Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:52

Eigenlijk omvat deze hele kwestie alleen maar risico's die ik niet wil lopen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:56

Paard verkopen dan maar.... ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:56

De boete geldt per paard waar het paspoort niet van aangetoond kan worden. Bij volgende controles wordt de boete verhoogd. Het risico is dat het paard in beslag genomen kan worden, maar wanneer dit gebeurt weet ik niet.
Als paardeneigenaar heb je alleen maar nadelen, maar als stalhouder ook: je krijgt een extra stuk administratie en je stalhuurders zijn niet blij.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:00

En dan zeker elke keer als je op wedstrijd wilt je paspoort op moeten vragen bij de stalhouder... Zal hij blij mee zijn als we 's avonds laat of 's morgens vroeg weggaan of terugkomen. Want zodra we terug zijn moet hij natuurlijk meteen het paspoort weer hebben.

Nee, laat ze eerst maar eens de regels veranderen. Ze hebben bij ons op stal een tijd lang doodleuk in het keukenkastje van de (openbare!) kantine gelegen. Dat vonden we niet zo leuk toen we erachter kwamen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:07

Op wedstrijd? Elke keer als je verdorie met je paard het erf af wilt (dus ook gewoon om een buitenritje te maken) moet je aan de mouw van je stalhouder gaan trekken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:15

Alleen als je uren van stal wegblijft, voor een rondje stappen hoef je echt je paspoort niet mee, als je het maar binnen een bepaalde tijd kunt tonen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:03

Een stalgenoot van mij is eens door de NVWA gecontroleerd toen zij met haar paard in de trailer op weg was naar een les. Zij had het paspoort van het paard niet bij zich, maar werd niet bekeurd omdat de NVWA voorstelde de volgende dag het paspoort op stal te controleren. Aldus geschiedde ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:47

Gini schreef:
Op wedstrijd? Elke keer als je verdorie met je paard het erf af wilt (dus ook gewoon om een buitenritje te maken) moet je aan de mouw van je stalhouder gaan trekken.

Precies, extern gaan lessen, buitenrijden, de mensen die deze winter naar een binnenbak gaan trainen, wedstrijden, keuringen, andere evenementen, overal moet dat ding mee. Je zult een stal hebben met 100 pensionklanten := je wordt stapelgek als stalhouder :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:00

Die mag wel een secetaresse nemen dan. Wel goed voor de werkgelegenheid. _O-

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:05

secricible schreef:
De boete geldt per paard waar het paspoort niet van aangetoond kan worden. Bij volgende controles wordt de boete verhoogd. Het risico is dat het paard in beslag genomen kan worden, maar wanneer dit gebeurt weet ik niet.
Als paardeneigenaar heb je alleen maar nadelen, maar als stalhouder ook: je krijgt een extra stuk administratie en je stalhuurders zijn niet blij.

In beslag nemen van een paard zonder paspoort, en dan vervoeren zonder paspoort zeker?.
Ook dat is zo krom als wat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:11

Gini schreef:

Ik ga echt niet voor een buitenrit het paspoort mee nemen. Waar moet ik dat kwijt?
Kijk ga je op trektocht, ala. Maar als ik 2 uurtjes door de polder aan het tuffen ben ga ik echt geen rugzak meenemen met paspoort erin. Heb altijd alleen mijn mobiel in mijn broekzak zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:34

demo_love schreef:
.Nee, laat ze eerst maar eens de regels veranderen. Ze hebben bij ons op stal een tijd lang doodleuk in het keukenkastje van de (openbare!) kantine gelegen. Dat vonden we niet zo leuk toen we erachter kwamen...

Wie, de overheid?
Jaaa ik denk echt dat ze dat gaan doen :')
Maar tot die tijd zit de stalhouder met een probleem bij klanten die om wat voor reden dan ook hun boekje niet af willen geven... Ik neem aan dat het doorbelasten van de boete geen probleem is...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:40

Gini schreef:
.En ja, voor mij is een paspoort wel belangrijk en niet simpel een stukje papier. Mijn merrie heeft een zeer goede afstamming bij een topstamboek, ja, dat boekje wil ik dus graag houden. Ik kan me voorstellen dat je daar anders tegenaan kijkt als je een kruising Haflinger ruin hebt die ingeschreven is in het Appaloosa stamboek waarbij op de vader en moeder na alleen maar onbekend staat. Niet om iemand te kwetsen, maar gewoon om aan te geven dat ook het paspoort een verschillende waarde kan hebben voor iemand.

