[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:39

kvulden schreef:
Nou ik ga eerst nog even lekker door met schuren ;-) en dan plamuren. En dan maar eens kijken wat ik zal gaan doen . Er zijn zoveel manieren en meningen. Maar 1 ding is zeker. Ik ga het zelf doen. ;-)

Als je eerst gaat plamuren, heeft de rest van roestbehandeling geen nut meer. Die komt dan namelijk doodleuk door de plamuur heen.

Dus eerst schuren, dan anti-roest en daarna pas planmuren, wil je kans maken op een kap die er langer dan een half jaar fatsoenlijk uit ziet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:04

Opeens weer leven in het topic :D

Mijn (polyester) kap zit er ondertussen nog keurig uit. Ik heb hem alleen geschuurd, super goed ontvet en toen in de botenlak gezet (2 lagen)
Tot een jaar geleden heeft hij altijd buiten gestaan, nu heeft hij de luxe dat hij binnen mag staan :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:22

ikke schreef:
kvulden schreef:
Nou ik ga eerst nog even lekker door met schuren ;-) en dan plamuren. En dan maar eens kijken wat ik zal gaan doen . Er zijn zoveel manieren en meningen. Maar 1 ding is zeker. Ik ga het zelf doen. ;-)

Als je eerst gaat plamuren, heeft de rest van roestbehandeling geen nut meer. Die komt dan namelijk doodleuk door de plamuur heen.

Dus eerst schuren, dan anti-roest en daarna pas planmuren, wil je kans maken op een kap die er langer dan een half jaar fatsoenlijk uit ziet.

Ja dat bedoelde ik ook. Ik had het meer over het aflakken. ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:25

loulou schreef:
Opeens weer leven in het topic :D

Mijn (polyester) kap zit er ondertussen nog keurig uit. Ik heb hem alleen geschuurd, super goed ontvet en toen in de botenlak gezet (2 lagen)
Tot een jaar geleden heeft hij altijd buiten gestaan, nu heeft hij de luxe dat hij binnen mag staan :)

Ja botenlak kan volgens mij ook op metaal. We hebben vorig jaar een zeilbootje opgeknapt. En zo kwamen we op het idee de kap van de trailer ook onder handen te nemen. ;-)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:05

Gloa schreef:
Waar twijfel je over bij hout? Ik ga voor 22mm anti slip betonplex. Is niet zo extreem duur en mits goed geplaatst net zo goed als aluminium.

Nou heb namelijk een offerte gehad waar ik een beetje van schrok. Daarbij ook gelijk dat aluminium niet handig is omdat dit veel duurder is..

Gelukkig heb ik meerdere offertes aangevraagd dus dat komt wel goed.

Eerst de trailer maar eens ophalen ;)

Persevero

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:44

denk dat er vele wegen zijn om het metaal weer te beschermen. maar het is wel wijs om er even naar te kijken wanneer alles er toch af is.
Ik ben ook weer begonnen met mijn trailer. heb de stangen ed zo ver af. Zie hier mijn projectje. Verderop het topic staan de stangen.
[TAO] trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:08

Heb even op jou bericht gereageerd.

Ja bodem wordt van aluminium, dan even kijken of we nog wat op de vloer doen of gewoon zo laten.
Wil liever geen rubberenmatten. Wellicht tegen de zijwanden een plaat metaal oid als extra bescherming of een coating laag.

Trailer was overigens binnen 2 uur gestript.

Weet iemand of je de kap kan verven oid ? Hij is wit maar wil hem liefst een andere kleur.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:50

kunststof is prima te verven, je moet het alleen beetje opruwen zodat de verf kan hechten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:02

Oke, je hoeft niet alles er af te schuren met een primer aan de gang en dan vervolgens pas te verven/lakken..

Iemand ervaring met MS-Polymeer kit ?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:46

Even een vraagje, zit nu toch te twijfelen. Ik had dus een rotte vloer met daaroverheen hardhoutenbalken in mijn 1,5 paardtrailer. De hardhoutenbalken zouden nog wel kunnen, maar wil het misschien toch vervangen. Nu alles er toch uit is. Heeft er iemand ervaring met trespa? Zou dat ook op de vloer kunnen? En hoe dik zou het dan moeten zijn?

