[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:17

Zelf zit ik te denken aan een Peugeot 307 SW voor een lichte 1,5 paardstrailer (Atec). Mijn vader trekt deze nu met een Peugeot 607 en ook een stabiele combinatie. Alleen dit model en type vind ik niks.

Vind de 307 qua maandelijkse kosten, verbruik en gewicht een aantrekkelijke auto. Als tweede keus heb ik de Kia Sportage maar deze trekt minder en is ook minder zuinig.. Iemand ervaring met 1 van de 2 auto's?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:39

*edit, ik bedoel de 308 SW :')

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 02:19

De 307 hebben wij altijd gebruikt voor een lichte anderhalf paards, hele fijne en stabiele combinatie naar mijn mening :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:11

Fijn om te horen Milan, dan ga ik dat toch overwegen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:42

Ik heb toch nog steeds grote twijfels. Wij hoeven meestal maar 1200kg te trekken wat op kan lopen tot 1350 of 1700kg. Ruim gerekend met tack, sulky en dekens.

De Grand Vitara kan 1850 trekken en heb ik dus altijd ''over''. Maar qua auto en eigen gewicht vind ik hem helemaal niet zoveel sterker, zwaarder etc dan bijv een Tucson etc. Toch kan de Grand Vitara 350 kg meer trekken.
Ook heb ik normaal geen hoge pet op van de Suzuki qua stabiliteit en kwaliteit.

Ik vergelijk nu de benzine auto's omdat wij voor ''normaal'' gebruik diesel er niet uithalen en ook niet wekelijks trekken tot nu toe. Dat kan natuurlijk veranderen als het voor de deur staat.

Er zit gewoon ene gat tussen 1500kg trekken en 2000kg trekken normaal.

Voor mezelf is de instap en zitpositie nog belangrijk, dus dat neem ik wel mee. Hoge nstap is fijn, maar hoge bodem vraagt weer lastiger in en uitstappen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:13

Superpony, ga eens kijken bij Subaru naar een Forester of een Outback.
Huidige modellen mogen 2000 kg trekken met een benzine 2 liter motor.
Staan hoger op hun wielen dan een doorsnee wagen maar niet zo hoog als de meeste SUV"s.
Wij hebben een Forester en trekken daar een Ifor Williams trailer mee zonder problemen.
Je krijgt ook veel auto voor de prijs van een Subaru.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:27

Vanaf welk bj bedoel je? We hebben wel een budget waar we ons aan willen houden.

Ik wil juist graag een hoge instap, maar de meeste hebben een hoge bodem, waardoor je wel met je benen naar voren zit.
Ik rij vrij veel in een Peugeot Partner en die is qua zit ideaal voor mij en lang vol te houden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:21

Zelfs een basisversie is zeer volledig uitgerust bij Subaru, prijzen inNederland ken ik niet, ik woon in Vlaanderen.
Ik adviseer Subaru omdat het een merk is waar mensen zelden aan denken als ze een auto zoeken om een trailer te trekken maar bij de caravan eigenaars hebben ze een goede reputatie en persoonlijk vindt ik dit de beste auto waar ik ooit heb mee gereden.

In een Forester is je zithouding tussen een gewone personenwagen en een Partner maar door de goede stoelen en verstelmogelijkheden vindt ik met mijn hernia toch een goede houding.

Wij hadden vroeger een Berlingo en trokken daar een 1,5 paard trailer mee.
Toen vond ik dat dit wel ging maar door mijn ervaringen met de Forester weet ik nu dat het geen goede combinatie was. De trailer had te veel invloed op het rijgedrag van de auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:39

MarcR schreef:
Zelfs een basisversie is zeer volledig uitgerust bij Subaru, prijzen inNederland ken ik niet, ik woon in Vlaanderen.
Ik adviseer Subaru omdat het een merk is waar mensen zelden aan denken als ze een auto zoeken om een trailer te trekken maar bij de caravan eigenaars hebben ze een goede reputatie en persoonlijk vindt ik dit de beste auto waar ik ooit heb mee gereden.

In een Forester is je zithouding tussen een gewone personenwagen en een Partner maar door de goede stoelen en verstelmogelijkheden vindt ik met mijn hernia toch een goede houding.

