Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wendy1978 schreef:Vind je?
ik vind juist de betrouwbare moeilijker te vinden hoor...
Niveau was niet wat ik zocht
dat leren ze vanzelf wel door te lessen met mijn paardje
maar betrouwbaar vond ik erg belangrijk
(Omdat hij voor mij als een kind is)
Dan krijg je schrikreacties en rennen wat ik niet veilig vind voor beide.
) terwijl ze dachten "best goed" te kunnen rijden....
Borg schreef:Superwoman, daar heb je gelijk in en daarom heb ik de eerste maanden geen bijdrage gevraagd, maar reed ze alleen tijdens privelessen, dat was meteen haar investering in hem, want dat kostte in het begin nog veel meer natuurlijk.
Het was wel mooi om te zien hoe spectaculair haar zit ed verbeterde.
ps. Ik moest zelf destijds zo´n beetje opnieuw leren rijden toen ik hem kocht omdat er bij mij ook allerlei grofheden ingeslopen waren

Borg schreef:Toen mijn dochter stopte met rijden werd het voor mij alleen een beetje teveel, maar mijn grote vriend wilde ik ook niet kwijt.
Mensen redeneren wel heeel gemakkelijk, maar er moet ook brood op de plank komen en de opleiding van mijn dochter kost ook het nodige, dus zomaar minder werken is geen optie. Dat zal over een paar jaar anders zijn, maar nu nog niet.
Ik heb een ontzettend lief leerpaard, echt een fijn beest dat niet eenkennig is en daar heb ik nu een hele lieve, trouwe bijrijdster bij.
Zij wilde graag wat meer leren en heeft nu 2-3 dagen per week de beschikking over een fijn paard. Ik werk in het onderwijs en heb dus veel vakantie, maar aan haar dagen kom ik dan ook niet. Er is zowel een dressuurzadel als springzadel voor hem en alles wordt door mij onderhouden en verschoont. Ik zorg ook voor entingen, hoefsmid ed.
Ze mag er clinics mee rijden als ze wil, dan ga ik met haar mee, want ik blijf toch verantwoordelijk.
Ze betaalt me 50 euro per maand en hij kost natuurlijk het veelvoudige. Beide partijen (en paard) zijn tevreden en daar gaat het toch om? Dus volg je hart, zoek een lieve, betrouwbare bijrijdster en laat de rest l*
volbloedfan schreef:Dat dacht ik ook. Volgens mij kan je niet zo goed tegen kritiek.!
superwoman schreef:Borg schreef:Superwoman, daar heb je gelijk in en daarom heb ik de eerste maanden geen bijdrage gevraagd, maar reed ze alleen tijdens privelessen, dat was meteen haar investering in hem, want dat kostte in het begin nog veel meer natuurlijk.
Het was wel mooi om te zien hoe spectaculair haar zit ed verbeterde.
ps. Ik moest zelf destijds zo´n beetje opnieuw leren rijden toen ik hem kocht omdat er bij mij ook allerlei grofheden ingeslopen waren
Ik kan zelf wel lesgeven, maar moet dan ook het paard daarna nog corrigeren...
(weer aan het been zetten, rechtrichten etc)
Ik vind echt dat je op een manege ten eerste veel mindere paarden onder je kont krijgt, waar je niet goed op kan voelen wanneer je iets goed of fout doet. Meeste paarden van de manege lopen trouwens ook als een plank wat imo niet te vergelijken is met 1 van mijn paarden. Wanneer je een beetje mee gaat met de beweging van de mond lopen ze zo aan de teugel. Dan nog de lessen die je krijgt op een menege - daar leer je ook niet byzonder veel van... Om dan zoiets gratis aan te bieden - terwijl ik er zoveel werk aan heb...nou nee![]()
Wil best iemand helpen, maar wil daar ook iets voor terug
Overgens nu ook niet meer, heb er geen zin meer in verzorgsters.
Het ergste vind ik wanneer men denk goed te kunnen rijden, want ze mogen op de "moeilijke paarden" van de manege. Maar zoals eerder aangegeven kunnen de meeste daarvan ook niet eens correct sturen of netjes zitten (zonder het paard te hinderen).
Vaak zijn dat ook de mensen die eerder zo hard roepen dat ze niet willen betalen, omdat ze zo goed helpen met "bij"rijden

Sita_ schreef:Oh, ik zit te reageren op een reactie die nu verwijderd is..
Nou ja even opnieuw, TS, als jij je antwoord hebt is het goed toch..
Er is toch niks op tegen om verder nog een (gezonde) discussie te voeren met anderen?

