[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:01

Mijn ma had ooit een rav, ik vond het echt een superfijne auto.

Maar het wordt wel krap ja. Stel dat je rav met 1,5 ifor neemt. Rav weegt 1470, trailer terug laten keuren tot 1470 weegt 770 kg hou je 700 over voor ollekebollekeknollie. Kan net, maar riskant ivm met werkelijke massa's gok ik

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:07

Wat de RAV4 zelf weegt is niet belangrijk, gaat om TMM (eigen gewicht + laadvermogen). Nu heb ik op autoweek.nl een 5 deurs diesel uit 00-03 erbij gepakt, die zit op 1925 kg tmm en mag 1500 trekken.

In dat geval hou je 1575 kg over voor de tmm van de trailer, maar mag je niet boven de 1500 kg werkelijk gewicht gaan ivm het max dat de auto (geremd) mag trekken.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:14

Hmm zou dus kunnen en een 2.0 sportage van ong hetzelfde bouwjaar (net ff goedkoper dan een rav :+ = meer centjes voor trailer)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:36

superpony schreef:
josie schreef:
Grand Vitara = 1850 trekgewicht, dacht kogeldruk van 75.
Rav4 2.0 = 2000kg trekgewicht, kogeldruk 85 dacht ik zo uit het hoofd.
Kwa rijden rijd de Rav4 vele keren lekkerder dan de Grand Vitara (is veel stugger).



Rav4 benzine heeft 1500kg trekgewicht. Grand Vitara is ook met benzine 1850. Diesel moet je niet tegenover benzine zetten. Motoren en kostenplaatje zijn heel anders.

GRand Vitara kun je kiezen tussen 2 wiel aandrijving of 4. Bij de Rav4 weet ik dat niet, nog niet tegengekomen dat je kan kiezen eigenlijk, dus is permanent 4x4??


Rav4 bezine, 2.0 mag 2000kg trekken, geen 1500, weegt zelf 1450kg. Uiteraard hangt het af van het model e.d.. Dit geld echter voor ieder merk en type.
Is idd permanent 4x4.
Bv. deze:
http://www.autoweek.nl/auto/47221/toyot ... -i-x-style
http://www.autoweek.nl/auto/52142/toyot ... e-business

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:21


Es_ther

Berichten: 18910
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:23

Ford Focus Station.
Werkt perfect :).

Binnenkort Renault Laguna 1.8 uit 2001.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:58

Eirikur schreef:
Het budget van johnnydepony is ca. € 6.000,- Daarmee kom je in een ouder model RAV4 terecht en daarvan is de TMM ahw. wel degelijk slechts 1500 kg.

TMM aanhanger mag gerust hoger zijn dan wat de auto mag trekken!

TMM is alleen van belang voor het rijbewijs (alleen B = auto + ahw <3500 kg), voor de rest telt het werkelijke gewicht. Wij hebben b.v. een trailer met tmm 1600 kg achter een auto die 1200 mag trekken. Ik (geen E) mag er niet mee rijden want de combi heeft een tmm van > 3500 kg, mijn vrouw mag er wel mee rijden (BE) zolang trailer met inhoud maar niet boven de 1200 kg komt.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:39

Rex_Rolfo schreef:
TMM aanhanger mag gerust hoger zijn dan wat de auto mag trekken!
Je ziet me toch ook niet schrijven dat dat niet mag? Johnnydepony rekent zelf echter al uit dat ze met het daadwerkelijke gewicht van de trailer die ze graag wil met haar paard daarin, al aardig in de buurt van die 1500 kg uit komt.

Johnnydepony geeft verder aan, hoewel bereid te zijn E bij B te halen indien nodig, op dit moment alleen over B te beschikken. Om een eventueel aangeschafte combinatie meteen te kunnen gebruiken, is het dus wel zo handig voor haar om er eentje bij elkaar te verzinnen die met alleen B gereden mag worden en waarbij de trailer wel genoeg laadvermogen overhoudt om haar paard te kunnen vervoeren.

Rex_Rolfo schreef:
TMM is alleen van belang voor het rijbewijs (alleen B = auto + ahw <3500 kg), voor de rest telt het werkelijke gewicht. Wij hebben b.v. een trailer met tmm 1600 kg achter een auto die 1200 mag trekken. Ik (geen E) mag er niet mee rijden want de combi heeft een tmm van > 3500 kg, mijn vrouw mag er wel mee rijden (BE) zolang trailer met inhoud maar niet boven de 1200 kg komt.
Klopt helemaal, geen speld tussen te krijgen. Maar de huidige situatie van Johnnydepony is dus in principe hetzelfde als die van jou: zowel het theoretische TMM-sommetje als dat van de daadwerkelijke gewichten moet kloppen voor haar om met de combinatie te mogen rijden, met dit verschil dat zij minimaal 1500 (maar liever 1600) kg moet mogen trekken.