Als jij een merrie hebt met een topstamboom dan heeft ze een stamboekpapier met eigenaarregistratie.. De meerwaarde van het paspoort zoals jij t stelt zie ik niet zo :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:06

Dat is niet per se waar Cer, diverse stamboeken hebben geen apart papier, dat staat gewoon in het paspoort.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:19

Snap de paniek niet. Zoiets als dit, hoort op afspraak, zodat iedereen een dag eerder de paspoorten kan achterlaten, en als ze geweest zijn weer kan mee nemen. Komt over alsof je een crimineel bent ofzo. Iedereen maakt meer ophef dan het, volgens mij, werkelijk is. Ik lees niet veel reacties v mensen die het meegemaakt hebben. (zoja kan eroverheen gelezen hebben). Net als dat ze je meterstanden komen opmeten, ben je er niet komen ze andere xn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:20

Bij mij staat het inderdaad gewoon in het paspoort. En ik heb gezegd "zeer goede stamboom", dat vond ik al arrogant genoeg klinken. :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:30

Urielle schreef:
Dat is niet per se waar Cer, diverse stamboeken hebben geen apart papier, dat staat gewoon in het paspoort.

Is dat zo? Dat heb ik nog nooit gehoord. Wat raar want vroeger was er helemaal geen paspoort. Kan me voorstellen dat je zo'n paspoort dan niet graag uit handen geeft. Bij ons zijn de stamboekpapieren apart maar dat zegt bij ons ook helemaal niets over eigendom want ik heb ze nooit over laten schrijven. De kwpn-er staat nog geregistreerd bij de fokker. Ik heb niet zo'n zin lid te worden van het kwpn alleen maar om mijn naam op het papier te krijgen. Als mijn dochter straks 18 is mag ze er zelf voor kiezen of ze hem op haar naam wil zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:39

KWPN heeft idd een apart papier.
Het BWP bijvoorbeeld al niet, dat is alleen een paspoort.
Van NRPS en Zangersheide weet ik het niet.

Obsession74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:41

Geld dit alleen voor Nederland of ook voor Duitsland?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:43

NRPS heeft ook apart papier.
Overigens staan daar wel de afstamming in het paspoort maar dan weer niet de predikaten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:45

Gini schreef:
Bij mij staat het inderdaad gewoon in het paspoort. En ik heb gezegd "zeer goede stamboom", dat vond ik al arrogant genoeg klinken. :')

Ik ga bij 'zeer goed papier' uit van een stamboek wat papier voert omdat t paspoort vrij recent is. Of t moet een 'nieuw' ras zijn?

Maar dit is geheel off-topic, excuus

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:46

Weer wat geleerd :D Ik heb dat echt nooit geweten. Heb ook nooit een BWP-er gehad en de enige die mijn man had was toch al papierloos.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:05

principal schreef:
Snap de paniek niet. Zoiets als dit, hoort op afspraak, zodat iedereen een dag eerder de paspoorten kan achterlaten, en als ze geweest zijn weer kan mee nemen. Komt over alsof je een crimineel bent ofzo. Iedereen maakt meer ophef dan het, volgens mij, werkelijk is. Ik lees niet veel reacties v mensen die het meegemaakt hebben. (zoja kan eroverheen gelezen hebben). Net als dat ze je meterstanden komen opmeten, ben je er niet komen ze andere xn

Ze komen op dit moment zonder afspraak en er zijn persoonlijke ervaringen van de laatste weken hier besproken.
Op dat moment moet gewoon van elk paard een paspoort getoond worden. Is deze er niet, dan moet deze er in een bepaald tijdsbestek zijn en dat moet je als eigenaar op dat moment maar net kunnen brengen. Ik zou dat niet kunnen als ik het aan het werk ben.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:06

Bij kwpn staat het zowel in paspoort als op papier.
Op papier staan alleen de prestaties van het paard en hun ouder dier.
Je paspoort gaat mee met verkoop. Papier is als kopie aan te vragen bij KWPN

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:20

Maar er is geen stalhouder op de plek waar mijn paard staat. Alleen een huurder die in het huis woont, wat er vooraan de weg staat, maar die heeft niets met de paarden te maken. Dus tja...... Ik ga mijn paspoort toch echt niet in mijn zadelkast leggen. Als iemand de boel jat (inclusief mijn paard), ben ik alles kwijt. Dus..... ze zijn van harte welkom. Vooral morgenochtend. Lekker in de storm. }>