Sita_ schreef:Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te worden, dat is helmaal niet nodig. Het zou dan ook maar een saaie boel worden, niet?
Ik ben ook een van de mensen die het raar vind dat er betaald moet worden. En heus niet omdat ik altijd zo'n prima bijrijder was..![]()
Zoals eerder gezegt betalen mijn eigen bijrijdsters ook niet.. Ze hoeven ook alleen te rijden en lekker te tutten met de paarden. De rest, mesten/voeren, doe ik zelf..
Toevallig past er eentje volgende week een weekendje op omdat wij een weekend weg moeten.. Zij is hier ook de all rounder, rijd het beste van de 4 en is ook degene met de meeste verantwoordelijkheid..
Ze hebben hier verder hun vaste dagen, maar als ze eens in de vakantie of met feestdagen willen komen moeten ze maar een belletje doen en het kan meestal wel..
Ik heb hier dan een meisje lopen die bij haar vorige bijrijdpaard 180 euro per maand moest betalen... Daarvoor mocht ze 2x per week komen, en als ze eens niet kon om welke reden dan ook mocht ze geen andere dag. En dat vind ik gewoon belachelijk.. Voor dat geld kan je een eigen paard zowat onderhouden qua stalling!
TS, ik snap dat je er simpel van word... Je moet doen waar je je goed bij voelt.. Als jij een bijdrage wilt vragen is dat prima, maar er zijn zoals je al gemerkt hebt altijd mensen die het 'belachelijk' vinden.. Spiegel je daar niet aan, iedereen kijkt weer anders ergens tegenaan..
En wbt die eindeloze uitleg.. Je kent Bokt inmiddels toch al een beetje he? Eerst het eigen verhaal en dan pas nadenken over wat de TS nu eigenlijk vroeg..
Dank je voor je reactie. x_Marr schreef:Maar is dat de schuld van degene die een verzorgpaard zoeken of de schuld van de manege?
En hoe kan zo iemand nou wel leren hoe het moet als die de kans niet krijgt?
En als je zelf aan het lesgeven bent aan hun dan kan je ze toch ook leren consequent te zijn en recht te richten, hoort er bij... helaas nooit geleerd op een manege.
Daar gaat het ook fout, mensen die alleen nog maar manegeervaring hebben en die dan een eigen paard aanschaffen, paard krijgt ook een verzorger denkt alles goed te doen, 'zoals het hoort'.
Dankje xxappiexx, dat mensen een andere mening hebben betekend niet dat dat geen realistisch denken is
Wendy1978 schreef:maar even vraag aan de eigenaren..
Wat wil je liever
50 euro in je zak per maand?
Of dat ze voor bv 40 euro aan lessen investeerd per maand?
Of gewoon allebei eisen?
) 
GamblersCup schreef:Als dat zo was geweest had ik al wel 20 paarden gekocht en mijn baan opgezegd
xxappiexx schreef:Ik heb er niets op tegen om een discussie te voeren. Ik heb alleen geen zin om een discussie te voeren met mensen die het verhaal half verdraaien, dan kan ik niet discussieren maar moet ik steeds het verhaal opnieuw uitleggen.
Heb al verschillende keren gezegd dat:
-De bijrijder/huurder alleen hoeft te poetsen en rijden
-Klusjes worden door mijzelf gedaan
-Ik 25 euro p.m. in gedachte heb
-Ik niet uit de brand geholpen hoef te worden
-Ik er niets aan hoef te verdienen
En nog krijg ik te horen dat het belachelijk is dat iemand moet betalen als ze je uit de brand helpen, de stal uitmesten enz.
Snap je dat ik daar een beetje simpel van wordt?
Edit: Als je een discussie over het bijrijden in het algemeen bedoeld moeten ze maar een nieuw topic openen.