De TMM van een IW HB403 is nl. 1600 kg, bij een ledig gewicht op papier van 767 kg. Daar komen vloermat, tussenschot, stangen, reservewiel en alle overige accessoires nog bij, dus in de praktijk weegt zo'n ding leeg al dik 900 kilo en dan moet je paard er nog in.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:35

Is dat zo ja van de ifor? Das prutje, zal er binnenkort eens dieper induiken. Maar eerst eens wat rondsnuffelen in trailers. ( moet vriend maar zolang een trekhaak onder de bmw 5 zetten, probleem ook opgelost :D)

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:42

Mmm, daar zeg je zoiets, is Johnnydepony een haar of een hem? :Y)
Komt net een nieuwe post toen ik deze wilde plaatsen: "Vriend" zegt natuurlijk niet alles, maar maakt de kans toch wat groter dat Jdp vrouwelijk is ;)

Wat betreft tmm aanhanger: er is bij velen het misverstand dat de tmm niet hoger mag zijn dan wat de auto mag trekken. In jouw zin "Daarmee kom je in een ouder model RAV4 terecht en daarvan is de TMM ahw. wel degelijk slechts 1500 kg." lees ik dat een aanhanger met tmm > 1500 kg niet zou mogen. Waarschijnlijk heb je dus willen zeggen "en die mag maximaal 1500 kg trekken".

Je eindconclusie ondersteun ik ook: Johnnydepony is het beste af met een trailer met bescheiden eigen gewicht, dan blijven er meer kg's over voor de lading.

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:02

ik ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar vooralsnog niet gevonden; ik heb een tweepaards waar ik 1 paard mee vervoer, gewicht komt echt niet boven de 1600 uit, maar kogeldruk zit op 100kg. de meeste terreinwagens redden dit wel, maar idealiter zou ik bij vervanging van huidige auto (die 2 paarden moest kunnen trekken) voor een wat verbruiks- en wegenbelasting-vriendelijker model willen gaan, ik rijd niet zoveel meer met de trailer, maar wil wel graag verantwoord onderweg :)
weet iemand of dat uberhaupt te vinden is met 100kg kogeldruk?

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:00

Eirikur schreef:
De TMM van een IW HB403 is nl. 1600 kg, bij een ledig gewicht op papier van 767 kg. Daar komen vloermat, tussenschot, stangen, reservewiel en alle overige accessoires nog bij, dus in de praktijk weegt zo'n ding leeg al dik 900 kilo en dan moet je paard er nog in.


Dat geldt niet alleen voor dde Ifor maar voor alle trailers, zeker als je het nodige rubber hebt toegevoegd. Trailers worden 'leeg' gewogen voor de RDW, inderdaad reservewiel, zadelkamer, schot, rubber etc wordt niet meegerekend.
Mijn trailer weegt op papier 740kg maar in werkelijkheid ietsiepietsie meer....

Altijd wegen om zeker te weten. Weegbruggen genoeg te vinden in NL, elke fouragehandel of tansportbedrijf heeft of weet er wel eentje in de buurt.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:52

Jade schreef:
ik ben al een beetje aan het zoeken geweest, maar vooralsnog niet gevonden; ik heb een tweepaards waar ik 1 paard mee vervoer, gewicht komt echt niet boven de 1600 uit, maar kogeldruk zit op 100kg. de meeste terreinwagens redden dit wel, maar idealiter zou ik bij vervanging van huidige auto (die 2 paarden moest kunnen trekken) voor een wat verbruiks- en wegenbelasting-vriendelijker model willen gaan, ik rijd niet zoveel meer met de trailer, maar wil wel graag verantwoord onderweg :)
weet iemand of dat uberhaupt te vinden is met 100kg kogeldruk?

Ehm, voor kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) geldt hetzelfde als voor het gewicht.
De daadwerkelijke gewichten moeten beneden de toegestane gewichten blijven.
De koppelingsdruk van de meeste tweepaards trailers mag 100kg zijn, maar dat wil niet zeggen dat die 100kg ook daadwerkelijk optreed. Het gaat hierbij om de statische waardes. Als gebruiker mag (moet) je er vanuit gaan dat de hogere krachten die tijdens het rijden optreden, meegenomen zijn in het ontwerp van de trekhaak en auto.

