[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:39

Ik heb de Mazda 6 diesel nu op het oog, is niet al te duur en mag 1600 trekken :)

Alice13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:33

Hoi ik had net een eigen topic geopend waarna ik nu net deze tegen kwam oeps. Compleet overheen gelezen!

Ik zoek een goede auto voor tweepaards trailer. Liefs 4x4 idee grote hoge auto zeg maar. En bezine. We hebben nu een Opel vivaro bus 2 zitter diesel.

Ik zag de volgende adv.
http://link.marktplaats.nl/773002245

En had paar vragen. Qua vermogen mag hij best de trailer trekken bijna drie ton dus dat is geen probleem.
Maar nu hoor ik verschillende verhalen over automaat. Persoonlijk vind ik het heerlijk rijden helemaal met trailer. Nu weet ik dat v de Opel vivaro je liever geen automaat wilt. Zijn niet sterk kunnen het niet aan ofzo. Maar v Mitsubishi weet ik dat niet.

Kunnen jullie me een beetje opweg helpen? Of weten jullie nog andere goede auto's schakel of automaat liever wel benzine?!!!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:08

Wij hadden voordat we onze nieuwe auto kregen ook een Pajero automaat ervoor staan. In één woord HEERLIJK!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:30

Wij hebben de Pajero automaat ervoor. Met zoveel trekgewicht "over" hoef je daar denk ik niet bang voor te zijn. Ben er nog steeds blij mee. Wat een fijne auto!

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:50

Ik heb sinds zaterdag de Suzuki Grand Vitara uit 2007 diesel. Wat rijdt dat heerlijk zeg... je voelt je ook wel echt zwaar in zo'n auto in vergelijking tot een station. Ben erg blij met mijn keuze om te gaan voor zo'n auto. Je hebt dan toch wel echt veel meer te vertellen!

Ook al is het voor een 1,5 paards trailer.

En het verbruik valt best nog mee, zit nu op 11.8 km per liter als gemiddelde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:04

Alice13 schreef:
Kunnen jullie me een beetje opweg helpen? Of weten jullie nog andere goede auto's schakel of automaat liever wel benzine?!!!

wat denk je van al 144 pagina's vol met auto's en tips genoemd in dit topic? :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:25

Gisteren een kennis op bezoek die z'n auto wil verkopen. Kwamen er al kletsend achter dat het eigenlijk een perfecte wagen is voor een paardenmeisje (m/v).

- stationwagen dus ruimte genoeg voor zadel, poetskoffer, laarzen enz
- mag 1650 kg trekken
- technisch prima in orde met volledige onderhoudshistorie
- niet meer nieuw dus modder, troep en zelfs krasje geen probleem
- automaat, 2,2 liter benzine met ruim voldoende vermogen
- afschrijving bijna verwaarloosbaar

Nieuwsgierig waar het over gaat? Had niet gedacht dat ie voorbij zou komen maar het is een Opel.... Een lekker luxe Omega uit 2000.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:31

Rex_Rolfo schreef:
Gisteren een kennis op bezoek die z'n auto wil verkopen. Kwamen er al kletsend achter dat het eigenlijk een perfecte wagen is voor een paardenmeisje (m/v).

- stationwagen dus ruimte genoeg voor zadel, poetskoffer, laarzen enz
- mag 1650 kg trekken
- technisch prima in orde met volledige onderhoudshistorie
- niet meer nieuw dus modder, troep en zelfs krasje geen probleem
- automaat, 2,2 liter benzine met ruim voldoende vermogen
- afschrijving bijna verwaarloosbaar

Nieuwsgierig waar het over gaat? Had niet gedacht dat ie voorbij zou komen maar het is een Opel.... Een lekker luxe Omega uit 2000.

Oh, was dat niet die 6-pitter? Ze zien er niet uit, maar ze rijden goddelijk!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:34

Viercilinder, ziet er imho lang niet slecht uit en eigenaar vindt 'm inderdaad héérlijk rijden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:48

Rex_Rolfo schreef:
Viercilinder, ziet er imho lang niet slecht uit en eigenaar vindt 'm inderdaad héérlijk rijden :)

Het is gewoon geen mooie auto, maar ze rijden echt geweldig.

