[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:15

Lima84 schreef:
Pffff, wij zijn ons ook aan het oriënteren op een trek-wagen.
Rijden er privé ca 20.000km mee en gaan 15-20x per jaar met de trailer weg (ca 50km retour).
Ik heb een paard van een kleine 700kg en een 1,5paards bockmann van maarliefst 900kg! (Kennis heeft weegbrug).
We waren, ivm het grote privé gebruik aan het kijken naar een 2L diesel golf, maar gingen absoluut niet uit van een trailer van 900kg, zeker niet omdat ie maar 1,5paards is. Hebben meer mensen dit? Ik heb geen zin om ook nog en andere trailer aan te schaffen, want deze bevalt perfect.
Maar wat kunnen we hier nou eens voor hangen? In diesel, wat minimaal 1:16 loopt.
Iemand een briljante ingeving?

Ehm, 900kg trailer met 700kg paard, is 1600kg. Dat is wel erg op het randje van de 1600kg die de trailer waarschijnlijk mag laden.
Als dat daadwerkelijk zo is, zou ik overwegen om te kijken of de trailer opgekeurd kan worden naar 1700 of 1800kg. Info daarover bij leverancier of importeur.

Los daarvan is het advies van RR toch wel het minimale om voor te gaan. Audi-variant kan ook, evenals enkele andere merken, zoals Toyota, die wel een versie hebben die soortgelijke getallen kunnen laten zien. Indien je tegen een passende 4x4-versie aanloopt (met name VW en Audi) heeft dat een lichte voorkeur.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:20

Idd minimaal, maar iets beters schoot me zo niet binnen :oo

Voor 1600 kg of meer en toch stiekem een 1000 km per jaar lijkt een wat zwaardere auto (in eigen gewicht) ook wat fijner, maar ja, meestal toch hoger verbruik en ook in de mrb tikt dat aan ...

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:27

Rex_Rolfo schreef:
Idd minimaal, maar iets beters schoot me zo niet binnen :oo

Voor 1600 kg of meer en toch stiekem een 1000 km per jaar lijkt een wat zwaardere auto (in eigen gewicht) ook wat fijner, maar ja, meestal toch hoger verbruik en ook in de mrb tikt dat aan ...

Nou, dat is precies het punt, als je naar de markt boven VW Passat en Audi A6 stapt, dan gaan de kosten opeens behoorlijk omhoog. Eigenlijk is er niet zo heel veel beter spul, dat ook nog enigszins betaalbaar blijft, zonder een hoop zelfwerkzaamheid.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:45

Over 4x4 gesproken, Subaru heeft tegenwoordig ook een diesel. Een Legacy mag 1700 kg trekken. Forester twee ton maar ja, weegt meer (mrb) en drinkt ietsje meer. Wel stoere bak :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:57

Subaru Outback zou ook nog een optie zijn, de 2.0D (110kW/149pk) mag net als de Legacy 1700 kg aan de haak.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:11

Ik kan de Subaru Forester aanbevelen als trek auto.
Wij hebben een 2 liter benzine die ook 2000 kg mag trekken en trekken daar een Ifor Williams mee en dat gaat prima.
Met de diesel versie zal dit nog beter gaan, ik heb enkele proefritten gedaan met een diesel Forester en het is een droom van een motor.

Daarnaast krijg je bij Subaru steeds veel auto voor je geld en niet te vergeten de veiligheid van een 4x4 systeem.

Wil je nog meer trekkracht kan je gaan voor de 2,5 liter Turbo Forester, die staat niet in de catalogus maar hij wordt in beperkte aantallen ingevoerd.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:37

Ik heb een Subaru Legacy 2.0 automaat, mag 1600kg trekken. Wel benzine omdat ik veel te weinig km's maak. De proefritten in de forester waren ook super. Uiteindelijk kwam deze legacy op ons pad. Super tevreden over als dagelijkse auto, rijdt nog relatief 'zuinig'. (op de snelweg 1:12, stad 1:10) Als ik met trailer rij (1,5 paards met ijslander erin) merk je het nauwelijks. Ook op een drassig grasveld met trailer door awd super.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ie relatief laag ligt (in vergelijking met de outback/forester). In zuid frankrijk op bergweggetjes, dik beladen heeft de onderkant wel wat schrammetjes opgelopen. Met trailer hangen de kabels ook heel laag, niet helemaal prettig voor mijn gevoel. Alleen om die reden zou ik als volgende auto de outback of de nieuwe forester kiezen. Die mag ook met benzine 2 ton aan de haak en rijdt nog iets zuiniger dan de legacy die we nu hebben.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:03

Hallo ShadowFax, leuk om voor de eerste keer een mede Subaru rijden hier tegen te komen.
Zoals ik al zei kan ik de Forester zeker aanbevelen, het is de beste auto waar ik ooit heb mee gereden.

