wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:36

maikeltje schreef:
Wat heb je in vredesnaam aan een jaartje proberen als je vantevoren weet dat het toch nooit een springtopper gaat worden terwijl je zelf die ambitie wel hebt :?
Niet leuk voor de pony, niet leuk voor de TS.

En zeker met haar lengte lijkt het mij verstandiger om die fjord eruit te doen en een paard te kopen.
Lekker een springgefokt paard kopen en daar eens mee wat springlesjes gaan volgen TS, ik denk dat je daar op de lange duur veel gelukkiger van wordt. ;)

Voor mij zou de keuze wel duidelijk zijn.

Vind ik ook.
Een groter paard gaat haar beter afgaan denk ik.
Vind hem toch wel wat klein voor haar zo te zien

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:11

Phoebe_ schreef:
maikeltje schreef:
Wat heb je in vredesnaam aan een jaartje proberen als je vantevoren weet dat het toch nooit een springtopper gaat worden terwijl je zelf die ambitie wel hebt :?

En zeker met haar lengte lijkt het mij verstandiger om die fjord eruit te doen en een paard te kopen.
Lekker een springgefokt paard kopen en daar eens mee wat springlesjes gaan volgen TS, ik denk dat je daar op de lange duur veel gelukkiger van wordt. ;)

Vind ik ook.
Een groter paard gaat haar beter afgaan denk ik.
Vind hem toch wel wat klein voor haar zo te zien

Zoals jullie hebben kunnen lezen is TS wat bang (wat helemaal niet erg is hoor) en dat ze met haar vorige pony ook geen parcours durfde te springen. Zien jullie haar dan op een hittepetitterig paard de ring in komen?

Denk niet dat ze daar veel gelukkiger van gaat worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:19

cyrano schreef:
Zoals jullie hebben kunnen lezen is TS wat bang (wat helemaal niet erg is hoor) en dat ze met haar vorige pony ook geen parcours durfde te springen. Zien jullie haar dan op een hittepetitterig paard de ring in komen?

Denk niet dat ze daar veel gelukkiger van gaat worden.

Dat was ook waarom ik zei dat een goed springpaard duur was
en een goed makkelijk! te rijden springpaard nog duurder.
Ik weet nog steeds niet of dat in het budget zou passen.

Dat je te groot bent voor je fjord kan ik moeilijk zeggen TS.
(aangezien ik zeker niet te klein ben voor de mijne met mijn 1.84 :o )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:21

maikeltje schreef:

Mijn ambitie ligt daar ook, maarja.
Maargoed. dat doet je paard niet alleen, ook jij moet het kunnen.

Waarom kun je niet gewoon trainen en de B proberen uit te komen.
Je bent zelf beginnend ruiter, onervaren en zelfs wat bang???
Tuurlijk is het goed om die ambitie te hebben, maar die haal je niet door even een sportpaard te kopen, misschien versnelt het het wel, maar toch.
Maar om dan nou gelijk op een hittepitje te gaan zitten.

Neem je wel springles?
Kijk eens of je het dan leuk vind, ;)

En inderdaad sjolvir, een braaf springpaard kost echt wel duur dan hoor. Kan je dat wel betalen, daar al eens aangedacht?

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:36

Het lijkt erop dat TS het gewoon niet ziet zitten met de fjord.... Ik denk wel dat je een hoop zou kunnen leren van een fjord en dat je ze nu onderschat. Maar goed, steeds als iemand voorstelt om met de fjord door te gaan, komt er een grote "maar....." Als je er niet achter staat en er niet enthousiast over bent, dan heeft die pony het veel leuker bij een ander die hem hem en alle potentie die hij (wel) heeft wel fantastisch vindt. Ook dit is geen aanval, maar een dier voelt dat soort dingen ook. Jij wil blijkbaar iets anders dan dat je denkt dat dit paardje je kan geven... Dan is het voor paard en jou leuker om een andere oplossing te zoeken...... Succes met je keuze

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:58

maikeltje schreef:

En wat bij mijn dan door het hoofd speelt: Wie weet of ze zelf ooit wel een springtopper wordt. TS heeft zich nog nooit serieus bezig gehouden met springen.
TS: heb je wel eens naast een hindernis uit een B (paarden)parcours gestaan? Is een aardige hoogte om mee te beginnen. Ik had er veel voor over gehad als ik gewoon bij de pony's had kunnen beginnen met springen.

