[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:37

ikke schreef:
Je wil niet weten wat er allemaal niet mag van Bokt }:)

Als je terug schakelt, neemt ook je snelheid af en daarmee ga je (veel) langzamer rijden dan het overige verkeer. Als dat verschil erg groot wordt, zeg dat je terug zakt onder 70km/h op de snelweg, dan loop je toch serieuser risico dat je (te) laat wordt opgemerkt en andere weggebruikers potentieel in de problemen komen door jouw gebrek aan snelheid.

Een aanhanger mag inderdaad niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken, echter gaat het dan om het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, niet om wat er op papier staat.


Ikke, je gaat me veel te snel man, ik had nog niet eens op deze gereageerd _-:(
Jij gaat er mi te onrechte van uit dat de snelheid per definitie afneemt als je terugschakeld.
Wat ik bedoelde is dat ik met die t3 onder zware omstandigheden juist terugschakel om in de verkeersstroom mee te gaan, en niet lanzamer te gaan dan het overige vrachtverkeer.
Overigens geld er geloof ik ook zoiets als een minimum snelheid op een snelweg, was dit niet iets van 70 of 80 km?
Ik ben het zeker met je eens dat wanneer je snelheid teveel afwijkt van het overige verkeer, dit een onveilige situatie opleverd.
Gelukkig heb ik dan ook altijd nog de mogelijkheid om de snelweg te mijden, ik rij meestal redelijk in de buurt.

Onder de vorige regels gold toch: incl laadvermogen? dus voor mijn impex 2 ton

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:40

wolter schreef:
Of zie ik weer eens iets over het hoofd.
Ja: kogeldruk. Een tweepaardstrailer genereert ca. 100 kg kogeldruk en ik geloof nooit dat de trekhaak die onder die Audi 80 zit meer dan 75kg mag hebben. Dus mag die Impex er überhaupt niet achter, ook niet als jij met je BE op zak er mee zou rijden.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:42

ikke schreef:
Ehm, Wolter, je kunt ook gewoon voor art 15 reglement rijbewijzen gaan, dan heb je gewoon de wet, waar de rechter je ook op afrekent.


Ikke duidelijk, deze had ik wel gezien, en dit is geldende regelgeving.
Echter deze vertelt niet de oude wetgeving, die is [voor mij althans] op het net veel moeilijker te vinden.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:48

wolter schreef:
ikke schreef:
Je wil niet weten wat er allemaal niet mag van Bokt }:)

Als je terug schakelt, neemt ook je snelheid af en daarmee ga je (veel) langzamer rijden dan het overige verkeer. Als dat verschil erg groot wordt, zeg dat je terug zakt onder 70km/h op de snelweg, dan loop je toch serieuser risico dat je (te) laat wordt opgemerkt en andere weggebruikers potentieel in de problemen komen door jouw gebrek aan snelheid.

Een aanhanger mag inderdaad niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken, echter gaat het dan om het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, niet om wat er op papier staat.


Ikke, je gaat me veel te snel man, ik had nog niet eens op deze gereageerd _-:(
Jij gaat er mi te onrechte van uit dat de snelheid per definitie afneemt als je terugschakeld.

Wat ik bedoelde is dat ik met die t3 onder zware omstandigheden juist terugschakel om in de verkeersstroom mee te gaan, en niet lanzamer te gaan dan het overige vrachtverkeer.
Overigens geld er geloof ik ook zoiets als een minimum snelheid op een snelweg, was dit niet iets van 70 of 80 km?
Ik ben het zeker met je eens dat wanneer je snelheid teveel afwijkt van het overige verkeer, dit een onveilige situatie opleverd.
Gelukkig heb ik dan ook altijd nog de mogelijkheid om de snelweg te mijden, ik rij meestal redelijk in de buurt.

Onder de vorige regels gold toch: incl laadvermogen? dus voor mijn impex 2 ton

Nee, voor de auto heeft ALTIJD het feitelijk gewicht geteld; dat wordt namelijk niet geregeld in art 15 reglement rijbewijzen maar in de wet die voertuigconstructies regelt (en ik ben even kwijt welke wet dat is).
De enige plek in de wet waar de TMM geldt is art 15, omdat het gerelateerd is aan rechten (en plichten) van het rijbewijs.
De enige andere reden van TMM is technische constructie en dus eventuele overbelading, maar dat heeft niks met rijbewijzen uit te staan.

