[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:12

Cioccolato schreef:
Ik heb al wat gezocht en lees op bokt enkele positieve reacties van de lynk & co, maar zijn hier de ervaringen nog steeds positief?

Ik vraag me vooral af wat zo'n auto auto over, pak weg, 10 - 15 jaar doet. Heeft ie dan nog een beetje bereik of zit ie dan al aan z'n derde accu-pakket?

MarjanB

Berichten: 18012
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 18:10

Als het in de lease is maakt dat niks uit natuurlijk :+

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 18:52

MarjanB schreef:
Als het in de lease is maakt dat niks uit natuurlijk :+

Nee, nu niet, maar als zo'n auto na 10 jaar feitelijk total loss is omdat een nieuw accupakket in geen verhouding tot de waarde van de auto staat, dan moet je je naar mijn idee toch eens wat afvragen in het kader van duurzaamheid.....

Cioccolato

Berichten: 7970
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:03

Over 10 jaar een samenvatting in het topic :j

Maar ik ben ook voor nu nieuwsgierig. Voor die paar jaar :+ dat ze op de markt zijn

Aatrox
Berichten: 508
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:04

Ik sprak laatst iemand op wedstrijd die een van de eerste Lync en Co's reed, en die was nog steeds enorm tevreden, geen last van minder bereik of ed..

MarjanB

Berichten: 18012
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:50

ikke schreef:
MarjanB schreef:
Als het in de lease is maakt dat niks uit natuurlijk :+

Nee, nu niet, maar als zo'n auto na 10 jaar feitelijk total loss is omdat een nieuw accupakket in geen verhouding tot de waarde van de auto staat, dan moet je je naar mijn idee toch eens wat afvragen in het kader van duurzaamheid.....


Ja over duurzaamheid gaan we het maar niet hebben.. ik gok dat elektrisch nú minder duurzaam is dan een benzine. Vooral ook omdat iedereen gelijk zo’n grote zware auto wil rijden. Meer banden slijtage, weg slijt meer. Om nog maar niet over accu’s maken te spreken

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:06

MarjanB schreef:
ikke schreef:
Nee, nu niet, maar als zo'n auto na 10 jaar feitelijk total loss is omdat een nieuw accupakket in geen verhouding tot de waarde van de auto staat, dan moet je je naar mijn idee toch eens wat afvragen in het kader van duurzaamheid.....


Ja over duurzaamheid gaan we het maar niet hebben.. ik gok dat elektrisch nú minder duurzaam is dan een benzine. Vooral ook omdat iedereen gelijk zo’n grote zware auto wil rijden. Meer banden slijtage, weg slijt meer. Om nog maar niet over accu’s maken te spreken

dat dus.

Dat afgezet tegen het bericht van KLM dat men met synthetische kerosine wil gaan vliegen (echt waar?) vraag ik me af wat het nut van de elektrische auto is.

Want als je synthetische kerosine kunt maken, kun je ook synthetische Diesel en benzine maken. Dat kan ook en die technologie is al heel lang bekend maar het kost simpelweg te veel (elektrische) energie uit kolencentrales om het te maken.
Als je die energie echter betrekt uit zonnepanelen en wind (en andere hernieuwbare bronnen) dan maakt het niet uit.

Ik blijf erbij, en dat bericht van KLM bevestigd dat feitelijk, dat een vorm van hybride rijden de toekomst gaat worden.
Net als thuis werken zal om enig moment ook bespreekbaar worden dat we minder ver van ons werk moeten gaan wonen of anderszins minder zakelijk gaan reizen.

Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:54

Ik ben erg tevreden over onze Lynk! Trekt een 1,5 paards Sirius met paard van 1.80 met gemak, rijdt heel soepel en geen range anxiety omdat het hybride is

carina

Berichten: 2841
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:58

Ik ben ook erg blij met m’n Lynk. Trekt met groot gemak mijn anderhalf paards trailer. Lust hem wel aardig op benzine, maar dat is voor mij niet zo’n probleem aangezien het all in lease is.

Faya__

Berichten: 2983
Geregistreerd: 09-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:58

Wij gaan over op een mercedes vito 111 CDI (camper) voor de trailer. Hiermee komt onze fijne Kuga te koop.

Excalibur

Berichten: 306
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:40

Ik ben aan het rondkijken voor een auto voor het trekken van een tweepaards trailer. Mijn voorkeur gaat uit naar een Kia Sorento. Zelf eerder een Sportage gehad en vond dit altijd een fijne en betrouwbare auto. Deze trekt alleen geen tweepaards trailer dus nu aan het kijken naar zijn grote broer.