Wat zouden jullie voor vloer erin leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:51

Trespa heb ik ook naar gekeken maar werd me afgeraden. Ook buiten kwaliteit is gevoelig voor uitzetten en krimpen. Daarnaast kan het minder goed tegen punt belasting en is het veel zwaarder dan hout.

Wat is 'zou nog wel kunnen'?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:06

Je de balken zijn volgens mij nog wel goed. Maar ze waren op de oude vloer bevestigd met bouten van boven naar beneden. Die gaten zitten niet op de plek van de balken en eentje moet er zo wie zo uit die is gescheurd. De bouten zitten nog in de balken dus die moet ik er nog uit zien te krijgen en een gedeelte van de rotte vloer zit ook nog aan de balken vast. Dus ik dacht. Kan me de moeite ook besparen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:40

Oké op die manier. Het is dan ook afwachten hoe de staat van de balken zijn tegen de rotte vloer aan. Als je het geld kan missen dan kan je de vloer ook vervangen door 21mm betonplex of nieuwe hardhouten balken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:32

De balken zjn absoluut niet rot. Maar er zitten dus op veel plaatsen boorgaten en de bouten zijn verroest, dus uithalen word moeilijk. En er zitten een beetje van die nerfscheurtjes in. Dus ja wat is wijsheid. Ik wilde eigenlijk geen betonplex op de vloer. Als ik de oude vloer zie dan is daar helemaal niks van over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:35

kvulden schreef:
De balken zjn absoluut niet rot. Maar er zitten dus op veel plaatsen boorgaten en de bouten zijn verroest, dus uithalen word moeilijk. En er zitten een beetje van die nerfscheurtjes in. Dus ja wat is wijsheid. Ik wilde eigenlijk geen betonplex op de vloer. Als ik de oude vloer zie dan is daar helemaal niks van over.

Daarom moet je de boel ook terdege in een hufterproof lak zetten VOORDAT je de bodem monteert.
Ik kan je uit eigen vaststelling melden dat een watervast verlijmde multiplex plaat in buitenkwaliteit en degelijk in de lak gezet het in ieder geval ruim 10 jaar uithoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:14

Eens met Ikke. Al zou ik dan kiezen voor een goede kwaliteit betonplex (>250grams coating) en dan de kopse kanten en alle geboorde gaten goed afwerken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:47

Ok en dan 21mm? En dan lak je de hele plaat of alleen de zaagkanten en de schroef plekken? Doe je bv ook nog iets van tektiel ( ik weet niet of je dat zo schrijft) op de onderkant van de bodem?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:52

Dan nog een vraag over het schroeven. Alle platen zijn in het midden ook vast geschroefd van binnen eerst door de plaat en dan in het frame. Niet helemaal naar buiten. Maar ik kan natuurlijk nooit weer mooi in die gaatjes komen. Dus wat moet ik dan doen? Zodat ik kan schroeven in het frame? En moet ik voor dit alles speciale schroeven gebruiken? Of gewoon rvs. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:57

Ja ik pak 21mm, dat is het minimum en ik moet opletten met het gewicht. Betonplex heeft al een coating en verf pakt daar ook niet op. Dus ik doe alleen de kopse kanten en de gaten. Als je gaat schroeven dan bij voorkeur van onderaf. Bodem is zwaar dus hoeft niet door en door. Gaatjes in het hout voorboren en dan de schroef in de tectiel of lak dippen voordat je hem erin draait.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:49

Dus gehele onderkant in de tectiel is over dreven. De zijwanden zetje van tijd tot tijd in de olie toch? Hoe doe je dat met de bodem dan? De balken van het frame, voor de bodemplaat, zijn U-profielen. En dan op de kant. Dat is moeilijk schroeven dan van de onderkant. Of heb je daar een tip voor? Ik wilde dit zijwanden dan eerst plaatsen. Er was genoemd de zijwanden niet koud op het frame te plaatsen, maar op blokjes van 3 mm te zetten. Weet nog niet wat daarvoor te gebruiken. Maar zou je dan het geheel, dus tussen de plaat en het frame kitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:16

Waarom in de olie zetten? Dat heeft pas 'zin' als heel de glim coating van de betonplex is aangetast is.