Toen vond ik dat dit wel ging maar door mijn ervaringen met de Forester weet ik nu dat het geen goede combinatie was. De trailer had te veel invloed op het rijgedrag van de auto.

Vorig jaar nog naar een Forrester gekeken maar ik vond ruim 20k voor een auto van 8 jaar oud met ruim 200k op de klok toch net te veel van het goede.
Over kwaliteit zal ik niks zeggen, maar ik vind ze in NL aardig aan de prijs. Wellicht omdat de auto toch een grotere schare aanhangers heeft dan je op het eerste gezicht zou denken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:39

200.000 km is schijnbaar niet zo veel voor een Forester.
Heb in mijn garage kennis gemaakt met twee andere klanten die elk meer dan 400.000 km op de teller hadden.

Subaru heeft een kleine maar hondstrouwe aanhang van mensen die een auto kopen voor de degelijkheid, gebruiksgemak, techniek en de boxer motor en niet zo zeer voor het uiterlijke.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:43

MarcR schreef:

Oke, dank je wel. Met de Peugeot wordt niks getrokken, kan ook geen trekhaak onder vanwege aanpassingen aan de auto. Gaat me erom dat ik daar heel fijn in en uitstap en ook lang kan rijden en als ik uitstap normaal kan lopen. Heb zelf een hyuandai i10 en kan daar ook prettig mee rijden en goed uitstappen. Wordt het een personen auto zoals de Polo, Golf etc waar mijn man vaak mee rijdt, houdt het alweer op. Zelfs als ik daar de stoelen verstel is het nog geen doen met in en uitstappen.

De Subaru zou ik zelf nooit naar kijken, omdat ik de personenauto's gewoon niet erg fijn vind. Maar ze kunnen verbeterd zijn. Zo had ik never een Hyundai excel willen hebben en rijd ik nu al 5 jr in een super fijne i10 zonder ooit problemen.

Het model is niet aantrekkelijk en geeft ook niet een ''robuust gevoel'' voor mij mee. Onze buurman verderop heeft er eentje en ik weet wel mensen die er een trailer mee trekken en heel tevreden zijn.

Maar goed, ga eerst eens naar de specificaties kijken van motor, gewicht etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:03

MarcR schreef:
200.000 km is schijnbaar niet zo veel voor een Forester.
Heb in mijn garage kennis gemaakt met twee andere klanten die elk meer dan 400.000 km op de teller hadden.

Subaru heeft een kleine maar hondstrouwe aanhang van mensen die een auto kopen voor de degelijkheid, gebruiksgemak, techniek en de boxer motor en niet zo zeer voor het uiterlijke.

De andere kant is voor mij dat een Range Rover L322 uit 2003 met 150k op de klok de helft kost en dan heb je toch echt heel veel meer auto! Nog even los van het feit dat ik bekend ben in dat wereldje en dus weet waar ik simpel aan goede onderdelen kan komen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:18

Superpony, in onderzoeken blijkt steeds dat Subaru's bij de betrouwbaarste auto horen.
Over het uiterlijke van Subaru's kan je veel discussiëren, ik vindt andere merken ook mooier dan onze Forester maar de technische en praktische kant van de wagen hebben ons overtuigd bij de aankoop.
Onze Forester is zuiniger in gebruik en onderhoud dan onze vorige wagen : een Berlingo en geeft veel meer rijplezier, zeker met de trailer erachter.

Ikke : Als de tweedehands Range Rover goedkoper is dan de Forester zullen daar wel redenen voor zijn.
Een Range Rover is wel een ander soort van wagen dan een Forester, een Forester heeft een beperkte offroad mogelijkheid maar niet de capaciteiten van een Range, nochtans.
Toen ik 5 jaar geleden aan het uitkijken was voor een nieuwe wagen vond ik op internet een test uitgevoerd door een Amerikaans tijdschrift. Zij vergeleken op een zeeeeeeeeer grondige manier een 20 tal SUV, Amerikaanse, Japanse, Koreaanse en Europese.
En de Forester, wel met de 2,5 liter turbo benzine motor kwam daar als winnaar uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:21

Oke, het ligt er wel vaak aan wie welke test leest. Wij leze wel ''vakbladen'', maar het wisselt wel een beetje.
Uiterlijk maakt ook niet heel veel uit. Vind meer terreinauto's of SUV's niet zo knap, maar het gaf me nog geen gevoel om die te vergelijken voor onszelf.

