[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:22

_Noah schreef:
Nog mensen ervaring hier met de Kia Sportage? Of is het een auto waar je op leeg loopt?

Hierachter kan overigens alleen een 1,5 paards en geen 2 paards..

Ligt eraan wat jouw referentiekader van "leeglopen" is......

Het is een middenmoot 4x4 dus ik zou geen VW-Polo-bedragen verwachten........

_Noah

Berichten: 3114
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:58

Joh? Ik dacht ik rij een 4x4 voor de prijs van een 107! Moet ik m op mest laten rijden , brengt mijn paard ook nog wel geld in de la ;).

Nee ik bedoel qua onderhoud, of het een degelijke auto is, of dat als je meer dan 2 ton op de teller hebt er veel mankementen ontstaan en je er qua onderhoud op leegloopt. Banden zullen natuurlijk ook niet de meest goedkope vervangers zijn..

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:24

Kia nieuw hoor ik alleen hele slechte verhalen over die zgn 7 jaar garantie. Verder bij 2 KIA Dealers zo slecht behandelt dat ik nieuw geen KIA zou kopen. Vind de Sportage ook een hele kleine bagageruimte hebben, maar goed.............op zich genoeg voor ons.

Banden is maar net welke kwaliteit je koopt, hoeveel je rijdt etc. Ik heb kleine bandenmaat, maar wel redelijk dure bandjes die heel goed uit verschillende testen kwamen. Hiervoor had ik 2 nieuwe heel goedkoop en die hebben er maar een jaar onder gezeten. Vond ze zo slecht dat ik nu rondom 4 van die goed geteste heb en het is een wereld van verschil.
Maar goed, ik was vorig jaar eigenwijs . Wij bestellen ze online.

_Noah

Berichten: 3114
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:22

Bedankt voor de info superpony. Dat van de garantie hoor ik niet voor het eerst. Wij zijn 2 weken terug bij een Kia dealer geweest en ik vond de manier van verkopen ook niet prettig. Beetje drammerig en ik voelde mij niet echt serieus genomen, zeker niet met de inruilwaarde die wij terug zouden krijgen voor de BMW. Met de deal van €1500,- "extra" inruilwaarde. Bij een andere dealer kregen we dit al zonder..
Kofferbak niet heel ruim? Ik dacht dan kan ik mijn kinderwagen er uitgeklapt inzetten.. Dat ga ik dan nog eens proberen met een testrit. Hoe rijdt de auto met trailer erachter?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:37

Eirikur schreef:
malih schreef:
De c5 kan 1800 trekken maar voor ons ongeschikt omdat de hond niet in de kofferbak kan.

C5 Break (station)?


De station zou idd opzich nog wel kunnen.

Morgen ochtend vertrekken vriendlief en ik naar de dealer om 2 citroen c4's te bekijken. Nu bestaat er een standaard lijstje waar een trailer trekkende auto aan moet voldoen... Maar nu heb ik er toch wat vraagtekens bij. Iemand hier die me kan helpen ?

het lijstje wat ik vond op bokt:
1,5 paards:
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg



De auto's waar wij bij gaan kijken

95pk (70KW)
135 NM 4000 tpm
Massa leeg 1175
Toegestane trekgewicht geremd 1450Kg
Toegestane kogeldruk: 75kg

Als ik hier naar kijk, vraag ik me af of dit wel safe is ? Als ik kijk naar het trekkende gewicht hou ik ruim over.

Pony weegt maar 350 kilo. Maar hoe kijken andere hier tegen aan? Met meer kennis van zaken.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:46

malih schreef:
Eirikur schreef:
C5 Break (station)?


De station zou idd opzich nog wel kunnen.

Morgen ochtend vertrekken vriendlief en ik naar de dealer om 2 citroen c4's te bekijken. Nu bestaat er een standaard lijstje waar een trailer trekkende auto aan moet voldoen... Maar nu heb ik er toch wat vraagtekens bij. Iemand hier die me kan helpen ?

het lijstje wat ik vond op bokt:
1,5 paards:
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg



De auto's waar wij bij gaan kijken

95pk (70KW)
135 NM 4000 tpm
Massa leeg 1175
Toegestane trekgewicht geremd 1450Kg
Toegestane kogeldruk: 75kg

Als ik hier naar kijk, vraag ik me af of dit wel safe is ? Als ik kijk naar het trekkende gewicht hou ik ruim over.

Pony weegt maar 350 kilo. Maar hoe kijken andere hier tegen aan? Met meer kennis van zaken.

Dat lijstje is geen standaard, dat is een vuistregel, om je enige richting te geven wat ongeveer nodig is om 1500kg te trekken.

Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de door jouw opgegeven specs niet de wereld aan marge betekenen. Een beetje Escort Diesel doet dezelfde getallen en daar heb ik er maar 4 van gereden, inkl paarden aan de haak en ja dat ging, maar nee, je had niet de wereld aan marge. Dat jouw pony een stuk lichter is dan mijn paard doet daar wel wat aan, maar of die 200kg nu echt het verschil gaan maken, kun je je afvragen.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:40

Ik zal eerlijk bekennen dat ik zelf op dit moment 0.0 ervaring heb met het rijden met een trailer. Maar t is wel de bedoeling omdat met die auto te gaan doen. En wil dus zeker een combi waar mee ik gewoon zo nu en dan een bosritje mee kan rijden.

