Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:14

Robijntjah schreef:
Dat werd gezegd dimple :+ daar doelt Ellen op!

Oh sorry, ik schrok al............ Sorry Ellen....... Y;(

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:23

Robijntjah schreef:
Lees eens terug? Wie weet was de oorzaak wel mijn heupbreuk van vorig jaar want ik bracht angst over op mijn paard? Is letterlijk gezegd!

Je verdraait de boel, het hele topic al.
En dan raar vinden dat er minder leuke berichten komen.

Het was een reactie/vraag op iemand die begon over een eerder ongeluk.
Het werd niet gesteld als feit! Dan stond er geen vraagteken.

"Ik heb nooit weet gehad dat ze eerder een ongeluk heeft gehad.
maar is dat misschien nu juist de reden dat het mis gaat?
Je eigen angst van dat gaat niet goed, dan voelt een paard dat en gaat het ook niet goed."

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:33

Raveltje schreef:
Tegenwoordig moet je helemaal in opperste staat van paraatheid en "alle mogelijke doem scenario's" in je achterhoofd maar op pad gaan en het vooral niet zelf uitlokken dat je overhoop wordt gereden door een tractor, auto of weet ik veel.. want tenslotte ben jij de ENIGE op de weg die de boel kan ontlopen, ontzien en vooral zorgen dat je niet in de weg staat ergens.

Toch is dat wel hoe ik me in het verkeer bevind... Geloof me, ik kan heel best schelden als er weer eens een kamikaze-oudje zich met rollator of scootmobiel doodgemoedereerd voor mn auto gooit terwijl ik met een leuk gangetje aan kom rijden, maar ik heb altijd geleerd; defensief rijden. Met andere woorden inderdaad doen alsof jij de enige bent die uit zn doppen kijkt en nadenkt in het verkeer.

Met die instelling stap ik ook op de fiets (....vooruit, das 1x per jaar ofzo...) en wandel ik nu ook met paardlief buiten.

Toevallig vorige week nog discussie gehad met een vriendin. Vanaf stal belanden we eigenlijk direct op rondom 50-wegen. Als we het erf af gaan is het een stukje weg, drukke weg oversteken en daarna een fietspad dat met flinke berm van de weg wordt gescheiden.
Op dat eerste stukje weg/oversteekpunt loopt de weg wat in een V-vorm breder uit. Ik ga daar dus altijd op een punt staan zodat een auto evt nog naast me kan. Vriendinnetje deed dat niet en liep van de week te schelden omdat een auto zo dicht achter haar ging staan. Tsja.......
Mijn paard gaat op de bruggetjes altijd in het midden lopen, dus als er een fietser oid aan komt wacht ik eerst even voor ik het bruggetje op loop.

Anyway; in mijn ogen is het altijd aan jezelf om jezelf veilig te houden, wat je ''voertuig'' ook is.

Ik zit de hele tijd te denken wie er nou ''schuldig'' is.. Als ik het even vertaal naar een voor mij logische situatie. Stel ik kom met trailer met paard erin (lading) aanrijden met zo'n 30 op een smalle landweg, waar enkele passeerhavens zijn. En er komt mij een auto eveneens met geladen trailer tegemoet rijden. Dan absoluut; je past je zodanig aan dat je elkaar kunt passeren op de passeerhaven. Als ik daar dan een ruiter zie neem ik aan dat die ervoor zorgt zich níet op zo'n onhandig punt te bevinden tegen de tijd dat ik daar ben. Als deze dat niet doet en rustig blijft stappen neem ik aan dat ruiter kennelijk aan een reepje ruimte genoeg heeft en ga ik me bezig houden met de andere combinatie passeren op een stuk waar dat evengoed nog lastig is.
Vermoedelijk voor de tractorchauffeurs ook zoiets geweest...

Vind het echt heel erg naar voor TS en hoop dat een goed gesprek met het bedrijf misschien in ieder geval kan zorgen voor een stukje voorlichting, maar ik vraag me af of dit niet gewoon een soort misverstand is geweest.

In ieder geval hoop ik dat je paard er gauw weer bovenop komt en jullie weer snel van buitenritten kunnen genieten :)

Yell

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:52

TS Ik heb grotendeels je reacties gelezen , en af en toe veranderen de details wat.

Hier mijn visie.

Zelf rij ik nu 22 jaar paard, zowel in de sport als buiten, maar ook werk met trekkers, loonwerk/boerderij werk. Dus ik bekijk het vanuit beide hoeken.