Terugschakelen om snelheid te behouden betekend in principe een fout gekozen versnelling op voorhand. Gebrek aan motorvermogen los je niet op met terugschakelen om snelheid te behouden.
Die zelfde Mercedes Benz L608D, daar kun je mee schakelen tot je een ons weegt, als je met 5500kg achter je reet de bult op wil, dan trekt ie dat niet en zakt ie af.

wolter schreef:
ikke schreef:
Ehm, Wolter, je kunt ook gewoon voor art 15 reglement rijbewijzen gaan, dan heb je gewoon de wet, waar de rechter je ook op afrekent.


Ikke duidelijk, deze had ik wel gezien, en dit is geldende regelgeving.
Echter deze vertelt niet de oude wetgeving, die is [voor mij althans] op het net veel moeilijker te vinden.

www.overheid.nl/wetten en dan in de zoekfunktie "reglement rijbewijzen" invullen. Vervolgens art 15 opzoeken en klaar; zie mijn eerdere copie van art 15.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:15

Wolter; jouw VW mag 1500 trekken(?)
Dan mag hij dat trekken.
De audi 850? Dan mag hij dat trekken,
De trailer weegt leeg 800?
Dan mag hij dus achter beide auto's. Achter de VW mag je er alleen iets meer in laden dan achter de Audi.

Welk rijbewijs heb je nodig?
VW heeft een mtm van ? en de trailer 2000. Ik meen me te herinneren dat het samen meer dan 3500 was, dus B+E.
Mtm van de Audi + mtm van de trailer blijft nét onder de 3500? Dan mag het dus met alleen b rijbewijs.
Voorheen mocht dat laatste niet omdat de mtm van de trailer meer was dan het gewicht van de Audi. Maar die regel is dus vervallen.

Met andere woorden; de trailer mocht altijd al achter beide auto's, je mocht en mag hem alleen niet tot het maximum (2000kg) beladen. Hoeveel er wel in mag, hangt van de auto af, rekening houdende met het leeggewicht van de trailer en de toegestane kogeldruk. Niet van het rijbewijs van de bestuurder.
Het enige verschil is dus dat je vrouw er nu, met de Audi wél mee mag rijden.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:36

ikke schreef:
Nee, voor de auto heeft ALTIJD het feitelijk gewicht geteld; dat wordt namelijk niet geregeld in art 15 reglement rijbewijzen maar in de wet die voertuigconstructies regelt (en ik ben even kwijt welke wet dat is).
De enige plek in de wet waar de TMM geldt is art 15, omdat het gerelateerd is aan rechten (en plichten) van het rijbewijs.
De enige andere reden van TMM is technische constructie en dus eventuele overbelading, maar dat heeft niks met rijbewijzen uit te staan.

Terugschakelen om snelheid te behouden betekend in principe een fout gekozen versnelling op voorhand. Gebrek aan motorvermogen los je niet op met terugschakelen om snelheid te behouden.
Die zelfde Mercedes Benz L608D, daar kun je mee schakelen tot je een ons weegt, als je met 5500kg achter je reet de bult op wil, dan trekt ie dat niet en zakt ie af.

Ehm, Wolter, je kunt ook gewoon voor art 15 reglement rijbewijzen gaan, dan heb je gewoon de wet, waar de rechter je ook op afrekent.


Ikke duidelijk, deze had ik wel gezien, en dit is geldende regelgeving.
Echter deze vertelt niet de oude wetgeving, die is [voor mij althans] op het net veel moeilijker te vinden.[/quote]
http://www.overheid.nl/wetten en dan in de zoekfunktie "reglement rijbewijzen" invullen. Vervolgens art 15 opzoeken en klaar; zie mijn eerdere copie van art 15.[/quote]

Ikke, ik had het niet over de auto, die is van 1991 en mocht en mag 1500 aan de haak hebben.
Het gaat om de aanhanger [impex] deze weegt zelf 700 kg en mag 2000 kg wegen.
Voor zover ik weet/wist mocht die dus niet achter de t3 omdat hij meer mocht wegen dan dat de auto mag trekken, waarbij men keek naar beide kentekens.
Nu zou men voor de aanhanger kijken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger, en mag hij er mits beladen tot 1500kg totaal wel echter.

Dat terugschakelen per definitie inhoud dat je een verkeerde versnelling hebt gekozen, vind ik op z'n minst een vreemde opmerking.
Hier is het overwegend vlak, en de t3 heeft dan geen moeite met de half beladen trailer, echter bij sterke tegenwind en helling op kan terug schakelen de snelheid er in houden

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:39

wolter schreef:
Ikke, ik had het niet over de auto, die is van 1991 en mocht en mag 1500 aan de haak hebben.
Het gaat om de aanhanger [impex] deze weegt zelf 700 kg en mag 2000 kg wegen.
Voor zover ik weet/wist mocht die dus niet achter de t3 omdat hij meer mocht wegen dan dat de auto mag trekken, waarbij men keek naar beide kentekens.
Nu zou men voor de aanhanger kijken naar het werkelijke gewicht van de aanhanger, en mag hij er mits beladen tot 1500kg totaal wel echter.

