[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:33

Ik heb een BMW op het oog, mag 1500kg trekken geremd, kogeldruk 75. Massa leeg 1300.
Zou hier een 1,5 paards achter kunnen met een normaal gebouwd paard?

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:43

@Romeo2007

Natuurlijk kan en mag die er achter, of jij er mee rijden mag hangt af van je je rijbewijs, B of B-E :D

1.5 paards trailer weegt veelal +/- 600 kg normaal gebouwd paard 600 kg samen 1200 kg mag dus met B-E
1.5 paards trailer max toegestane massa ( eigengewicht + laadvermogen) veelal +/- 1700 kg mag dus niet met alleen B.
max toegestane massa trailer is groter dan leeggewicht auto.

kogeldruk in beide gevallen OK, 1.5 paards trailers zitten meestal op een max kogeldruk van 75 kg ( check even het type plaatje )

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:31

Paul11 ik begrijp dus uit jouw antwoord dat als we onder de 1300 kg (massa leeg) blijven, ik met een B rijbewijs de combinatie mag besturen?

cissy

Berichten: 20245
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:45

Yep, 1300 kg auto en 1299 kg TMM trailer mag met B, zoek dus een lichte trailer (eigen gewicht) anders heb je te weining laadvermogen voor je paard over.
Zie voor de exacte regels de FAQ in dit forum bovenaan.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:49

@Romeo2007

Nee, dat mag je niet, tenzij op het kentekenbewijs van je trailer staat de toegestane max massa (= eigengewicht ( leeg ) + toegestane lading) minder is als 1300 kg. ( en dat komt niet vaak voor bij 1.5 paards trailers, tenzij hij is terug gekeurd )
Bij B gaat het dus om wat er op de papieren staat.

Met rijbewijs B-E mag het wel, daar gaat het om de werkelijke totale massa, die moet dan wel onder het trekgewicht van de auto blijven, dus onder de 1500 kg.

Dus nog even voor alle duidelijkheid

1. Als toegestane maximale massa ( is leeggewicht + toegestane lading) van je trailer meer is als 1300 kg ( is leeggewicht auto ) mag dus niet met alleen B-rijbewijs.

2. Alleen als leeggewicht trailer + lading minder is als 1500 kg mag je dat, met die auto trekken, mist je rijbewijs B-E hebt.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 26-04-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:50

Het lijkt me sowiezo verstandig om voor de vaardigheid en dergelijke wel een E- rijbewijs te halen.
Dank voor alle hulp.

cissy

Berichten: 20245
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:22

ehm Paul, dat zegt ie toch zelf ook? :?

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:29

Romeo2007 schreef:
Paul11 ik begrijp dus uit jouw antwoord dat als we onder de 1300 kg (massa leeg) blijven, ik met een B rijbewijs de combinatie mag besturen?


Nee, dat zei hij niet ( zie quote ), als onder 1300 kg ( massa leeg ) bedoeld wordt de trailer, mag het dus niet.
Alleen als TMM trailer onder 1300 kg blijft zou het mogen, maar de 1.5 paards trailers zitten bijna allemaal ruim boven die 1300 kg, tenzij teruggekeurd.

MirjamRobin

Berichten: 270
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:35

Weet iemand een goedkope benzine auto voor normaal gebruik, die ook een trailer kan trekken???

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:12

MirjamRobin schreef:
Weet iemand een goedkope benzine auto voor normaal gebruik, die ook een trailer kan trekken???

Jouw defenitie van "goedkoop"?

cissy

Berichten: 20245
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:29

en ook niet geheel onbelangrijk, wat voor trailer?

SaraViavia

Berichten: 1858
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:14

Ford Transit, hardstrikke handig met de zadels enzo

S_in_Balance

Berichten: 480
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: De Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:10

Wat een leerzaam topic! Ben nu halverwege en lees gretig door.
Ik merk wel dat er best wat kenners hier zitten. Ik wil nu mijn E gaan halen en
een tootoo aanschaffen die het aan zou kunnen om mijn paard en zo nodig die van mijn vriendin
te vervoeren. Tips?