Allereerst, je rijdt over een doorgaande 'zand'weg die er naar aller waarschijnlijkheid is aangelegd en onderhoud zodat de boeren en loonwerkers bij hun percelen komen en zo min mogelijk gebruik hoeven te maken van de openbare weg! Deze weg is dus niet aangelegd om ten allen tijde met je paard gebruik van te kunnen maken. Dus tijdens de oogstperiode moet je jezelf ervan bewust zijn dat je langs of op deze wegen grote landbouwmachines kunnen treffen die hun werk uitvoeren. De keuze om hier dan toch langs is prima, maar wees dan oplettend. Dat de tractoren echt hard gereden zullen hebben kan ik me weinig bij voorstellen, dit is haast niet te doen over zandwegen. Het ziet er heel imposant uit en alles gaat dan snel, zeker als je in paniek raakt en niet zo snel weet wat je moet doen.

Wel vind ik dat de chauffeurs, als ze hebben gezien dat er iets ernstigs voorvalt moeten stoppen om je te helpen of te vragen hoe het gaat. Helaas worden de mensen die dit doen vaak gestraft door een panische boze ruiter die zijn of haar paard niet meer onder controle heeft. (ik zeg niet dat dit voor jou geldt, dit zeg ik uit eigen ervaring).

Wees een visitekaartje van je eigen hobby/sport, en als je deze mensen er op aan wilt spreken of iets van ze gedaan wil hebben. Ga niet vloeken dreigen etc. Maar probeer het in goed overleg. Aan het kortste eind zal je toch trekken.

Gelukkig zijn er ook een hoop goede chauffeurs en bedrijven die rekening houden met ons ruiters. Laten wij ons ook van onze beste kant laten zien!

Ik hoop voor je op een goede afloop en dat je paard snel weer beter is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:07

Yell waar haal jij vandaan dat dat pad er voor de boeren aangelegd is :')
Misschien is het wel een ruiterpad!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:22

Eeuuhh Yell... kijk even op de vorige pagina's naar de foto van de weg.

Het is een doodnormale openbare weg met verhard fietspad erlangs hoor.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:23

amyz schreef:
Raveltje schreef:
Tegenwoordig moet je helemaal in opperste staat van paraatheid en "alle mogelijke doem scenario's" in je achterhoofd maar op pad gaan en het vooral niet zelf uitlokken dat je overhoop wordt gereden door een tractor, auto of weet ik veel.. want tenslotte ben jij de ENIGE op de weg die de boel kan ontlopen, ontzien en vooral zorgen dat je niet in de weg staat ergens.

Toch is dat wel hoe ik me in het verkeer bevind... Geloof me, ik kan heel best schelden als er weer eens een kamikaze-oudje zich met rollator of scootmobiel doodgemoedereerd voor mn auto gooit terwijl ik met een leuk gangetje aan kom rijden, maar ik heb altijd geleerd; defensief rijden. Met andere woorden inderdaad doen alsof jij de enige bent die uit zn doppen kijkt en nadenkt in het verkeer.

Met die instelling stap ik ook op de fiets (....vooruit, das 1x per jaar ofzo...) en wandel ik nu ook met paardlief buiten.

Toevallig vorige week nog discussie gehad met een vriendin. Vanaf stal belanden we eigenlijk direct op rondom 50-wegen. Als we het erf af gaan is het een stukje weg, drukke weg oversteken en daarna een fietspad dat met flinke berm van de weg wordt gescheiden.
Op dat eerste stukje weg/oversteekpunt loopt de weg wat in een V-vorm breder uit. Ik ga daar dus altijd op een punt staan zodat een auto evt nog naast me kan. Vriendinnetje deed dat niet en liep van de week te schelden omdat een auto zo dicht achter haar ging staan. Tsja.......
Mijn paard gaat op de bruggetjes altijd in het midden lopen, dus als er een fietser oid aan komt wacht ik eerst even voor ik het bruggetje op loop.

Anyway; in mijn ogen is het altijd aan jezelf om jezelf veilig te houden, wat je ''voertuig'' ook is.

Ik zit de hele tijd te denken wie er nou ''schuldig'' is.. Als ik het even vertaal naar een voor mij logische situatie. Stel ik kom met trailer met paard erin (lading) aanrijden met zo'n 30 op een smalle landweg, waar enkele passeerhavens zijn. En er komt mij een auto eveneens met geladen trailer tegemoet rijden. Dan absoluut; je past je zodanig aan dat je elkaar kunt passeren op de passeerhaven. Als ik daar dan een ruiter zie neem ik aan dat die ervoor zorgt zich níet op zo'n onhandig punt te bevinden tegen de tijd dat ik daar ben. Als deze dat niet doet en rustig blijft stappen neem ik aan dat ruiter kennelijk aan een reepje ruimte genoeg heeft en ga ik me bezig houden met de andere combinatie passeren op een stuk waar dat evengoed nog lastig is.
Vermoedelijk voor de tractorchauffeurs ook zoiets geweest...

