verder rijdt de auto dagelijks kleine stukjes als 2e auto. De andere auto rijdt erg zuinig, dus die gaat mee naar werk van mn man.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:52

Aan je lijst kan je de Subaru Forester nog toevoegen. Huidige model mag 2 ton trekken met 2 liter benzine of diesel motor, permanente 4x4, zelf nivellerende achteras en complete uitrusting.
Wil je meer vermogen kan je op zoek gaan naar de zeldzame Forester met 2,5 liter Turbo benzine motor.

Vijf jaar geleden waren we op zoek naar een trekauto die 2000 kg mocht trekken en na veel zoeken op internet en talrijke proefritten is toen de keuze gevallen op een Forester met benzine motor en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad.

Mijn ervaringen van vijf jaar geleden :

Suzuki : niet zo comfortabel op Vlaamse binnenwegen.
Jeep : erg lawaaierige motors en povere afwerking.
Santa Fe en Sorento : ik had het idee met een enorm grote auto op de weg te zijn.
Waar je ook moet naar kijken is de prijs voor het monteren van een trekhaak, wij betaalde +/- 300 euro voor een afneembare maar er was een merk bij waar dit 1200 euro koste.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:05

Benzinegebakjes in deze klasse halen zelden de 1:10. Hoog verbruik is dus een relatief begrip.

superpony schreef:
In willekeurige volgorde;

Suzuki Grand Vitara 5 deurs. Kan imo wat veel trekken tegenover eigen gewicht. Hoor ook verschillende berichten qua rijgedrag en verbruik. Apart 2 en 4 wielaandrijving te regelen.

Let erop of je een versie met tussendiff hebt, anders is de 4x4 in de praktijk soort van nutteloos. Ik weet niet precies welke versies Vitara wel en niet permanent op 4x4 gereden mogen worden. Puntje van aandacht als je niet met regelmaat je versnellingsbak wil vervangen.

superpony schreef:
LandRover Freelander 5 deurs. Hoor nogal wat verschillen over de 1.8 en 2.4 motor. Zit weinig verschil in eigen gewicht en verbruik zover ik info vind. Erg laag eigen gewicht bij hoog trekgewicht. Hoor veel positieve verhalen over deze auto als trekauto.

Let er bij de 1.8 op dat er de juiste koppakking in zit en dat de modificatie voor de thermostaat is ingebouwd. De meesten hebben die modificatie al, maar je zult het maar net treffen.
Daarnaast is de visco-koppeling een punt van aandacht bij Freebee 1. Als die overlijd, volgt de IRD-unit en als die overlijd ben je 3 ruggen verder voordat ie het weer doet. Lees je even in hoe je dat simpel kunt controleren.

Eigenlijk is de 1.8 niet geschikt voor de 2000kg die eraan mag hangen. Beter ga je voor de V6 (Freebee 1) en nog verstandiger is de Freebee 2 met de 2.2 benzine.

superpony schreef:
WE letten ook op wielbasis, hoogte, koppel, pk's etc. Maar eigen gewicht en verbruik vind ik wel belangrijk als ik ze tegen elkaar vergelijk in dagelijks gebruik. En of we een keus hebben uit automaat of schakel. Je weet niet hoe mensen ermee hebben gereden. ( als er iets mis is zal mn man het wel zien, horen of voelen )
De meeste keren blijven we onder de 1500kg met onze pony's in een 2 paards trailer. Maar als ik de quarter en ruin meeneem, komen we wel rond de 1700 uit. Voor een enkele keer kunnen we dan ook een transporter tdi meenemen.
Verder rijdt de auto dagelijks kleine stukjes als 2e auto. De andere auto rijdt erg zuinig, dus die gaat mee naar werk van mn man.

Neem altijd een lange wielbasis, als er twee versies bestaan.
Korte stukken is de moord voor je auto. Neem 'm dus af en toe ook mee op een langere rit, zodat de boel schoon blijft.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:14

ikke, dat zal ik mn man even laten lezen vanavond, dank je wel.