Een Berlingo lijkt me ook geen geweldige auto om een 2 paards te trekken. Zoveel weegt die zelf toch ook niet, of wel?

Wat betreft de Range Rover. Prachtige auto en zou me er prima safe in voelen en lekker in zitten, maar.............ik vind hem echt enorm duur in maandelijkse kosten. Je ziet in dat soort auto's dat ze 2e hands snel goedkoper zijn, omdat ie gewoon maandelijks duurder is. Mijn man heeft 2x een pick up gereden tot grijs ophield voor particulieren. Die dingen zie je ook stukken goedkoper te koop.

Wij hebben zelf een Golf Variant Diesel gehad en die is 2e hands niet goedkoper dan de Passat bijv. Grote autos zakken over het algemeen meer.

Laatst hadden ze ook een Dodge tegenover een Landrover gezet, maar die auto's waren eigenlijk niet vergelijkbaar qua motor dus niet geheel eerlijk.

Het probleem van diverse testen is, dat het op nieuwe auto's wordt gedaan en je daarna afhankelijk bent van onderhoud door de eigenaar en manier van rijden bovenop de kwaliteit natuurlijk en kleine fabrieksfoutjes etc. Het is dus best moeilijk vergelijken welke auto op de lange termijn het beste volhoudt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:18

superpony schreef:
Het probleem van diverse testen is, dat het op nieuwe auto's wordt gedaan en je daarna afhankelijk bent van onderhoud door de eigenaar en manier van rijden bovenop de kwaliteit natuurlijk en kleine fabrieksfoutjes etc. Het is dus best moeilijk vergelijken welke auto op de lange termijn het beste volhoudt.

Wat is jouw defenitie van "lange termijn"?

Zoek eens op auto's van 20 jaar en ouder en kijk wat je dan voorgeschoteld krijgt. Geeft je enigzins een idee welke merken het lang volhouden.

Niet onbelangrijk punt hierin is namelijk de verkrijgbaarheid van onderdelen. Bij sommige merken is dat beter geregeld dan bij andere merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:06

Berlingo := daar kan je toch nog eens niet 1 paardstrailer fatsoenlijk trekken.
Een kennis heeft volvo crosscountry voor 2 paards wat goed valt.

En hoe lang auto meet gaat vind ik niet zo belangrijk. Wat zelf belangrijker vindt is wat kost de auto (afschrijving, vebruik, onderhoud, wegenblasting, enz.) En af toe weer eens nieuw of andere auto is ook wel leuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:11

Fjorj schreef:

Een Berlingo voor een 1,5 doet het meer dan uitstekend, als je tenminste de ballen hebt om geen cheapest-of-the-list-gebakje te nemen.
Je kunt 'm zelfs in een 4x4-uitvoering krijgen!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:44

ikke schreef:
Fjorj schreef:

Een Berlingo voor een 1,5 doet het meer dan uitstekend, als je tenminste de ballen hebt om geen cheapest-of-the-list-gebakje te nemen.
Je kunt 'm zelfs in een 4x4-uitvoering krijgen!

Oud model of nieuw model scheelt ook nog wel een slok op een borrel in geval van Berlingo/Partner. De nieuwe is een klap groter.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:15

Onze Berlingo was een van het eerste model met een 1800 motor 90 pk en we trokken er een heel licht 1,5 paard trailer mee.
Dit ging goed behalve op de typische Vlaamse beton banen met veel dwarse richels, dan duwde de auto en de trailer elkaar omhoog en naar beneden.