Nu heb ik net eventjes verder gezocht. En een andere C4 gevonden, zelfde prijsklassen maar met 119 pk. Neem aan dan dat al weer een stuk veiliger en sterker is ? Hoe denk jij hier over? Gezien je hier dus duidelijk meer ervaring in hebt.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:55

malih schreef:
Nu heb ik net eventjes verder gezocht. En een andere C4 gevonden, zelfde prijsklassen maar met 119 pk. Neem aan dan dat al weer een stuk veiliger en sterker is ? Hoe denk jij hier over? Gezien je hier dus duidelijk meer ervaring in hebt.

Qua sterker: Ja, 119 pk voldoet prima, maar pk's is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Waar het uiteindelijk om gaat, is wat er met die pk's gebeurt om ze op de weg te brengen en dan heb je het dus over koppel en overbrengingsverhoudingen. Gezien het gewicht dat je wilt gaan trekken, dat (uitgaande van een 1½-paards trailer) rond de 1000 kg zal uitkomen, mag je verwachten dat die waardes daarvoor wel zullen voldoen.

De grootste factor met betrekking tot "veiligheid" ben je zelf, door het aanhouden van een defensieve rijstijl en goed anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers, waarvan het gros er echt geen rekening mee houdt dat jij met levende have onderweg bent. Dan nog kun je een keer verrast worden en dan is het lekker om een auto voor de kar te hebben die zwaar genoeg is dat je niet meteen dwars staat als je fors moet remmen, of die het motorvermogen heeft om een dreigend probleem met snelheid op te kunnen lossen.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:15

ik had idd al ergens begrepen dat de koppel net zo belangrijk is als het aantal pk's Soms zelfs belangrijker.

Ik heb net de informatie even opgezocht via auto week.

En dan kom ik hier op uit

120pk (88KW)
160 NM 4200 tpm
Massa leeg 1180
Toegestane trekgewicht geremd 1550Kg
Toegestane kogeldruk: 75kg

Dan neem ik aan dat als ik af ga op de motorische kunsten van de auto hij als veilig bestempeld kan worden. Even niet gekeken naar mijn rij kwaliteiten.

Al ben ik van mening dat ik voldoende veilig kan rijden en een defensieve rijstijl heb. En goed kan anticiperen op mijn overige weg gebruikers. Rij gemiddels per jaar 35.000 km in de auto. wordt nu wel minder nu ik dichter bij huis ga werken. Maar inmiddels een redelijke rijstijl ontwikkeld. Maar wil zeker wel even gaan lessen en oefenen met een lege trailer voor ik pony er in knal.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:32

malih schreef:
Dan neem ik aan dat als ik af ga op de motorische kunsten van de auto hij als veilig bestempeld kan worden. Even niet gekeken naar mijn rij kwaliteiten.
Nmm. idd. veilig genoeg voor wat jij er mee wilt.
malih schreef:
Al ben ik van mening dat ik voldoende veilig kan rijden en een defensieve rijstijl heb. En goed kan anticiperen op mijn overige weg gebruikers. Rij gemiddels per jaar 35.000 km in de auto. wordt nu wel minder nu ik dichter bij huis ga werken. Maar inmiddels een redelijke rijstijl ontwikkeld. Maar wil zeker wel even gaan lessen en oefenen met een lege trailer voor ik pony er in knal.
Les nemen is absoluut een goed idee, ivm. kijktechniek en nog zo wat aanhangerspecifieke zaken, maar vermeld daarbij dan wel expliciet dat je dat doet om met een paardentrailer te gaan rijden, want dat vergt toch een behoorlijk andere rijstijl, dan die je bij het lessen met de aanhanger standaard aangeleerd krijgt om met een aanhanger met dood gewicht te rijden.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:23

malih schreef:
ik had idd al ergens begrepen dat de koppel net zo belangrijk is als het aantal pk's Soms zelfs belangrijker.

Ik heb net de informatie even opgezocht via auto week.

En dan kom ik hier op uit

120pk (88KW)
160 NM 4200 tpm
Massa leeg 1180
Toegestane trekgewicht geremd 1550Kg
Toegestane kogeldruk: 75kg

Dan neem ik aan dat als ik af ga op de motorische kunsten van de auto hij als veilig bestempeld kan worden. Even niet gekeken naar mijn rij kwaliteiten.

Al ben ik van mening dat ik voldoende veilig kan rijden en een defensieve rijstijl heb. En goed kan anticiperen op mijn overige weg gebruikers. Rij gemiddels per jaar 35.000 km in de auto. wordt nu wel minder nu ik dichter bij huis ga werken. Maar inmiddels een redelijke rijstijl ontwikkeld. Maar wil zeker wel even gaan lessen en oefenen met een lege trailer voor ik pony er in knal.

Motorische kunsten zijn slechts de tools die je beschikbaar hebt om veilig te rijden. In het kader van wat er is, kun je beheersen, is een fluwelen rechtervoet net zo belangrijk als voldoende motorvermogen (pk's EN Nm's!).
Voldoende Nm's zorgen ervoor dat je weg komt, ook als je eens op een helling belandt. pk's zorgen ervoor dat je met het verkeer mee kunt rijden. DAT is namelijk een belangrijk veiligheids-issue: zorg dat je geen opstakel op de weg bent! Rijdt mee met het overige verkeer!