Dat terugschakelen per definitie inhoud dat je een verkeerde versnelling hebt gekozen, vind ik op z'n minst een vreemde opmerking.
Hier is het overwegend vlak, en de t3 heeft dan geen moeite met de half beladen trailer, echter bij sterke tegenwind en helling op kan terug schakelen de snelheid er in houden

Jij hebt blijkbaar echt geen bleek vermoeden wat het doet met een motor die te veel moet doen bij een toerental waar die prestaties eigenlijk niet beschikbaar zijn. Je rijdt die motor gewoon naar z'n grootmoeder! Het nieuwe rijden, jaja, maar niet als er een aanhanger aan hangt. Daar zijn intussen al honderden 'Ollanders je in voor gegaan met een verrot gedraaid blok op een of andere berg in het buienland. Maar als je dat maar vaak genoeg doet, draai e ook in NL je blok wel naar de haaien.

Precies daarom roep ik altijd dat je de grootste en sterkste motor moet nemen die je je kunt veroorloven.
Ik snap best dat lang niet iedereen een 1:7 zuipende V8 kan betalen, maar als je het wel kunt, ga vooral niet voor minder!

Maar als ik diezelfde V8 met z'n 4-traps-automaatje niet blokkeer in 3, draait zelfs een V8 aan gort! Ik kan inderdaad op gunstige momenten de automaat los laten en door laten schakelen naar 4-lock, maar bij de minste, geringste hobbel in de weg laat die V8 overduidelijk weten het NIET EENS te zijn met de automaat! En nee, in '92 hadden we nog mechanische automaten, die niet kunnen praten met de motor.
Dus ja, terugschakelen is een verkeerde optie. Je rijdt in die lagere versnelling, tenzij je in omstandigheden bent dat je op kunt schakelen. Andersom redeneren, in het belang van je motor.
WEET dus hoe je vermogen-toeren en koppel-toeren krommes eruit zien en op welk punt je dus max koppel hebt (hellingen) of vermogen (tempo in vlak gebied). Zul je merken dat je voor dat punt nooit in 5 terecht komt.........

Over je trailer: ja, die heeft altijd achter die T3 mogen hangen, mits niet zwaarder dan 1500kg (lading + eigen gewicht). Dat je voor die combi OOK altijd al een E-rijbewijs nodig hebt (gehad) is een ander punt dat er los van staat!

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:51

Ikke, ''geen bleek vermoeden'': dat klopt, zoals al eerder aangegeven heb ik geen verstand van auto's en ambieer ik dat ook niet.
Auto's zijn voor mij een werktuig, een noodzakelijk kwaad.
Onder normale omstandigheden hier, [het vlakke Fryslan] trekt die t3 de trailer op z,n boerefluitjes.
Alleen onder zware omstandigheden trekt hij het niet en daalt in toeren, dit alleen bij beladen trailer, harde wind op de kop en 'bergje' op [steile brug/viaduct].
Van de ongeveer 12.500 km op jaarbasis, waarvan ong 10.000 met trailer, zullen dit verdeelt over het jaar maar enkele km's zijn.
Waarom je dus ollanders op buitenlandse bergen als vergelijk neemt?

Naast wat je je kunt veroorloven is het ook nog de vraag wat je ervoor wilt betalen.
De door jou voorgestelde optie is hier in olland voor de gemiddelde Jan met de korte achternaam niet te betalen, althans niet zonder daar elders dingen voor te laten.

Verder is de financiele schade beperkt bij een kapotte 1.9 td motor, die dingen zijn nog wel verkrijgbaar met ong 2 a 2,5 ton op de teller voor een bedrag van rond de € 250.00, nog zo'n bedrag erbij voor om/inbouwen en gaan met die banaan.
Met de door jou genoemde optie ben je zo'n bedrag al snel kwijt zonder dat er sprake is van mankementen [wegenbel, verz, brandstof, regulier onderhoud en afschrijving]
Denk bv alleen al aan de banden: ik kocht afgelopen zomer 4 zgan transporterbanden op velg voor het giga bedrag van 165 euri totaal.
En nee, ik heb geen verstand van auto's, maar een wiel wisselen lukt nog wel.
Zal met de door jou geopperde optie iets anders uitpakken schat ik zo in.

