[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby09

Berichten: 2317
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Stroe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:34

En wat is het verbruik van zoiets met en zonder trailer.?

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:10

Ik weet alleen met trailer, rijd er zo niet vaak mee. 1 op 5.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:32

Mijne is van 2005 (dakar) maar verbruikt laatste tijd wat meer.
Zonder trailer gok ik tiental liter /100 km.
Met trailer ... en dan ga ik nu zwaargeladen rekenen 15l/100 km.

Fotoveertje

Berichten: 178
Geregistreerd: 30-10-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:14

Ik heb een Opel Agila thuis, maar die zal ik er niet voor zetten. :P Zeker niet als er een paard in de trailer staat. Ik leen nog wel eens een grote Ford, (zou niet weten wat voor soort verder) als ik paard en trailer meeneem. :P

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:48

Wat vinden jullie van de citroen Jumpy , of de peugot expert? Ze mogen beide bijna 2200 kilo trekken , en mijn trailer weegt inclusief paarden 2000.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:21

Ik wist niet dat ik met zoon vraag het hele topic dood kon slaan :o

Ik heb geen verstand van techniek ed , en vroeg mij af of iemand mij kon vertellen of zoon Jumpy het aankan om te trekken.
Ze mogen het wel , maar trek ik die auto niet aan gort met die trailer erachter?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:44

Nammie schreef:
Ik wist niet dat ik met zoon vraag het hele topic dood kon slaan :o

Ik heb geen verstand van techniek ed , en vroeg mij af of iemand mij kon vertellen of zoon Jumpy het aankan om te trekken.
Ze mogen het wel , maar trek ik die auto niet aan gort met die trailer erachter?

Nee, de auto niet, maar waarschijnlijk wel je koppelingsplaten.

Over het algemeen blinken die auto's niet uit in motorvermogen en -koppel. Ga dus in ieder geval niet voor de cheapest-of-the-list-versie.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:45


Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:58

ikke schreef:
Nammie schreef:
Ik wist niet dat ik met zoon vraag het hele topic dood kon slaan :o

Ik heb geen verstand van techniek ed , en vroeg mij af of iemand mij kon vertellen of zoon Jumpy het aankan om te trekken.
Ze mogen het wel , maar trek ik die auto niet aan gort met die trailer erachter?

Nee, de auto niet, maar waarschijnlijk wel je koppelingsplaten.

Over het algemeen blinken die auto's niet uit in motorvermogen en -koppel. Ga dus in ieder geval niet voor de cheapest-of-the-list-versie.


Waar moet ik dan naar kijken? want ik zie wel cijfers bij motorvermogen en koppel , maar dat zegt me niks :o

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:02

cissy schreef:
je had ook even binnen het topic kunnen zoeken op Jumpy dan krijg je dit : [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

dat zoeken doe je rechtsonderaan de bld bij "doorzoek dit onderwerp"


Thanks
Maar krijg niet echt antwoord op mijn vraag in dat stukje...

Ik heb het echt over de Jumpy , das de grotere en zwaardere versie van de jumper.
Zover ik weet heeft vw bv niks tussen de cady en de transporter inzitten tot nu toe , en een echte bus vind ik wat overdreven.
Het gaat mij puur om functionaliteit , niet of het een mooie auto is , want ze zijn lelijk!!!!

Mijn vw sharan 1.9 TD houdt het goed vol , maar de kilometers beginnen te tellen...

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:46

Nammie schreef:
ikke schreef:
Nee, de auto niet, maar waarschijnlijk wel je koppelingsplaten.

Over het algemeen blinken die auto's niet uit in motorvermogen en -koppel. Ga dus in ieder geval niet voor de cheapest-of-the-list-versie.


Waar moet ik dan naar kijken? want ik zie wel cijfers bij motorvermogen en koppel , maar dat zegt me niks :o

Motorvermogen in kW of pk; minimaal 150pk
Koppel in Nm, zoek naar waardes boven 250Nm
Dit zijn getallen waarmee je fatsoenlijk weg komt, ook als het eens waait of het heuveltje net iets steuler is.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:34

Thanks!! Dit ga ik onthouden!!