Inderdaad bestaat er een 4x4 versie van de Berlingo maar deze kost ongeveer zoveel als 2 Berlingo's.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:23

Met op de langere termijn bedoel ik; Ik wil graag weten welke 2e hands nog echt goed zijn. Van verschillende auto's, even ongeacht model, weet je wat ze na x aantal jaren gaan mankeren. Wij kopen normaal nieuw. Dan kan er ook ''iets'' zijn, maar dat is even anders.
Nu kijken we naar een 2e hands en vind ik het zelf fijn om een beetje te weten wat ons te wachten staat. Mijn man kan hem helemaal bekijken, maar hoe grondig zijn we toch afhankelijk van de garage die hem verkoopt of die even op de brug mag etc. Ik denk dat we bij tegenwerking ook niet kopen, maar toch.........

Ik rij regelmatig in de nieuwste Partner in duurste uitvoering, maar daar kan echt geen 2 paards trailer achter. Ik zou het iig niet doen. Hij rijdt best fijn en is ook best vlot, maar trekken vind ik het geen auto voor.

Ik zie ook mensen met een caddy trekken. Ik heb nooit de papieren bekeken als we daarmee rijden, maar als wij een auto lenen van het werk van mn man, is het minimaal een transporter tdi

Auto's gaan steeds langer mee. Maar merken en modellen zijn wisselend. Een model die nu net 3 tot 5jr op de markt is weet je nog niet wat die gaat doen op langere termijn en boven de zeg even 2ton.

Daarnaast is het nadeel dat bij veel auto's die kunnen trekken en trekhaak hebben er ook mee getrokken is. Mensen rijden daarmee een auto echt naar de knoppen, daar zit ik niet op te wachten.
Maar goed, gister bij een auto staan kijken, Mitsubischi. Mooi hoor td, maar 200 euro weg bel pm en dat is me te gek, want we hebben niet dagelijks het vermogen nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:51

superpony schreef:
Met op de langere termijn bedoel ik; Ik wil graag weten welke 2e hands nog echt goed zijn. Van verschillende auto's, even ongeacht model, weet je wat ze na x aantal jaren gaan mankeren. Wij kopen normaal nieuw. Dan kan er ook ''iets'' zijn, maar dat is even anders.
Nu kijken we naar een 2e hands en vind ik het zelf fijn om een beetje te weten wat ons te wachten staat. Mijn man kan hem helemaal bekijken, maar hoe grondig zijn we toch afhankelijk van de garage die hem verkoopt of die even op de brug mag etc. Ik denk dat we bij tegenwerking ook niet kopen, maar toch.........

Ik rij regelmatig in de nieuwste Partner in duurste uitvoering, maar daar kan echt geen 2 paards trailer achter. Ik zou het iig niet doen. Hij rijdt best fijn en is ook best vlot, maar trekken vind ik het geen auto voor.

Ik zie ook mensen met een caddy trekken. Ik heb nooit de papieren bekeken als we daarmee rijden, maar als wij een auto lenen van het werk van mn man, is het minimaal een transporter tdi

Auto's gaan steeds langer mee. Maar merken en modellen zijn wisselend. Een model die nu net 3 tot 5jr op de markt is weet je nog niet wat die gaat doen op langere termijn en boven de zeg even 2ton.

Daarnaast is het nadeel dat bij veel auto's die kunnen trekken en trekhaak hebben er ook mee getrokken is. Mensen rijden daarmee een auto echt naar de knoppen, daar zit ik niet op te wachten.
Maar goed, gister bij een auto staan kijken, Mitsubischi. Mooi hoor td, maar 200 euro weg bel pm en dat is me te gek, want we hebben niet dagelijks het vermogen nodig.

Als je 200 euri's per maand moet betalen voor een Diesel, dan heb je een hele dikke Diesel te pakken, namelijk eentje die meer dan 2 ton weegt!

Waarom zouden anderen niet mogen trekken en mag jij wel die auto naar de knoppen rijden? Dit nog even los van het feit dat je een auto alleen naar de knoppen helpt door onkunde en grove overbelasting, niet van simpel een aanhangertje trekken........

Oudere auto's, met name degenen die nog worden aangeboden met 2x 2 ton op de klok, dan mag je er vanuit gaan dat het degelijke auto's zijn. Dat is namelijk maar een beperkte groep auto's. Dergelijke auto's zijn weldegelijk representatief en zijn een indikatie van wat je van die auto's kunt verwachten, zolang je ze goed behandeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:55

Ik vind die auto ook te zwaar en te groot. Mijn man had deze gezien en wilde er even naar kijken. Idd prima staat verder.