Die 6-pitter was inderdaad een 2.4; liet met moeite de straatstenen liggen.
Ooit gereden met een Lotus Omega. Als zoiets nog eens op mijn pad komt...........

Voor de zoekers: http://www.gaspedaal.nl/Opel/Omega/?crs ... gon&srt=pr inspireer ze......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:21

Als vaste auto hebben wij de Volvo s60 voor de trailer maar ik heb nu zelf sinds kort een bmw 520i die het in principe ook zou mogen. Nu zal dat in de praktijk niet vaak voorkomen ook ivm het verbruik ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:11

HIer nog steeds zoekende. En hoe meer je vergelijkt en je erin verdiept, hoe lastiger het wordt. We hebben gewoon wat eisen en ik vind 2e hands kopen echt heel lastig.

Zelfde met een trailer. Had wat eisen, maar nu eentje geleend en die beviel wel goed.

Wegens blessure pony en merrie die paar keer naar va moet voor dekking, komt er wel wat druk te staan.

Ik heb nog geen E en kan hem even niet halen nu. Maar wil wel in nood zelf weg kunnen, dus ook weer uitzoeken en rekenen. Ik vind toch dat de regels niet over alles heel duidelijk zijn. De wet geldt, maar als je hoort dat oom agent het zelf niet snapt......

Maar goed, nog steeds zoekende dus en soms zeer verbaasd over welke auto bij welk eigen gewicht, wat mag trekken en hoeveel verschillen er nog zitten in motoren, koppen en pk's. Soms denk je, die zal wel mogen trekken en dan valt het vies tegen. Wij zoeken wel nog steeds in de suv modellen of moet iig hoog zijn. Laatste tijd vaak in lage personenauto's gereden en dat wordt hem echt niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:42

Maar dan denk ik dat je het zonder een E rijbewijs niet gaat redden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:06

sflj schreef:
Maar dan denk ik dat je het zonder een E rijbewijs niet gaat redden.

+1

Superpoy: de regels zijn juist heel simpel voor het B-rijbewijs: Toegestane maximum massa van auto + trailer lager dan 3500kg. Hoe simpel wil je het hebben!

Wat oom agent daar verder van vindt is niet relevant; die heeft zich ook gewoon te richten naar art 15.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:27

Desnoods de pagina waar dat staat uitprinten (b.v. deze) en bij de papieren van de trailer stoppen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Verder houdt de ene fabrikant wat meer marge aan bij het bepalen van het maximale trekgewicht dan de ander en/of is de constructie van de auto anders waardoor er minder getrokken mag worden. Weet wel dat je een trailer ook terug kunt laten keuren. Stel je auto heeft een eigen tmm van 2080 kg en je hebt een trailer op het oog met een tmm van 1600 kg. Die mag je dus niet zonder E rijden (want 2080 + 1600 > 3500 kg). Dan kan je de trailer laten terugkeuren naar 1400 kg, dan komt de combi op 3480 kg en is geen E achter B nodig. Dit is puur een papieren kwestie, aan de trailer zelf verandert niets.

Wel mag het werkelijke gewicht van de aanhanger + inhoud dan ook niet over de 1400 kg heen gaan! Bij een zware trailer en/of groot paard wordt dat kritisch. De weegbrug brengt uitkomst, weegbriefje kan ook bij de papieren. En de auto moet het werkelijke gewicht mogen trekken. Zet je een pony op de trailer dan kan een auto die 1200 kg mag trekken al voldoende zijn. In dit voorbeeld is 1400 kg of meer altijd goed omdat de auto dan niet meer de limiterende factor is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:32

Sinds kort hebben wij een Mitsubishi Pajero V6 3,5 liter. Mag 3300 kilo trekken. 2 Gelderse Paarden moest wel gaan lukken.
Moet wel mijn E gaan halen nu want ik blijf natuurlijk alleen met een vouwcaravan onder die 3500 kilo :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:42