Wat jouw rijkwaliteiten zijn, valt vanachter een PC niet te beoordelen, maar mijn tip: ga eens rjden met wat verschillende combi's, dan kom je erachter wat ECHT van belang is.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:22

Bedankt voor je tip ikke maar voor mij is het niet mogelijk om met verschillende combinatie's te gaan rijden. Gezien ik niet echt mensen om me heen heb met een auto trailee combi.

Overegens ook niet meer nodig. We hebben vanmiddag een citroen c4 1.6 gekocht.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 03:40

Hier sinds 2006 een vw t3 transporter [max aanhangergewicht iets van 1500 kg] voor de 2 paards impex [max 2000 kg].
Eigen gewicht trailer op kenteken 600 kg en veelal onderin beladen met 7 tot 800 kilo.
Voorheen dus verboden [aanhanger plus laadvermogen], maar nu toegestaan [daadwerkelijke gewicht].
Sinds gisteren een nissan terrano 2.7 diesel voor dezelfde trailer, mag 2800 kg aan de haak hebben, dus met een max beladen trailer [2 ton totaal] wettelijk geen probleem.
Maar nu; welke voelt veiliger?
Uiteraard moet het even wennen, maar de t3 moet asap terug in ere.
De terrano zal ongetwijfeld sterker zijn, de t3 is vooralsnog stabieler

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:49

wolter schreef:
Hier sinds 2006 een vw t3 transporter [max aanhangergewicht iets van 1500 kg] voor de 2 paards impex [max 2000 kg].
Eigen gewicht trailer op kenteken 600 kg en veelal onderin beladen met 7 tot 800 kilo.
Voorheen dus verboden [aanhanger plus laadvermogen], maar nu toegestaan [daadwerkelijke gewicht].
Sinds gisteren een nissan terrano 2.7 diesel voor dezelfde trailer, mag 2800 kg aan de haak hebben, dus met een max beladen trailer [2 ton totaal] wettelijk geen probleem.
Maar nu; welke voelt veiliger?
Uiteraard moet het even wennen, maar de t3 moet asap terug in ere.
De terrano zal ongetwijfeld sterker zijn, de t3 is vooralsnog stabieler

Oef, veiligheid zit tussen jouw oren, niet in je combinatie!
Het ligt eraan welke versie T3 je hebt. Ik heb enkele jaren met een 1.6D gereden en hoewel ik dat ding per ommegaande terug zou willen, was ie absoluut ongeschikt om veilig met een trailer door het verkeer te manoeuvreren. Dat ding kwam de wereld aan vermogen tekort! Helemaal leeg haalde ie alleen 120 berg-af en wind mee........

Er zijn twee redenen waarom die Terrano onstabieler aanvoelt: wagen is minder stug geveerd en heeft een hoger zwaartepunt.
Het kan ook zijn dat die T3 een topstaat wielophanging heeft en dat die Terrano op dat vlak knal-versleten is, maar dat lijkt me iets minder waarschijnlijk.

De marges voor veiligheid zijn bij die Terrano vele malen groter; zowel in gewichtsverhoudingen, beschikbare power als remvermogen (en doseerbaarheid).
Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt uiteindelijk hoe veilig de combi daadwerkelijk is.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:03

Wat is het leeggewicht van de VW? En dat van de Terrano?
Ik gok dat de VW zwaarder is, al zal het geen honderden kilo's zijn?
Ik zou, voor de veiligheid, liever met een zwaardere auto, met iets minder vermogen, voor m'n paardentrailer rijden, dan andersom!
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met dat het voorheen niet mocht en nu wel? De regels zijn nu ook weer niet zo drastisch veranderd.

Faline

Berichten: 7807
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:00

Ik heb een paar maanden geleden mijn landrover de deur uit gedaan en een caddilac escalade gekocht :D
Ben er super blij mee, wilde altijd al zo'n grote Amerikaan , nu dus een goede reden om een aan te schaffen. Een trailer er achter merk je vrijwel niet eens, rijdt echt als een droom :j

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:20

ikke schreef:
wolter schreef:
Hier sinds 2006 een vw t3 transporter [max aanhangergewicht iets van 1500 kg] voor de 2 paards impex [max 2000 kg].
Eigen gewicht trailer op kenteken 600 kg en veelal onderin beladen met 7 tot 800 kilo.
Voorheen dus verboden [aanhanger plus laadvermogen], maar nu toegestaan [daadwerkelijke gewicht].
Sinds gisteren een nissan terrano 2.7 diesel voor dezelfde trailer, mag 2800 kg aan de haak hebben, dus met een max beladen trailer [2 ton totaal] wettelijk geen probleem.
Maar nu; welke voelt veiliger?
Uiteraard moet het even wennen, maar de t3 moet asap terug in ere.
De terrano zal ongetwijfeld sterker zijn, de t3 is vooralsnog stabieler


Oef, veiligheid zit tussen jouw oren, niet in je combinatie!

Ikke, ik heb niet de intentie om hier een advies te geven wat veilig is, en veiligheid zit niet alleen tussen je oren, maar mi vooral in de rechtervoet.
Daar zijn anderen in dit topic geschikter voor, ik heb geen verstand van auto's, wel ervaring met het rijden met trailer, jaarlijks zo'n 7,5 tot 10.000 km.
Dit topic heet: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?
En ik vertel welke auto ik voor de trailer had en heb.



Het ligt eraan welke versie T3 je hebt. Ik heb enkele jaren met een 1.6D gereden en hoewel ik dat ding per ommegaande terug zou willen, was ie absoluut ongeschikt om veilig met een trailer door het verkeer te manoeuvreren. Dat ding kwam de wereld aan vermogen tekort! Helemaal leeg haalde ie alleen 120 berg-af en wind mee........