Cardy

Berichten: 6778
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:31

Volgend jaar rond de lente willen we graag gaan kijken voor een auto die een 2-paards trailer mag trekken. Ook wordt onze 1,5-paards trailer ingeruild voor een 2-paards trailer. Kan nu al niet wachten!

Mijn oog is nu gevallen op de Opel Frontera, iemand ervaring met deze auto's?

Kan overigens nergens iets vinden over kogeldruk auto/trailer, weet iemand wat de verschillen zijn qua kogeldruk van 1,5-paards en 2-paards?

Weet dat sommige zeggen dat als een auto 2400+ mag trekken, de kogeldruk voor een 2-paards trailer dan wel goed zal zitten. Maar wil het graag zeker weten :P .

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:52

Cardy schreef:
Volgend jaar rond de lente willen we graag gaan kijken voor een auto die een 2-paards trailer mag trekken. Ook wordt onze 1,5-paards trailer ingeruild voor een 2-paards trailer. Kan nu al niet wachten!

Mijn oog is nu gevallen op de Opel Frontera, iemand ervaring met deze auto's?

Kan overigens nergens iets vinden over kogeldruk auto/trailer, weet iemand wat de verschillen zijn qua kogeldruk van 1,5-paards en 2-paards?

Weet dat sommige zeggen dat als een auto 2400+ mag trekken, de kogeldruk voor een 2-paards trailer dan wel goed zal zitten. Maar wil het graag zeker weten :P .

Het technische verschil is dat 1,5-paards veelal ontworpen zijn op 75kg en de meeste 2-paards op 100kg.
In de praktijk zal er minder verschil tussen zitten.

Punt is wel dat wat de auto mag hebben niet altijd gelijk is aan wat de trekhaak mag hebben. Ik weet van Duitse Defenders dat die soms geleverd zijn met een trekhaak met 75kg kogeldruk.

Welke versie Frontera heb je op het oog? Benzine of Diesel?

Cardy

Berichten: 6778
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:57

Hey Ikke! Bedankt voor de info.

We willen benzine :) .

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:09

Cardy schreef:
Hey Ikke! Bedankt voor de info.

We willen benzine :) .

Ga dan voor de latere versie met 6 cilinder. Die heeft voldoende power in huis om je ook in penibele situaties meerdere opties tot het oplossen ervan te geven.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:37

ikke schreef:
Ga dan voor de latere versie met 6 cilinder. Die heeft voldoende power in huis om je ook in penibele situaties meerdere opties tot het oplossen ervan te geven.

Frontera-rijder meld zich. I beg to differ. Power heeft ie idd. zat, dat is het probleem niet. Maar dat blok is ontworpen om die bijna 1800 kg hard mee over de snelweg te jagen en niet om serieus te werken.

chef w.p. Saris 4x4 schreef:
"Als je zo'n 3.2V6 24V aan het werk zet, draai je 'm uit elkaar."

Mijn advies aan TS is dus om haar brandstofkeuze te heroverwegen en op zoek te gaan naar een netjes behandelde, handgeschakelde Y22DTH. Ze worden langzaamaan wat schaarser, maar ze zijn er nog wel. 115 pk, TTM Ahw=2800 kg, max. kogeldruk 120kg.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:43

Eirikur schreef:
ikke schreef:
Ga dan voor de latere versie met 6 cilinder. Die heeft voldoende power in huis om je ook in penibele situaties meerdere opties tot het oplossen ervan te geven.

Frontera-rijder meld zich. I beg to differ. Power heeft ie idd. zat, dat is het probleem niet. Maar dat blok is ontworpen om die bijna 1800 kg hard mee over de snelweg te jagen en niet om serieus te werken.

chef w.p. Saris 4x4 schreef:
"Als je zo'n 3.2V6 24V aan het werk zet, draai je 'm uit elkaar."

