[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:25

Fjorj schreef:
En kogeldruk waard bij trailler is net zo. Of wel maximale druk wat koppeling van trailer mag hebben. Zegt dus niks of de werkelijke kogeldruk. Maar blijft zowie wel lastig verhaal, want als je met auto + trailer over drempel rij of heuvel op of omlaag dan veranderen die werkelijke waarde's ook constant.

Je mag er vanuit gaan dat die veranderen meegenomen zijn in het ontwerp en daarmee binnen de grenzen vallen van wat de auto daadwerkelijk aan kan.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:43

Eirikur schreef:
Mijn advies aan TS is dus om haar brandstofkeuze te heroverwegen en op zoek te gaan naar een netjes behandelde, handgeschakelde Y22DTH. Ze worden langzaamaan wat schaarser, maar ze zijn er nog wel. 115 pk, TTM Ahw=2800 kg, max. kogeldruk 120kg.

Zoiets als deze dus: http://www.autotrader.nl/auto/3M9HE/detail/
Niet helemaal naast de deur, maar misschien toch wel de moeite waard, want voor zijn leeftijd heeft ie een héle nette km-stand.
Aan de bekleding te zien, die mij héúúl bekend voorkomt, is het overigens niet (zoals in de advertentie staat) een Barbour-, maar een Olympus-uitvoering. Op de website van de aanbieder staan nog meer foto's.

Aandachtspunten bij dit type Frontera zijn:
  • dichtslibben EGR-klep (bekend probleem van dit Ecotec-blok, dat ook in de Vectra en Omega is gebruikt).
  • lekkage oliekeerringen steekassen (laat je geen hele nieuwe steekas aansmeren door een nitwit Opelboer, die geen verstand van Frontera's heeft omdat het eigenlijk Isuzu's zijn, maar ga naar een 4x4 specialist, die zet er voor ca. een kwart van de prijs die een steekas kost een nieuwe keerring in).
  • uitlaatspruitstuk (komen haarscheuren in als er bij een koude motor te hard mee getrapt is, zo eentje laten staan, meteen weglopen, niet meer over nadenken en op zoek gaan naar een andere).

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:18

Wij wisten dus ook niet dat de auto geen 2000kg hoeft te kunnen trekken voor een 2p en waren aan het kijken naar een eigen trailer om terug te keuren, wat dus in ons geval ook onzin is.

Stel 2p trailers zijn 700kg komen wij niet snel boven de 1300kg uit.
d-pony weegt ruim 400kg
shet weeg 160kg
quarter weeft 500kg

We rijden OF de d-pony alleen OF met de shet. En de quarter gaat nergens heen OF alleen.

Ik reken wel dat we spullen meenemen zoals voor de shet een (lichte ) sulky,( zware) tack, dekens, hooi etc.

Dus kijk naar een auto nu die rond de 1500kg mag en kan trekken. ( rijden met BE )

Mochten we wel ooit de quarter en d-pony samen vervoeren is een bus lenen een betere optie, dan dagelijks rijden met een auto die weer zwaarder is en tevens meer zuipt etc.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:34

Voordat je een tweepaardstrailer koopt laat hemden wegen op weegbrug. Trailers wegen met alles erbij (reseverwiel, tussenschot enz) zwaarder. De mijne staat op papier voor 700 kilo maar weegt 960 kilo.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:09

Hier nog steeds dezelfde SsangYong Musso en - Korando.
Er is een aanbieding bij de supermarkt; zonnebloemolie voor 95 ct/l. Ze lopen daar prima op tot 50% in de winter.
We wilden niet veel halen want het is tenslotte een voedingsproduct en de rest van het dorp wil er wellicht ook van profiteren. de aanbieding looopt echter voor geen meter en de uitbater heeft gevraagd of we svp alles mee willen nemen vanavond.
Helemaal _/-\o_ die gouweouwes.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:56

Stuk goedkoper dan diesel in ieder geval! Wat bedoel je met
Citaat:
Ze lopen daar prima op tot 50% in de winter.
?
Ik rij nu ook Korando nl :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:03

cissy schreef:
Stuk goedkoper dan diesel in ieder geval! Wat bedoel je met
Citaat:
Ze lopen daar prima op tot 50% in de winter.
?
Ik rij nu ook Korando nl :D


Je hebt pm.

Suzan_bobar

Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:30

Audi S3. Bijzondere combinatie, maar effectief

Sjira

Berichten: 1310
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:33

Mercedes ingeruild voor mooie Volvo v70 2.4 turbo. Benzine motor en automaatje. Heerlijk!! Qua wegenbelasting zelfde als de mercedes (280 automaat) nl ca €70,- in de maand. Zuipt wel net zoveel als de mercedes ongeveer 1:9 / 1:10.