Dat op- versus terugschakelen doe ik dus ook altijd, ik begin nml vanuit stilstand in z'n 1, vervolgens 2 en 3,en als de omstandigheden het toestaan [bijna altijd] door naar de 4.
Echter als onderweg de omstandigheden veranderen zal ik daar op moeten anticiperen, en bij eerder genoemde uitzonderlijke situatie is dat terug naar de 3.
Standaard in de 3 lijkt me niet goed, wat dat met de motor doet weet ik niet want ik heb dus geen verstand van auto's, maar gezond lijkt het me niet om altijd op volle toeren te draaien.
Verder drinkt ie dan denk ook wat meer, en daar ben ik dan weer geen voorstander van.
Ooit in een grijs verleden een volvo [ik dacht 244 benzine oid] gehad, echter die heeft nogal snel het veld moeten ruimen omdat hij meer zoop dan de baas.
mvg Wolter

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:57

Ik houd motoren liever heel dan ze om de haverklap te moeten vervangen, ongeacht de prijs, want die V8's zijn ook op elke straathoek te koop EN ook nog eens heel simpel zelf te reviseren.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:40

Wolter, dat een trailer met een mtm van 2000kg niet achter een auto mag die 'maar' 1500 mag trekken, is een vergissing die vaak gemaakt wordt, op dit forum.
Als jij E achter B hebt/had en ervoor zorgt dat de trailer niet meer weegt dan die 1500, was en is het gewoon toegestaan.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:02

ikke schreef:
Ik houd motoren liever heel dan ze om de haverklap te moeten vervangen, ongeacht de prijs, want die V8's zijn ook op elke straathoek te koop EN ook nog eens heel simpel zelf te reviseren.



Ik houd motoren liever heel dan ze om de haverklap te moeten vervangen,
Ik ook Ikke ik ook

ongeacht de prijs,
Daar zit dus het verschil, ongeacht de prijs is voor mij te hoog gegrepen

want die V8's zijn ook op elke straathoek te koop
Voorzover ik het op mp kan vinden niet voor het eerder genoemde bedrag van een 1.9td

EN ook nog eens heel simpel zelf te reviseren.
Niet voor mij Ikke, en niet door mij

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:05

sflj schreef:
Wolter, dat een trailer met een mtm van 2000kg niet achter een auto mag die 'maar' 1500 mag trekken, is een vergissing die vaak gemaakt wordt, op dit forum.
Als jij E achter B hebt/had en ervoor zorgt dat de trailer niet meer weegt dan die 1500, was en is het gewoon toegestaan.


Dank sflj, een geruststellende gedachte.
Dat had ik dus altijd anders begrepen, ik meende dat men voorheen uitging van de mtm van de aanhanger.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:19

Wellicht hebben jullie suggesties voor me. Ik ben aan het kijken naar een auto om een 1,5 paards trailer te trekken. Waarschijnlijk weer diesel. Prijsklasse zo tot 6000 denk ik. Wat zijn mijn opties een beetje?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:26

Johnnydepony schreef:
Wellicht hebben jullie suggesties voor me. Ik ben aan het kijken naar een auto om een 1,5 paards trailer te trekken. Waarschijnlijk weer diesel. Prijsklasse zo tot 6000 denk ik. Wat zijn mijn opties een beetje?

De grootste, sterkste/krachtigste auto die je je kunt veroorloven, maar wil je het een beetje handig doen, ga voor iets in de soort van VW Passat, Ford Mondeo of iets soortgelijks en dan met wat meer dan de cheapest-of-the-list-Diesel.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:41

Hmm en als ik nou zou denken in de richting van kia sportage/sorento, suzuki vitara of toyota rav?? Zouden die het redden? Kogeldruk ed heb ik geen kaas van gegeten. Evt zou de trailer iets terug gekeurd mogen worden. Ik ga toch maar met 1 paard op pad. Zit je ook nog met het feit dat je een niet te zware trailer moet uitzoeken (gaat mijn droom voor een ifor :D)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:57

Voor een 1½ paards met een TMM van 15 à 1600 kg voldoen beide Kia's en de RAV4 prima. Sorento en RAV4 gaan in de juiste uitvoering volgens mij zelfs tot max 2 ton aan de haak. "Gewone" Vitara zit daar toch wel een treetje onder, Grand Vitara heeft wat meer in te brengen; dat zal ongeveer gelijk liggen aan de Sportage en de RAV4.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:03

Ja bedoelde ook een grand vitara. Welke uitvoering rav zou ik dan moeten hebben? Ik zie alleen maar 1.8 en 2.0 geloof ik. Mijn moeder had eerder ook zwaardere meende ik altijd. Althans ding trok trailer danwel giga caravan altijd prima. Ik hoef er trouwens de snelweg niet mee op, het is voor rijvereniging (1,5 km) of bos (max 10 km) danwel Kliniek m.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:56

Grand Vitara = 1850 trekgewicht, dacht kogeldruk van 75.
Rav4 2.0 = 2000kg trekgewicht, kogeldruk 85 dacht ik zo uit het hoofd.
Kwa rijden rijd de Rav4 vele keren lekkerder dan de Grand Vitara (is veel stugger).