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:49

Rex_Rolfo schreef:
Iets als een Volkswagen Passat denk ik dan aan, een redelijk recente 2l diesel met 140 of 170 pk mag 1800 kg trekken (bron; autoweek.nl). De versie met 110 pk is weliswaar iets zuiniger maar mag maar 1500 kg trekken. Nog afgezien daarvan lijkt mij dat vermogen ook niet echt overhouden met 1,6 ton aan de haak.

ps, gezien de opmerkingen over leeggewicht op papier vs gewicht lege trailer die de laatste tijd wel eens voorbij komen: mag ik vragen welk leeggewicht op het kentekenbewijs van jouw trailer staat?


Papieren heb ik zo niet bij de hand, liggen bij m'n ouders :o
Maar op dat zilveren plaatje op m'n trailer staat 800kg en max 1600kg.
Dus ik neem aan officieel leeg 800kg, waar die 110kg dan ineens vandaan komt vragen wij ons hier ook af!

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:54

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Idd minimaal, maar iets beters schoot me zo niet binnen :oo

Voor 1600 kg of meer en toch stiekem een 1000 km per jaar lijkt een wat zwaardere auto (in eigen gewicht) ook wat fijner, maar ja, meestal toch hoger verbruik en ook in de mrb tikt dat aan ...

Nou, dat is precies het punt, als je naar de markt boven VW Passat en Audi A6 stapt, dan gaan de kosten opeens behoorlijk omhoog. Eigenlijk is er niet zo heel veel beter spul, dat ook nog enigszins betaalbaar blijft, zonder een hoop zelfwerkzaamheid.


Inderdaad! Hier liepen wij ook al tegen aan...

Begin te overwegen de trailer ook maar de deur uit te doen en er eentje van ca 600kg voor terug te kopen. Dan komt bijvoorbeeld een golf 2L diesel wel weer aan de orde, want dan gaat m'n trailer met paard ongeveer 1400kg wegen :D
Begrijp ook absoluut niet waarom die trailer zo loodzwaar is, als ik dat vergelijk met alle andere 1,5 paards trailers.

Mocht iemand het zich afvragen, de trailer heb ik al langer en trok ik met de Vito v m'n ouders. Ging perfect! Maar die hebben nu iets kleiners gekocht, dus ben ik trailertrekloos, haha. En een vito valt voor ons af, omdat die maar 1:11 liep ofzo, dat vind ik echt toooo Much voor die paar x per jr dat ik op concours ga.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:56

Citaat:
Papieren heb ik zo niet bij de hand, liggen bij m'n ouders
Maar op dat zilveren plaatje op m'n trailer staat 800kg en max 1600kg.
Dus ik neem aan officieel leeg 800kg, waar die 110kg dan ineens vandaan komt vragen wij ons hier ook af!


Trailer wordt leeg gewogen. Later komt de gietvloer erin, stangen, reservewiel eventueel een zadelkamer. Daar komt het extra gewicht weg.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:57

Lima84 schreef:
Papieren heb ik zo niet bij de hand, liggen bij m'n ouders :o
Maar op dat zilveren plaatje op m'n trailer staat 800kg en max 1600kg.
Dus ik neem aan officieel leeg 800kg, waar die 110kg dan ineens vandaan komt vragen wij ons hier ook af!
De accessoires: Reservewiel, vloermat, tussenschot, stangen, hengstenrek, etc.