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:18

Hallo.

Volgend jaar wil ik een auto aanschaffen die een 1 paards of 1½ paars trailer kan trekken.

Ik zoek een leuke auto, die er nog ook wel leuk uitzoekt voor dagelijks gebruik maar ook niet te duur is in onderhoud.

Iemand idee?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:26

DNIEZE schreef:
Hallo.

Volgend jaar wil ik een auto aanschaffen die een 1 paards of 1½ paars trailer kan trekken.

Ik zoek een leuke auto, die er nog ook wel leuk uitzoekt voor dagelijks gebruik maar ook niet te duur is in onderhoud.

Iemand idee?

Zie reactie boven je eigen post.
Fatsoenlijke trailertrekkers zitten in de klasse VW Passat, Ford Mondeo, dat soort spul en dan liefst met 2.0 of meer motor en bij voorkeur een 6-pitter......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:08

Ik zat laatst nog bij iemand in de auto met een auto van ongeveer 1000 kg voor de trailer.
Het was duidelijk te licht en het had te weinig te melden in het verkeer. Invoegen op de snelweg met 60, omdat ie niet sneller op gang kwam etc...

Voor de ''luxewagens'' is de opsomming van Ikke correct. Dat slag zal je wel moeten hebben. Zelf een Volvo s60 en die doet zijn job prima. Het is geen jeep natuurlijk met 3500 trekkracht, maar ik kan altijd veilig rijden. Daar gaat het je om.

Trouwens Ikke, ik zie je vaker de ford Mondeo aanraden. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Ik hoor juist (en meerdere kennissen met) problemen over de ford mondeo als het om aanhangwagens gaat. Koppelingsplaten etc zouden erg gevoelig zijn.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:11


ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:52

hollywood86 schreef:
Trouwens Ikke, ik zie je vaker de ford Mondeo aanraden. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Ik hoor juist (en meerdere kennissen met) problemen over de ford mondeo als het om aanhangwagens gaat. Koppelingsplaten etc zouden erg gevoelig zijn.

Ik noem de Mondeo als een klasse-aanduiding. Ik heb alleen ervaring met de oudere generaties en die doen het als een tierelier, zolang je een flink blok in het voor-onder hebt liggen.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:12

Dat een diesel meer mag trekken snap ik heel goed qua motor. Maar feitelijk blijft de auto hetzelfde. Ik zie een aantal auto's die op benzine net geen 1500kg mogen trekken of net wel. Met diesel mogen ze dan even een stukje meer hebben, maar de auto zelf is niet zwaarder, anders, groter etc.

Ook kom ik auto's tegen die wel 2000kg mogen trekken en een trekhaak hebben met 75kg kogeldruk. Zelfs een auto die 2500kg mag trekken met kogeldruk van 75kg.

Ik zelf neem dit soort dingen wel mee in onze beslissing. Wij willen overhouden, maar ook dagelijks fijn rijden. Daarvoor heb ik zelf een bepaalde hoogte nodig. Als een auto 1000-1400kg weegt, maar bijv 1500-2000kg mag trekken, wil ik het wel overdenken. Zeker omdat wij daar vrijwel altijd ruim onder blijven.

Ik heb naar de Touareq gekeken, die zelf zo rond de 2000kg zit, maar die is echt mega groot. Die kun je hier niet kwijt. De Tiguan is even iets fijner qua maat, maar die is nog wat duur. Komt 2e hands nog op 20k, dus dat was niet het plan eigenlijk

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:59

superpony schreef:
Dat een diesel meer mag trekken snap ik heel goed qua motor. Maar feitelijk blijft de auto hetzelfde. Ik zie een aantal auto's die op benzine net geen 1500kg mogen trekken of net wel. Met diesel mogen ze dan even een stukje meer hebben, maar de auto zelf is niet zwaarder, anders, groter etc.


Je hebt helemaal gelijk en het is dus net zo (on)veilig.
Dat lijkt logisch maar is helaas ongewenst inzicht hier.

HavanaLover
Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:58

Ik heb nu een Kia Sorrento. Mag 2800kg trekken, perfect! :-)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:03

DNIEZE schreef:
Hallo.

Volgend jaar wil ik een auto aanschaffen die een 1 paards of 1½ paars trailer kan trekken.

Ik zoek een leuke auto, die er nog ook wel leuk uitzoekt voor dagelijks gebruik maar ook niet te duur is in onderhoud.