Ik had/heb de 1.6 td, echter die is later omgebouwd naar 1.9 td[i], waarom 1 van deze per definitie onveilig zou zijn is mij niet duidelijk.
Ik ben het wel met je eens dat de motor[en] eigenlijk te licht zijn, echter we mogen hier met trailer toch maar 80 of 90 km/uur, en daar had de t3 bij normale omstandigheden geen moeite mee.
Uiteraard nekt het gebrek aan pk's je als je met een [paarden]trailer tegenwind kracht 7 of hoger tegemoet gaat op een helling.
Echter terugschakelen is ook een optie.



Er zijn twee redenen waarom die Terrano onstabieler aanvoelt: wagen is minder stug geveerd en heeft een hoger zwaartepunt.
Het kan ook zijn dat die T3 een topstaat wielophanging heeft en dat die Terrano op dat vlak knal-versleten is, maar dat lijkt me iets minder waarschijnlijk.


Of de terrano minder stug geveerd is durf ik te betwijfelen, als je met beide zonder trailer over een drempel rijd, is het tegenovergestelde eerder aan de orde.
In hoeverre slijtage hier in meespeelt kan ik niet beoordelen, beide zijn recent apk goedgekeurd.
En zoals ik al schreef: uiteraard moet het eerst wennen, maar mi heeft het ook te maken met het feit dat de terrano nogal wat korter is, het reageert allemaal wat schokkeriger



De marges voor veiligheid zijn bij die Terrano vele malen groter; zowel in gewichtsverhoudingen, beschikbare power als remvermogen (en doseerbaarheid).
Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt uiteindelijk hoe veilig de combi daadwerkelijk is.

Waar je dit op basseerd is mij niet duidelijk, de terrano mag beladen 2300 kg wegen, de t3 2500 kg.
De terrano mag 2800 kg aan de haak hebben, de t3 1500 kg, en de trailer weegt wettelijk max 2000 kg.
De t3 mag de max beladen trailer wettelijk niet trekken, de terrano wel, hoewel die max beladen minder over overwicht heeft dan de t3.



wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:11

sflj schreef:
Wat is het leeggewicht van de VW? En dat van de Terrano?
Ik gok dat de VW zwaarder is, al zal het geen honderden kilo's zijn?
Ik zou, voor de veiligheid, liever met een zwaardere auto, met iets minder vermogen, voor m'n paardentrailer rijden, dan andersom!
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met dat het voorheen niet mocht en nu wel? De regels zijn nu ook weer niet zo drastisch veranderd.



Vw t3 leeg:1436 kg, terrano leeg 1680 kg.
Max beladen t3: 2500 kg, terrano: 2300 kg.
Wat ik bedoel is het volgende: volgens mij was het zo dat ik [be rijbewijs] met de t3 geen 2 ton trailer mocht trekken, ongeacht of die leeg of max beladen was.
Nu mag dat wel zolang ik het max toegestane aanhangergewicht van de t3 niet daadwerkelijk overschrijd.
Zelfs mijn echtgenoot en dochter [b rijbewijs] mogen er nu mee rijden zolang het werkelijke gewicht van de trailer, het gewicht van het trekkend voertuig niet overschrijd

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:51

wolter schreef:
ikke schreef:
Oef, veiligheid zit tussen jouw oren, niet in je combinatie!

Ikke, ik heb niet de intentie om hier een advies te geven wat veilig is, en veiligheid zit niet alleen tussen je oren, maar mi vooral in de rechtervoet.
Daar zijn anderen in dit topic geschikter voor, ik heb geen verstand van auto's, wel ervaring met het rijden met trailer, jaarlijks zo'n 7,5 tot 10.000 km.
Dit topic heet: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?
En ik vertel welke auto ik voor de trailer had en heb.



Het ligt eraan welke versie T3 je hebt. Ik heb enkele jaren met een 1.6D gereden en hoewel ik dat ding per ommegaande terug zou willen, was ie absoluut ongeschikt om veilig met een trailer door het verkeer te manoeuvreren. Dat ding kwam de wereld aan vermogen tekort! Helemaal leeg haalde ie alleen 120 berg-af en wind mee........

Ik had/heb de 1.6 td, echter die is later omgebouwd naar 1.9 td[i], waarom 1 van deze per definitie onveilig zou zijn is mij niet duidelijk.
Ik ben het wel met je eens dat de motor[en] eigenlijk te licht zijn, echter we mogen hier met trailer toch maar 80 of 90 km/uur, en daar had de t3 bij normale omstandigheden geen moeite mee.
Uiteraard nekt het gebrek aan pk's je als je met een [paarden]trailer tegenwind kracht 7 of hoger tegemoet gaat op een helling.
Echter terugschakelen is ook een optie.



Er zijn twee redenen waarom die Terrano onstabieler aanvoelt: wagen is minder stug geveerd en heeft een hoger zwaartepunt.
Het kan ook zijn dat die T3 een topstaat wielophanging heeft en dat die Terrano op dat vlak knal-versleten is, maar dat lijkt me iets minder waarschijnlijk.