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:58

ShadowFax schreef:
Ik heb een Subaru Legacy 2.0 automaat, mag 1600kg trekken. Wel benzine omdat ik veel te weinig km's maak. De proefritten in de forester waren ook super. Uiteindelijk kwam deze legacy op ons pad. Super tevreden over als dagelijkse auto, rijdt nog relatief 'zuinig'. (op de snelweg 1:12, stad 1:10) Als ik met trailer rij (1,5 paards met ijslander erin) merk je het nauwelijks. Ook op een drassig grasveld met trailer door awd super.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ie relatief laag ligt (in vergelijking met de outback/forester). In zuid frankrijk op bergweggetjes, dik beladen heeft de onderkant wel wat schrammetjes opgelopen. Met trailer hangen de kabels ook heel laag, niet helemaal prettig voor mijn gevoel. Alleen om die reden zou ik als volgende auto de outback of de nieuwe forester kiezen. Die mag ook met benzine 2 ton aan de haak en rijdt nog iets zuiniger dan de legacy die we nu hebben.


Dan valt die wagen toch ruimschoots af voor ons eigenlijk, want ik vind 1:12 absoluut niet zuinig... Dat reed de Vito v mijn ouders ook en daar stond ik alleen maar mee aan de pomp ;-) haha. Dan koop ik liever een jeep of vito, veel meer power, trekkracht en ruimte en qua verbruik dus identiek.

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:00

tinkersjakie schreef:
Citaat:
Papieren heb ik zo niet bij de hand, liggen bij m'n ouders
Maar op dat zilveren plaatje op m'n trailer staat 800kg en max 1600kg.
Dus ik neem aan officieel leeg 800kg, waar die 110kg dan ineens vandaan komt vragen wij ons hier ook af!


Trailer wordt leeg gewogen. Later komt de gietvloer erin, stangen, reservewiel eventueel een zadelkamer. Daar komt het extra gewicht weg.


Serieus? Dat slaat dan ook nergens op eigenlijk... Ik vind 110kg extra nogal wat!

Toch blijft het vreemd, want ik heb geen tussenschot (het is maar een 1,5paards) en geen reserve wiel. Wel heb ik de gietvloer en borst/bil stang uiteraard en owja een zadelkamer :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:03

Citaat:
Serieus? Dat slaat dan ook nergens op eigenlijk... Ik vind 110kg extra nogal wat!

Toch blijft het vreemd, want ik heb geen tussenschot (het is maar een 1,5paards) en geen reserve wiel. Wel heb ik de gietvloer en borst/bil stang uiteraard en owja een zadelkamer :)


Dat is al gauw 110 kilo hoor. Heb een tweepaardstrailer met zadelkamer en die is 260 kilo zwaarder dan wat ie op papier staat.

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:08

Ow echt waar?
Dus als er trailers op marktplaats geadverteerd staat met hun ledig gewicht, kan ik daar beter 100kg bij op tellen? Goed dat ik dat nu weet!
Goed dat jij het zelf weet van die 260kg extra zeg! Ik denk dat ik veel mensen dat niet beseffen, zoals ik zelf tot gisteren :o haha.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:17

Nee veel mensen beseffen het niet, ik heb de trailer ook op een weegbrug gehad.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:11

Lima84 schreef:
ShadowFax schreef:
Ik heb een Subaru Legacy 2.0 automaat, mag 1600kg trekken. Wel benzine omdat ik veel te weinig km's maak.


Dan valt die wagen toch ruimschoots af voor ons eigenlijk, want ik vind 1:12 absoluut niet zuinig...

Diesel is altijd zuiniger dan benzine. En je rechtervoet maakt natuurlijk ook een wereld van verschil. Een zuiper zal nooit een zuinigheidswonder worden, andersom is met een zwaar voetje prima te bereiken...

Budget speelt ook een rol. Zo heeft Subaru z'n boxer diesel pas in 2008 geïntroduceerd, dus relatief aan de prijs. Passat is al tientallen jaren op de markt, die kan je vinden van 500 tot 50.000.


Voor de gein (is toch zondagmiddag :D ): even wat gerekend voor het gevoel:
20 dkm bij 1:16 = 1250 liter. Bij een dieselprijs van 1,50 is dat € 1875
bij 1:18 is dat 1111 liter / € 1667. Scheelt 208 euro op jaarbasis
andersom: 1:14 = € 2142 aan brandstof = 268 euro duurder dan bij 1:16.

Motorrijtuigenbelasting:
1351-1450 kg, diesel, Utrecht: € 1452 p.j.
klasse lichter is 140 euro goedkoper, klasse zwaarder is 136 euro meer..

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:31

Ook weer handig te weten Rex!