Wie zegt dat wij hem naar de knoppen rijden? Mijn man krijgt gewoon auto's ter reparatie waar mensen mee hebben getrokken die echte rij fouten maken, omdat het soort reparaties niet nodig zijn bij kundig trekken. Geen idee natuurlijk wat ermee getrokken is.
Hij is bij ons degene die trekt. En in principe weet, voelt en hoort hij heel goed wat een auto en de motor doen. Wij kennen elkaar nu 20 jr en hebben nog nooit een auto naar de knoppen gereden. Wel altijd veel km's erop gezet.

Onze Golf Variant Diesel had al meer dan 4 ton erop en deed het nog prima. Zelfs lak was nog in prima staat. Goed onderhoud en netjes rijden doet wonderen. Er staan regelmatig jongere auto's voor de deur die het minder doen, waar de kwaliteit van de auto zelf niet slecht is.
Nadeel is dat je niet weet hoe mensen rijden. Mijn moeder rijdt met de Partner teveel kleine stukjes en die pakken wij regelmatig voor een flink stuk snelweg.

Mijn man kijkt overigens niet heel zwaar naar de km's. Ook hebben wij nooit arbeidskosten bij reparaties en krijgen hoge kortingen op alle onderdelen. Toch vind ik elk onderdeel er eentje. Als het niet nodig is, dan liever niet.

De grotere auto's zijn gewoon goedkoper, omdat ze best moeilijk verkopen op huidige markt. Mensen willen niet zoveel brandstof kosten hebben en de weg bel is een maandelijkse last die ook stijgt.
Als je geen 2000+kg hoeft te trekken is de keus voor een jongere auto heel aantrekkelijk, aangezien die zuiniger zijn en lagere maandelijkse kosten.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:57

Superpony : als je aan een tweedehandse wagen zoekt denk ik dat je zeker eens naar enkele Foresters moet gaan kijken maar dan wel het huidige model. Het vorige model mocht in Belgie geen 2000kg trekken, behalve deze met de 2,5 liter turbo motor, ik weet niet hoe het in Nederland is.
Het huidige model kan je ook krijgen met een juweel van een 2 liter diesel motor.
Een alternatief is een Outback, dit is een break die hoger op de poten staat maar met dezelfde motoren als de Forester.
Nog een tip : wij hebben onze Forester in een Subaru garage gekocht als showroom model, hij was vijf maand oud en had 13000 km gedaan en we hebben hem 2/3 van de nieuwprijs betaald met volledige garantie.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:43

Hoii,

Wij gaan zaterdag naar een Volvo V40 1,8 uit 2002 kijken. Auto weegt zelf 1255, en mag 1200 trekken. Zit een trekhaak aan. Bedoeling is dat vriendlief de auto gebruikt, maar wanneer ik wedstrijd heb we auto's omruilen. Ik heb een arabiertje die ong 450 weegt, en een trailer die 560 weegt. dus dan komen we op 1010 uit. is dit veilig om te trekken?

Auto is niet achterlijk duur in wegenbelasting en in gebruik, wat het voor ons aantrekkelijk maakt omdat ik er 2-3 keer in de maand misschien gebruik met de trailer van maak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:01

DeniiSee schreef:
Hoii,

Wij gaan zaterdag naar een Volvo V40 1,8 uit 2002 kijken. Auto weegt zelf 1255, en mag 1200 trekken. Zit een trekhaak aan. Bedoeling is dat vriendlief de auto gebruikt, maar wanneer ik wedstrijd heb we auto's omruilen. Ik heb een arabiertje die ong 450 weegt, en een trailer die 560 weegt. dus dan komen we op 1010 uit. is dit veilig om te trekken?

Auto is niet achterlijk duur in wegenbelasting en in gebruik, wat het voor ons aantrekkelijk maakt omdat ik er 2-3 keer in de maand misschien gebruik met de trailer van maak.

Als je nu eens net zo driftig had bekeken wat de toegestane kogeldruk is, had je tenminste een volledig plaatje..........