Of de terrano minder stug geveerd is durf ik te betwijfelen, als je met beide zonder trailer over een drempel rijd, is het tegenovergestelde eerder aan de orde.
In hoeverre slijtage hier in meespeelt kan ik niet beoordelen, beide zijn recent apk goedgekeurd.
En zoals ik al schreef: uiteraard moet het eerst wennen, maar mi heeft het ook te maken met het feit dat de terrano nogal wat korter is, het reageert allemaal wat schokkeriger



De marges voor veiligheid zijn bij die Terrano vele malen groter; zowel in gewichtsverhoudingen, beschikbare power als remvermogen (en doseerbaarheid).
Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt uiteindelijk hoe veilig de combi daadwerkelijk is.

Waar je dit op basseerd is mij niet duidelijk, de terrano mag beladen 2300 kg wegen, de t3 2500 kg.
De terrano mag 2800 kg aan de haak hebben, de t3 1500 kg, en de trailer weegt wettelijk max 2000 kg.
De t3 mag de max beladen trailer wettelijk niet trekken, de terrano wel, hoewel die max beladen minder over overwicht heeft dan de t3.


De T3 is al een slordige 20 jaar uit produktie. De Terrano bestaat hooguit een jaar of 10. Wat denk je dat er in die tijd in de autowereld gebeurt is? Daar baseer ik dat op.......

Dat wielbasis uitmaakt in rijcomfort is een feit, daar kunnen we heel kort over zijn.
APK-goedkeuring zegt daarintegen totaal niets over de daadwerkelijke staat van een auto. Zolang rubberdelen er goed uitzien, wordt een auto daar niet op afgekeurd. Daarmee is niet gezegd dat die delen niet inwendig versleten kunnen zijn. Bovendien zijn starre assen ietsje anders opgehangen dan de onafhankelijke vering van de T3. Feitelijk mag je het rijgedrag van die twee niet eens vergelijken omdat het totaal ander gedrag heeft.

Over de kwaliteit van de T3: ik zeg nergens dat geen enkele T3 iets te melden heeft, ik constateer slechts uit eigen waarneming dat de 1.6D niet veel te melden had. Ik WEET van de 1.9TD dat die in originele staat gewoon 2 ton aan de haak mag hebben, bij 75kg kogeldruk.
Los daarvan heb je altijd al met B-E rijbewijs elke trailer mogen trekken die FEITELIJK niet meer woog dan wat de auto mag trekken, ongeacht de TMM van de trailer!

Over vermogensgebrek: been there, een 608 houdt ook niet over en ja, terugschakelen is technisch gezien een optie, maar ten opzichte van je medeweggebruikers ben je gewoon een gevaarlijk obstakel!

Wat die veiligheid tussen je oren betreft: als je al niet begrijpt waar je mee bezig bent (tussen je oren, dus), dan heeft die rechtervoet in z'n uppie ook niks te melden! Dat is mij na 1500k vlieguren wel duidelijk geworden.......

Wat ik voor de trailer heb? alles wat Bokt verboden heeft en/of niet kan betalen (als ik de meeste reacties moet geloven)

wolter schreef:
Wat ik bedoel is het volgende: volgens mij was het zo dat ik [be rijbewijs] met de t3 geen 2 ton trailer mocht trekken, ongeacht of die leeg of max beladen was.
Nu mag dat wel zolang ik het max toegestane aanhangergewicht van de t3 niet daadwerkelijk overschrijd.

Je hebt dus met B-E rijbewijs ALTIJD al mogen rijden met alles aan de haak dat daadwerkelijk niet meer woog dan wat de auto mocht trekken. Dat was al zo toen je je E-rijbewijs nog cadeau kreeg.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:25

De t3 is idd een van de laatsten die de van baan rolde, nl 1991 [22jour oud], maar vergis je niet, de terrana is van 1993 ook al 20 jaar ervaring dus.
De terrano is overigens al in productie sinds 1986.

Ik had eerder al aangegeven dat ik geen verstand van auto's heb, en dat ook niet ambieer.
Jij zegt dat er een orginele t3 1.9 td bestaat, ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Ik meen te weten dat de aanhanger incl laadvermogen niet zwaarder mocht zijn dan het trekkend voertuig mocht trekken [papieren controle dus] nu moet men daadwerkelijk vaststellen dat wat de trailer weegt.
En dat zal zoals eerder aangegeven bij mij niet snel het geval zijn.

Waarom ik door terug schakelen onveilig word is er ook zo een, ik begrijp echt niet hoe je dat ziet.

Geen idee wat een 608 is, geen verstand van auto's he

Wat bokt verbied interesseerd me niet, de geldende wet wel.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:04

wolter schreef:
De t3 is idd een van de laatsten die de van baan rolde, nl 1991 [22jour oud], maar vergis je niet, de terrana is van 1993 ook al 20 jaar ervaring dus.
De terrano is overigens al in productie sinds 1986.

Ik had eerder al aangegeven dat ik geen verstand van auto's heb, en dat ook niet ambieer.
Jij zegt dat er een orginele t3 1.9 td bestaat, ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Ik meen te weten dat de aanhanger incl laadvermogen niet zwaarder mocht zijn dan het trekkend voertuig mocht trekken [papieren controle dus] nu moet men daadwerkelijk vaststellen dat wat de trailer weegt.
En dat zal zoals eerder aangegeven bij mij niet snel het geval zijn.

Waarom ik door terug schakelen onveilig word is er ook zo een, ik begrijp echt niet hoe je dat ziet.

Geen idee wat een 608 is, geen verstand van auto's he

Wat bokt verbied interesseerd me niet, de geldende wet wel.