- 2 paards trailer (650kg)
- 2x paardgewicht arabier
- Budget rond de 5000,-
- Dagelijks ook woonwerkverkeer (400km per week dus geen zuiper gewenst ;) )
- Brandstofsoort onbelangrijk

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:45

@mssmaris

Dat wordt dan eentje, die
1. +/- 1500 - 1600 kg mag trekken
2. een kogeldruk moet hebben van +/- 80 - 100 kg

Wordt dan iets van een SUV/ terreinwagen, bestelbus, of een zwaardere station wagen b.v. ford mondeo 2 liter diesel, e.d.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:47

Da's veel te weinig!
Een 2 paardstrailer met 2 paarden trekken? 2000kg! Je moet wel een heel lichte trailer en paarden hebben maar dan nog minstens 1800kg. kunnen en mogen trekken! En een kogeldruk van 100 is ook wel het minimum.
Hoe weet je zo zeker dat jouw trailer niet zwaarder is dan 650kg?
En waarom zou je precies op het randje gaan zitten? Neem het gewoon wat ruim! Je wilt toch niet bezuinigen ten koste van de veiligheid?! Dan nog maar even doorsparen of de extra kosten voor lief nemen! Je hebt nou eenmaal een dure hobby gekozen.

S_in_Balance

Berichten: 480
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: De Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:12

Bedankt voor beide reacties! Ik was inderdaad al gekomen op het feit dat ik rond (minimaal) de 1800 moet zitten en dat de kogeldruk op min. 100kg moet liggen (vanavond op de trailer gekeken).

@Paul, dank! Een SUV/ terreinwagen gaat hem wel worden inderdaad. Heb jij, of anderen tips in het kader van het w-w verkeer van 400 km per week? Ik neig nu naar een Rocky, gaat me waarschijnlijk rond de 30 euro per maand meer kosten, is prima te doen. Als mijn berekening klopt natuurlijk :o Iemand ervaringen met het verbruik van een Rocky?

Verder kijken we o.a. nog naar een Freelander maar die is qua verbruik een stuk duurder dan bijv. een Rocky.
Ik hoor ook veel goeds over de Nissan's (zwaardere types), iemand daar ervaringen mee qua verbruik (zonder trailer)?
Een Santa Fe vind ik ook erg mooi (leuk extra'tje) maar daarvan moet je al het zwaardere type hebben om de 100kg kogeldruk te
halen en die zijn er niet in mijn prijsklasse (tot nu iig niet gezien).

@sflj, ik heb niet gezegd dat ik op het randje wil zitten, dat ik wil bezuinigen of dat ik geen evt. extra kosten wil hoor, ik weet dat ik voor veiligheid wat meer mag betalen en dat doe ik graag. Maar bedankt voor je bezorgdheid! ;)

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:36

Dat op het randje zitten sloeg eigenlijk een beetje op de post van Paul11. ;) Met in mijn achterhoofd de ontelbare posts op Bokt waarin gevraagd naar vooral goedkope vervoermiddelen omdat het budget krap is. Ik erger me daar eerlijk gezegd nogal aan omdat ik inmiddels meer dan 20jr. dagelijks voor mijn werk op de weg zit en zolangzamerhand wel gezien (én ervaren heb! ;) ) weet wat wel,- maar vooral niet kan.
Zo'n nét aan,- of nét niet combinatie valt daar mijns inziens ook onder. We hebben hier allemaal een geldverslindende hobby en niks is teveel als het gaat om dekjes, bandages, hoofdstellen met bling bling en andere prullaria om nog maar te zwijgen van alles wat je sowieso al moet hebben. Maar als het gaat om vervoer, kan (moet) het ineens zo goedkoop mogelijk. Dat dat vaak ten koste van de veiligheid (van andere weggebruikers en jezelf maar nog meer dat van je paard) kan iedere onbenul wel bedenken.

