Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:ikke schreef:Tweepaards trailer met twee paarden erop trekken = B-E rijbewijs, punt, uit.
Er is geen optie om het legaal anders te doen.
Ik lees hier zo af en toe mee omdat ik zelf opzoek ben naar een nieuwe wagen.
Ik heb afgelopen week een discussie gehad over een Jeep Cherokee die 2000kg mag trekken volgens kenteken:
1. tweepaardstrailer max massa meer dan 2000kg mag niet achter de Jeep (de trailer zou misschien 2100kg wegen). Men gaat uit van de max massa.
2. tweepaardstrailer leeg gewicht + paarden komt onder de 2000kg en mag dus met B-E rijbewijs gereden mogen worden. Men gaat uit van de gewichten die je erin stopt.
Wat blijkt nu (wat ik in eerste instantie dus helemaal niet dacht). Men gaat er sinds 19 januari dit jaar vanuit dat men zelf de gewichten in de gaten houd.
Dat betekent dat wanneer de tweepaardstrailer leeg 900 kg weegt dan je hem mag vullen tot het gewicht waar je officieel mee mag rijden. (het gaat er wel om dat je trailer dit ook mag wegen uiteraard)
B rijbewijs is de totale combinatie 3500kg max
B-E rijbewijs is dat de trailer niet meer mag wegen dan 4250kg (mits de auto dat uiteraard mag trekken)
Ik ben hier dus behoorlijk plat mee gegaan, aangezien ik stug bleef volhouden dat het ging om de max massa van de trailer ging . Die ws 2100kg was en ik zei dat die niet achter mijn Jeep mocht.
Officieel moet je onder de 3500kg blijven wanneer je een B rijbewijs heb. de combinatie hiervan.
Mocht je een Erijbewijs hebben, dan mag je een trailer trekken tot 4250kg (dacht ik). Dan moet je auto dit wel mogen trekken maar is er geen combinatie maximale massa.
Een tweepaardstrailer is bijna niet legaal te rijden (met twee paarden) als je onder die 3500kg combinatie wil blijven. Of je auto moet het mogen trekken en de auto moet tegelijkertijd licht genoeg zijn zodat je daaronder blijft... Ik zou er zelf nooit voor kiezen om een lichtere auto voor een tweepaardstrailer te zetten
ch_ntii123 schreef:Ieder zijn eigen idee... Ik heb contact gehad met RDW en zij vertellen je dat het niet meer gaat om de TMM...
Maar bedankt voor je antwoord
scooby09 schreef:Nixxs schreef:Iemand goede ervaringen met een Suzuki Grant vitara ?
Ja die heb ik ...Hele fijne auto.
Nado schreef:Iemand die hier op wil schieten ? Mitsubishi Outlander 2,4 op LPG: http://www.autotrader.nl/auto/mitsubish ... e-en-prijs
Nado schreef:Dank je, ikke, automaat ben ik best goed in heel houdenIk wilde 2.0 schrijven, maar van bokt mocht ik het niet meer veranderen.
Dus met LPG kun je ook voldoende trekken ? 1500 kg is voor mij genoeg met IJslander en kleine pony.
De reden dat ik het vraag is dat ik steeds meer garagekosten heb aan mijn huidige oude auto, inmiddels meer dan dat 'ie eigenlijk nog waard is, dus ik ben met een half oog naar andere auto's aan het kijken en dit leek me een hele fijne.
barlie schreef:superpony schreef:Ik weet iemand die het doet, maar ja.........Al zou die het kunnen op papier, vind ik de verhouding niet oke.
Ook niet voor een éénpaardstrailer?
Ik ben nog op zoek naar een niet te zware auto, maar wel een éénpaardstrailer kan trekken.
Waar ligt ongeveer de grens?