Je wil niet weten wat er allemaal niet mag van Bokt }:)

Als je terug schakelt, neemt ook je snelheid af en daarmee ga je (veel) langzamer rijden dan het overige verkeer. Als dat verschil erg groot wordt, zeg dat je terug zakt onder 70km/h op de snelweg, dan loop je toch serieuser risico dat je (te) laat wordt opgemerkt en andere weggebruikers potentieel in de problemen komen door jouw gebrek aan snelheid.

Een aanhanger mag inderdaad niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken, echter gaat het dan om het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, niet om wat er op papier staat.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:25

wolter schreef:
sflj schreef:
Wat is het leeggewicht van de VW? En dat van de Terrano?
Ik gok dat de VW zwaarder is, al zal het geen honderden kilo's zijn?
Ik zou, voor de veiligheid, liever met een zwaardere auto, met iets minder vermogen, voor m'n paardentrailer rijden, dan andersom!
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met dat het voorheen niet mocht en nu wel? De regels zijn nu ook weer niet zo drastisch veranderd.



Vw t3 leeg:1436 kg, terrano leeg 1680 kg.
Max beladen t3: 2500 kg, terrano: 2300 kg.
Wat ik bedoel is het volgende: volgens mij was het zo dat ik [be rijbewijs] met de t3 geen 2 ton trailer mocht trekken, ongeacht of die leeg of max beladen was.
Nu mag dat wel zolang ik het max toegestane aanhangergewicht van de t3 niet daadwerkelijk overschrijd.
Zelfs mijn echtgenoot en dochter [b rijbewijs] mogen er nu mee rijden zolang het werkelijke gewicht van de trailer, het gewicht van het trekkend voertuig niet overschrijd

Dat dacht ik al. ;)
Je vergist je. Met de vw mocht jij (b+e) altijd al rijden en jouw dochter/echtgenoot met alleen b, mogen er nu nog steeds niet mee rijden. 2500 + 2000 is meer dan 3500. Met de Terrano ook niet, trouwens. Eerst ff e achter b halen. ;)

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:48

Ik zal straks nog even reageren, maar eerst alvast:

Van de site van:
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoe ... ml?id=9777
En dan onderaan gehele tekst aanklikken:

Aanpassing van de omschrijvingen van de rijbewijscategorieën A en B
Op grond van de huidige regelgeving mogen met een rijbewijs voor de categorie


B (kort gezegd: "personenauto’s") de volgende motorrijtuigen worden bestuurd:
a. een motorrijtuig op drie wielen, niet zijnde een motorrijtuig op twee wielen
met zijspanwagen;
b. een motorrijtuig op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum
massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet is ingericht voor het
vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet
gerekend;

c. een motorrijtuig als beschreven onder b, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa niet
meer bedraagt dan 750 kg, of
Pagina 12 van 36
d. een motorrijtuig als beschreven onder b, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa
meer bedraagt dan 750 kg, mits in dit geval de toegestane maximum massa
van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het
motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van
trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.
Op grond van de derde rijbewijsrichtlijn geldt voor de categorie B de volgende
omschrijving:


a. een motorrijtuig op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum
massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd
voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder daaronder
niet gerekend;
b. een motorrijtuig als beschreven onder 1, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa niet
meer bedraagt dan 750 kg, of

c. een motorrijtuig als beschreven onder 1, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa
meer bedraagt dan 750 kg, mits de toegestane maximum massa van het
samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt
dan 3500 kg. Indien de toegestane maximummassa van het samenstel
zwaarder is dan 3500 kg, maar niet meer bedraagt dan 4250 kg, dient de
betrokken bestuurder te beschikken over een aanvullende opleiding dan wel
een aanvullend examen te hebben afgelegd. Dit wordt dan door middel van
een communautaire code op het rijbewijs aangegeven.
Uit bovenstaande beschrijvingen blijkt dat er enkele verschillen in het B rijbewijs
optreden na de inwerkingtreding van de derde rijbewijsrichtlijn.


Gemotoriseerde driewieler
Ten eerste was onder de tweede rijbewijsrichtlijn voor het besturen van de
gemotoriseerde driewieler een rijbewijs B nodig. Onder de derde rijbewijsrichtlijn
zal de bestuurder van een "lichte" gemotoriseerde driewieler (gemotoriseerde
driewieler met een maximumvermogen van 15 kW) in het bezit moeten zijn van
een rijbewijs voor de categorie A1. Voor de gemotoriseerde driewielers met een
vermogen van meer dan 15 kW zal een rijbewijs voor de categorie A nodig zijn
en zal de leeftijd van eenentwintig jaar als leeftijdseis gelden.
Destijds is in het Reglement rijbewijzen een artikel opgenomen dat de rechten
van bezitters van driewielers respecteerde. Bij de overlegging van het rijbewijs A
en het kentekenbewijs van de driewieler, werd tevens een rijbewijs B afgegeven
met een voor de driewieler bestemde beperkende codering. Ook deze rechten
worden door het overgangsrecht beschermd. Omdat de derde rijbewijsrichtlijn
verkregen rechten uitdrukkelijk eerbiedigt, zal erin worden voorzien dat
bestuurders met een rijbewijs B, afgegeven voor de implementatiedatum, het
recht behouden om met het rijbewijs B ook de gemotoriseerde driewieler te
blijven besturen. Hetzelfde geldt, indien voor die datum het besluit tot afgifte
van een rijbewijs voor de categorie B is genomen. Dit zal worden geregeld in het
Reglement rijbewijzen.