Oké U profielen zijn wat lastiger maar niet onmogelijk. Je kan korte boutjes gebruiken of een kruiskop bitje op een ratel zetten.

Zijwanden kan je tijdelijk even op wigjes zetten zoals die bijvoorbeeld in legsetjes voor liminaat zitten. Of je gebruikt kleine meubel wiggen om kasten enzo waterpas te zetten.

Je moet het zo maken dat er geen vocht in kan komen of dat vocht wat er toch tussen mocht lopen niet vast zit en goed weg kan. Op de lange termijn is het onmogelijk om vocht te voorkomen dus dan zou ik eerder kiezen voor de droog en doorlucht methode. Dus de wanden zet je een stukje van het frame af en dan plaats je de bodem. De naden tussen de bodem en de wanden kit je af. Mocht er toch vocht door een kapotte kitnaad lopen dan komt het onder de wand in een grote ruimte terecht waar het kan indrogen of weg lopen. Doe je dat niet dan kan het tussen wand en bodem vast blijven zitten en aan de kopse kant van je bodem gaan vreten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:24

Ik zette mijn trailer steeds in de olie, maar dat is het hout wat ik nu vervang. Dus ik dacht dat je dat altijd moest doen.

De blokjes moeten er dus niet onder blijven? Het is alleen voor het vastzetten.

En voor de zijwanden. Die worden op de buizen van het frame geschroefd. Dat lukt nooit op de oude gaten (toch?). Dus die ook voorboren door het hout en de eerste laag van de frame?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:30

Betonplex hoef je in ieder geval niet in de olie te zetten, glijdt er zo vanaf.

Die blokjes zijn inderdaad alleen tijdelijk voor de bevestiging.

Zijn het holle buizen waar de platen vanuit de binnzijde tegenaan worden geschroefd? Vaak zit er dan schoefdraad in de buizen getapt. Kan je wel nieuwe gaten boren maar die moet je dan ook tappen of door naar buiten boren en met een moer gaan werken. Heb je misschien een foto van de constructie? Ik zit met mijn kleppen ook met holle buizen waar de bouten via een schroefdraad in vast worden gezet. Dus ik ga met de oude platen wel opnieuw aftekenen omdat meer gaten in het frame de boel verzwakken en ik heb geen zin om nieuwe schroefdraad te tappen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:41

Ja daar hah ik ook aangedacht, maar de oude platen zijn heel erg slecht aan de onderkant dus hoe kom ik dan ooit op de goede plek uit ?? Ik denk het zelfde liever geen extra gaten.
De oude bodem was ook van binnen naar buiten geschroefd. Dat zou als ik tussen het profiel kan komen andersom kunnen.

Ik bedenk net....ik zou natuurlijk iets in de gaten van de buizen kunnen doen en dan de plaat er tegenaan drukken, zo dat het een afdruk geeft. Dat zou kunnen werken.;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:17

kvulden schreef:
Ok en dan 21mm? En dan lak je de hele plaat of alleen de zaagkanten en de schroef plekken? Doe je bv ook nog iets van tektiel ( ik weet niet of je dat zo schrijft) op de onderkant van de bodem?

Ik heb 25mm gebruikt, kwam me beter uit.
Je maakt de plaat op maat, boort alle benodigde gaten (aftekenen terwijl de plaat in het frame ligt) en vervolgens zet je alles in de hufterproof lak, ook de gaten en liefst drie - vier keer. Steeds goed laten drogen, goed schuren en schoon maken.

Hufterproof lak moet je denken aan professionele auto- of botenlak of iets soortgelijks.

Parkers in je frame draaien is schriftelijke garantie op ellende. De gaten die er nu zitten goed schoon maken, zinkprimer erop en hopen dat dat voldoende is.