Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:15

stef schreef:
hmmz, vraag me nu af wat voor connecties jij met TS hebt... Wellicht geen enkele, maar zo komt het wel op me over.

Beste Stef

Heb met niemand connecties, in de paardenwereld zijn er alleen kennissen geen vrienden. Ik heb dit besluit genomen na het lezen van dit topic, aangezien ik geattenteerd ben door een anonieme telefoon. Zelf zou ik vroeger als paardenspeurder nooit de verkoper op de hoogte gebracht hebben over een topic, dit is een zaak tussen de verkoper en koper.
Dit is een particuliere zaak, naar de Politie gaan is ook niet aan de orde, dit is werk voor een advocaat, ik ben maar een gewone vrouw, en wie wat denkt dat moet ieder voor zich uitmaken.
Vind het alleen jammer voor het paard dat nogmaals de dupe is, dat is mijn bezorgdheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:29

daffie1986 schreef:
Ten eerste wil ik toch wel even melden dat de wet in nederland heel anders is als in belgië, dus daar kan ik helaas geen uitspraak over doen. Meen me wel te herinneren dat de 6-maanden garantie regeling in belgië niet opgaat.

Daffie: deze koop valt - omdat TS bij een handelaar heeft gekocht - onder het consumentenkooprecht. Dit is een EU richtlijn en geldt en inmiddels hebben voor zover ik weet alle of vrijwel alle EU landen deze in hun wetgeving verwerkt. Voor wat betreft Belgie ben ik daar zeker van (zie onderstaand).

De informatie die je nodig hebt kun je vinden onder
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/hip ... -paard.php

Het consumentenkooprecht heeft in de laatste jaren een onstuimige beweging doorgemaakt. Op de Topconferentie in Parijs (1972) heeft de Europese Gemeenschap initiatieven genomen tot ontwikkeling van een consumentenbeleid. Het communautaire consumentenbeleid heeft zich kunnen ontwikkelen in het kader van de harmonisatie van wetgeving op basis van artikelen 94 en 95 EG. Hierbij gaat het namelijk onder meer om maatregelen ter bescherming van de economische belangen van de consument. Sinds de richtlijn ‘ oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten’ wordt ingegrepen in het nationale recht van de Europese lidstaten. In 2000 is de richtlijn inzake ‘ bepaalde garanties van de verkoop van en de garanties voor consumentengoederen’ aangenomen. Deze richtlijn heeft tot de nodige onrust geleid nu hiermee een uniforme regeling inzake de contractuele acties ingeval van non-conformiteit bij consumentenkoop vastgesteld wordt. De regels omtrent de acties die de consument worden geboden zoals het vorderen van nakoming, ontbinding en schadevergoeding worden in grote mate beheerst door Europese regelgeving!

Over de onderzoeksplicht van de koper:
De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken. Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Ingeval de koper het paard van een professionele handelaar heeft gekocht, terwijl de koper aangemerkt kan worden als een consument, kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig.

De Belgische situatie (is feitelijk dezelfde als de Nederlandse sinds 2005):
http://www.advocatenkantoor-mattijs.be/ ... nkoop.html
Sinds 1 januari 2005 is er een nieuwe wet op het gebied van de consumentenkoop* van toepassing. Deze nieuwe wet is de omzetting in het Belgische recht van de Europese richtlijn van 25 mei 1998 “betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen”. De idee achter deze richtlijn is het creëren van een gemeenschappelijk minimumniveau van consumentenbescherming binnen de Europese Unie, zodat ongeacht waar u, als consument, iets koopt in de Europese Unie u dezelfde bescherming geniet.

Product vertoont gebreken in de eerste zes maanden na aankoop
Wanneer een gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, voorziet de wet in een weerlegbaar vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering.
Dit vermoeden legt de bewijslast bij de verkoper om desgevallend aan te tonen dat het gebrek niet bestond op het ogenblik van de leverin
Deze omkering van bewijslast in het voordeel van de consument is één van de belangrijkste consumentenbeschermende maatregelen.

jamiroquai

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:43

Ach wat zitten we ons eigenlijk allemaal druk te maken, we komen er toch niet uit, ik hoop dat we ooit nog te horen krijgen hoe het afloopt. En dat het paardje geen pijn heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:17

Adri schreef:
stef schreef:
hmmz, vraag me nu af wat voor connecties jij met TS hebt... Wellicht geen enkele, maar zo komt het wel op me over.