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:57

ikke schreef:
Ehm, voor kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) geldt hetzelfde als voor het gewicht.
De daadwerkelijke gewichten moeten beneden de toegestane gewichten blijven.
De koppelingsdruk van de meeste tweepaards trailers mag 100kg zijn, maar dat wil niet zeggen dat die 100kg ook daadwerkelijk optreed. Het gaat hierbij om de statische waardes. Als gebruiker mag (moet) je er vanuit gaan dat de hogere krachten die tijdens het rijden optreden, meegenomen zijn in het ontwerp van de trekhaak en auto.

Dat had ik inderdaad al gelezen in het topic - voor het gemak neem ik even aan dat ik op 75kg kom als ik er een weegschaal onder schuif, en dat mijn paard tijdens het rijden onrustig is. Is die wisselende druk dan niet juist waarom er 100kg op mijn papieren staat? Zeg maar de bovengrens van de sinusoïde van de daadwerkelijk uitgeoefende krachten? Wat gebeurt er bij controle van de combinatie als de toegestane kogeldruk Vd auto lager is dan die Vd trailer? Zit daar geen boete op? En de verzekering bij aanrijding?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:47

Jade schreef:
ikke schreef:
Ehm, voor kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) geldt hetzelfde als voor het gewicht.
De daadwerkelijke gewichten moeten beneden de toegestane gewichten blijven.
De koppelingsdruk van de meeste tweepaards trailers mag 100kg zijn, maar dat wil niet zeggen dat die 100kg ook daadwerkelijk optreed. Het gaat hierbij om de statische waardes. Als gebruiker mag (moet) je er vanuit gaan dat de hogere krachten die tijdens het rijden optreden, meegenomen zijn in het ontwerp van de trekhaak en auto.

Dat had ik inderdaad al gelezen in het topic - voor het gemak neem ik even aan dat ik op 75kg kom als ik er een weegschaal onder schuif, en dat mijn paard tijdens het rijden onrustig is. Is die wisselende druk dan niet juist waarom er 100kg op mijn papieren staat? Zeg maar de bovengrens van de sinusoïde van de daadwerkelijk uitgeoefende krachten? Wat gebeurt er bij controle van de combinatie als de toegestane kogeldruk Vd auto lager is dan die Vd trailer? Zit daar geen boete op? En de verzekering bij aanrijding?

Hoe wil jij die dynamische lasten meten?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:14

Lastindicator inbouwen? (Wel n beetje omslachtig maar niet onmogelijk. ;) )

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:30

ikke schreef:
Jade schreef:
Dat had ik inderdaad al gelezen in het topic - voor het gemak neem ik even aan dat ik op 75kg kom als ik er een weegschaal onder schuif, en dat mijn paard tijdens het rijden onrustig is. Is die wisselende druk dan niet juist waarom er 100kg op mijn papieren staat? Zeg maar de bovengrens van de sinusoïde van de daadwerkelijk uitgeoefende krachten? Wat gebeurt er bij controle van de combinatie als de toegestane kogeldruk Vd auto lager is dan die Vd trailer? Zit daar geen boete op? En de verzekering bij aanrijding?

Hoe wil jij die dynamische lasten meten?

niet, het was een theoretische vraag, jij geeft aan dat het maar de vraag is of die 100kg gehaald wordt, dus ik vraag me dan af hoe je aan die conclusie komt :D

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:42

Jade schreef:
ikke schreef:
Hoe wil jij die dynamische lasten meten?

niet, het was een theoretische vraag, jij geeft aan dat het maar de vraag is of die 100kg gehaald wordt, dus ik vraag me dan af hoe je aan die conclusie komt :D

De waardes op de koppeling zijn maximaal toegestane krachten. In de praktijk zul je daar altijd onder zitten, domweg omdat je nooit op je grens wil zitten.