Vind het echt heel erg naar voor TS en hoop dat een goed gesprek met het bedrijf misschien in ieder geval kan zorgen voor een stukje voorlichting, maar ik vraag me af of dit niet gewoon een soort misverstand is geweest.

In ieder geval hoop ik dat je paard er gauw weer bovenop komt en jullie weer snel van buitenritten kunnen genieten :)

Uiteraard let ik ook goed op in het verkeer, of ik nu deel neem in het verkeer met de auto, fiets of te paard.. opletten is altijd vereist, maar dit verwacht en eis ik ook van de andere deelnemers in het verkeer.. Dit kan nu eenmaal niet van 1 kant komen :)

Nu heb ik makkelijk praten, ik stap te paard het erf af en kom op fietspaden en in polders terecht en daarbij hebben wij 2 makkelijke paarden die beiden met lange teugel te berijden zijn en wat er ook voorbij jaagt ze blijven rustig en zetten helaas voor degene die het proberen geen stap verkeerd.. :D

En ondanks dit alles kan ook ik in een soort gelijke sitatie terecht komen...

Maar we weten allemaal, of althans ik maak het regelmatig mee, dat als er vrachtverkeer langskomt bewust luchtdruk vrijgelaten wordt om te kijken of mijn paard er van schrikt.. en dan het liefst zo dicht mogelijk bij het paard.. Of motorrijders hard gassend langsrijden en dan omkijkend of mijn paard er van schrikt.. Gelukkig ben ik zelf koelbloedig en negeer ik ze allemaal en heeft mijn paard er al helemaal niets van..

Regelmatig komen die tractoren onbehouwen voorbij, geen richting aangevend.. Je voelt de windstroom langs je heen gaan van zo dichtbij passeren ze je..

Maar zo heb je ook de mensen die keurig rekening met je houden en even op je wachten en tot nu toe maak ik die gelukkig vaker mee dan eerder beschreven volk...
Laatst bijgewerkt door Raveltje op 23-10-13 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:25

Raveltje..... dat is een fabel. Chauffeurs kunnen niet bewust de luchtdruk loslaten van de remmen. Dat doet die vrachtwagen zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:26

Dat maak ik normaal ook meer mee, dit was gewoon pech dat ik net deze twee heren tegen kwam. Mijn paard is echt niet zichzelf en ik maak me er echt zorgen om...

Anoniem

Dat maak ik normaal ook meer mee, dit was gewoon pech dat ik net deze twee heren tegen kwam. Mijn paard is echt niet zichzelf en ik maak me er echt zorgen om...

Raveltje

Amaris schreef:
Raveltje..... dat is een fabel. Chauffeurs kunnen niet bewust de luchtdruk loslaten van de remmen. Dat doet die vrachtwagen zelf.

Dat doen ze toch met gas minderen en optrekken..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:29

Dat is erg rot dat je nu zorgen om hem maakt. Hopelijk is hij snel de oude.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:32

Raveltje schreef:
Amaris schreef:

Gas minderen moeten ze toch als ze jou inhalen :')
Dat doen ze inderdaad niet bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:33

Het is een haar :)
Voor de pijnstiller allemaal kauwen en knarsen... En met hoofd laag en lusteloos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:34

Robijntjah schreef:

Komt wel weer goed, heeft even tijd nodig :(:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:36

Och, ik heb met mn pony genoeg meegemaakt hoor, scootertjes die joelend en toeterend langs reden om te kijken of ie zou schrikken (niet dus := ), dat werk. Maar ik moet bekennen dat ik nu echt alleen maar erg onder de indruk ben van de vriendelijkheid van weggebruikers, iedereen houdt echt rekening met mijn paard en mij (op een sliert -volwassen!- fietsers na die me laatst zowat van mn sokken reed, maar goed) maar omgekeerd houd ik ook rekening met hun.
Laatst iemand die zn minibike helemaal uitzette voor ons met de woorden ''het kan te gek ook''. Superlief vond ik dat en dan ook heel hartelijk voor bedankt. Niet dat mn paard ervan ging stuiteren, maar het getuigt van meedenken en dat is alleen maar heel erg fijn. Ik anticipeer er immers ook op dat klein grut alle kanten op gaat op t fietsie.

Ik ben het met je eens dat het van 2 kanten moet komen, maar helaas ís dat nu eenmaal niet altijd zo. Kan ik beter voor 2 nadenken dan achteraf met de gebakken peren zitten...