Beste Stef

Heb met niemand connecties, in de paardenwereld zijn er alleen kennissen geen vrienden. Ik heb dit besluit genomen na het lezen van dit topic, aangezien ik geattenteerd ben door een anonieme telefoon. Zelf zou ik vroeger als paardenspeurder nooit de verkoper op de hoogte gebracht hebben over een topic, dit is een zaak tussen de verkoper en koper.
Dit is een particuliere zaak, naar de Politie gaan is ook niet aan de orde, dit is werk voor een advocaat, ik ben maar een gewone vrouw, en wie wat denkt dat moet ieder voor zich uitmaken.
Vind het alleen jammer voor het paard dat nogmaals de dupe is, dat is mijn bezorgdheid.

:? Je hebt niks met het hele gebeuren te maken, maar je krijgt wel een anonieme tip? CSI is er niks bij zeg.....
daffie1986 schreef:
Ik snap niet helemaal waarom stef de handelaar gaat benaderen over het verkochte paard, op z'n hollands gezegt waar bemoei jij je in godsnaam mee.

heeft niks met bemoeien te maken, wel met iemand de mogelijkheid bieden zich te verdedigen. Hoe zou jij het vinden als jou naam ergens op een forum compleet door het slijk gaat?

OKHannes schreef:
en als ik het goed lees kent stef de handelaar in kwestie ....stef, correct me if I´m wrong....

Correcting ;) Ik heb geen flauw idee wie de beste handelaar is. Nogmaals, het enige wat ik heb gedaan is een mailtje sturen met de link van het topic. Niet meer van maken dan dat het is :)

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:29

Ik vond dit topic zonet, zag dat de TS uit BE komt en vreesde al voor het vervolg van het verhaal...
TS is inderdaad zeer vaag over de exacte redenen om het paard terug te willen brengen naar de handelaar. Ik vind het ook heel erg dat een paard hier weer de dupe van is. Maar zoals ik al zei; aangezien TS uit BE komt, vreesde ik voor de handelaar (ik was alleen maar aan het denken: als het maar niet die ene handelaar uit Herselt is) En ja na enig zoeken vind ik de links van de andere paarden die te koop staan...Dus toch wel die betreffende handelaar. Het is gewoon een feit dat deze handelaar zeeeeeer dubieus is; er gaan in de Belgische paardenwereld al vele verhalen over rond: paarden worden ingespoten, slachtpaarden uit NL die in BE verkocht worden als 'sportpaarden', gestolen paarden die verkocht worden,... Het grote raadsel is hier, vind ik, waarom die betreffende handelaar nog steeds bestaat in BE! En ook het grote jammere want ik vrees dat menige 'leek' die gewoon een leuk paardje wil kopen, maar er niet teveel geld voor wilt geven, trapt in de leugens van deze handelaar. Op bokt.be gaan hier ook veeeeel verhalen van gedupeerden de ronde. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds kan! :(

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:38

En evenzo is het onbegrijpelijk een paard niet te keuren voor aankoop.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:42

nien81 schreef:
Het grote raadsel is hier, vind ik, waarom die betreffende handelaar nog steeds bestaat in BE! En ook het grote jammere want ik vrees dat menige 'leek' die gewoon een leuk paardje wil kopen, maar er niet teveel geld voor wilt geven, trapt in de leugens van deze handelaar. Op bokt.be gaan hier ook veeeeel verhalen van gedupeerden de ronde. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds kan! :(

tja dat krijg je als mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, niet keuren en geen ervaren paardenmensen meenemen...
hadden ze dat wel gedaan dan voorkomt dat een hoop leed en sterven handelaars met dit soort praktijken vanzelf uit....

Mi is dat is gewoon dom en naief! Eigen schuld dikke bult...en voor € 1300 kun je natuurlijk niet veel soeps verwachten :o
Tegenwoordig wordt er zoveel gewaarschuwd op TV (opgelicht, Das je goed recht, rijdende rechter) en internet (verschillende fora).
Als men dan zich vooraf niet verdiept, informatie inwint en vervolgens toch impulsief overgaat tot koop, dan moet je achteraf niet zeuren en piepen!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-03-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:53

Uiteraard ben ik het daarmee eens. Ik snap ook niet dat mensen tegenwoordig 'halsoverkop' een paard kopen zonder een 2de en/of 3de opinie. En keuren is inderdaad iets wat je een hoop problemen kan besparen voordat je 'gehecht' bent aan je paard. En zou ik altijd doen, ongeacht de aankoopprijs. Maar ja, er blijven teveel mensen rondlopen die weinig kennis hebben, weinig geld willen uitgeven en gewoon domme dingen doen. Maar het paard blijft hier wel de dupe...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:57

F_Orumster schreef:
En evenzo is het onbegrijpelijk een paard niet te keuren voor aankoop.