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:21

ikke schreef:
Jade schreef:
niet, het was een theoretische vraag, jij geeft aan dat het maar de vraag is of die 100kg gehaald wordt, dus ik vraag me dan af hoe je aan die conclusie komt :D

De waardes op de koppeling zijn maximaal toegestane krachten. In de praktijk zul je daar altijd onder zitten, domweg omdat je nooit op je grens wil zitten.

ok, dat klinkt aannemelijk, maar wat is dan de veiligheidsmarge waarmee gewerkt wordt? als de trailer maximaal 100kg aangeeft en de auto 75kg, dan zou de trailer altijd 25% onder de maximum belasting zitten, of de auto voldoende reserve moeten hebben om 40% meer te kunnen dragen dan aangegeven - dat vind ik best een verschil, niet om je verhaal in twijfel te trekken, maar ik heb geen idee wie jij bent op Het Internet, wil het niet zomaar aannemen en achteraf de conclusie moeten trekken dat ik heel naief mijn vertrouwen in een of andere nitwit heb gestoken die ook maar ongefundeerd wat rondroept :+

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:47

Jade schreef:
ok, dat klinkt aannemelijk, maar wat is dan de veiligheidsmarge waarmee gewerkt wordt? als de trailer maximaal 100kg aangeeft en de auto 75kg, dan zou de trailer altijd 25% onder de maximum belasting zitten, of de auto voldoende reserve moeten hebben om 40% meer te kunnen dragen dan aangegeven - dat vind ik best een verschil, niet om je verhaal in twijfel te trekken, maar ik heb geen idee wie jij bent op Het Internet, wil het niet zomaar aannemen en achteraf de conclusie moeten trekken dat ik heel naief mijn vertrouwen in een of andere nitwit heb gestoken die ook maar ongefundeerd wat rondroept :+

Het is volkomen terecht dat je kritisch kijkt naar wat er geschreven wordt.

In jouw voorbeeld, MOET de statische druk onder de 75kg blijven. Dat bereik je theoretisch door je lading correct te verdelen. Punt hierin is dat paardenlading niet zo te verdelen valt. Je kunt een klein beetje doen door de stangen naar voor of naar achter te plaatsen, maar je paard moet daar maar net tussen passen.

Je zult dus proefondervindelijk vast moeten stellen wat de feitelijke druk van je trailer is. Weegschaal eronder en meten maar.

HET probleem in deze context is echter de zadelkamer. Plat door de bocht komt minimaal 50% van dat gewicht rechtstreeks op de koppeling en verhoogt dus de kogeldruk.

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:33

hmja, dat vind ik wel problematisch, want met paard erin meten was ik niet van plan zonder de trailer vast te koppelen - ik heb inderdaad een zadelkamer voor in de trailer (wat ik achteraf gezien niet nog een keer zou doen, maar dat terzijde :+ ), dus dan zijn we weer terug bij de vraag of er uberhaupt een lichtere auto is die 100kg kogeldruk mag hebben.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:14

Jade schreef:
hmja, dat vind ik wel problematisch, want met paard erin meten was ik niet van plan zonder de trailer vast te koppelen - ik heb inderdaad een zadelkamer voor in de trailer (wat ik achteraf gezien niet nog een keer zou doen, maar dat terzijde :+ ), dus dan zijn we weer terug bij de vraag of er uberhaupt een lichtere auto is die 100kg kogeldruk mag hebben.

Je kunt prima de kogeldruk van je geladen trailer meten, dat is echt niet moeilijk, maar vergt wel enig gezond verstand.

scooby09

Berichten: 2317
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:51

Hoe doe je dat dan Ikke.?

Lima84

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:11

Pffff, wij zijn ons ook aan het oriënteren op een trek-wagen.
Rijden er privé ca 20.000km mee en gaan 15-20x per jaar met de trailer weg (ca 50km retour).
Ik heb een paard van een kleine 700kg en een 1,5paards bockmann van maarliefst 900kg! (Kennis heeft weegbrug).
We waren, ivm het grote privé gebruik aan het kijken naar een 2L diesel golf, maar gingen absoluut niet uit van een trailer van 900kg, zeker niet omdat ie maar 1,5paards is. Hebben meer mensen dit? Ik heb geen zin om ook nog en andere trailer aan te schaffen, want deze bevalt perfect.
Maar wat kunnen we hier nou eens voor hangen? In diesel, wat minimaal 1:16 loopt.
Iemand een briljante ingeving?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:42

Iets als een Volkswagen Passat denk ik dan aan, een redelijk recente 2l diesel met 140 of 170 pk mag 1800 kg trekken (bron; autoweek.nl). De versie met 110 pk is weliswaar iets zuiniger maar mag maar 1500 kg trekken. Nog afgezien daarvan lijkt mij dat vermogen ook niet echt overhouden met 1,6 ton aan de haak.

ps, gezien de opmerkingen over leeggewicht op papier vs gewicht lege trailer die de laatste tijd wel eens voorbij komen: mag ik vragen welk leeggewicht op het kentekenbewijs van jouw trailer staat?