TS; je paard is echt alweer vergeten dat ze in de sloot lag. Probeer er nuchter mee om te gaan. Hoe meer jij er een ding van maakt, hoe meer het een ding wordt.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:39

TS, laat haar maar even afkoelen.. het is natuurlijk nog heel vers en als je dan nu gaat proberen weer langs trekkers te lopen (geen idee of je dat doet hoor, maar bij wijze van) dan legt ze misschien nog te erg de link met het ongeluk...
Als je een tijd verder bent eens rustig weer het terrein af en zo weer oppakken alsof het doodnormaal is allemaal. De boel forceren heeft geen zin, de paniek is nog niet uit het systeem kennelijk.

Toen ik met mijn merrie laatst een trailer-probleem naast de snelweg had en het dier daar overgeladen moest worden en in een zeer stressvolle situatie terecht kwam, was ik ook bang dat ze de trailers nooit meer in zou gaan. Ik heb haar heel erg lang af laten koelen en gewoon gedaan alsof ALLES om ons heen normaal is. Geen extra aandacht, geen aandacht minder, gewoon het dagelijkse ritueel oppakken...
Ze is nog niet weer in de trailer geweest maar ze loopt er wel weer gewoon normaal langs, kijkt rustig even over het klepje naar binnen en vindt het ding interessant.

Soms kun je dingen beter even laten rusten en als je zelf weer helemaal 'nuchter' bent het weer oppakken...
(Ja, ik weet ook dat je sommige dingen maar beter gelijk weer kunt proberen, maar nu zijn jullie beiden nog opgefokt dus dan lijkt mij dat heel erg onverstandig)

Jullie hebben al veel bereikt samen, hier komen jullie ook wel weer doorheen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:42

Raveltje schreef:
Amaris schreef:

Gas minderen met een geladen vrachtwagen remt niet erg hard af, tenzij je heuvel oprijdt....
Vrachtwagens doen het nooit goed volgens de meeste ruiters, of ze rijden te hard door (niet afremmen) of ze remmen af waarna de remmen ontluchten (remsysteem is bij vrachtwagens op lucht) :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:49

Sowieso zoek ik het nu niet op want ze staat nog steeds op boxrust. Maar we hebben hier gelukkig de mogelijkheid om er tezijnertijd mee aan de slag te gaan.

Ze weet idd vast niet meer wat er precies gebeurd is maar ze is goed angstig.

Bah! Wat baal ik hiervan..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:50

Heel erg jammer dat er zo'n discussie is ontstaan.

Wat ik gok is dat niemand aansprakelijk is, het gaat nu eenmaal om de schrikreactie van het paard en er is "alleen" eigen schade.
Als we dan naar fatsoen gaan kijken, als je ziet dat paard en ruiter een greppel/sloot in verdwijnen ga je toch helpen? Alleen om die reden zou ik al contact zoeken met het bedrijf.

Jolijn, hopelijk valt het heel erg mee met jou en Modesta :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:09

Ik zou zeker contact met het bedrijf zoeken, misschien willen ze er in het vervolg beter op letten voor dat het echt een keer goed fout gaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:52

Zal best een verschil zijn in waar je woont en hoe vaak weggebruikers met paarden in aanraking komen.
Ik kom zelf uit de stad en je merkt hier dat weggebruikers erg zowiezo erg ongeduldig zijn en vrij agressief rijden. Als je je met je paard in het verkeer begeeft, moet ie echt verkeersmak zijn want je weet vaak niet wat je mee maakt. Zo zijn mijn stijgbeugels wel van mijn voeten gereden als een auto zo dicht langs passeerde dat de autospiegel de stijgbeugel raakte. En vaart minderen, ho maar. Ik heb een keer meegemaakt dat mijn paard in het achterportier van een auto is gaan zitten. De bestuurder van de auto was te dicht op het paard gaan staan en toen er dus iets achter me gebeurde en het paard schrok en 1 stap opzij zette raakte hij de auto. Daar schrok hij dan weer zo van dat hij pardoes op de auto ging zitten. De eigenaar van de auto heeft toen maar de helft van zijn schade vergoed gekregen. Omdat hij onvoldoende afstand had gehouden. Die doet dat dus nooit meer :D (Gelukkig had mijn paard niks meer dan een krasje in zijn bil).
Tijdens een paardrijvakantie op de veluwe maak ik wel mee dat weggebruikers rekening houden met paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:50

er bestaan geen paarden die voor 100% verkeersmak zijn.Het blijven dieren.
En twee tractoren die te hard rijden en een hoop herrie maken schrikt ieder paard wel van.
Bestuurders houden vaak geen rekening met ruiters en dat gaat niemand veranderen.
Dus als je in een druk land als Nederland dit soort risico's niet wilt lopen moet je andere paden zoeken die wat breder zijn,zodat je wat meer uitwijk mogelijkheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:00

Ja, dat zou betekenen dat ik dus over een 80 en een 60 weg naar de bossen moet rijden :+ Strak plan :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:02

of met de trailer naar het bos rijden.