Nu heb ik er een gezien van 2010 met 217.000 km op de teller, een benzine auto. Prijs € 9.250. Mijn schoonvader (ex vrachtwagenmonteur) gaat mee als we gaan kijken. Nu vraag ik mij alleen af of de kilometerstand niet aan de hoge kant is. Zelf heb ik er echt geen verstand van dus ruim 200.000 km vind ik best hoog klinken. Nu begreep ik al dat de benzineauto’s van tegenwoordig, met goed onderhoud, best de 300.000 km kunnen halen. Zover ik in de advertentie kan zien heeft de auto jaarlijks zijn onderhoud gehad. Auto komt ook bij de eerste eigenaar vandaan als ik het kenteken bij het RDW controleer.

De auto zal vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer en dus voor de trailer. Als ik 8.000 km in het jaar rijd is het veel. Dus dan denk ik weer dan zou ik nog best 10 jaar met de auto kunnen doen.

Dus mijn vraag is, moet ik ver weg blijven bij auto’s met een km stand van boven de 200.000 of hoeft dit dus geen probleem te zijn?

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:59

Excalibur schreef:
Ik ben aan het rondkijken voor een auto voor het trekken van een tweepaards trailer. Mijn voorkeur gaat uit naar een Kia Sorento. Zelf eerder een Sportage gehad en vond dit altijd een fijne en betrouwbare auto. Deze trekt alleen geen tweepaards trailer dus nu aan het kijken naar zijn grote broer.

Nu heb ik er een gezien van 2010 met 217.000 km op de teller, een benzine auto. Prijs € 9.250. Mijn schoonvader (ex vrachtwagenmonteur) gaat mee als we gaan kijken. Nu vraag ik mij alleen af of de kilometerstand niet aan de hoge kant is. Zelf heb ik er echt geen verstand van dus ruim 200.000 km vind ik best hoog klinken. Nu begreep ik al dat de benzineauto’s van tegenwoordig, met goed onderhoud, best de 300.000 km kunnen halen. Zover ik in de advertentie kan zien heeft de auto jaarlijks zijn onderhoud gehad. Auto komt ook bij de eerste eigenaar vandaan als ik het kenteken bij het RDW controleer.

De auto zal vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer en dus voor de trailer. Als ik 8.000 km in het jaar rijd is het veel. Dus dan denk ik weer dan zou ik nog best 10 jaar met de auto kunnen doen.

Dus mijn vraag is, moet ik ver weg blijven bij auto’s met een km stand van boven de 200.000 of hoeft dit dus geen probleem te zijn?

Ik kocht de Volvo met die tellerstand. Die is intussen verdubbelt.
Als de auto in de basis goed onderhouden is (check onderhoudsboekje) en jij onderhoud die auto ook zoals het hoort (of beter) dan zie ik niet in waarom je er niet nog een ton bij kunt draaien.

Probleem is toch eerst en vooral de schijt die veel Nederlanders hebben aan hoge km-standen. Tweede punt is het gejank over onderhoud wat eigenlijk niks mag kosten en de commercie die je wijs wil maken dat je om de haverklap iets nieuws moet hebben.

Tegen de tijd dat je mijn auto evenaart, mag je gaan mekkeren, tot die tijd: rijden kreng }>
('73-er Range Rover minimaal 500k gedaan, waarschijnlijk meer)

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:28

Waar een auto vooral van slijt is de 1e km na een koude start. Dus een auto die eens per week 100 kg rijdt zal minder slijten dan een auto die 6 dagen in de week 2x 5 km rijdt.

De km stand kun je zien, hoe ie is gebruikt niet. Nu is een Sorento minder een auto die je voor de korte stukjes gebruikt dan b.v. een Picanto dus ik zou me niet bij voorbaat al zorgen maken. De kans is inderdaad groot dat de auto er makkelijk nog een ton (of 2) bij zet.

Dees

Berichten: 19550
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:58

Een Kia met 2 ton op de teller is helaas voor Kia niet hetzelfde als een Volvo met 2 ton op de teller ;)

Bij een gebruik van plm 8K km per jaar zou ik het met die Kia wel durven. Op voorwaarde dat de ex-vrachtwagenmonteur er tevreden over is natuurlijk :D

Faya__

Berichten: 2983
Geregistreerd: 09-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:17

Volledig eens dat er zeker verschil in merk en kilometermetrage. Mijn vorige leaseauto was een Kia met dik 2ton, daar was het fijne echt wel af en ook al veel (en dure) reparaties aan geweest.

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:13

Dees schreef:
Een Kia met 2 ton op de teller is helaas voor Kia niet hetzelfde als een Volvo met 2 ton op de teller

Ik zou eerder zeggen "het ene motorblok is het andere niet". Fabrikanten kopen ook bij elkaar in, dan kan het heel goed zijn dat een auto met blok A veel degelijker is dan exact hetzelfde model met een andere motor.