Ik vind 1:10 of 1:7 en nog meer wel verschillen nog. Bij sommigen zou je dan amper nog door Nederland kunnen rijden met trailer, zonder 2x bij de pomp te staan met je combi, bij wijze van......

Ik vind de Landrover vaak nog netjes en er komen er voorbij met onderhoudsboekjes, wat me enorm tegenvalt. Meesten hebben relatief lage km standen tegenover een Vitara, Opel, H Tucson etc.

Lange afstanden zijn idd belangrijk en zal ook met regelmaat gebeuren. Maar dagelijks is kort. We nemen mn moeders Partner ook vaak mee naar een clinic of wedstrijd, omdat die dan even flink stuk over we weg mag.
Bij de Freelander kijken we naar 5 deurs omdat we met zn 3en zijn en ik zelf dat een stuk prettiger vind.

Ik meen dat de Vitara langer is 5p. 7p vind ik echt enorm en niet nodig voor onszelf. Heb niet gekeken of achterste rij eruit kan dan voor laadruimte.

Ze zeiden tegen mij dat de 2.4 de motor is die je moet hebben. Gek genoeg zijn de technische gegevens tegenover de 1.8 niet veel anders. Maar kan zijn dat ze die verkeerd plaatsen en standaard wat overnemen.

MarcR, die heb je al eens genoemd idd. Maar wij willen echt geen diesel meer, daar rijden we hier niet meer genoeg voor. Met trailer zouden we alleen binnendoor kleine stukken rijden, of een heel lang stuk over de snelweg binnen Nederland.
Ons budget is niet hoog genoeg voor een nieuwe Forester. En dan zouden we toch naar een Tiguan kijken, omdat mijn man bij VW werkt en dat dan voor ons nog meer in onderhoud scheelt. En dan nog liever de transporter. Wij hebben die nu altijd mee en dat is best erg fijn, voel je niks van.

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:21

Goede keus, NatasjavE, die hebben wij ook. Heerlijke auto.
Afgelopen zaterdag met die wind was ik er heel blij mee.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:34

wilma_b schreef:
Goede keus, NatasjavE, die hebben wij ook. Heerlijke auto.
Afgelopen zaterdag met die wind was ik er heel blij mee.


Nee, ze waaien echt niet weg.

Hij rijdt echt fantastisch.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:41

Superpony : het huidige model van de Forester is er al vijf jaar dus zal je ze tweedehands ook wel vinden en de Forester is er ook met 2 liter benzine motor.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:59

superpony schreef:
ikke, dat zal ik mn man even laten lezen vanavond, dank je wel.

Ik vind 1:10 of 1:7 en nog meer wel verschillen nog. Bij sommigen zou je dan amper nog door Nederland kunnen rijden met trailer, zonder 2x bij de pomp te staan met je combi, bij wijze van......

Ik vind de Landrover vaak nog netjes en er komen er voorbij met onderhoudsboekjes, wat me enorm tegenvalt. Meesten hebben relatief lage km standen tegenover een Vitara, Opel, H Tucson etc.

Ze zeiden tegen mij dat de 2.4 de motor is die je moet hebben. Gek genoeg zijn de technische gegevens tegenover de 1.8 niet veel anders. Maar kan zijn dat ze die verkeerd plaatsen en standaard wat overnemen.

Ik heb even gekeken: de V6 doet 177pk met 240Nm; de 4-pitter houdt het bij 117pk met 160Nm voor gezien. Dat zijn toch verschillen die ergens over gaan, ook al liggen de toerentallen van de 6-pitter iets hoger.

Overigens heb ik iets verkeerd gezegt: de Freebee 2 is alleen met een 3.2 6-pitter benzine leverbaar en niet, zoals ik schreef, met een 4-pitter benzineblok.

Wat jij ziet is ook dat de Freebee niet gezien wordt als een werkpaard. Daar is ie ook te duur voor en dat verklaard voor een deel de lagere standen.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:26

Oke, zal nog eens nalezen. Niet alle technische specificaties kloppen altijd bij verkoopadv.