Ik rij in een Land Rover Freelander (1) td4. Deze mag 2000kg trekken en rijdt als dagelijks vervoermiddel ook gewoon comfortabel. (stuk prettiger dan een Rocky, maar dat terzijde. ;) ) Kost me 3 tientjes wegenbelasting per maand, loopt bij mij gemiddeld 1 op 11 (maar zuiniger kan ook! ;) ) en is gewoon een leuke auto.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat, wanneer ik wekelijks of vaker, met 2 paarden op pad moest, er een zwaarder model Land Rover of andere 4x4 ging komen. De Freelander kan het makkelijk en mag het wel, doet het ook wel maar met krap 1700kg auto voor een trailer met een mtm van 2000kg, vind ik het nét genoeg. Liever wat meer gewicht voor de trailer.

S_in_Balance

Berichten: 480
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: De Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:59

Ah ok, twijfelde al aan mijn 'begin'post :) Maar ik ben het met je eens hoor, ik betaal ook liever wat veiligheid zeg maar.
Echter ik kan geen twee auto's betalen, wil ik overigens niet eens, wat een luxe! :o
Dus vandaar mijn vraag qua verbruik, gezien ik naast de evt. traileractiviteiten zo'n slordige 29.000 km per jaar rij 8-)

Rij jij bewust rustig zeg maar? Of rij je 'gewoon' door? Verschil is sowieso met de Rocky dat deze Diesel is.
Ik kom nu met verbruik en wegenbelasting op een extra maandbedrag van 85 euro uit (freelander). Ten opzichte van nu.
Met een Rocky is dit 33 euro per maand extra. Jij zegt eigenlijk, voor die 52 euro verschil, kies voor comfort?

Staat jouw Freelander op grijs kenteken? Want dit is de jaarprijs die ik tegenkom via de belastingdienst: € 692,00 (/12 = 57eu per maand) Laat ik het anders vragen, is het gewicht van je Freelander 1355? Ik vind deze namelijk wel erg gaaf, maar ik dacht echt dat hij op alle fronten (veel) duurder was, vandaar dat ik hem eigenlijk al afgeschreven had :o
Hmm.. welke Freelander heb jij precies? Sorry voor alle vragen, wil de juiste keuze maken! :o Ik dacht nl. dat de auto lichter was dan 1700kg of begrijp ik niet precies wat je bedoeld?

Ik hoef niet wekelijks weg, zal 1x per maand ong. zijn denk ik, wisselend alleen of met twee paarden. Dan zou een Freelander dus wel volstaan volgens jou normen? :Y)

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:23

Om het precies te weten moet ik de papieren ff uit de auto halen maar er staat me bij dat hij iets van 1650kg weegt.
Het is inderdaad een diesel en ik heb (het geluk ;) ) hem op grijs kenteken. Maar had ik dat niet, wilde ik hem nog niet ruilen tegen een Rocky. 1 op 11 ga je met een Rocky niet redden en ik vermoed dat je daarmee ook meer geld kwijt gaat zijn aan onderhoud en reparaties. En als je in alle 2 gereden hebt snap je m'n keuze v.w.b. het comfort. Een Freelander rijdt gewoon als een personenwagen, een Rocky is een terreinwagen.
Zonder trailer rij ik op de snelweg ruim 120 met het overige verkeer mee, word ik niet doorelkaar geschud en kan ik m'n radio en passagiers normaal verstaan. ;) Met trailer en 2 paarden rij ik 90 en heb ik power genoeg om in te halen, als dat nodig is. Daarvoor hoef ik niet terug te schakelen, ook niet op de A50 bij Terlet of als ik bij de Brienenoord omhoog ga.
Nadeel van de Freelander t.o.v. de Rocky of andere 'echte' terreinwagens; de lage gearing. Die heb je nl. niet. Zonder gas te geven, in de eerste versnelling (in het terrein dus, bijvoorbeeld) vind ik dat ie te hard gaat. Wil je toch door de bagger, moet je gewoon een andere stijl aanhouden dan met andere terreinwagens en je komt verder dan je denkt! (soms verder dan gasten met een Defender o.i.d. maar da's weer een ander verhaal! :) )
Succes bij je keuze! :) Koop er wel 1 met een td 4 (van BMW) De eerste serie schijnt wat minder betrouwbaar te zijn.