Naar mijn idee is het bij aanvang van je 'springcariére' veel belangrijker dat je een paard hebt wat braaf is en je een foutje een keer vergeeft. Ongeacht of dat je fjord is of een andere pony. Vermogen komt pas veeel later om de hoek kijken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:01

Niet elk springpaard is een hittepetit. Dat schreef ik ook al eerder. Snap dat vooroordeel niet.
Ik zou zeggen koop een ouder ervaren springpaard. 1 waarvan bekend is dat hij toch afzet als je als ruiter een fout maakt. Dan krijg je vertrouwen. Dan leer je in rust en ontspanning afstanden kijken.
Dan krijg je parcours ervaring.
Koop geen jonkie met potentie, daar moet je meer ruiter voor zijn. Maar ook leren springen op deze onervaren fjord lijkt me ook niet de manier om het te leren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:06

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:15

Lijken mij geschiktere paarden dan de Fjord :) zeker omdat ze toch behoorlijk groot is, pony nog jong, en dan springen, da's ook best wel belastend voor de pony.

En iedereen heeft het nou wel over drukke springpaarden, hittepetitten, doorgefokte KWPN'ers etc, maar de meeste KWPNers die ik ken zijn een stuk braver dan de gemiddelde eigenwijze Fjord.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:17

Ik heb het niet over hittepetit hoor.

Ik probeer aleen de TS te wijzen op
a. wat realisme in haar droom om (top)springruiter te worden. Ben benieuwd of ze wel eens bekeken heeft hoe hoog die hindernissen zijn. Ze is zelf namelijk nog nooit op concours geweest. Het gros heeft toch een verkeerd beeld van de hoogte.
b. wat een paard en fijn spring(leer) paard maakt. Nu staart ze zich iets blind op een mooi gestroomlijnd paard. Houd haar fjord tegen dat licht en schrijft hem bij voorkeur af.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:25

Heb ik jou naam er dan bij gezet? :)
Een fjord vindt ik dus geen leer springpaard. Zeker niet als je er al te groot voor bent. En haar fjord is ook nog groen in springen. Een groen paard is nooit een leerpaard.
En wat maakt het als ze met haar leerpaard dadelijk in het B blijft hangen en beseft dat ze geen Z springer gaat worden? Als ze met haar lengte een paard koopt kan ze ook zolang ze wil blijven oefenen. Met een pony moet ze over 2 jaar over. En een pony met kleine galoppassen, wat een fjord heeft, in een 1 meter parcours gaan oefenen? Dat lijkt me niet erg verstandig. En als ze wil kan ze ook fijn gaan dressuren op haar springpaard, want dat kunnen die ook. Ook met haar lengte is dan een paard fijner.
Ik ben ook geen fjorden liefhebber voor de springsport. Maar wil ik graag een heerlijk buitenrijpaard en eens een losse hindernis springen van 60 centimeter kan ik best eens op marktplaats gaan kijken voor een fjord. Dan heb je weer een super beestje. Maar wil ik oefenen met springen wil ik een koel springpaard dat parcours ervaring heeft.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:29

Bedenk eens hoe trots je opa en oma worden als ze wél toekijken in de hemel? Dan zien ze dat jij keihard hebt gevochten om van die fjord een leuke springpony te maken en dan zijn ze pas trots op je. Ik zou het zelf niet leuk vinden als ik dood was en mijn kleindochter wil meteen een ander paard omdat springen belangrijker is..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:34

Dat vind ik geen reden om een paard te houden. Als je hem houdt moet je dat doen omdat je het zelf een leuke pony vindt en er veel plezier mee hebt.
Haar opa leeft nog (pony van overleden oom ;) ) dus die kan idd toekijken en en geloof dat ze nog zei dat ze haar opa het goed zou vinden als ze hem zou verkopen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:35