Mijn advies aan TS is dus om haar brandstofkeuze te heroverwegen en op zoek te gaan naar een netjes behandelde, handgeschakelde Y22DTH. Ze worden langzaamaan wat schaarser, maar ze zijn er nog wel. 115 pk, TTM Ahw=2800 kg, max. kogeldruk 120kg.

Welke constructiefout zit er dan in die 6-pitter?

Een deel van dat probleem zit 'm zeer waarschijnlijk in het feit dat benzinemotoren er domweg niet tegen kunnen om gedurende lage tijd op (bijna) vollast te werken. Dit in tegenstelling tot een Diesel.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:57

ikke schreef:
Welke constructiefout zit er dan in die 6-pitter?

Een deel van dat probleem zit 'm zeer waarschijnlijk in het feit dat benzinemotoren er domweg niet tegen kunnen om gedurende lage tijd op (bijna) vollast te werken. Dit in tegenstelling tot een Diesel.

Geen idee. Was daar voor onderhoud van onze 2.2Dti, raakte aan de praat, waarbij ter sprake kwam dat we bewust een Y22DTH hadden gezocht omdat er gewerkt diende te worden (trailer, 2.7t kipper), dat de 2.2i dus bij voorbaat al was afgevallen wegens te weinig koppel (200 Nm vs. 260 Nm voor de DTi) en daarna de 3.2 V6 wegens zijn dorst. Waarop ik terugkreeg dat ik een hele goede keuze had gemaakt, wegens de reden die ik in mijn vorige post quotte.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:53

Hoe weet je de kogel druk van een auto staat dat ook in de papieren?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:15

kevje06 schreef:
Hoe weet je de kogel druk van een auto staat dat ook in de papieren?

Staat sowieso op het stalen typeplaatje van de trekhaak. Zit er op gepopnageld, meestal naast de stekkerdoos voor de aanhanger. Wordt niet altijd aangegeven in kg, in Newton komt ook voor, dus dan moet je ff door 10 delen.

Louisexvosje

Berichten: 40
Geregistreerd: 25-06-13
Woonplaats: de lier

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:37

grote Amerikaanse witte Chevrolet bus met zwarte (glitter) 2paards trailer erachter. *D *D
(de paarden zijn ondertussen wel gewend aan het geluid)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:47

Eirikur schreef:
kevje06 schreef:
Hoe weet je de kogel druk van een auto staat dat ook in de papieren?

Staat sowieso op het stalen typeplaatje van de trekhaak. Zit er op gepopnageld, meestal naast de stekkerdoos voor de aanhanger. Wordt niet altijd aangegeven in kg, in Newton komt ook voor, dus dan moet je ff door 10 delen.


Op het plaatje van de trekhaak, staat de kogeldruk die de trekhaak mag hebben en heeft dus niets met de auto te maken. Op http://www.autoweek.nl kun je veel info opzoeken over de auto, zowel op kenteken als op uitvoering.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:02

Tessebes schreef:
Op het plaatje van de trekhaak, staat de kogeldruk die de trekhaak mag hebben en heeft dus niets met de auto te maken. Op http://www.autoweek.nl kun je veel info opzoeken over de auto, zowel op kenteken als op uitvoering.

Is óók waar. Nog een kleine aanvulling: zowel bij het maximaal toegestane trekgewicht als de maximaal toegestane kogeldruk geldt dat wanneer de waardes van auto en trekhaak niet gelijk aan elkaar zijn, de laagste waarde geldt als degene die dient te worden aangehouden.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:56

En kogeldruk waard bij trailler is net zo. Of wel maximale druk wat koppeling van trailer mag hebben. Zegt dus niks of de werkelijke kogeldruk. Maar blijft zowie wel lastig verhaal, want als je met auto + trailer over drempel rij of heuvel op of omlaag dan veranderen die werkelijke waarde's ook constant.