Qua wegenbelasting zit ik hier alleen anders, want ik woon in België. Vandaar ook de diesel, das hier even duur als benzine :) En ik vrees eigenlijk dat de brandstofprijzen nog verder gaan steigen, en dat verschillen in verbruik van een wagen dus steeds belangrijker gaan worden.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:53

Lima84 schreef:
ShadowFax schreef:
Ik heb een Subaru Legacy 2.0 automaat, mag 1600kg trekken. Wel benzine omdat ik veel te weinig km's maak. De proefritten in de forester waren ook super. Uiteindelijk kwam deze legacy op ons pad. Super tevreden over als dagelijkse auto, rijdt nog relatief 'zuinig'. (op de snelweg 1:12, stad 1:10) Als ik met trailer rij (1,5 paards met ijslander erin) merk je het nauwelijks. Ook op een drassig grasveld met trailer door awd super.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ie relatief laag ligt (in vergelijking met de outback/forester). In zuid frankrijk op bergweggetjes, dik beladen heeft de onderkant wel wat schrammetjes opgelopen. Met trailer hangen de kabels ook heel laag, niet helemaal prettig voor mijn gevoel. Alleen om die reden zou ik als volgende auto de outback of de nieuwe forester kiezen. Die mag ook met benzine 2 ton aan de haak en rijdt nog iets zuiniger dan de legacy die we nu hebben.


Dan valt die wagen toch ruimschoots af voor ons eigenlijk, want ik vind 1:12 absoluut niet zuinig... Dat reed de Vito v mijn ouders ook en daar stond ik alleen maar mee aan de pomp ;-) haha. Dan koop ik liever een jeep of vito, veel meer power, trekkracht en ruimte en qua verbruik dus identiek.


Voor wij onze Forester hebben gekocht ben ik met een tiental 4x4 gaan proefrijden, ook met twee Jeep modellen. De afwerking en lawaai was bedroevend en het weggedrag was een pak slechter dan dit van de Forester.

Met onze benzine Forester rijden wij rond de 8,5 liter per 100 km, bijna uitsluitend de u bekende Vlaamse binnenwegen. De Diesel Forester waar ik enkele keren heb mee gereden gaf of het instrumentenbord een gemiddelde aan van 6,5 liter per 100 km.

Als ik de verschillende modellen vergeleek kwa vermogen en trekkracht lag de Forester mee aan de top.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:10

Lima84 schreef:
ShadowFax schreef:
Ik heb een Subaru Legacy 2.0 automaat, mag 1600kg trekken. Wel benzine omdat ik veel te weinig km's maak. De proefritten in de forester waren ook super. Uiteindelijk kwam deze legacy op ons pad. Super tevreden over als dagelijkse auto, rijdt nog relatief 'zuinig'. (op de snelweg 1:12, stad 1:10) Als ik met trailer rij (1,5 paards met ijslander erin) merk je het nauwelijks. Ook op een drassig grasveld met trailer door awd super.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ie relatief laag ligt (in vergelijking met de outback/forester). In zuid frankrijk op bergweggetjes, dik beladen heeft de onderkant wel wat schrammetjes opgelopen. Met trailer hangen de kabels ook heel laag, niet helemaal prettig voor mijn gevoel. Alleen om die reden zou ik als volgende auto de outback of de nieuwe forester kiezen. Die mag ook met benzine 2 ton aan de haak en rijdt nog iets zuiniger dan de legacy die we nu hebben.


Dan valt die wagen toch ruimschoots af voor ons eigenlijk, want ik vind 1:12 absoluut niet zuinig... Dat reed de Vito v mijn ouders ook en daar stond ik alleen maar mee aan de pomp ;-) haha. Dan koop ik liever een jeep of vito, veel meer power, trekkracht en ruimte en qua verbruik dus identiek.


Tja, onze eisen waren anders, wij wilde absoluut geen bus en geen mega zware auto ivm belasting.
De subaru's voldoen compleet aan ons eisenlijstje, dus enorm blij mee.

En idd eens met MarC, het lawaai en weggedrag van andere 4x4 lag ons totaal niet. Ik rij regelmatig in de land rover van mn stalgenoot, buiten dat ik die bij ons in de stad niet kwijt kan, vind ik het een onding, dat ding hoort thuis in het bos en niet bij mij in de stad. Echt vreselijk onhandig dan, veel te groot en echt niet zo comfi als een 'gewone' auto.

