Excalibur schreef:Ik ben aan het rondkijken voor een auto voor het trekken van een tweepaards trailer. Mijn voorkeur gaat uit naar een Kia Sorento. Zelf eerder een Sportage gehad en vond dit altijd een fijne en betrouwbare auto. Deze trekt alleen geen tweepaards trailer dus nu aan het kijken naar zijn grote broer.
Nu heb ik er een gezien van 2010 met 217.000 km op de teller, een benzine auto. Prijs € 9.250. Mijn schoonvader (ex vrachtwagenmonteur) gaat mee als we gaan kijken. Nu vraag ik mij alleen af of de kilometerstand niet aan de hoge kant is. Zelf heb ik er echt geen verstand van dus ruim 200.000 km vind ik best hoog klinken. Nu begreep ik al dat de benzineauto’s van tegenwoordig, met goed onderhoud, best de 300.000 km kunnen halen. Zover ik in de advertentie kan zien heeft de auto jaarlijks zijn onderhoud gehad. Auto komt ook bij de eerste eigenaar vandaan als ik het kenteken bij het RDW controleer.
De auto zal vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer en dus voor de trailer. Als ik 8.000 km in het jaar rijd is het veel. Dus dan denk ik weer dan zou ik nog best 10 jaar met de auto kunnen doen.
Dus mijn vraag is, moet ik ver weg blijven bij auto’s met een km stand van boven de 200.000 of hoeft dit dus geen probleem te zijn?
Ik kocht de Volvo met die tellerstand. Die is intussen verdubbelt.
Als de auto in de basis goed onderhouden is (check onderhoudsboekje) en jij onderhoud die auto ook zoals het hoort (of beter) dan zie ik niet in waarom je er niet nog een ton bij kunt draaien.
Probleem is toch eerst en vooral de schijt die veel Nederlanders hebben aan hoge km-standen. Tweede punt is het gejank over onderhoud wat eigenlijk niks mag kosten en de commercie die je wijs wil maken dat je om de haverklap iets nieuws moet hebben.
Tegen de tijd dat je mijn auto evenaart, mag je gaan mekkeren, tot die tijd: rijden kreng
('73-er Range Rover minimaal 500k gedaan, waarschijnlijk meer)