Iemand idee?


Ga eens kijken bij Subaru naar een XV, Forester of een Outback.
Wij rijden met een Forester, is voor mij de beste wagen waar ik ooit heb mee gereden.
Je krijgt veel waar voor je geld en daarboven dan nog 4x4 bij.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:13

MarcR schreef:
DNIEZE schreef:
Hallo.

Volgend jaar wil ik een auto aanschaffen die een 1 paards of 1½ paars trailer kan trekken.

Ik zoek een leuke auto, die er nog ook wel leuk uitzoekt voor dagelijks gebruik maar ook niet te duur is in onderhoud.

Iemand idee?


Ga eens kijken bij Subaru naar een XV, Forester of een Outback.
Wij rijden met een Forester, is voor mij de beste wagen waar ik ooit heb mee gereden.
Je krijgt veel waar voor je geld en daarboven dan nog 4x4 bij.

Als ik mijn collega mag geloven, is 1:9 voor een Forrester nou niet echt mijn beeld van een zuinige auto. Als ik dat afzet tegen de 1:7 van mijn Range Rover, gaat mijn voorkeur toch uit naar de laatste..........

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:32

DNIEZE schreef:
Hallo.

Volgend jaar wil ik een auto aanschaffen die een 1 paards of 1½ paars trailer kan trekken.

Ik zoek een leuke auto, die er nog ook wel leuk uitzoekt voor dagelijks gebruik maar ook niet te duur is in onderhoud.

Iemand idee?



ford mondeo die hebben wij pas en daar hebben wij ander half paards trailer achter wij hebben zelf nog gewicht over van wat auto mag trekken. Hij ligt en super achter auto wat ik van me pa gehoord heb. Maar zelf met mee rijden voel hem amper zelfs. Echt een helen fijnen auto. Niet duur in onderhoud en zo. En gebruikt helen maal niet veel. Zelfs niet met trailer der achter.

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:42

Hoi!

Tot nu toe ging op stap met de Grand Cherokee Jeep van mn vader. Helaas doet hij deze nu weg..
Nieuwe wagen: BMW 525 xdrive, zit ook 4x4 op.
Heb hier wat schrik voor. Gaat deze wagen voldoende kunnen trekken?

Trailer weegt 850 kg, paard 650kg ongeveer. 2paardstrailer maar heb maar één paard.
Heb nog niet kunnen vinden hoeveel wagen mag trekken (hebben hem nog niet). Iemand die ik ken dacht zeker 1800kg.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:29

Alizeetje schreef:
Hoi!

Tot nu toe ging op stap met de Grand Cherokee Jeep van mn vader. Helaas doet hij deze nu weg..
Nieuwe wagen: BMW 525 xdrive, zit ook 4x4 op.
Heb hier wat schrik voor. Gaat deze wagen voldoende kunnen trekken?

Trailer weegt 850 kg, paard 650kg ongeveer. 2paardstrailer maar heb maar één paard.
Heb nog niet kunnen vinden hoeveel wagen mag trekken (hebben hem nog niet). Iemand die ik ken dacht zeker 1800kg.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Toegestane kogeldruk (vertikale last onder de koppeling).

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:42

Ok. Maar verder wel een oké wagen om mee te trekken?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:54

ikke schreef:
Toegestane kogeldruk (vertikale last onder de koppeling).


Je blijft wel volharden zeg in je verkeerde voorlichting.

Paardentrailers hebben twee assen dus de hóógte is het punt.
Is dat in orde, dan is de belasting dat ook.
Het +:)+ is dat die hoogte makkelijk te meten is en het gewicht op de kogel bepaald niet.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:14

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Toegestane kogeldruk (vertikale last onder de koppeling).


Je blijft wel volharden zeg in je verkeerde voorlichting.

Paardentrailers hebben twee assen dus de hóógte is het punt.
Is dat in orde, dan is de belasting dat ook.
Het +:)+ is dat die hoogte makkelijk te meten is en het gewicht op de kogel bepaald niet.

Waarom dondert een trailer dan op z'n neus als je het steunwiel omhoog draait?? Juist, vertikale last op de koppeling.........

Dat hoogte DUS HET PUNT is, is niet waar, het maakt hooguit deel uit van het totale plaatje, maar een standaard koppeling in combi met een goede aanhanger levert in NL vrijwel altijd een correcte combi. Op het moment dat je er zelf voor kiest om van die standaard af te wijken, is die aanpassing dus ook de verantwoording van dezelfde eigenaar!