Hier in dit gedeelte van het land zie je ze echt veel rijden. Meestal de 3 deurs. Heel veel mensen/vrouwen ( paarden eigenaren ) trekken ermee, maar hebben voor boodschap een kleinere auto erbij.

Het grootste verschil is dat de meeste mensen op pad gaan met een 1,5 paards en 1 paard. Maar uiteindelijk komen wij met onze pony's in 2 paards onder of op zelfde gewicht.

Heel veel mensen kopen de Grand Vitara omdat die echt veel mag trekken in verhouding tot anderen. Ik ben alleen de v6 tegengekomen. Maar kijk alleen naar de 5 deurs.

De Tucson benzine valt me enorm tegen wat die mag trekken tegenover de Vitara. Natuurlijk andere motor, maar bij diesel mag dezelfde auto een stuk meer meteen. Logisch qua motor, maar auto blijft imo verder hetzelfde.
De Santa Fe is dan echt enorm groot en mag benzine net ietsje meer, maar het verschil is niet groot genoeg om zo een grote bak te gaan rijden. Zelfde geldt een beetje voor andere auto's in die klasse.

Qua wegligging op minder terrein is volgens mij de LandRover wel een stukje beter. Ik reed in het bos achter iemand aan naar huis ( ik wist de weg niet daar ) en zij ging me toch hard over dat pad.....) Heb het later gevraagd, maar merkt zij niks van.
Over de Suzuki hoor ik toch wat negatieve verhalen over het rijgedrag. Weet niet hoe groot het verschil is met snelweg en binnendoor. Maar denk dat bij de LandRover de 5 deurs echt anders op de weg ligt dan de 3 deurs. Op de snelweg dan. Zoals gezegd, zijn ze op ruig terrein volgens mij best aardig.
Maar goed, dat is niet echt ons doel. Ik wil naar stal kunnen, de winkel op 5 km en trekken of evt wedstrijd/clinic op zo een 100 tot 200km.

Verbruik is maar wat ze op papier zetten. Klopt nooit helemaal en ligt ook enorm aan bestuurder. Ik hou d boordcomputer wel in de gaten en er zitten beste verschillen in wie er rijdt.

scooby09

Berichten: 2317
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:30

Nou ben toch wel blij hoor met mijn grand Vitara uit 2008
Met continu 4x4 en een verbruik van 1:12
Hij rijd stugger dan de wagen van mijn man maar hij voldoet prima trekt de trailer met gemak en brengt me keurig naar het werk.
Een prima auto voor wat extra kracht en toch comfortabel genoeg om er ook gewoon mee te rijden.

Grote auto`s rijden nu eenmaal niet zuinig.

SamanthaIJ

Berichten: 284
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:07

Ik ben ook zeer blij met mijn Vitara uit 2007 ook met continu 4x4, diesel.
Mij verbruik zit ook op de 1:12 (wel veel en snel schakelen en goed gebruik van de cruise control)
Maak rondt de 5 a 600 km per week en rijdt daarvoor goed, makkelijk en schakelt ook best fijn!

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:58

Wellicht overbodig: met aanhanger niet te snel opschakelen, ook een diesel moet toeren draaien om wat makkelijker het benodigde te vermogen leveren. Weliswaar minder toeren dan een benzineblok maar toch.

Zou dat ook een reden kunnen zijn waarom diverse mensen een diesel fijner vinden om mee te trekken? Zeker met levende have moet je rustig rijden en dan kan ik me voorstellen dat het wat gekunsteld overkomt om het motorblok 3-4000 toeren te laten draaien.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:20

Rex_Rolfo schreef:
Wellicht overbodig: met aanhanger niet te snel opschakelen, ook een diesel moet toeren draaien om wat makkelijker het benodigde te vermogen leveren. Weliswaar minder toeren dan een benzineblok maar toch.

Zou dat ook een reden kunnen zijn waarom diverse mensen een diesel fijner vinden om mee te trekken? Zeker met levende have moet je rustig rijden en dan kan ik me voorstellen dat het wat gekunsteld overkomt om het motorblok 3-4000 toeren te laten draaien.

