tita schreef:ik vind wel als je je paard verkoopt dat de bijrijder 1e keus moet hebben
Mee eens
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tita schreef:ik vind wel als je je paard verkoopt dat de bijrijder 1e keus moet hebben
lindsey schreef:Als een paard verkocht wordt vind ik wel dat de bijrijder de kans moet krijgen om dat paard te kopen.
Is er dan een buitenstaander die meer voor het paard wil betalen dan vind ik het wel heel logisch dat het paard aan die buitenstaander wordt verkocht.
Vind het heel erg onfatsoenlijk als een eigenaar een paard verkoopt zonder daar de bijrijder over in te lichten.
Voor de bijrijder is het wel zo fijn als je vast aan het idee kan wennen en nog afscheid kan nemen van het paard.
Dan moet de eigenaar er natuurlijk wel op kunnen vertrouwen dat de bijrijder de nieuwe eigenaar niet gaat bestoken met mailtjes dat ze contact willen houden en naar het paard willen komen kijken.
maar ze blijven van mij. 
mirgino schreef:lindsey schreef:Als een paard verkocht wordt vind ik wel dat de bijrijder de kans moet krijgen om dat paard te kopen.
Is er dan een buitenstaander die meer voor het paard wil betalen dan vind ik het wel heel logisch dat het paard aan die buitenstaander wordt verkocht.
Vind het heel erg onfatsoenlijk als een eigenaar een paard verkoopt zonder daar de bijrijder over in te lichten.
Voor de bijrijder is het wel zo fijn als je vast aan het idee kan wennen en nog afscheid kan nemen van het paard.
Dan moet de eigenaar er natuurlijk wel op kunnen vertrouwen dat de bijrijder de nieuwe eigenaar niet gaat bestoken met mailtjes dat ze contact willen houden en naar het paard willen komen kijken.
als het op deze manier gaat ,dat het buiten weten om te koop staat ....
dan schort er iets tussen eigenaar enbijrijdster niet![]()
als de bijrijdster betrokken is bij het paard ,zoals bij mij, dan weet ze ook hoe het ervoor staat!
dus bij wie het gebeurt is ,dat het paard zonder medeweten verkocht is,hadden deze mensen geen goede verstandhouding met de eigenaar![]()
en natuurlijk zou mijn bijrijdster het als eerste weten,ik mijn ogen is dat logisch,zoals zij alles als eerste weet
als er anders gevoerd moet worden ,een andere deken!
verder verras ik mijn bijrijdster met een lange regenjas en een boomloos westernzadel
ze zijn van mij ,maar zij gebruikt ze en zij moet er zuinig mee omgaanmaar ze blijven van mij.
mirgino schreef:
als het op deze manier gaat ,dat het buiten weten om te koop staat ....
dan schort er iets tussen eigenaar enbijrijdster niet![]()
als de bijrijdster betrokken is bij het paard ,zoals bij mij, dan weet ze ook hoe het ervoor staat!
dus bij wie het gebeurt is ,dat het paard zonder medeweten verkocht is,hadden deze mensen geen goede verstandhouding met de eigenaar![]()

mirgino schreef:ik heb dat verhaal ooit gelezen hier op bokt ,kan dat?
dit is wel een hele rare situatie,en zoiets komt ook niet vaak voor.
en dan spoorde volgens mij de eigenaar alzo niet!
want als je schade maakt ,los je dat op en vlucht je niet weg!
foetsie schreef:mirgino schreef:ik heb dat verhaal ooit gelezen hier op bokt ,kan dat?
dit is wel een hele rare situatie,en zoiets komt ook niet vaak voor.
en dan spoorde volgens mij de eigenaar alzo niet!
want als je schade maakt ,los je dat op en vlucht je niet weg!
Misschien heb je het al iets eerder bij deze topic gelezen.![]()
Ben er helemaal mee eens.
Vooral als een paard uitbreekt, bij een andere kudde paarden terecht komt en er vervolgens een DA aan te pas moet komen.
De eigenaresse van mijn bijrijdpaard nam de telefoon niet op en is gelijk naar stal gesjeesd, paard opgehaald en weg was ze!