@ MarC: tja, binnen ons budget viel alleen het model forester 'vissenkom' (om het model maar zo even oneerbiedig te noemen haha) en deze legacy kwam op ons pad met alle luxe die je je bedenken kunt :) dus de forester was even direct uit 't zicht ;) maar na jaren toyota hebben gereden en daar niet de juiste trekauto in gevonden te hebben enorm blij met de subaru! Dit model/auto zou in eerste instantie pas de volgende auto worden, dus we zitten nog regelmatig met ongeloof achter het stuur dat we zon mooie auto op de kop hebben getikt :) daarom echt extra blij. En ik heb een relatief klein paard in mn trailer dus voor ons voldoet ie super.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

begin een eigen bedrijf en koop een grijs kenteken ... als je dan maar voldoende km voor je bedrjf maakt lukt dat best. Ik betaal nu voor mijn jeep grand cherokee 38 euro wegenbelasting imp 175 p/m maar goed, ik rij ruim 50 % van mn kilometers voor mijn werk. Hij loopt 1:10 valt me nog mee voor een auto van ruim 200 kilo die 3500 kilo mag trekken!!

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:37

ikke schreef:
Jade schreef:
hmja, dat vind ik wel problematisch, want met paard erin meten was ik niet van plan zonder de trailer vast te koppelen - ik heb inderdaad een zadelkamer voor in de trailer (wat ik achteraf gezien niet nog een keer zou doen, maar dat terzijde :+ ), dus dan zijn we weer terug bij de vraag of er uberhaupt een lichtere auto is die 100kg kogeldruk mag hebben.

Je kunt prima de kogeldruk van je geladen trailer meten, dat is echt niet moeilijk, maar vergt wel enig gezond verstand.

ik ben ook nog steeds wel benieuwd hoe, ik zou het er niet zo snel op willen gokken dat trailer achterover dondert met inladen of voorover als paard erin staat.

Kaitlyn

Berichten: 10213
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:00

Nooit over deze combinatie nagedacht, maar hebben jullie ervaring met de hyundai matrix als trekauto, voor een 1.5 paards trailer? Mijn opa en oma hebben die voor de caravan en dacht altijd dat je het met gewichten nooit zou redden, maar nu kom ik dit tegen op het RDW:

Technische max. massa voertuig 1800 kg
Toegestane max. massa voertuig 1800 kg
Massa rijklaar 1323 kg
Massa ledig voertuig 1223 kg
Aanhangwagen geremd 1300 kg
Aanhangwagen ongeremd 550 kg

Dit is van een 1.6i Dynamic Version
Mijn paard is (wordt) niet groot (wordt 3 dit jaar en is nu 1.58) en verwacht niet dat ze boven de 600 kg uit gaat komen. Een 1.5 paards trailer zal tussen de 560 kg en 650 kg zitten wat ik zo heb gezien (die zal dan nog aangeschaft moeten worden). Wat betekent dat ik nog een stukje speling erin heb zitten..

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:06

Kaitlyn schreef:
Nooit over deze combinatie nagedacht, maar hebben jullie ervaring met de hyundai matrix als trekauto, voor een 1.5 paards trailer? Mijn opa en oma hebben die voor de caravan en dacht altijd dat je het met gewichten nooit zou redden, maar nu kom ik dit tegen op het RDW:

Technische max. massa voertuig 1800 kg
Toegestane max. massa voertuig 1800 kg
Massa rijklaar 1323 kg
Massa ledig voertuig 1223 kg
Aanhangwagen geremd 1300 kg
Aanhangwagen ongeremd 550 kg

Dit is van een 1.6i Dynamic Version
Mijn paard is (wordt) niet groot (wordt 3 dit jaar en is nu 1.58) en verwacht niet dat ze boven de 600 kg uit gaat komen. Een 1.5 paards trailer zal tussen de 560 kg en 650 kg zitten wat ik zo heb gezien (die zal dan nog aangeschaft moeten worden). Wat betekent dat ik nog een stukje speling erin heb zitten..

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Punt is dat de meeste trailers 100-150kg meer wegen dan op kenteken. Dan blijft er bar weinig over van die speling.
Los daarvan mis ik de toegestane kogeldruk........