Toegestane maximale massa 2720 kg? Dan blijven er 780 over. In de praktijk dus alleen een aanhangertje die geen eigen kenteken heeft (<750 kg). Die mag er rijbewijstechnisch trouwens altijd achter, ook als je een auto / busje hebt met een TMM van 3500 kg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:46

Rex_Rolfo schreef:
Toegestane maximale massa 2720 kg? Dan blijven er 780 over. In de praktijk dus alleen een aanhangertje die geen eigen kenteken heeft (<750 kg). Die mag er rijbewijstechnisch trouwens altijd achter, ook als je een auto / busje hebt met een TMM van 3500 kg!

Ja dat is de TMM

Er mogen iig geen twee Gelderse paarden in een tweepaardstrailer achter zonder E.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:48

Een foto van twee Gelderse Paarden in een boedelbakkie :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:50

NatasjavE schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ja precies....iig geen twee Gelderse paarden in een tweepaardstrailer.

Ik zou me vervolgens maar eens ernstig zorgen gaan maken over de massa van de geladen trailer. Twee potente geldersen punteren rustig 800kg per stuk. Dan heb je zelfs aan 2400kg tmm maar amper genoeg.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:55

ikke schreef:
Ik zou me vervolgens maar eens ernstig zorgen gaan maken over de massa van de geladen trailer. Twee potente geldersen punteren rustig 800kg per stuk. Dan heb je zelfs aan 2400kg tmm maar amper genoeg.......

800 kilo??? Nee joh ben je gek. Het zijn geen Groningers.

Mijn Gelderse merrie is gewogen op 647kilo. En de ruin is kleiner en minder zwaar gebouwd.

Edit Check papier van Utrecht 627 kilo...
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-02-14 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:55

Rex_Rolfo schreef:
Een foto van twee Gelderse Paarden in een boedelbakkie :+

Wahahaha....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:52

Wij hebben pony's. d-pony weegt 440kg en moet enkele keren behandeld worden. Shet weegt 160. Quarter weegt 550.
Mijn man heeft E en rijdt het meest. We willen een 2 paards, omdat we bijv samen willen buitenrijden. Maar er zal er ook vaak maar 1 in staan, zoals de kliniek. En 1 keer moet de merrie mee, dus zit ik op 440 en 550 , bijna 1000kg.

Ik heb al heel veel auto's bekeken en de zwaarste kunnen niet altijd het meeste trekken. Natuurlijk telen meer dingen mee, dat begrijpen wij ook. Maar je kijkt naar het totale plaatje. Gewicht, motor, koppel, pk's, 4x4 of niet, wielbasis, automaat/ schakel etc etc. Ik heb het naast elkaar gelegd van een aantal modellen en verbaas me erover soms. Dat is alles wat ik zeg.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:36

superpony schreef:
(...)
Maar goed, nog steeds zoekende dus en soms zeer verbaasd over welke auto bij welk eigen gewicht, wat mag trekken en hoeveel verschillen er nog zitten in motoren, koppen en pk's. Soms denk je, die zal wel mogen trekken en dan valt het vies tegen. Wij zoeken wel nog steeds in de suv modellen of moet iig hoog zijn. Laatste tijd vaak in lage personenauto's gereden en dat wordt hem echt niet.
Al eens aan een Subaru Forester gedacht? Mag in de juiste uitvoering 2000 kg trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:04

@Eirikur, ja, die is al een aantal keren genoemd, maar we willen geen diesel. Maken echt lang niet genoeg km's. Natuurlijk is een diesel een sterke motor, maar zat benzine auto's die ook 1500 tot 2000 kg mogen trekken. Daarnaast verandert het eigen gewicht vrijwel niet als er een sterkere motor in ligt bijv.
We zoeken ook echt een suv die voor mij hoog genoeg is. Natuurlijk hoeven wij geen hele grote krachtpatser aangezien het gewicht altijd ruim onder de 2000kg zal blijven.
Maar goed, lijstje gemaakt en naast elkaar gelegd, zijn we er nog steeds niet uit en moeten nu kiezen.