Excalibur

Berichten: 306
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:52

Bedankt voor jullie reacties. Ga gewoon een afspraak maken om de auto eens in het echt te bekijken. Mijn schoonvader heeft toch het laatste woord aangezien hij er het meeste verstand van heeft, in ieder geval van ons drie :o

Als hij zegt niet doen komen te veel kosten aan, dan doen we het niet.

xMyrth

Berichten: 3183
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 01:22

Hier ook langzaam op zoek naar een zwaardere auto... Ik rij nu een oud koekblik uit 2006, aka Chevrolet Matiz die volgens papier toch nog 600kg mag trekken :')

Op stal staat een 2 paards trailer (750kg leeg) die we mogen gebruiken.
Voor het paard tel ik voor het gemak even zo'n 600kg, dus zoek toch wel een auto die zo'n 1500kg mag trekken :) Ik ben in bezit van BE.

Op dit moment ben ik niet veel kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Ik hoop dat met een andere auto ook enigszins in te perken. Auto's interesseren me helemaal niets maar moeten we wel van A naar B kunnen brengen. Ik ben dus zeker niet op zoek naar iets fancy. Qua gebruik vooral op en neer naar werk (ongeveer 17km) en naar stal (6km). De trailer is dan voor ongeveer 1 keer in de week naar de clubles, die 2,5km van stal af is... Iemand enig idee in welke richting auto ik zou kunnen gaan zoeken? :+

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:02

xMyrth schreef:
Hier ook langzaam op zoek naar een zwaardere auto... Ik rij nu een oud koekblik uit 2006, aka Chevrolet Matiz die volgens papier toch nog 600kg mag trekken :')

Op stal staat een 2 paards trailer (750kg leeg) die we mogen gebruiken.
Voor het paard tel ik voor het gemak even zo'n 600kg, dus zoek toch wel een auto die zo'n 1500kg mag trekken :) Ik ben in bezit van BE.

Op dit moment ben ik niet veel kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Ik hoop dat met een andere auto ook enigszins in te perken. Auto's interesseren me helemaal niets maar moeten we wel van A naar B kunnen brengen. Ik ben dus zeker niet op zoek naar iets fancy. Qua gebruik vooral op en neer naar werk (ongeveer 17km) en naar stal (6km). De trailer is dan voor ongeveer 1 keer in de week naar de clubles, die 2,5km van stal af is... Iemand enig idee in welke richting auto ik zou kunnen gaan zoeken? :+

Vrijwel elke middenklasser voldoet hier wel voor, MITS: deze auto de kogeldruk van de trailer ook kan hebben en die zit bij 2-paards vaak op max 100kg. Dat wil niet zeggen dat ie dat in de praktijk ook is, maar ik zou de auto toch uitzoeken op een toegestane kogeldruk van min 80kg. Dan wordt je keuzeveld een stuk beperkter en de auto's vaak wat duurder in de heb.

Volgend punt is dat niemand je ooit zal wijzen op dit punt. Volgens verkopers kan elke auto alles trekken. Immers, JIJ (de chauffeur) bent als enige verantwoordelijk voor een passende combi.
EIS dus zwart-op-wit bewijs van die toegestane kogeldruk en het maximale trekgewicht van de auto. Hierbij gelden twee dokumenten: het handboek bij de auto geeft de waardes van de auto. Het plaatje op de trekhaak geeft de waardes van de trekhaak. De laagste van beide waardes is leidend voor jou.

https://www.gaspedaal.nl/benzine?pmin=3 ... 0&srt=pr-a
Alle benzine-auto's met minimaal 1750kg trekgewicht (1600kg kun je niet kiezen en 1500kg is te krap)
met minimaal 140pk en een prijs vanaf 3k om alle rommel eruit te filteren.
Nu heb je een idee in welke richting je moet zoeken.

Mijn tip: ga voor Volvo, Mercedes, BMW. De tijd leert dat dit de beste auto's op de lange termijn zijn.
Zoek maar op auto's met hoge km-standen, 350k - 400k en meer. Dan zie je een heleboel Volvo's en Mercedes, op korte afstand gevolgd door BMW en daarna een heleboel niets. Dan komt de rest want die halen zelden meer dan 300k.

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:56

xMyrth schreef:
Op dit moment ben ik niet veel kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Ik hoop dat met een andere auto ook enigszins in te perken.

Ik zou wel even een defibrillator bij de hand houden als je de kosten op een rijtje gaat zetten. Een Matiz is extreem goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. Dat gaat met elke auto die een tweepaards kan en mag trekken flink wat duurder worden.

Wat ikke al zegt, 1500 kg is erg krap. Meeste tweepaards trailers zijn op de weegbrug zwaarder dan op papier. Dat komt omdat zaken als tussenschot, rubber matten, reservewiel e.d. vaak niet meegenomen worden als de trailer voor de typekeuring wordt ingewogen.

xMyrth

Berichten: 3183
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:04

Dankjewel voor jullie tips!

