Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:31

had jij de jouwe niet te koop Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:32

ben er nog over aan het nadenken Haha! Haha!

aan de ene kant wil ik hem houden............ aan de andere kant niet Lachen

maar hemellief die wagen is echt mijn vriendje Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:33

als je eruit bent,hoor ik het graag van je Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:46

KiWiKo schreef:
ben er nog over aan het nadenken Haha! Haha!

aan de ene kant wil ik hem houden............ aan de andere kant niet Lachen

maar hemellief die wagen is echt mijn vriendje Lachen

Neem je een 204pk-versie; onder het motto: de sterkste motor die leverbaar is Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:30

mijn vito heeft er ook geen moeite mee, maar ik heb wel een 110, de 108 schijnt toch wat minder te zijn....

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:20

Ik weet niet of ik misschien een antwoord geef dat al gegeven is, maar het maakt niet uit hoeveel je paard pony weegt. Het gaat erom hoeveel de auto mag trekken, en wat het max.laadgewicht van je trailer is (staat op het papier).
Bv; je trailer weegt 300 kg, en het maximum gewicht is 2000kg. Je auto mag max. 1800 trekken en je paard weegt 700kg. Je zou dan denk dat je met je auto die trailer (300 +700 = 1000) wel mag trekken. NEE DUS! Het kan wel, maar het mag niet! Je mag hier niet mee rijden, want je auto mag maar 1800kg trekken en geen 2000kg!
Als je ermee van de weg gehaald wordt kijken ze naar je papieren, en niet hoeveel je pony misschien weegt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:24

Heel dat verhaaltje van je geld alleen voor als je enkel B hebt (waarmee je deze combinatie dus niet mag trekken). Als je B-E hebt geld het feitelijk gewicht, dus dan is het in orde. Je word misschien even de weegbrug mee opgenomen en that's it.

Ik snap er niet veel van, maar dit weet ik zo ondertussen zeker. Toch, Ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:27

Gimmick11 schreef:
Ik weet niet of ik misschien een antwoord geef dat al gegeven is, maar het maakt niet uit hoeveel je paard pony weegt. Het gaat erom hoeveel de auto mag trekken, en wat het max.laadgewicht van je trailer is (staat op het papier).
Bv; je trailer weegt 300 kg, en het maximum gewicht is 2000kg. Je auto mag max. 1800 trekken en je paard weegt 700kg. Je zou dan denk dat je met je auto die trailer (300 +700 = 1000) wel mag trekken. NEE DUS! Het kan wel, maar het mag niet! Je mag hier niet mee rijden, want je auto mag maar 1800kg trekken en geen 2000kg!
Als je ermee van de weg gehaald wordt kijken ze naar je papieren, en niet hoeveel je pony misschien weegt.

Ja, dat antwoord is gegeven en aangezien ik hen op hun ballen heb gegeven krijg jij dat in het kader van rechtsgelijkheid ook. Het is namelijk niet waar wat je zegt! Je hebt, net als die anderen, last van klokken en klepels en dat volledig verkeerd geïnterpreteerd. Lees de FAQ en je zult zien dat het anders is. Wat in de FAQ staat is correct wat daarvan afwijkt is onzin.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:40

Gimmick11 schreef:

Dit is niet waar

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:20

ikke schreef:
Ja, dat antwoord is gegeven en aangezien ik hen op hun ballen heb gegeven krijg jij dat in het kader van rechtsgelijkheid ook. Het is namelijk niet waar wat je zegt! Je hebt, net als die anderen, last van klokken en klepels en dat volledig verkeerd geïnterpreteerd. Lees de FAQ en je zult zien dat het anders is. Wat in de FAQ staat is correct wat daarvan afwijkt is onzin.