Doet er niet toe. Ook niet het "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" verwijt. Er zijn in NL en vast ook in Belgie nog zoveel mensen die zonder enige kennis van zaken een paardje kopen, en de verkoper "op zijn blauwe ogen" vertrouwen. En die echt geen idee hebben van wat er allemaal bij komt kijken. Mijn eerste paardenaankoop, zo'n 15 jaar geleden was ook niet de beste keuze en met alles wat ik nu weet had ik het ook anders gedaan. Mogen die mensen dan maar bedonderd worden uit hoofde van Eigen Schuld, Dikke Bult? Vind ik niet.
Het niet kloppende chipnummer doet vermoeden dat dit paard misschien ook ooit eerder gekocht en teruggebracht is geweest. Arm paard. Had wellicht allang naar de slager gemoeten.
Die handelaren zouden eens flink moeten worden aangepakt bij constatering van dit soort zaken. Boete even groot als het aankoopbedrag van het paard lijkt me aardig. Dan laten ze het wel.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:01

listiglistje schreef:
nien81 schreef:
Het grote raadsel is hier, vind ik, waarom die betreffende handelaar nog steeds bestaat in BE! En ook het grote jammere want ik vrees dat menige 'leek' die gewoon een leuk paardje wil kopen, maar er niet teveel geld voor wilt geven, trapt in de leugens van deze handelaar. Op bokt.be gaan hier ook veeeeel verhalen van gedupeerden de ronde. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds kan! :(

tja dat krijg je als mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, niet keuren en geen ervaren paardenmensen meenemen...
hadden ze dat wel gedaan dan voorkomt dat een hoop leed en sterven handelaars met dit soort praktijken vanzelf uit....

Mi is dat is gewoon dom en naief! Eigen schuld dikke bult...en voor € 1300 kun je natuurlijk niet veel soeps verwachten :o
Tegenwoordig wordt er zoveel gewaarschuwd op TV (opgelicht, Das je goed recht, rijdende rechter) en internet (verschillende fora).
Als men dan zich vooraf niet verdiept, informatie inwint en vervolgens toch impulsief overgaat tot koop, dan moet je achteraf niet zeuren en piepen!

Grotendeels mee eens.
Ik blijf bij mijn mening dat naar mijn idee de waarheid in het midden ligt.
met betrekking tot het verkeerde chipnummer ..... een schrijffout {áls het om een of twee cijfers verkeerd gaat) kan zo maar gemaakt.....

Er zijn mensen die op de blauwe ogen van de handelaar vertrouwenn ik ben daar zo eentje van geweest....ik kende de handelaar (met een uitstekende naam in de dressuursport en fokkerij) in kwestie en had nooit bedacht dat me een oor aangenaaid zou worden) maar er zijn ook zeker mensen die voor en dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan achteraf hoog van de toren blaten...die ken ik ook.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:32

Dat nou niemand valt over de afwezigheid van het paspoort bij ver/aankoop, als er iets dubieus is aan die handelaar, dan is het dát.

Dat verandert mijn idee over de koper trouwens geenszins..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:36

Ach, als die van mij op de keuring is geweest zit ik ook even zonder paspoort, maar ik krijg dan wél een PVE verklaring

Lyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:40

Ik had precies hetzelfde verhaal...
Nou ja, ik had een pony gekocht die na 3 maanden maanblindheid bleek te hebben.
Dit was aangeboren...
We hebben haar gewoon laten keuren voor we haar kochten, maar de dierenarts heeft niets gezien.
Daarom kregen we dus ook maar een zeer klein deel van haar geld terug.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:48

Mijn paardje had 2 maanden na de aankoopkeuring hartruis.... Tja, oliebol happens. Hij is er niet minder lief door, maar een keuring is en blijft een momentopname.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:15

Beetje raar, kennis van mij had 11 jaar oude merrie, pracht veulen gehad, loopt zz licht ondertussen, merrie was M2 geklassificeerd, maar kon meer, is voor 1700 euro weggegaan.....meer kreeg ze er niet voor, dier had meer dan 6 maanden te koop gestaan.