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:17

josie schreef:
Grand Vitara = 1850 trekgewicht, dacht kogeldruk van 75.
Rav4 2.0 = 2000kg trekgewicht, kogeldruk 85 dacht ik zo uit het hoofd.
Kwa rijden rijd de Rav4 vele keren lekkerder dan de Grand Vitara (is veel stugger).

Met kleine kanttekening: let erop welke versie je hebt. Beide types zijn door de jaren heen best wel geëvolueerd.....

SamanthaIJ

Berichten: 284
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:21

Grand Vitara diesel 2.0 = 2000 trekgewicht en kogeldruk ook 85

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:31

josie schreef:
Grand Vitara = 1850 trekgewicht, dacht kogeldruk van 75.
Rav4 2.0 = 2000kg trekgewicht, kogeldruk 85 dacht ik zo uit het hoofd.
Kwa rijden rijd de Rav4 vele keren lekkerder dan de Grand Vitara (is veel stugger).



Rav4 benzine heeft 1500kg trekgewicht. Grand Vitara is ook met benzine 1850. Diesel moet je niet tegenover benzine zetten. Motoren en kostenplaatje zijn heel anders.

GRand Vitara kun je kiezen tussen 2 wiel aandrijving of 4. Bij de Rav4 weet ik dat niet, nog niet tegengekomen dat je kan kiezen eigenlijk, dus is permanent 4x4??

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:08

Johnnydepony schreef:
Hmm en als ik nou zou denken in de richting van kia sportage/sorento, suzuki vitara of toyota rav?? Zouden die het redden? Kogeldruk ed heb ik geen kaas van gegeten. Evt zou de trailer iets terug gekeurd mogen worden. Ik ga toch maar met 1 paard op pad. Zit je ook nog met het feit dat je een niet te zware trailer moet uitzoeken (gaat mijn droom voor een ifor :D)

Waarom?

Omdat zo'n Sportage/Vitara/RAV er stoer uitziet? Is overigens ook een goede reden :D

Je hebt het over een diesel, neem aan dat je dan redelijk wat kilometers draait. Dan lijkt mij persoonlijk een auto die fijn rijdt en ook nog eens de trailer kan trekken belangrijker dan een auto die stoer staat met een trailer er achter maar wat minder rijdt. Kom je misschien toch op auto's als Passat en Mondeo e.d. uit. Hebben ruim genoeg reserves voor een anderhalfpaardstrailer met één paard erop.

Speelt de toegestane maximale masse nog een rol, oftewel heb je E achter B?

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:46

Yup is stoer :D en ik vind hoog zitten gewoon erg fijn. Ik rij nu ook diesel (weliswaar een C3 maar toch :+) en idd ik heb GEEN E achter B. Maar dat kan evt geregeld worden maar als het kan zonder. Ik rij echt maar minimaal met een trailer.

Johnnydepony
Berichten: 1434
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:48

Ik rij eigenlijk niet genoeg km voor diesel, maar met een transportbedrijf is diesel wel erg goedkoop :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:58

[herhalingsmodus ;) ] Zonder E rijbewijs mag de TMM van de auto + TMM trailer niet boven de 3500 kg komen. Afhankelijk van de gekozen combinatie kan het nodig zijn om de trailer terug te laten keuren.

Heb je b.v. een auto met tmm 2100 kg en een trailer 1600 kg dan moet je de trailer laten terugkeuren naar 1400 kg of lager. De aanhanger met inhoud mag vanaf dat moment niet meer boven de 1400 kg komen, ook niet als de auto meer mag trekken en de chauffeur wel BE heeft.

Nu weegt een lege trailer meestal meer dan het leeggewicht zoals in de papieren dus bij een zwaarder paard en wat verder terugkeuren moet je opletten dat je genoeg ruimte houdt. [/herhaling]

Rij je zonder aanhanger wel regelmatig snelweg? Dan ook met een proefrit stuk snelweg meenemen, kan zijn dat een SUV daar minder fijn rijdt en/of meer windlawaai maakt dan je had verwacht.