Heb jij het hele topic wel door gelezen? Opa leeft nog gewoon hoor. En daarvan schrijft ts het volgende:"Myn Opa maakt het geen zak uit wat ik doe , die zegt zelf verkoop hem maar"

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:57

kazary schreef:
Niet elk springpaard is een hittepetit. Dat schreef ik ook al eerder. Snap dat vooroordeel niet.
Ik zou zeggen koop een ouder ervaren springpaard. 1 waarvan bekend is dat hij toch afzet als je als ruiter een fout maakt. Dan krijg je vertrouwen. Dan leer je in rust en ontspanning afstanden kijken.
Koop geen jonkie met potentie, daar moet je meer ruiter voor zijn. Maar ook leren springen op deze onervaren fjord lijkt me ook niet de manier om het te leren.

Precies!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:59

zo ik moet nog even weer heel wat lezen , maar bedankt voor de reacties´s ..wat ik wel even wou zeggen dat ik toen met mijn pony 8-9 jaar oud was ,,

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 12:00

maikeltje schreef:
kazary schreef:

Precies!

Ja ! je hebt ook hele makkelijke ,,

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:00

StillAngel schreef:
Bedenk eens hoe trots je opa en oma worden als ze wél toekijken in de hemel? Dan zien ze dat jij keihard hebt gevochten om van die fjord een leuke springpony te maken en dan zijn ze pas trots op je. Ik zou het zelf niet leuk vinden als ik dood was en mijn kleindochter wil meteen een ander paard omdat springen belangrijker is..

Beetje emotionele chantage, vindt je zelf ook niet?
Haar opa heeft al gezegd dat het wat hem betreft niet uitmaakt zoals je hebt kunnen lezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:00

Ik promoot die fjord ook niet. Ik zou het alleen jammer vinden als ze de pony om de verkeerde redenen weg doet en vervolgens inruilt voor een ander (verkeerd gekozen) paard.

Wat ik wel weet: een braaf paard wat netjes een B parcours doorloopt, niet bang is, je een fout vergeeft, een fijne galop heeft en fijn te rijden is....
Altijd vraag naar bijna nooit echt te krijgen (en betalen)

kazary

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:02

Boven de 10 zijn ze weer te betalen. Die van 7/ 8 zijn vaak nog te duur.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:09

TS, ik zouje Fjord wegdoen.
Als ik jou zo hoor, dan is dat leuker voor jou en voor je pony.
Je kan wel zeggen dat je nog zo aan hem gehecht bent, maar als je hem niet eens een kans wil geven om te kijken wat jullie samen kunnen bereiken, dan is de pony denk ik beter af bij iemand die hem wel zo'n kans wil geven.

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:27

Precies mijn idee, je doet er neimand een plezier mee en de pony al helemaal niet, geef jezelf en vooral het beest een kans bij iemand die alles top aan m vindt!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:41

tuurlijk wil ik hem wel een kans geven , maar ik wil toch niet verder met fjorden , daar kom je toch ook niet ver mee , dan kunnen jullie wel zeggen dat dat wel zo is maar in de sport is dat gewoon niet zo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:46

maar weet je zeker dat je een paard wil waar je wel verder mee kan?
en als je denk dat je dat zeker weet waar basseer je dat dan op?

ik zou het iets anders vinden als je al wedstrijd ervaring had en al op een kleine pony springwedstrijden hebt gereden.

ook vind ik het raar dat je niet op wedstrijd durfde met die andere pony, toen je acht of negen was, en je nu denkt dat je het wel durft.. wat is er in de tussentijd veranderd?
ik ken genoeg kinderen van die leeftijd die gek zijn op springen en ook springwedstrijdjes doen, en als die nu op 15 jarige leeftijd zeggen ik wil een paard wat goed kan springen, jahh dan vind ik dat wat anders!

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:54

Je zegt het dus eigelijk zelf al, je wil niet verder met fjorden.. dan lijkt het me slimmer om rustig aan te gaan kijken naar een paard wat wel bij je past