Even onafhankelijk van of je gelijk hebt of niet; ik zal als ik aangehouden wordt verwijzen naar de FAQ op bokt.nl Haha!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:57

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Heb bovenstaande gevonden bij de FAQ.
Wanneer je het navraagt bij de RDW krijg je als antwoord wat ik hierboven al heb geschreven.
Ik heb hier een artikel over geschreven, en vandaar contact met de RDW gehad omdat er zoveel vragen over zijn.
Dit was vorig jaar Augustus 2007, misschien is er eea veranderd?

Je kunt wel met een tweepaardstrailer (max laadvermogen 2000kg) met een auto die bv 1800kg mag trekken en een paard wat het totaal niet boven die 1800kg brengt.
Maar dan moet je je trailer bij de RDW "downgraden", dwz het papier van de trailer laten veranderen en het max laadvermogen laten wijzigen.
Maar dan mag je er dus ook nooit meer twee paarden in vervoeren als het gewicht weer boven het nieuwe max. laadvermogen komt.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:00

ikke schreef:
Gimmick11 schreef:

Ik heb trouwens geen last van klokken en klepels.
Jammer dat er gelijk zo gereageerd wordt.
Ik heb me hier nét aangemeld.
Sorry dat ik nog niet zo goed in de gaten heb hoe het allemaal werkt hier, die FAQ's had ik nog niet gezien. Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:02

volgens mij is het regeltje van het werkelijke gewicht vrij nieuw nog en daarom ook nog niet geheel bij iedereen doorgedrongen.
er is zo op gehamert op het maximaal laadvermogen dat we niet precies weten hoe en wat.

maar dan heb ik illegaal gereden op het rijexamen.
auto mocht 2500 trekken, aanhanger mocht maximaal 2700. zou wel wat vreemd zijn.

(ooh ja en als je te veel lading hebt moet je het verdelen over de auto Tong uitsteken Tong uitsteken lekker met een paard)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:25

jolentinus schreef:
volgens mij is het regeltje van het werkelijke gewicht vrij nieuw nog en daarom ook nog niet geheel bij iedereen doorgedrongen.
er is zo op gehamert op het maximaal laadvermogen dat we niet precies weten hoe en wat.

auto mocht 2500 trekken, aanhanger mocht maximaal 2700. zou wel wat vreemd zijn.

(ooh ja en als je te veel lading hebt moet je het verdelen over de auto Tong uitsteken Tong uitsteken lekker met een paard)

LEZEN IN FAQ!!!!!! voordat er weer domme dingen geroepen worden. Stoom uit je oren
Rijles was niet illegaal, instructeur had BE (anders mag ie daarin ook geen les geven) en je aanhanger was vast niet beladen boven de 2500kg.

BIJ B-E
Werkelijke gewicht is altijd belangrijk om twee redenen:
1) omdat je je maximaal toegestane trekgewicht van je wagen mag niet mag overschrijden. Wat aanhanger daadwerkelijk weegt mag niet meer zijn dan het maximaal toegestane trekgewicht van je auto.
2) Het laadvermogen van je trailer
Het papieren laadvermogen, van de trailer mag niet overschreden worden.

Met andere woorden. Ik ga met een Landrover (maximaal trekgewicht 3000kg) rijden. Stop ik in mijn 2 paardstrailer (eigengewicht 700kg toegestaan maximaal gewicht 2000kg), twee trekpaarden van 750kg per stuk, dan mag ik er niet meer rijden. Dan weegt mijn trailer namelijk 2200kg en dat is meer dan de toegestane 2000kg. Dit ondanks dat mijn landrover wel 3000kg mag trekken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:28

@sdi: dat is dus ook wat ik bedoel. als je BE rijdt is dat niet illegaal.

dus wat jij zegt klopt als een bus.. maar ik bedoelde hetzelfde hoor...