Gewicht van de aanhanger bij B
Het tweede onderscheid in de rijbewijscategorie B betreft de aanhanger.
Momenteel wordt de eis gesteld dat een aanhanger een massa van meer dan
750 kg mag hebben, mits de toegestane maximum massa van het samenstel
van trekkend voertuig en aanhanger niet meer bedraagt dan 3500 kg en de
toegestane maximummassa van de aanhanger de ledige massa van het
trekkend voertuig niet overtreft. De derde rijbewijsrichtlijn is ruimer en stelt dat
indien de aanhanger een massa heeft van meer dan 750 kg, het samenstel een
Pagina 13 van 36
toegestane maximummassa mag hebben van niet meer dan 4250 kg. De eis dat
de toegestane maximummassa van de aanhanger niet meer mag zijn dan de
ledige massa van het trekkend voertuig is verdwenen. De toegestane maximum
massa van de combinatie mag dus 750 kg meer bedragen dan onder de oude
regelgeving, die 3500 kg als maximum kent. Wel stelt de derde rijbewijsrichtlijn
dat in het geval de toegestane maximummassa van een combinatie meer
bedraagt dan 3500 kg, doch niet meer dan 4250 kg, voor de bestuurder een
opleiding of examen verplicht is.


De Nederlandse rijbewijzensystematiek gaat uit van het voldoen aan
exameneisen voor het verkrijgen van een rijbewijs en kent niet de mogelijkheid
na een opleiding een rijbewijs te verkrijgen. In lijn met deze systematiek zal
voor het verkrijgen van het rijbewijs B waarmee een combinatie mag worden
bestuurd met een totale massa tussen de 3500 en 4250 kg een examen moeten
worden afgelegd. Bijlage V bij de derde rijbewijsrichtlijn is aldus geïnterpreteerd
dat kan en zal worden aangesloten bij het examen dat moet worden afgelegd
om het rijbewijs E bij B te verkrijgen. Indien het examen met goed gevolg is
afgelegd, kan betrokkene kiezen voor een communautaire code 96 die bij de
rijbewijscategorie B wordt afgegeven en die de bevoegdheid zal geven tot het
besturen van motorrijtuigen van de categorie B met een zware aanhanger,
waarbij het maximale gewicht van de combinatie 4250 kg is, of voor de afgifte
van een rijbewijs E bij B.
Rijbewijscategorie B1
De derde rijbewijsrichtlijn geeft tevens de mogelijkheid een rijbewijs B1 in te
voeren voor vierwielers met een lege massa van ten hoogste 400 kg (550 kg
voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer, exclusief de massa van
de accu's in elektrische voertuigen), en met een netto maximumvermogen van
ten hoogste 15 kW. Nederland zal niet overgaan tot de invoering van dit
rijbewijs en zal voor het besturen van deze categorie motorrijtuigen een
rijbewijs B eisen.

E bij B
Ten slotte wijzigt de derde rijbewijsrichtlijn ook de rijbevoegdheden van E bij B.
De rijbevoegdheid van de categorie E bij B wordt beperkt tot aanhangers
waarvan de maximale massa niet meer dan 3500 kg bedraagt. Dit houdt in dat
het samenstel van het trekkende voertuig en de aanhanger niet meer dan 7000
kg mag bedragen. Is het samenstel zwaarder, dan zal rijbewijscategorie E bij C1
moeten worden behaald. De huidige regelgeving kent voor E bij B deze
gewichtsbeperking niet. Uiteraard worden de rechten van de huidige houders
van een rijbewijs E bij B gerespecteerd.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:34

Ehm, Wolter, je kunt ook gewoon voor art 15 reglement rijbewijzen gaan, dan heb je gewoon de wet, waar de rechter je ook op afrekent.


Deze tekst is niet meer dan een advies en dat advies is intussen al bijna een jaar geleden omgezet in een wet:

Artikel 15 reglement rijbewijzen

1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
a. bromfietsen, niet zijnde bromfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet (rijbewijs categorie AM);
b. motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met zijspan of aanhangwagen, motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met zijspan of aanhangwagen, alsmede motorrijtuigen op drie wielen met een maximumvermogen van 15 kW, niet zijnde een bromfiets (rijbewijs A1);
c. motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en niet afgeleid van een motorrijtuig met meer dan het dubbele vermogen, al dan niet met zijspan of aanhangwagen (rijbewijs A2);
d. motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, al dan niet met zijspan of aanhangwagen, alsmede motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspan, met een vermogen van meer dan 15 kW (rijbewijs A);
e. motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
f. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D1 of D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg, doch ten hoogste 7500 kg bedraagt en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (rijbewijs C1);
g. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D1 of D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg bedraagt en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (rijbewijs C);
h. motorrijtuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste zestien personen, de bestuurder niet meegerekend, en een lengte hebben van ten hoogste acht meter, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (rijbewijs D1);
i. motorrijtuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (rijbewijs D);
j. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C1, C, D1 of D voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen of oplegger dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (rijbewijs E), mits:

I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie B
1°. de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, dan wel
2°. de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen meer bedraagt dan 3500 kg, mits:
a. de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand, bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, van het trekkend motorrijtuig, en
b. de toegestane maximum aslast respectievelijk de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg;

II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 12.000 kg,
een en ander afhankelijk van de gegevens die op het kentekenbewijs of in het kentekenregister ten aanzien van het in dit onderdeel bedoelde trekkende motorrijtuig zijn vermeld.