Hoe oud is paard van TS en wat kan die? in deze tijd is 1300 euro een normale prijs en dan mag je blij zijn dat je hem kwijt bent voor die prijs...

Dan is het wel raar dat handelaar geen chipper heeft en dat niet even controleert en ook raar dat hij zelf niet heeft gezien dat het beest kreupel is en rotstraal heeft. Nu doen we net of TS weer zo oliedom is, maar die handelaar dan? Is dat fair? Al heb je weinig verstand van paarden en geen paardenkenners in je omgeving, dan mag je toch wel er van uit gaan dat een handelaar je een normaal paard verkoopt? Nu lijkt het net of de handelaar zo eerlijk is....zijn mailtje wordt ineens geloofd? Zo kan ik het ook.... :P

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:57

russel, paard was pas kreupel na 3 weken bij TS, dus niet bij de koop :) en rotstraal is geen verborgen gebrek :n

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:15

Je hebt niks met het hele gebeuren te maken, maar je krijgt wel een anonieme tip? CSI is er niks bij zeg.....

Ik kreeg inderdaad een anonieme tip met de vraag of ik die personen wilde helpen, ik ben gestopt als paardenspeurder wegens bedreigingen, dus ..........
Had nog niets gehoord over deze zaak, maar als paardenspeurder heb ik nooit het achterste van mijn tong laten zien en moest ik nu meer weten dan zou ik me ook niet mengen aangezien het gaat tussen een koper en verkoper, en zij oud en wijs genoeg zijn om deze zaak in orde te brengen.
Mij doet deze zaak terugdenken aan Queen en Kelly, daar heb ik ook van sommige de wind van voor gekregen, maar toch heeft het Hof Van Beroep uitgesproken zoals zij dachten dat het eerlijk was. Wacht gewoon af en hoop dat het paard toch een toekomst heeft als paard zonder pijn, met een hele goede thuis.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:17

wat is een paardenspeurder in hemelsnaam :+

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:03

naam zegt het zelf wel zeker???? zoeken naar vermiste en gestolen paarden, kijk eens op google.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:12

ah... dat zou kunnen, ik legde de link met de verkoop site speurders... K had geen idee dat "paardenspeurder" een officieel beroep was :n

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:19

Geen enkele handelaar is ook schoon. Onmogelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:26

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:50

Chaos schreef:
Geen enkele handelaar is ook schoon. Onmogelijk.

Het zijn altijd dezelfde namen die terugkomen bij fraude en oplichting en er zijn handelaars waar je nooit iets van hoort
Stef is het omdat op Uw profiel "Paarden te koop aangeboden worden - link speurders" dat je doet of je mij niet kent, als Nederlandse bokker heb je zeker het voorpagina nieuws op Bokt.nl van 8.12.2010 gelezen "Paardenspeurder stopt definitief". Misschien kan jij paardenzoeker worden voor Nederland, geen speurder want je weet niet of dit een beroep is.
Sorry, moest van mijn hart, 15 jaar heb ik alles gedaan voor dieren en hun eigenaars en dan laat ik mij niet afmaken door U, U die al heel lang weet heeft van mij als paardenspeurder.
De TS heb je al voor schut gezet maar wees ervan overtuigd dat er zeker wel iets niet juist is in de zaak van "Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:54

Nee, maar ze is toch zelf ook flink de fout in gegaan. Lekker makkelijk om dat op handelaar te vergooien.

Overigens weet ik niet wat er verder speelt tussen jou en Stef, maar ik heb ook nog nooit gehoord van een paardenspeurder, hihi, sorry!

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:05

Jullie blazen allemaal hoog van de toren, vallen TS aan langs alle kanten, terwijl die enkel topic begonnen is om raad te vragen, niet om gelijk te laten maken met de grond. TS die naar de advocaat stapt, meer moet ze niet doen. Niemand is verplicht om alle details weer te geven.

Stef, dat jij naar handelaar mail stuur, sorry maar dat vind ik verre van kunnen. Ik heb me bij het lezen ervan ook de vraag gesteld wat je aandeel was? en je hoeft nu niet te antwoorden , ik heb je antwoord op deze vraag al gelezen.

Dat niemand Adri als paardenspeurder kent, wordt ook in twijfel getrokken, Adri is al jaren actief, heeft voorpaginanieuws gehaald op verscheidene fora alsook de media. Zij die echte bokkers zijn, weten heus wel wie adri is !