Nee hoor, niks raars aan.
Ik merk dat gewoon op de vlakke baan de automaat in 4-lock en 1900 toeren het wel trekt, maar op het moment dat er ook maar iets moet, al is het een hellinkje voor een viaductje, dat ie het veel simpeler doet in 3 bij 2300 toeren. Alleen vertikt de automaat het om zelf terug te schakelen, dus dat deel ik 'm dan maar mede }> Met trailer rijdt ik dus in 3, tenzij de situatie zodanig is dat ik op kan schakelen.

eigenlijk moet ik, voor de auto, 100-110km/h rijden. Dat geeft veel betere toerentallen en dus een betere plek op de koppel-toerenkromme om die 4500kg door het land te zeulen.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:37

de automaat in 4-lock???

Is dat chinees? :o? :o?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:41

NatasjavE schreef:
de automaat in 4-lock???

Is dat chinees? :o? :o?

Nee, dat is de lock-up funktie die op de 4e versnelling in de ZF-4HP22 automaat zit :)

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:47

Ohh de 4e versnelling die in de ZF-4HP22 automaat zit....

Wat is dat? En in wat voor een auto zit dat ding?

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:47

Wij hebben overigens ook een automaat.

Sharani
Berichten: 4756
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:52

Misschien kunnen jullie mij ook advies geven, ben na 2 miskopen behoorlijk voorzichtig in mijn keuze voor een andere auto.
Ik zoek er 1 die minimaal 1200 kg mag trekken, we vervoeren minipaardjes dus die wegen niet zoveel. Uiterlijk van de auto interesseert me niet, wel is het fijn als hij een beetje comfortabel is omdat we een aantal keer per jaar ritten van 300 tot 500 km maken.Merk maakt me ook niet uit, wil gewoon iets degelijks, wel benzine omdat we afgezien van de grote ritten weinig rijden.
Een kennis had ons de Volvo s60 aangeraden, maar ken die auto verder niet. Iemand ervaring met die auto, of andere ideeën?

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:53

Nieuwe auto of een gebruikte?

Sharani
Berichten: 4756
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:55

Gebruikte auto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:56

De meeste middenklassers en groter kunnen met die 1200 kg prima uit de voeten. Gewoon een auto zoeken die jouw goed bevalt (proefrit, proefrit, proefrit) en eventueel een aankoopkeuring laten doen om geen kat in de zak te kopen. Pech kun je altijd nog hebben maar je kunt er wel wat aan doen om het risico zo klein mogelijk te houden.

Voor de rest, zoek je groot, klein, handbak of automaat, sedan, stationwagen of hatchback, 2 of 4deurs, nieuw of gebruikt, budget enz...

Edit: let bij die proefritten ook op de stoelen. Sommige uitvoeringen hebben andere stoelen die je dan beter of juist minder kunnen bevallen dan de 'gewone' stoelen.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 18-02-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:57

Volvo S of V70 die kunnen veel kilometers maken, relatief goedkoop in onderhoud en vaak luxe afgewerkt.

Ik had mijn man eigenlijk voor zo'n wagen uitgestuurd maar toen kwam ie met een zwaar werkpaard aan :D

Sharani
Berichten: 4756
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:04

We zoeken een gebruikte auto, zal niet een hele jonge worden qua budget, type, aantal deuren e.d. maakt niet uit. Als hij maar fijn rijd en betrouwbaar is. Denk dat we wel een iets zwaardere motor willen omdat ik het idee had dat de Opel Zafira en de Peugeot 406 toch wel net aan hun trekgewicht konden trekken.

Natasja: die grotere Volvo's zijn dus wel fijne auto's voor een trailer? Dat van die km heb ik inderdaad al vaker gehoord.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:43

Sharani schreef:
Opel Zafira en de Peugeot 406 toch wel net aan hun trekgewicht konden trekken.

Ligt er maar net aan welk motorblok erin zit. Een Zafira met 1.6 blok zal het niet echt makkelijk hebben met een ton aan de haak. Een 1.8 doet dat uitstekend en dan is er ook nog de 2.2....