2. Voor de bepaling van het aantal wielen worden twee op dezelfde as gemonteerde wielen als een wiel beschouwd, indien de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 460 mm.

3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.

4. In afwijking van het eerste lid worden begrepen onder de rijbewijscategorie B:
a. motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van goederen, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg, maar minder dan 7500 kg, die worden aangedreven door een elektromotor waarvoor de elektrische energie uitsluitend geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij wordt opgeladen door middel van een elektrisch oplaadpunt buiten het voertuig;
b. hybride elektrische motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van goederen, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg, maar minder dan 7500 kg, waarvan de batterij kan worden opgeladen door middel van een elektrisch oplaadpunt buiten het voertuig;
c. het samenstel van een motorrijtuig van die categorie en een door dat motorrijtuig voortbewogen aanhangwagen of oplegger waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 750 kg, waarbij de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger meer bedraagt dan 3500 kg, maar niet meer bedraagt dan 4250 kg en het rijbewijs van de bestuurder is voorzien van een bij ministeriële regeling vastgestelde codering waaruit blijkt dat de houder is geslaagd voor het examen dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van zo'n samenstel.

5. In afwijking van het eerste lid, onderdeel j, onder II, wordt onder de rijbewijscategorie E bij C1 mede begrepen een motorrijtuig van de rijbewijscategorie B met een aanhangwagen of oplegger waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, mits de toegestane maximum massa van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg.

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:05

sflj schreef:
.

Vw t3 leeg:1436 kg, terrano leeg 1680 kg.
Max beladen t3: 2500 kg, terrano: 2300 kg.
Wat ik bedoel is het volgende: volgens mij was het zo dat ik [be rijbewijs] met de t3 geen 2 ton trailer mocht trekken, ongeacht of die leeg of max beladen was.
Nu mag dat wel zolang ik het max toegestane aanhangergewicht van de t3 niet daadwerkelijk overschrijd.
Zelfs mijn echtgenoot en dochter [b rijbewijs] mogen er nu mee rijden zolang het werkelijke gewicht van de trailer, het gewicht van het trekkend voertuig niet overschrijd[/quote]

[/quote]
Dat dacht ik al. ;)
Je vergist je. Met de vw mocht jij (b+e) altijd al rijden en jouw dochter/echtgenoot met alleen b, mogen er nu nog steeds niet mee rijden. 2500 + 2000 is meer dan 3500. Met de Terrano ook niet, trouwens. Eerst ff e achter b halen. ;)[/quote]

sflj, dan zal ik het wel niet snappen.
Mi, mocht ik met de t3 plus impex ook niet rijden, omdat voorheen werd uitgegaan van het max toegestane gewicht van de aanhanger bij het bepalen of een aanhanger achter een bepaalde auto mocht.
Het MTG van de trailer is 2 ton en de t3 mag iets van 1500 kg aan de haak hebben, dat was dus dan niet volgens de regels.
Nu men uit gaat van het daadwerkelijke gewicht, mag hij er dus wel achter zolang ik er maar voor zorg dat ik die 1500 kg die de bus mag trekken maar niet overschrijd.

Voor mijn vrouw en dochter:

Oude regels:
d. een motorrijtuig als beschreven onder b, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa
meer bedraagt dan 750 kg, mits in dit geval de toegestane maximum massa
van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het
motorrijtuig
en de toegestane maximum massa van het samenstel van
trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.


Op grond van de derde rijbewijsrichtlijn geldt voor de categorie B de volgende
omschrijving:

c. een motorrijtuig als beschreven onder 1, alsmede een door dat motorrijtuig
voortbewogen aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa
meer bedraagt dan 750 kg, mits de toegestane maximum massa van het
samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt
dan 3500 kg. Indien de toegestane maximummassa van het samenstel
zwaarder is dan 3500 kg, maar niet meer bedraagt dan 4250 kg, dient de
betrokken bestuurder te beschikken over een aanvullende opleiding dan wel
een aanvullend examen te hebben afgelegd. Dit wordt dan door middel van
een communautaire code op het rijbewijs aangegeven.
Uit bovenstaande beschrijvingen blijkt dat er enkele verschillen in het B rijbewijs
optreden na de inwerkingtreding van de derde rijbewijsrichtlijn.


Voor de dames heb je gelijk, ik was ten onrechte uitgegaan van de werkelijke gewichten bij het totaalgewicht, dit moet dus zijn de max toegestane gewichten, en dan overschrijden ze bij zowel de t3 alsook de terrano de 3500 kg.

Maar nu nog even haar eigen audi 80 ui de jaren 80:
leeg gewicht:980 kg laadverm:460 kg max massa 1440 kg max aanh gewicht 850 kilo.
Voorheen mochten zij met de audi de 2 prds trailer niet trekken omdat het gewicht plus laadvermogen van de trailer zwaarder was dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
Nu zou het wel mogen zolang ze het max aanhangergewicht maar respecteerd.
Ik weet het, ze mag dan bitter weinig laden, maar leeg of licht beladen zou het mogen.
Uit noodzaak heb ik zelf die audi ook wel eens gebruikt, maar volgens mij is dat een ongewenste en onveilige situatie op alle mogelijke punten.
Vandaar ook dat ik voor de t3 zo snel mogelijk [tijdelijk] vervangend vervoer heb geregeld.
Of zie ik weer eens iets over het hoofd.