Ik moest van de pensionklant horen dat het paard er niet meer stond.
Stond wel ff raar te kijken.
Jaren heb ik onzekerheid gezeten wat er van het paard was terecht gekomen.
Ik kan je vertellen dat is echt niet leuk!
Myfairytale schreef:Mensen, willen jullie aub even ontopic blijven, want dit gaat nu wel een heel eigen leven leiden...
rakni schreef:Leuk topic, ik snap eigenlijk de meeste meningen wel goed.
Ik heb sinds augustus weer een eigen paardje. Een vriendin van mij doet hem 2 dagen in de week. Maar omdat ik heel regelmatig werk heb en zij niet, rijd ze hem wel vaker. Bv als zij 's ochtends kan gaan en ik kom in de avond. Ze werkt sinds oktober en toen hebben we besproken dat ze 40 euro in de maand bijdraagt. Mocht ze dat niet meer kunnen betalen dan kunnen we het er dan wel weer over hebben.
Ik vind het prettig dat ze bijdraagt, het geeft mij net weer wat extra zakgeld om te besteden aan het paardje. Wat ik veel belangrijker vind is dat ik met mijn bijrijdster de afspraak heb dat zij ook gaat lessen. En als dat dan op een van mijn dagen valt vind ik dat allemaal okee.
De stelling dat ik haar laat betalen voor een dienst die zij mij geeft, vind ik niet helemaal kloppen. het is meer dat we het paard samen doen, ik bespreek veel zaken ook met haar en betrek haar bij besluiten die ik ga nemen.
Uiteindelijk neem ik de besluiten natuurlijk zelf. Het verschil is dat ik helemaal aansprakelijk ben voor het paard en dat ik alles mag betalen als hij ziek wordt. Alle risico's zijn voor mij en zij kan lekker haar gang gaan voor een vast bedrag. Zij heeft een paar dagen in de week "haar eigen paard" en zoals iedereen weet kost een eigen paard gewoon veel geld.
Het is niet zo dat mijn bijrijdster zo goed kan rijden dat zij mijn paard "traint". Ik ben erg blij met haar omdat ik weet dat ze gaat en omdat ze helemaal gek is van mijn paardje. We gaan ook weleens samen en blijven lekker op een lijn zitten op deze manier.
mocht zij noodgedwongen stoppen, dan hangt het weer van de nieuwe situatie af of er een bijdrage wordt betaald. Er is wel iemand op stal die heel goed kan rijden, als zij hem zou willen rijden en niet wil betalen dan is dat zeker wel okee.
Dus inderdaad, het hangt ook van het niveau van de ruiter af. wat ook uitmaakt is de regio. Als er heel weinig bijrijdsters zijn in de omgeving, kan de kans klein zijn dat je er een vind die wil meebetalen. Voor jouw paard 10 anderen namelijk. Maar ik heb 4 jaar in Almere gewoond (en daar 2x bijgereden in de week voor 100 euro pm!). Daar loopt het over van de mensen die willen bijrijden en daar zijn er niet zoveel paardjes in de aanbieding. Dan is de markt anders en vragen ze allemaal dit soort bedragen. in mijn regio betalen de bijrijdsters vaak een bedrag van 20-50 euro pm voor 2 dagen. maar ook betalen ze weleens niets. En het is natuurlijk een kwestie van vraag een aanbod. Stel je wilt 100 euro vragen maar niemand wil dat doen. Dan kom je er vanzelf wel op terug. en natuurlijk ben je wel kritisch op diegene die jouw paard gaat rijden en verzorgen.