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:57

oke, dan niets gezegd

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:44

Lezen is ook een kunst Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:06

jolentinus schreef:

Ik heb nu 14 jaar mijn E-B rijbewijs en het is nooit anders geweest Knipoog Je mag trekken wat je auto mag trekken, wat er ook achter hangt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:15

@Gimmick11, wat je er helaas bij hebt vergeten te vermelden is dat dat opgaat als je E hebt, niet geheel onbelangrijk detail namelijk.
Citaat:
Maar dan moet je je trailer bij de RDW "downgraden", dwz het papier van de trailer laten veranderen en het max laadvermogen laten wijzigen.
en dit hoeft dus niet, met BE mag je trekken wat de auto technisch mag trekken en hoef je niet te downgraden want de MTM is in het geheel niet van toepassing. Bij B daarentegen wel maar terugkeuren is wel zonde. Ze willen in de toekomst toch alles boven 750kg op E hebben.

Je bent nog nieuw op bokt en dan kun je niet weten dat hier elke week weer een topic of 3 over verschijnt en dat we niet voor niks de FAQ hebben *dankt Margreet* en als je eerst het topic leest voordat je hier had gepost had je het al een paar keer voorbij kunnen zien komen.... Knipoog
De al langer rondhangende mensen hier worden een beetje simpel van dit soort klokken en klepels verhalen. Je hebt het wel (bijna) goed maar je vergeet wat details en die zijn nou net effe belangrijk met dit soort regels.... Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:20

hey mensen

ik heb een vraag waar ik eigenlijk het antwoord al opweet haha.

mijn vader heeft een auto gekocht die 1100 mag trekken.. dat is te weinig of niet.
ik heb het E-rijbewijs. dus met een trailer van 580 Kg en een paard van 520 kan het.. hmmm haha ik weet het al.. kan niet

paard van 1.74 en waarschijnlijk een zwaardere trailer.. BALEN.. nu wachten totdat ik en mijn vriend een auto kunnen kopen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:58

Ik weet dat er al door tig mensen gevraagd is of er met zijn/haar auto een trailer getrokken mag worden... en hier is er weer 1. Ik weet dat het niet de ideale trekauto is, maar ik denk dat mijn vriend een rolberoerte krijgt als ik zeg dat ik de auto wil inruilen. Bloos

We hebben een Peugeot 307 1.6 16v, leeg gewicht 1168, hij mag 1200 trekken, 109 PK, 147Nm (geen idee waar dat voor is), kogeldruk is 75 kg dacht ik. Trailer is <600 kg, pony <400 kg.

E-rijbewijs is in bezit, trekhaak (nog) niet. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:46

Tessebes schreef:
Ik weet dat er al door tig mensen gevraagd is of er met zijn/haar auto een trailer getrokken mag worden... en hier is er weer 1. Ik weet dat het niet de ideale trekauto is, maar ik denk dat mijn vriend een rolberoerte krijgt als ik zeg dat ik de auto wil inruilen. Bloos

We hebben een Peugeot 307 1.6 16v, leeg gewicht 1168, hij mag 1200 trekken, 109 PK, 147Nm (geen idee waar dat voor is), kogeldruk is 75 kg dacht ik. Trailer is <600 kg, pony <400 kg.

E-rijbewijs is in bezit, trekhaak (nog) niet. Knipoog

Mits alle opgegeven getallen kloppen, is dit een legale combi. Ga één keer rijden met windkracht 7 en je begrijpt waarom het in de categorie wanna-bee valt.........

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:02

Ja, dat snap ik ikke. Maar stel nou dat het geen windkracht 7 is? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om gelijk de ideale trekauto te kopen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:03

haha, wanna-bee.

zelf heb ik een peugeot 307 2.0 diesel in mijn hoofd van 1230 kg.. valt deze dan ook onder de wanna-bee's?? (ga niet met harde wind rijden haha)

@tessebes, het mag legaal. dus dat scheeld. dan ben je verzekerd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:06

Wat bedoel je met die verzekering? Dat het gegarandeerd fout gaat? Tong uitsteken

Die 307 2.0 diesel mag waarschijnlijk al wel weer 100 kg meer trekken.