S_in_Balance

Berichten: 480
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: De Veluwe!

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:31

Super bedankt voor je info! Ik kom nu alleen maar Free's (nu al een koosnaampje ;) ) tegen rond de 1350/1450kg. Zou je het dan afraden in de combi met trailer en paarden?

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:08

ik meld me hier ook even ;)

eind juni ga ik op voor mijn BE examen en ik ben dan van plan een nieuwe auto te kopen.
het moet een auto zijn die makkelijk en veilig 1,5 paard kan trekken.
Maar hij moet niet duur zijn in aanschaf (max 3.000, liefst goedkoper) en niet zuipen in het verbruik.

ik zat net te kijken naar een diahatsu terios maar weet niet wat de kosten daarvan zijn..

ik ga hier even meelezen voor meer informatie..

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:21

MssMaris schreef:
Super bedankt voor je info! Ik kom nu alleen maar Free's (nu al een koosnaampje ;) ) tegen rond de 1350/1450kg. Zou je het dan afraden in de combi met trailer en paarden?

Een Freebee 1 (de echte koosnaam) doet ongeveer 1450kg, dat klopt. Er zit wat verschil tussen de verschillende motorvarianten, maar dat zijn geen wereldschokkende getallen.
De td4 trekt de boel fluitend, al zal een Freebee het altijd afleggen tegen mijn Range Rover, maar appels vergelijk je ook niet met bananen.

De Freebee heeft feitelijk maar een aandachtspunt: de viscokoppeling. Gebruik de zoekfunktie op Bokt even, dan kom je op mijn naam meerdere malen de uitleg tegen hoe het zit en hoe je het controleert.

S_in_Balance

Berichten: 480
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: De Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:18

Dank u! Ga ik even doen! Ik word wel steeds door wisselende berichten in twijfel gebracht bij de Freebee :D gezien er blijkbaar toch mensen zijn die 1600 tov 2000 wat hij gewoon mag trekken, op het randje vinden. Ben ik nou te naief?

ikke

Berichten: 38641
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:59

MssMaris schreef:
Dank u! Ga ik even doen! Ik word wel steeds door wisselende berichten in twijfel gebracht bij de Freebee :D gezien er blijkbaar toch mensen zijn die 1600 tov 2000 wat hij gewoon mag trekken, op het randje vinden. Ben ik nou te naief?

Je moet het zo bekijken, hoe groter de auto, hoe sterker de motor hoe beter de kombi. Neem dus altijd de grootste en sterkste wagen die je je kunt veroorloven.

Echter, de Freebee met 1590kg eigen gewicht doet met een td4:
max. vermogen 82 kW (112 pk)
max. koppel 260 Nm

En dat zou dan volgens sommigen eigenlijk niet verantwoordt zijn, terwijl:

Een Discovery met 300tdi motor en 1980kg eigen gewicht, de volgende prestaties geeft:
max. vermogen 90 kW (122 pk).
max. koppel 300 Nm.

en iedereen is het er wel over eens dat een Discovery een prima trailertrekker is!

Leg eens uit..........

Alle maten en gewichten; bron: http://www.autoweek.nl

cashmira
Berichten: 70
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:53

wij hebben een volvo xc70.
hij mag ongeveer 1750 kg trekken.