Wat ik trouwens weleens heb gezien is iemand die een paard had en 2 bijrijdsters per dag. Toen mocht ik gaan bijrijden op maandagochtend en donderdagavond. Later of eerder gaan mocht niet want dan ging er al iemand anders. Ze vroeg er ook veel geld voor. Dat vond ik wel enigzins vreemd. Het leek wel alsof ze geld wilde verdienen met haar paard. Ik ben maar weer verder gaan zoeken.
groetjes!
tita schreef:Myfairytale schreef:Mensen, willen jullie aub even ontopic blijven, want dit gaat nu wel een heel eigen leven leiden...
ach je topic blijft inleven
rakni schreef:Wat leuk dat je je kunt vinden in mijn bijdrage. En ik snap ook niet dat mensen veel bijrijdsters nemen. Zeker niet 2 per dag. Het lijkt mij dat ik dan minder de band heb met mijn eigen paard. En je weet dan ook niet precies wat er allemaal mee gebeurt.
Wel lastig he bijrijders! Ik vind het soms ook moeilijk. Maar ik heb vooral een bijrijdster omdat ik het beste voor mijn paardje wil. Ik weet dat ik niet 7 dagen in de week de energie heb om hem te geven wat ik hem gun. Daarom is het fijn om die verantwoordelijkheid te delen. ook als dat betekent dat ik nu in mijn vakantie 2 dagen in de week niet ga. mijn bijrijdster is heel vrij om vaker te gaan, dat is ook wel heel leuk voor haar. Als ik in de avond ga, kan zij overdag ook gaan al zij wil.
Tallie_Ho schreef:Maar wat Rosa zegt is wel waar, ze zijn heel schaars!! Ik heb ook een keer tegen een bijrijdster gezegd dat mijn paard er ook stond als hij ziek was, en dat ze niet alleen maar moest komen als er alleen maar gereden kon worden! Je kan mij nergens pissiger mee krijgen als zeggen dat je niet komt omdat je niet kunt rijden..
pjotrg schreef:Ik had tot voor kort twee bijrijdsters. Ik doe dire dagen en zij elk twee. Sinds kort is er een derde bij. Er hing een briefje op stal dat ze graag weer wilde gaan rijden, maar eigenlijk alleen kon op een dag dat één van de andere bijrijders ook rijd. Ik heb haar gebeld omdat ik het haar wilde gunnen om ook weer te rijden. De derde bijrijdster rijdt in de ochtend, de andere in de avond. Dat gaat prima, ik heb ook graag dan Junk veel beweegt.
Ook ben ik eigenlijk alle schoolvakanties niet in Nederland en dan regelen de bijrijdsters het onderling. Gaat prima zo.
Ze betalen 15 euro per maand voor één keer in de week en 30 voor twee keer. Zijn we allemaal helemaal tevreden mee!
Fitzroy schreef:Pjotr, als ik zo vrij mag zijn: voor wie heb jij je paard eigenlijk nog?
Vind je 3 bijrijders niet een beetje teveel van het goede? Ik vind jouw paard zo langzamerhand wel een manegepaard lijken.
Ik denk dat jij geen wedstrijden rijdt ofwel?
slimmerik schreef:Ik vind het idd ook een manege bedrijf op zich..... Dat heet een paard exploiteren, toch![]()
![]()
PERENBOOMPIE schreef:Tallie_Ho schreef:Maar wat Rosa zegt is wel waar, ze zijn heel schaars!! Ik heb ook een keer tegen een bijrijdster gezegd dat mijn paard er ook stond als hij ziek was, en dat ze niet alleen maar moest komen als er alleen maar gereden kon worden! Je kan mij nergens pissiger mee krijgen als zeggen dat je niet komt omdat je niet kunt rijden..
zo'n bijrijdster heb ik dus ook gehad en heb vorige week toen ze na 3weken niet komen omdat ze zich weer eens niet "lekker"voelde opeens smsde dat ze de volgende dag zou willen rijden er maar een punt achter gezet vindt dat je wel wat meer betrokkenheid met je verzorg/bijrijdpaard mag hebben,het is geen fitness-toestel dat je kan pakken en wegzetten wanneer het jou uitkomt,en ze had best even een paar keer in die weken langskunnen gaan om bijv.keertje te poetsen of longeren of effe knuffelen en een appeltje geven,ze was niet zo ziek dat ze 24uur bedliggerig was of in het ziekenhuis lag,had alleen last van bloedarmoede.Dus voor mij einde verhaal.