Kogeldruk had ik helemaal niet aan gedacht :') oeps...

Hahaha en zo goedkoop als de Matiz gaat het inderdaad niet worden, was leuk geweest :') ik bedoelde dat ik geen auto met diamantjes en megadure wegenbelasting hoef en dat dat ook goedkoper mag :+ Heb mn huidige koekblik met deuken en niet werkende ramen gekocht :') Heb niet veel eisen, maar moet verder wel veilig zijn haha

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:26

xMyrth schreef:
Dankjewel voor jullie tips!

Kogeldruk had ik helemaal niet aan gedacht :') oeps...

Hahaha en zo goedkoop als de Matiz gaat het inderdaad niet worden, was leuk geweest :') ik bedoelde dat ik geen auto met diamantjes en megadure wegenbelasting hoef en dat dat ook goedkoper mag :+ Heb mn huidige koekblik met deuken en niet werkende ramen gekocht :') Heb niet veel eisen, maar moet verder wel veilig zijn haha

Je kunt wel paarden vervoeren en nauwelijks meer kosten hebben dan de Matiz, maar daar zitten dan weer hele andere haken en ogen aan. De vraag is of je daar dan zin in hebt.

Skyla
Berichten: 414
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:02

Wij zijn ook op het punt gekomen dat we naar een nieuwe wagen op zoek moeten.
We hebben een fantastische Ford ranger van dik 20 jaar en bijna 400.000km die nu helaas te duur wordt om nog door de keuring te krijgen. En een Hyundai ix35 met amper 170.000km die oa verschrikkelijk veel olie begint te drinken en ons aangeraden wordt hem weg te doen voor er grote kosten aan komen.
Hierdoor zijn we aan het twijfelen om over te stappen naar 1 auto die ik zowel voor het werkverkeer als het trekken van de trailer kan gebruiken. Ondanks mijn man een camionette van zijn werk heeft wilt hij deels graag terug een pick up en een kleine auto voor mij in de week.

Samen met het budget is het echt zoeken naar wat onze mogelijkheden zijn.
Aangezien we een 2 paardentrailer hebben en 2 stevige quarters moeten kunnen vervoeren zou de wagen min 2.000 kg liefst 2.500kg moeten kunnen trekken. 4x4 is een zeer grote plus.
Ik wil geen wagen die ouder dan 10 jaar en meer dan 150.000km heeft. Budget liefst rond 15.000€. Maar geen idee of dat haalbaar is.

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:22

Skyla schreef:
Wij zijn ook op het punt gekomen dat we naar een nieuwe wagen op zoek moeten.
We hebben een fantastische Ford ranger van dik 20 jaar en bijna 400.000km die nu helaas te duur wordt om nog door de keuring te krijgen. En een Hyundai ix35 met amper 170.000km die oa verschrikkelijk veel olie begint te drinken en ons aangeraden wordt hem weg te doen voor er grote kosten aan komen.
Hierdoor zijn we aan het twijfelen om over te stappen naar 1 auto die ik zowel voor het werkverkeer als het trekken van de trailer kan gebruiken. Ondanks mijn man een camionette van zijn werk heeft wilt hij deels graag terug een pick up en een kleine auto voor mij in de week.

Samen met het budget is het echt zoeken naar wat onze mogelijkheden zijn.
Aangezien we een 2 paardentrailer hebben en 2 stevige quarters moeten kunnen vervoeren zou de wagen min 2.000 kg liefst 2.500kg moeten kunnen trekken. 4x4 is een zeer grote plus.
Ik wil geen wagen die ouder dan 10 jaar en meer dan 150.000km heeft. Budget liefst rond 15.000€. Maar geen idee of dat haalbaar is.

Wellicht is lichte vracht voor jullie ergens een optie?
Gezien je taalgebruik neem ik aan dat je van België bent. Daar zit de wet iets anders in elkaar dan in NL.

De andere kant, met iets meer zoekwerk zijn er van heel veel auto's een 4x4-versie; zelfs een Citroen Berlingo is ermee geleverd, maar zo kwam ik ook twee Citroën BX tegen.

Skyla
Berichten: 414
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:26

Lichte vracht is een optie maar als we iets groters nemen moeten we een 2e wagen voor mijn werk aangezien ik hiervoor het stad in moet.

Is het zo duidelijk aan mijn taalgebruik? :+ We wonen eigenlijk in Frankrijk dus het is nog wat anders.

Ik wil vooral iets waarmee we ruim veilig zitten wanneer we met 2 paarden de baan op zijn en niet iets wat direct op zijn max zit bij het trekken van de trailer en andere aanhangers. En natuurlijk ook een wagen die we net zoals de Ranger lang plezier van hebben.